Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hals strekken en teugels op maat maken

 
Profiel   

Hoi!

Ik heb een pony die kan hals strekken voor een 9, maar ik ben zelf niet goed in het snel op maat maken van mijn teugels, dus daar verlies ik altijd punten op. De teugels gaan dan in de knoop en ik verlies verbinding. In de training is dat opzich niet zo erg, maar in de proef moet je soms van hand veranderen, hals strekken en voor de hoek weer op maat maken. Heel lastig vind ik dat! Uiteraard heb ik gewoon les, maar misschien zijn hier goede tips? :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-22 11:05 



 
Profiel   

Je pakt toch beide teugels in een hand en dan verplaats je je hand. Doe het dan opnieuw en verplaats je andere hand.

Hoe doe je het op het moment ts en hoe kunnen ze in de knoop gaan.

Misschien zou het helpen als je een andere soort teugels probeert

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-22 11:11 



 
Profiel   

Oke ik ga proberen uit te leggen wat ik meestal doe:
ik pak met 1 hand beide teugels en trek beide teugels door mijn andere hand heen. (Dus bijvoorbeeld met je buitenhand pak je de binnenteugel erbij terwijl je dan met je binnenhand beide teugels wat meer op maat pakt) Zodra ik grotendeels de teugels op maat heb pak ik beide teugels weer apart van elkaar en pak ik ze preciezer op maat.
Geen idee of dit duidelijk is uitgelegd haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-22 11:14 



 
Profiel   

Zoals hierboven beschreven, en zorg dat je de buitenteugel als eerste weer op maat hebt.

Je instructeur kan je hier ook makkelijk even bij helpen/voordoen/uitleggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-22 11:16 



 
Profiel   

Ah bedankt FleurSandro! Jij pakt ze dus eerst met één hand vast, dan pak je ze weer korter met één n hand en daarna ga je over op twee handen? Ik deed van één hand naar twee zeg maar. En dan verlies ik mijn verbinding natuurlijk

Misschien ligt het inderdaad aan het soort teugels die ik heb. Ik heb rubberen teugels, omdat ik dat zelf heel prettig vind. Maar die glijden natuurlijk niet heel fijn door je handen

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-22 12:22 



 
Profiel   

Ik pak ze idd in beide handen en laat ze door mijn hand glijden, zodat ik verbinding hou :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-22 14:08 



 
Profiel   

Vergeet ook niet de ellebogen mee te schuiven naar het halsstrekken. Dat scheelt weet een paar centimeter teugel

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-22 21:30 



 
Profiel   

Vooral veel doen, 5 a 10 x per rijuur een kort moment, vb een halve grote volte.
Goed voor je pony en een goede oefening voor jou.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-22 20:48 



 
Profiel   

Ik vind het ook moeilijk hoor. Halsstrekken regelmatig voor 9 of een 10, maar op maat maken is lastiger. Ik kom tijd te kort, verbinding houden lukt wel, maar als er snel een oefening na komt moet ik eigenlijk al eerder beginnen met op maat maken en dat vind ik zonde van halsstrekken.

Ik probeer te bedenken hoe ik het doe eigenlijk. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-22 20:56 



 
Profiel   

Gelukkig ben ik niet de enige! En in de B heb je nog lekker veel tijd met halsstrekken, maar in het M2 totaal niet meer. Ik oefen gewoon maar veel

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-22 08:21 



 
Profiel   

ik pak zelf altijd over. eerst pak ik de buitenteugel, pak die op goede lengte beed en dan de andere. als je snapt wat ik bedoel :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-22 21:45 



 
Profiel   

Oké, ik ga proberen uit te leggen hoe ik het doe :+

Ik wil graag mijn buitenteugel als eerst er weer bij, dus met die kant begin ik. Als ik dus rechtsom rijd, ik haak de wijsvinger van mijn rechter vinger even om te linker teugel, dan kan ik mijn linkerhand weer wat verschuiven en de teugel korter pakken. Herhaal dit met je linker wijsvinger om je rechter teugel, en verplaats je rechter hand. Zonodig nog een stukje herhalen.

Snappie :') ik vind het fijn een fijne manier want ik heb altijd mn teugels apart, maar het is een beetje automatisme geworden zo. Ik heb er nooit over nagedacht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-22 21:57 



 
Profiel   

Ja het is wel goed om een keer na te denken wat je eigenlijk doet :P het gaat wel beter nu gelukkig! Moeilijkheidsgraad is nu dat ik af en toe met stang en trens rijd en dan is teugels op maat maken helemaal een dingetje haha! Maar oefening baart kunst :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-22 10:29 



 
Profiel   

Ken je het begrip Sjoemelstiekje nog niet? :D
Ik doe op strategische plekken een zwart elastiekje om m'n teugels om ze netjes bij elkaar te houden. Scheelt een hoop gerotzooi en daardoor onrust in je verbinding.
Eentje bij beide gespjes, en dan zowel links als rechts eentje, zo'n beetje achter je hand als de hals gestrekt is. Voor mij werkt het perfect, probeer maar gewoon eens of het voor jou ook werkt.
Ik heb er nog nooit van iemand een vraag of opmerking van gehad, dus OF er zijn veel meer mensen die het doen en het is normaal, OF het valt echt dusdanig niet op dat stomweg niemand het ooit gezien heeft ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-22 10:35 



 
Profiel   

Eatshay schreef
Ken je het begrip Sjoemelstiekje nog niet? :D
Ik doe op strategische plekken een zwart elastiekje om m'n teugels om ze netjes bij elkaar te houden. Scheelt een hoop gerotzooi en daardoor onrust in je verbinding.
Eentje bij beide gespjes, en dan zowel links als rechts eentje, zo'n beetje achter je hand als de hals gestrekt is. Voor mij werkt het perfect, probeer maar gewoon eens of het voor jou ook werkt.
Ik heb er nog nooit van iemand een vraag of opmerking van gehad, dus OF er zijn veel meer mensen die het doen en het is normaal, OF het valt echt dusdanig niet op dat stomweg niemand het ooit gezien heeft ;-)


Kun je hier eens een foto van maken? Ik heb altijd met teugels gereden waar van die leertjes om de zoveel cm zitten dus ik krijg moeilijk een beeld van de sjoemelstiekjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-22 11:01 



 
Profiel   

Wat is daar het nut van dan? Ik snap het niet helemaal :') bij halsstrekken heb ik zowat de gesp in mijn handen, scheelt maar een klein stukje. Is vooral moeilijk om de teugels op tijd op maat te hebben

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-22 11:05 



 
Profiel   

Plop1997 schreef
Eatshay schreef
Ken je het begrip Sjoemelstiekje nog niet? :D
Ik doe op strategische plekken een zwart elastiekje om m'n teugels om ze netjes bij elkaar te houden. Scheelt een hoop gerotzooi en daardoor onrust in je verbinding.
Eentje bij beide gespjes, en dan zowel links als rechts eentje, zo'n beetje achter je hand als de hals gestrekt is. Voor mij werkt het perfect, probeer maar gewoon eens of het voor jou ook werkt.
Ik heb er nog nooit van iemand een vraag of opmerking van gehad, dus OF er zijn veel meer mensen die het doen en het is normaal, OF het valt echt dusdanig niet op dat stomweg niemand het ooit gezien heeft ;-)


Kun je hier eens een foto van maken? Ik heb altijd met teugels gereden waar van die leertjes om de zoveel cm zitten dus ik krijg moeilijk een beeld van de sjoemelstiekjes.


Geen idee hoe ik een foto hier op moet zetten, sorry. Maar het is heel simpel:

Gespjes even losmaken, teugels langs 1 kant bij elkaar pakken, en ongeveer op de hoogte van je hand een (manen-) elastiekje eromheen doen.
Dan aan de andere kant ook,
Dan met een stiekje de uiteinden bij elkaar doen, gespjes vastmaken en klaar.

De elastiekjes bij je hand tijdens het halsstrekken, kun je gewoon verschuiven de eerstvolgende keer dat je er op zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-22 11:06 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Wat is daar het nut van dan? Ik snap het niet helemaal :') bij halsstrekken heb ik zowat de gesp in mijn handen, scheelt maar een klein stukje. Is vooral moeilijk om de teugels op tijd op maat te hebben


Door de elastiekjes kunnen ze niet in de knoop raken, zelfs niet bij klunzen zoals ik die nog steeds rustig de stangteugel uit hun hand laten vallen bij het op maat maken :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-22 11:06 



 
Profiel   

Ik snap het nog steeds niet :') maar dat ligt aan mij hoor haha. Ik ben erg slecht in een voorstelling maken ervan haha. (Ik teken moeilijke of onlogische lijnen ook uit en dan valt kwartje)
Ik raak gelukkig ook niet in de knoop, ben gewoon te langzaam. Dat is dan een nadeel van paard dat goed halsstrekt en op correcte manier op willen pakken...

Edit, bedoel je als een soort passantjr? Wat je wel aan einde van stangteugel ziet en die je naar beneden kan schuiven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-22 11:13 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Edit, bedoel je als een soort passantjr? Wat je wel aan einde van stangteugel ziet en die je naar beneden kan schuiven?


JA! Dat!
Hahahaha OK ik geef toe, helder omschrijven is niet mijn sterkste punt :') Dat was inderdaad handiger geweest om het te omschrijven, thanks!

Ik zat al te zoeken of ik er een foto van heb die ik op een of andere manier hier neer kon zetten, maar je ziet het dus ook gewoon echt niet.
Het 'passantje' links en rechts aan de teugels zitten ook gewoon in mijn handen, ik steek m'n vingers er tussen en klaar :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-22 11:19 



 
Profiel   

Mijn ervaring is dat het ook heel erg helpt als het paard op zit en been kan oprichten. Zo komt de teugel naar je toe ipv het hoofd weer naar jou moeten halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-22 11:21 



 
Profiel   

poes schreef
Mijn ervaring is dat het ook heel erg helpt als het paard op zit en been kan oprichten. Zo komt de teugel naar je toe ipv het hoofd weer naar jou moeten halen.


Dan moet je het alsnog bij kunnen houden. Hier hoef ik het hoofd neit naar me toe te halen, maar alsnog is het vrij kort. Juist omdat je dus niet wilt dat ze contact verbreken met de hand, dat is ook niet correct. Je wilt net als naar halsstrekken toe soepel weer omhoog, zonder contact verlies, nette aanleuning en nog op tijd weer netjes bij elkaar voor de volgende oefening. En dat is soms gewoon erg snel, het is gewoon nogal wat teugel om op te rapen als je paard echt naar de knie toe gaat, wat mij bij ts ook het geval lijkt.

Eatshay schreef
MyWishMax schreef
Edit, bedoel je als een soort passantjr? Wat je wel aan einde van stangteugel ziet en die je naar beneden kan schuiven?


JA! Dat!
Hahahaha OK ik geef toe, helder omschrijven is niet mijn sterkste punt :') Dat was inderdaad handiger geweest om het te omschrijven, thanks!

Ik zat al te zoeken of ik er een foto van heb die ik op een of andere manier hier neer kon zetten, maar je ziet het dus ook gewoon echt niet.
Het 'passantje' links en rechts aan de teugels zitten ook gewoon in mijn handen, ik steek m'n vingers er tussen en klaar :D


:') we komen er wel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-22 11:34 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
:') we komen er wel!


Waar kan ik een highfive-smiley aanvragen? :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-22 11:36 



 
Profiel   

Helemaal waar en ik ben er ook zelf niet handig in helaas. Veel filmpjes kijken van topruiters vond ik ook interessant! Zeker als het met twee teugels gaat.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-22 12:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen