Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 67 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Een paard met één oog, hoe doe je dat?

 
Profiel   

Veel sterkte TS! Ik snap dat je ertegen op ziet maar zo te lezen hierboven moet het goedkomen, vertroetel haar (en jezelf) na de operatie maar een beetje!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-22 21:50 



 
Profiel   

Sterkte JK, kid is een taaie.
Denk dat het voor jou meer aanpassen is dan voor haar. Zij zal je dankbaar zijn!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-22 22:11 



 
Profiel   

Ach KAK, JK. :(:)

Niks zinvols bij te dragen, maar :(:)

En ~~~~~~~~~~~~~~ voor het herstel, alvast.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-22 00:24 



 
Profiel   

justkid schreef
@xxxmh heel fijn die foto's, Ze hebben me wel uitgelegd hoe het eruit komt te zien maar nu kan ik het ook zien. Ik vind het nog wel heel naar om te zien maar dat went vast snel.

@zorro dat vind ik een fijne tip, ik heb al heel veel stemcommando's en ze is heel slim, dus dat ga ik zeker toepassen. Ze vindt buitenrijden het leukste wat er is en ik hoop zo dat ik dit vertrouwd met haar kan blijven doen.
Ik heb het ook al met de arts over gehad wat ik ga doen wanneer ze ook in haar andere oog een aanval krijgt. Ik ga dan één aanval behandelen, wanneer het daarna terug komt laat ik haar ook gaan.
Ze is nog geen 6, ik vind het zo spijtig


Welke kliniek ga je? Wij hebben het in wolvega laten doen. Iemand die ik ken in bodengraven. Die kreeg het paard mee met verband op het hoofd en wij niet waardoor ze wel haar oog stootte in het begin dus daarom heen ook wondjes had van het stoten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-22 00:33 



 
Profiel   

Ibbel schreef
justkid schreef
@xxxmh heel fijn die foto's, Ze hebben me wel uitgelegd hoe het eruit komt te zien maar nu kan ik het ook zien. Ik vind het nog wel heel naar om te zien maar dat went vast snel.


Je zou even kunnen vragen naar een 'prothese' in de oogkas. Dan wordt het niet zo'n ingevallen gat. Of dat in 1 operatie kan, of dat er dan later een keer een 'knikker' in wordt gezet weet ik niet zeker, maar ik weet wel dat dit soms gedaan wordt.


Ons werd afgeraden omdat het lichaam het vaak af stoot en dan nog een keer moeten ze geopereerd worden en dat is niet fijn voor het paard. Wij hebben er 1 op stal met een prothese maar vind dat zelf best lelijk want het bolletje is veel groter dan het oog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-22 00:34 



 
Profiel   

zorro schreef
Protheses zijn inderdaad mogelijk, alleen geven wel meer kans op een infectie. en geloof me, dat wil je echt niet. Ik heb het toen niet gedaan, maar mijn paard kreeg wel een infectie, 3 weken na de operatie. Hele oogkas gevuld met pus, een abces met meerdere gangen. Kreeg van die grote bussen mee met poeder, volgens mij iets van 5 kilo daarvan opgevoerd.. meerdere keren per dag spoelen, heel naar.

Edit, je kiest voor een gat: verstandig. het went snel hoor. De huid in het gat word droog en schilferig, en dat gaat kriebelen. Ik vond het heel naar om te doen, maar ik ging dagelijks even met een grote make-up kwast door het gat toen het goed genezen was. Vond ze heerlijk.


Heel herkenbaar. Zit ook allemaal stof in bij ons. Wekelijks doen we met een babydoekje er even doorheen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-22 00:35 



 
Profiel   

xxxmh schreef
zorro schreef
Protheses zijn inderdaad mogelijk, alleen geven wel meer kans op een infectie. en geloof me, dat wil je echt niet. Ik heb het toen niet gedaan, maar mijn paard kreeg wel een infectie, 3 weken na de operatie. Hele oogkas gevuld met pus, een abces met meerdere gangen. Kreeg van die grote bussen mee met poeder, volgens mij iets van 5 kilo daarvan opgevoerd.. meerdere keren per dag spoelen, heel naar.

Edit, je kiest voor een gat: verstandig. het went snel hoor. De huid in het gat word droog en schilferig, en dat gaat kriebelen. Ik vond het heel naar om te doen, maar ik ging dagelijks even met een grote make-up kwast door het gat toen het goed genezen was. Vond ze heerlijk.


Heel herkenbaar. Zit ook allemaal stof in bij ons. Wekelijks doen we met een babydoekje er even doorheen.

Misschien zeg ik iets dom maar misschien helpt het jou en TS:
Zou dat ook niet te voorkomen zijn door er bv leovet huidlotion op te doen? Ze hebben een meer vloeibare die minder ‘vettig’ is als je hem aan brengt (eigenlijk voor in de manen.)

Of iets vergelijkbaars van een ander merk natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-22 00:39 



 
Profiel   

@mri dankjewel wat lief! (en wat een tijd geleden :wave: ) ik had erbij moeten zetten dat dit Elsie is, Kid heb ik 2 jaar geleden in laten slapen.
@prrrr en Wildgirl dankjewel :)

Babydoekjes en een grote make up kwast, ik zal het op mijn lijstje zetten maar ik denk dat het nog wel even duurt voor het een gat is geworden.

@xxxmh ik ga naar Utrecht, dat is voor mij het dichtste bij en ze is daar inmiddels kind aan huis -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-22 08:49 



 
Profiel   

Niet helemaal hetzelfde. Maar hier een pony gehad met staar in een oog door beschadiging. Helemaal blind was ze niet maar veel zal ze niet meer gezien hebben. Daar merkte eigenlijk niks van. Mensen waren vaak verbaasd als ik zei dat ze aan een kant blind was. Alleen met balkjes draven en springen had ze het soms wat moeilijk. Verder totaal niet schrikachtig aan die kant. Nu scheelt het in dit geval wel dat het wat geleidelijker is gegaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-22 09:01 



 
Profiel   

Hier ook geen ervaring. Maar ik hoop dat het haar (en jou) verlichting gaat geven. Wat een stress iedere keer. Hopelijk is dat dan ook over. Jullie slaan je er wel doorheen :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-22 09:20 



 
Profiel   

Hier hetzelfde. Had wel het oog nog maar door een ongeluk als veulen blind geworden aan een oog. Oog zat er dus nog wel. Deden alles en pony had er nooit last van. Buiten langs drukke wegen etc was geen probleem, soms wilde ze alleen even omkijken om het te bekijken met haar goede oog.
Zag er wel bijzonder uit;

[ img ]

Paarden passen zich vaak makkelijk aan is mijn ervaring. Ook als ze een oog moeten missen op latere leeftijd.

Beterschap in ieder geval en hopelijk is ze er snel aan gewend!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-22 09:24 



 
Profiel   

Ik heb een fjord van bijna 31 die al sinds haar 3e of 4e haar linker oog mist. Gaat prima, ze kan feilloos op je tenen gaan staan als je links van haar staat…
Beetje meer praten links helpt. Buiten rijden doen we met wat langere teugel zodat ze haar hoofd heen en weer kan bewegen links rechts om te kijken.
Tegenwoordig is ze met pensioen, ze wandelt aan de hand nog wel eens mee.

Onze andere fjord staat vaak aan de kant waar ze oog mist, te eten en ook buiten rijden deden we zo.

Je kunt haar echt een plezier doen met in het ooggat wrijven, er zitten natuurlijk toch huidschilfers etc wat jeuk geeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-22 10:12 



 
Profiel   

Onze pony is in 2019 geopereerd na een aanval. Wat je niet moet vergeten is dat het paard nu al langer dan je wellicht denkt last had, nu na deze aanval veel pijn heeft.

Ik heb er een totaal ander paard voor terug gekregen, eigenlijk na 2 dagen was ze vrolijk, opgewekt, na een week mocht ze de wei weer op, zag ik haar weer spelen, zocht ze weer contact met de andere paarden en ook in de omgang was ze weer voor alles een stuk enthousiaster.

Hoe spannend ik het ook vond, ik heb er nooit geen seconde spijt van gehad. Het paard was duidelijk zo opgelucht. Helaas kreeg ze 3 kwart jaar later ook een aanval aan het andere oog, heb ik daar samen met de kliniek alles aan gedaan maar werd ze een half jaar daarna volledig blind, ik heb toen afscheid van haar genomen. Onze pony betrof een Appaloosa, dit was een erfelijk en kleur probleem, dit zal bij jouw paard niet van toepassing zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-22 10:17 



 
Profiel   

De oogpolie in Utrecht is goed hoor, dat gaat echt goed komen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-22 10:45 



 
Profiel   

In 2019 heb ik mijn appaloosa pony van 22 jaar laten opereren en zijn linkeroog laten verwijderen.
Hij had al 2 jaar last van terugkerende uveitis aanvallen. Ik heb zijn oog lang goed kunnen houden met medicatie en veel druppelen, helaas werd hij toch blind en ben ik toen tot die beslissing gekomen.
In juni 2019 is zijn oog verwijderd en 2 weken later was de zwelling verdwenen, daarna werd de oogkas echt hol, een goede genezing dus. De pony werd vrolijker, omdat de pijn weg was.
Helaas kreeg hij eind juli 2021 een uveitis aanval aan zijn rechteroog. Ik heb hem toen nog 2 weken medicatie toegediend, maar helaas bleef er een waas in zijn oog en bleef hij wat met zijn ooglid knijpen.
Ik heb toen een week lang nagedacht en ben tot de moeilijke beslissing gekomen om mijn maatje te laten gaan.
Het heeft me veel geld gekost, maar hij heeft nog een schitterend laatste jaar gehad waarin hij veel heeft genoten van zijn vriendinnetjes en lekker zijn buikje heeft rond gegeten met gras.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-22 11:18 



 
Profiel   

Ik kijk zelf puur en alleen met mijn rechter oog, enige probleem wat ik zelf heb, is diepte inzien dus dingen inschatten, met afstanden enz. Verder zie ik dus aan de linkerkant dingen later aankomen. Dat is het enige.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-22 12:13 



 
Profiel   

Ik heb diverse paarden gekend met of 1 oog, of blind aan 1 oog. Met bepaalde dingen moet je wel rekening houden zoals benaderen aan de kant van het goede oog ivm schrik reacties. Maar zonder uitzondering werden deze paarden allemaal gewoon ingezet zoals een ander paard dus in die zin merkte je er weinig van. Ik hoop dat het allemaal soepel loopt voor jullie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-22 12:55 



 
Profiel   

Heel veel sterkte!

Ik heb een paard met 1 oog gekocht. Wat ik merk is de overgang van licht naar donker en andersom dat hij langer moet wennen. Alsof dat oog langzamer reageert. Ook als ik aan zijn blinde zijde mijn hand op zijn huid leg, trilt hij alsof er een vlieg op zit. Met rijden of als hij iets hoort/ziet aan zijn blinde kant, draait hij zijn hoofd verder dan dat je gewend bent. Ik geef hem dus meer tijd om te kijken dan normaal.

Verder springen we heel prima en rijden door het bos. Hij kan dus prima diepte/ruimte inschatten. Struikelt ook niet vaker ofzo.

Persoonlijk vind ik het vervelend dat je het andere oog extra in de gaten houdt. Als die gaat ontsteken of erger, is het klaar. Dus bij elk groter soepbrokje ( :') ) schrik ik sneller dan normaal.

Heel veel sterkte met het herstel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-22 13:07 



 
Profiel   

mijn vorige verzorgpaard had het ook. we konden echt alles met hem doen, hij was er ook zo aan gewend.

zijn vriendje op de wei staat altijd aan zijn blinde kant over hem te waken. zo lief.. zo kan hij ook gewoon lekker genieten van de grasjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-22 14:41 



 
Profiel   

Persoonlijk heb ik er nooit, veel, last van gehad.
Je merkt inderdaad dat ze, voornamelijk in het begin een stukje onrustiger zijn met hun hoofd en veel draaien.
Maar na een periode went dit verder wel en worden ze steeds rustiger in de hoofd/hals houding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-22 15:08 



 
Profiel   

Beterschap gewenst voor je paard!

Ik heb ook een paard met 1 oog. In oktober 2020 op driejarige leeftijd een implantaat laten plaatsen. In het begin stootte hij zijn hoofd wel eens en stond in de paddock vooral stil ipv zelf veel te gaan bewegen. Maar dat duurde maar kort. Hij is nu helemaal vrolijk, je merkt er eigenlijk niets aan. Alleen even rekening mee houden met een smalle doorgang dat je hem iets begeleid. Hij is ook helemaal niet schrikkerig aan de blinde kant, hij voelt wel waar ik ben. Als ik er een deken over gooi vanaf z’n blinde kant dan zeg ik meestal wel iets tegen hem. Verder kan hij springen en ook buiten rijden. Enige waar je om moet denken zijn opstapjes/hoogte verschillen op de grond, dat ziet ie niet goed. Verder met rijden merk ik er niets van. Voor mij dus helemaal geen probleem, behalve dan dat je hoopt dat hij nooit iets zal krijgen aan het goede oog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-22 15:41 



 
Profiel   

Ach JK..
Wat heftig dat het toch weer terug is gekomen. Heel, heel, heel veel sterkte.

Vriendin van me heeft een paard met 1 oog ( je hebt dr denk ik op de buitenrit foto's van vorige jaar/ onze mini trektocht , wel op foto's gezien). Dit paard had een tumor en het oog is er uit gehaald. Het enige wat ze er aan gemerkt hebben is dat ze bij het trailer laden van de kliniek naar huis even moeite had om de laadklep in te schatten. Maar dit is echt het enige moment geweest.
Ze loopt dressuur, er worden bosritten gemaakt en ze is helemaal volledig haarzelf, met ook hier de opmerking dat ze na de operatie absoluut levendiger was, dus ook daar mogelijk al een tijdje pijn.

Ik hoop en duim dat een en ander voorspoedig gaat verlopen en dat jullie snel pijnvrij van elkaar kunnen genieten

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-22 16:34 



 
Profiel   

Als eerste veel sterkte ts!
Ik heb alleen de OP gelezen.

Ik heb 1,5 jaar geleden m'n jonge paard laten opereren aan z'n linkeroog die er uitgehaald is. Ik heb in m'n onderschrift het topic staan dacht ik.

Mijn paard was 1,5 toen ie geopereerd is en nu ondertussen bijna 3. Dus iets langer dan een jaar geleden.
In het topic staan ook foto's en het hele proces :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-22 20:01 



 
Profiel   

Hier ook een jong paard met één oog. Philaina was 3 weken oud toen ze haar oog door een schedelbreuk verloor. Ondertussen is ze bijna 2 jaar en doet het super :)

[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-22 22:25 



 
Profiel   

Wat naar dat het nu toch moet JK.

Wel fijn dat er hier zoveel positieve berichten zijn.
Wij hadden ooit een shetlander met 1 oog.
In de winter stonden ze vaak bij iemand in de buurt. Een keer midden in de nacht stond ie ineens onder mijn slaapkamerraam. Vond ik zo knap dat ie met 1 oog in t donker de weg wist.
Dat was nadat ik m uitgefoeterd had natuurlijk. :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-22 07:15 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 67 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen