Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 56 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Bokt/internet VS real life.

 
Profiel   

Wat ik mij afvraag is op internet en vooral onder andere op bokt lees je 'sporen gebruik je alleen bij verfijning' 'sporen zijn niet om het paard aan het been te rijden.' 'sporen zijn geen hulpmiddel bij voorwaarts rijden.' 'sporen doe je alleen bij moeilijkere oefeningen om.'

Maar heel eerlijk, als ik om mij heen kijk zie ik 9/10 ruiters met sporen rijden. Hoog niveau/laag niveau. In het bos of in de bak. Instructeurs op hoog niveau die sporen adviseren bij een combinatie op minder hoog niveau.

Deze situatie kom ik veel meer tegen in de paardenwereld. Bijvoorbeeld weidegang, dat het op internet bijna een misdaad is als dit aanwezig is, maar misschien in mindere mate dan 12 uur per dag. Maar als ik om mij heen kijk zie ik dit heel weinig.

Is er echt een verschil tussen bokt/internet en real-life? Ik kan mij goed voorstellen dat je in een bepaalde situatie zit wat volgens de boekjes niet ideaal is, maar als je veel op bokt zit je hier super ongelukkig van word. Tenmiste hier had ik vroeger best last van! Nu durf ik best er voor uit te komen dat mijn paard op dit moment iets meer binnen staat dan normaal ivm weide bemesting. Maar vroeger.. :+
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-22 20:55 



 
Profiel   

Tja, ik sta ook niet voor niets meer op een pensionstalling. Ik kan het gewoon niet aanzien hoe sommige met hun dier omgaan of hoe de pensionstalling het doet qua buitenuren, hooi, brok, etc.
natuurlijk is er een verschil, mensen die afwijken(en in mijn ogen dan ook wel te kort doen aan hun dier vaak, maar die discussie daargelaten) zullen niet snel reageren. Als ik lees dat een paard 1-5 uur buiten komt, tja, dan komen daar reacties op, en goed ook. Maarja, de volgende die dat leest zal niet snel vrolijk gaan bokken. Toch hoop ik dat mensen niet te eigenwijs zijn en in veel(niet allemaal) luisteren naar wat bokkers te zeggen hebben, mensen hebben nou eenmaal ervaringen en meningen en van sommige kan écht geleerd worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-22 21:46 



 
Profiel   

Ik ken in deze omgeving meer dan genoeg voorbeelden die niet kunnen.
Maar wat kan ik er aandoen, ligt toch echt bij de eigenaren van de paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-22 21:48 



 
Profiel   

Pas was er een poll hier op Bokt hoe je paard gehuisvest staat. De meesten stemden op 24/7 buiten. Dus dat geeft een vertekend beeld want in de praktijk staan de meeste paarden ‘s nachts op stal of zelfs overdag ook. Waren er maar veel fijne 24/7 plekjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-22 21:58 



 
Profiel   

Mensen kunnen zich ook goed voordoen op bokt. Inclusief mijzelf.

Ik heb vroeger ook weleens op bokt gereageerd dat ik hulpteugels waarbij een paard wordt vastgezet niet oké vind. En toch heb ik mijn paard er ook weleens mee laten lopen. Iets met beter willen weten op bokt en zelf een bord voor je hoofd hebben in je eigen wereld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-22 22:17 



 
Profiel   

Hahaha ja daar heb ik me ook wel eens over verbaasd.
Ik denk dat bijna iedereen zich hier van zijn beste diervriendelijk kant laat zien. De werkelijkheid is vaak net iets minder. Ik neem het met een korreltje zout meestal.
Maar het is natuurlijk heel fijn als jij wel het perfecte plekje hebt voor je paard. Het is vaak de toon waarop de rest wordt afgeserveerd die het wat minder heeft getroffen. Mensen mogen wel eens van hun torenkamertje af komen ipv uit het raam te roepen hoe slecht de rest wel niet is.
Maar het mooie is ook dat er wel bewustwording wordt gecreëerd, dat je weet dat niet alles oké is.

Mooi ander voorbeeld vind ik altijd als het over katten gaat, wanneer je hier Bokt in moet geloven heeft iedereen zijn kat of binnen of helemaal afgeschermd zodat ze vooral niet van het terrein af kunnen, yeah right :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-22 11:11 



 

Amado7 schreef
Mensen kunnen zich ook goed voordoen op bokt. Inclusief mijzelf.

Ik heb vroeger ook weleens op bokt gereageerd dat ik hulpteugels waarbij een paard wordt vastgezet niet oké vind. En toch heb ik mijn paard er ook weleens mee laten lopen. Iets met beter willen weten op bokt en zelf een bord voor je hoofd hebben in je eigen wereld.
Cognitieve dissonantie heet dat. :j Daar heeft iedereen weleens, in meer of mindere mate, last van.

justkid schreef
Hahaha ja daar heb ik me ook wel eens over verbaasd.
Ik denk dat bijna iedereen zich hier van zijn beste diervriendelijk kant laat zien. De werkelijkheid is vaak net iets minder. Ik neem het met een korreltje zout meestal.
Maar het is natuurlijk heel fijn als jij wel het perfecte plekje hebt voor je paard. Het is vaak de toon waarop de rest wordt afgeserveerd die het wat minder heeft getroffen. Mensen mogen wel eens van hun torenkamertje af komen ipv uit het raam te roepen hoe slecht de rest wel niet is.
Maar het mooie is ook dat er wel bewustwording wordt gecreëerd, dat je weet dat niet alles oké is.

Mooi ander voorbeeld vind ik altijd als het over katten gaat, wanneer je hier Bokt in moet geloven heeft iedereen zijn kat of binnen of helemaal afgeschermd zodat ze vooral niet van het terrein af kunnen, yeah right :')
En dat het ook niet altijd een kwestie is van alles of niets, en dat niet 100% optimaal ook niet hoeft te betekenen dat je paard afstevent op een kort en ongelukkig leven.

Ik denk maar zo: het is niet voor niets dat we maar van een klein groepje ooit rijfoto's op Bokt zien en dat van het clubje dat de hardste, theoretische, kritiek geeft er nog minder rijfoto's te zien zijn op Bokt. :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-22 11:50 



 
Profiel   

Ja, absoluut. Heb hier wel eens mensen zien reageren over hoe 'correct' ze rijden etc. en hoe correct dressuurmatig getraind dient te worden. Allemaal mooie woorden waardoor je zou denken dat ze het echt wel begrepen hebben en paardvriendelijk trainen en houden.

Maar diezelfde mensen kende ik dan in het echt, en wist ik van dat ze echt, écht niet paardvriendelijk waren. Ordinair schop- en trekwerk. Heel hard schreeuwen dat 'zagen slecht is' en het dan zelf ook doen onder het mom van 'vragen en zachtjes kneden', dat soort praktijken.

Net als de mensen waarvan je dit weet en die rustig hoge punten rijden in de wedstrijdsport. Helemaal verziekt, het grootste deel van de paardenwereld. Liefde voor paarden is het vaak dan ook niet te noemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-22 12:05 



 
Profiel   

In real life tref je natuurlijk niet alleen Bokkers aan en niet iedereen over zijn "zonden" zitten vertellen op een forum, want dan wordt je afgemaakt en de meesten zitten toch wel voor de ontspanning op een forum of omdat ze iets willen weten.
Daarbij is er een verschil in weten hoe het hoort en dat adviseren en hoe je zelf in de praktijk rijdt. Een en ander hoeft niet in de pas te lopen.

En persoonlijk ben ik blij met vooral goede voorbeelden en adviezen op Bokt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-22 12:26 



 
Profiel   

Ja, lang niet iedereen is in het echt zo paardvriendelijk als ze zeggen. Mijn paard staat 'snachts op stal en als het sneeuwt/glad ligt soms de hele dag. En ik rij ook met sporen (B-M oefeningen) en ik gebruik ze soms ook om op een hindernis net een beetje door te duwen. Als mijn paard niet reageert op mijn been zet ik soms ook mijn sporen er eens in. Ik rij ook met een bit en durf ook wel eens druk te zetten. Als je bokt gelooft doet niemand dat zelf. Maar als ik op wedstrijd de B bekijk rijdt zeker 4/5 met sporen en/of zweep. En gebruiken ze die ook. Op jumping rijdt zeker de helft met martingal en pelham of pessoa. Maar bijna niemand op bokt. Raar hè. Niet altijd geloven wat iemand op het internet zegt. Eerst zien, dan geloven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-22 11:52 



 
Profiel   

Nature93 schreef
Maar heel eerlijk, als ik om mij heen kijk zie ik 9/10 ruiters met sporen rijden. Hoog niveau/laag niveau. In het bos of in de bak. Instructeurs op hoog niveau die sporen adviseren bij een combinatie op minder hoog niveau.


Wat dacht je van "Ik heb maar heel licht contact met de mond voor een fijne aanleuning" waarbij vervolgens 8 v/d 10 ruiters naar hartelust zitten te zagen. :r

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-22 11:55 



 
Profiel   

Ja ik merk ook dat ik zelf heel erg veranderd ben.
Ik krijg steeds meer een afkeer van bepaalde zaken in paardenland omdat het 'nou eenmaal zo hoort'.
Maar ook ik ben niet roomser dan de paus en heb voldoende fouten gemaakt die ik niet hoop te herhalen in de toekomst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-22 15:13 



 
Profiel   

Nature93 schreef
Is er echt een verschil tussen bokt/internet en real-life? Ik kan mij goed voorstellen dat je in een bepaalde situatie zit wat volgens de boekjes niet ideaal is, maar als je veel op bokt zit je hier super ongelukkig van word.


Tja welkom to the real world :+ De wereld van bokt is het ideale plaatje van paardenhouden. En dan is er het werkelijke leven waarin niet alles zo rooskleurig is.
Dat is gewoon 1 van de dingen waarbij je op fora in het algemeen, en ook op de verschillende andere social media, doorheen moet prikken. In het werkelijke leven is het soms niet zo dat je het ideale plaatje kan vervullen, of doordat je paard ergens in pension staat, of je wei aan gort gelopen wordt als je ze er met nattigheid opzet. En tja dan moet je soms schipperen of roeien met de riemen die je hebt. Waarbij je imo ook nog steeds te doen hebt met het wezen paard wat ook zijn/haar eigen wensen heeft. En niet elk paard wil 24/7 buiten, zonder deken, en hooi ad lib. Sommige kunnen tegen dat laatste zelfs niet eens.

En eerlijk daar hoef je je echt niet voor te schamen. Het werkelijke leven is nu eenmaal zo. Anders was iedere paardenhouder Penny ;) :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-22 15:24 



 
Profiel   

Ik kan het ook veel beter uitleggen dan ik het kan :D maar verder sta ik wel achter wat ik typ: ik wil mijn bijrijdpaard zoveel mogelijk buiten in groep, ik rij met een zachte hand en ik ben me een pak bewuster over mijn zweepgebruik dan vroeger, al weet ik dat dat iets is waar ik echt op moet letten. In de omgang sla ik zo goed als nooit en ze krijgen echt nooit een knietje. Ik eet vegetarisch en niet altijd plantaardig en ik mijd niet alle leren producten. Ik geloof dat ik wel aardig consequent ben. Hoop ik haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-22 15:25 



 
Profiel   

Tja, denk je nou echt dat de eigenaren van paarden op bepaalde pensionstallen hier uberhaupt gaan reageren als hun dier 24/7 op stal staat ?
Die reageren niet omdat ze direct afgefakkeld worden.

Ik ken hier in regio aardig wat stallen waar geen weidegang is en ms een paar paddockjes, niet genoeg voor alle dieren daar en zeker dan niet langer dan een uurtje... die mensen gaat niet zeggen hier...

Dus je hebt een vertekend beeld, mensen die ze wel alles kunnen bieden op welzijn zijn in grote getale hier aanwezig en verkondigen dat ook

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-22 15:30 



 
Profiel   

Ik ken ook veel meer paardenmensen die niet op Bokt zitten dan wel. Het staat wel een beetje ‘bekend’ omwille van de visie. Niet iedereen wil het anders zien. Ik ken er genoeg die ze 5u per dag Max buiten hebben, elk apart, soms nog in de bescherming en echt denken dat ze super voor hun dieren zorgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-22 15:34 



 
Profiel   

Ik denk dat diegene die sporen aan doen om hun paard dat niet aan het been is vooruit te schoppen of hun paard 23/7 ophokken wel op bokt zijn maar niet reageren.

Dan denk ik ook nog, soort zoekt soort.
Als je in een omgeving zit waar dat normaal is je ook denkt dat dat de norm is.
Die mensen trek je dan ook aan. Die zullen ook zeggen, bokt wat een moraalridders.

Dan komt hier nu de moraalridder :+
Ik heb nu meer dan 25 jaar een eigen paard.
Nog nooit heb ik deze gestald op een plek waar ze niet in de wei konden.
365 dagen per jaar. Grote plek, geen postzegel. Wel de nacht binnen maar overdag buiten, geen uurtje.
En ja dat bewust zo uitgekozen, want ik reed toen nog sport en een sportstal met alles er op en aan zou zeker niet vervelend zijn geweest. Maar daar had mijn paard niets aan alleen ik.
En ja al die mensen op die stal stonden daar dan weer hetzelfde in. Dus ja...

Dus geeft dat een vertekend beeld, bij sommige stallen wel, bij andere stallen dus niet :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-22 15:40 



 
Profiel   

Ach, ik denk dat we het niet eens moeten zoeken bij de lagere niveau ruiters die met een spoortje rijden.
Maar eerder bij de ruiters op hoger niveau die allerlei "hulpmiddelen" gebruiken waar mijn maag zich van omdraait.
Slof door de stang van een stang en trens, zwepen kapot slaan, kin op de borst trekken en dan nog roepen dat het paard te weinig buiging heeft.
Dan lig ik van een spoortje echt niet wakker.

Zelf adviseer ik de mensen die ik les geef niet snel een spoortje te gebruiken, een slof zou ik nooit adviseren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-22 15:44 



 
Profiel   

Ik denk dat bokt een behoorlijke echo kamer is waar alleen mensen reageren die het toch al goed doen. Mensen die weten dat ze wel eens te hard in komen, paarden weinig buiten, etc, die zullen niet reageren. Waarom zouden ze?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-22 15:46 



 
Profiel   

Mijn paarden staan niet 24/7 buiten en komen ook niet in groepsverband buiten.
Daar heb ik mijn redenen voor en daar schaam ik mij niet voor, dus reageren doe ik wel ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-22 15:48 



 
Profiel   

Ik heb in rijtopics wel eens mensen een TS de grond in zien trappen omdat paard niet op de loodlijn liep. Diezelfde mensen hadden een linkje naar hun Instagram in hun onderschrift waar filmpjes op stonden dat ze flink links-rechts aan het zagen waren en waar paard bijna met de kin op de borst liep. Lekker hypocriet

In mijn ogen is het jezelf beter voor willen doen dan anderen.

Ik ken juist meer mensen die hun paard veel op stal hebben, met sporen en/of hulpteugels rijden dan mensen die hun paard 24/7 buiten hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-22 18:59 



 
Profiel   

En dan is er nog een tussenweg tussen 24/7 op stal en 24/7 buiten.
Mag ik zeggen dat ik daar ondertussen een beetje moe van word? Altijd meteen de uiterste?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-22 19:13 



 
Profiel   

Ik vind al langer dat het tijd word voor wat meer openheid overal. Niet alleen op Bokt, maar op op facebook, instagram etc.

9 v/d 10 personen kan zich erg mooi verwoorden over onderwerpen. Ik ook, al bemoei ik me er lang zoveel niet (meer) mee. Maar in de werkelijkheid zit het soms wat anders in elkaar en doen we allemaal wel eens iets waarvoor je op Bokt een horde mensen achter je aan krijgt. Het word tijd dat daar geen taboe meer op ligt, maar dat we weer normale dingen aan elkaar kunnen vragen. We zijn niet allemaal perfect, paarden zijn gelukkig heel vergevingsgezind dus waarom de schijn ophouden dat het altijd perfect gaat?

Wat is er mis met sporen en hulpteugels die netjes gebruikt worden? Niks. Wat is er mis met paarden die 24/7 in de regen en wind buiten moeten staan zonder schuilstal? Veel. Overal valt wat over te zeggen, maar Bokt heeft lang zoveel interessante onderwerpen niet meer, omdat er over heel veel onderwerpen niet gepraat kan worden zonder dat er van beide kanten aanvallend gereageerd wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-22 19:21 



 
Profiel   

Lastige van een forum is dat je geen context hebt als er om advies gevraagd wordt, woorden verkeerd worden begrepen/gelezen, er momentopamen worden geplaatst, de mooiste plaatjes worden laten zien en niemand precies weet wat de lichamelijke voorgeschiedenis is van het paard of ruiter. Dus ja bokt/socials VS reallife zal anders zijn.

Ik laat ook vol trots mijn goeie rijfotos zijn. Gaat het een keertje poedersuiker dan heb ik daar niet echt behoefte aan

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-22 20:15 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
En dan is er nog een tussenweg tussen 24/7 op stal en 24/7 buiten.
Mag ik zeggen dat ik daar ondertussen een beetje moe van word? Altijd meteen de uiterste?


Ja dat, beetje nuance is wel wenselijk.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-22 09:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 56 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen