Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 56 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Bokt/internet VS real life.

 
Profiel   

Sommige paarden gedijen ook niet bij grotere pensionstallen met wisselende kuddes, ik zie daar wel meer ellende van. Uiteraard kan de historie daar een oorzaak van zijn bij sommige maar als je weet hoe het ontstaan is wil het nog niet zeggen dat het makkelijk opgelost is. Zeker als je afhankelijk bent van anderen qua stalling en weidegang.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-22 13:49 



 
Profiel   

Klopt! En dat is juist de nuance die ik bedoel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-22 14:32 



 
Profiel   

Iemand die zegt dat ze sporen gebruiken ter verfijning neem ik niet meer serieus (net zoals stang en trens).

In mijn ogen is verfijning minder nodig hebben voor meer reactie. Dus steeds kleiner en zachter kunnen worden in je hulpen, en niet daar scherpere hulpmiddelen voor gebruiken.

En dus niet meer nodig hebben (scherpere hulpen/scherper bit/sporen) om meer reactie te krijgen.
Verfijning is dus zonder bit/met een zacht bitje (geschikt voor het paard) en zonder sporen, DAT is verfijning.
(ik ben niet pro bitloos hoor, maar ik denk als het paard mag kiezen er nooit een stang en trens in komt, kan me echt niet voorstellen dat 2 bitten (de hele ijzerhandel) nou echt fijn zit voor zo'n dier met zo'n zacht mondje)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-22 14:36 



 
Profiel   

Ik had een karaktervol paard die mij altijd vertelde of ik fout was of niet.
Met hem wilde ik leren rijden met s&t. Perfecte leermeester.
Zeker als ik dan teveel deed vloog hij op de rem (deed hij met trens of bitloos ook)
Maar het rare met s&t nam hij meer gewicht in mijn hand dan op een trens. Dat zocht hij zelf op.
Had ik ook niet verwacht. Dus zo naar zal het niet zijn geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-22 14:41 



 
Profiel   

Die ervaring heb ik ook. Ook met pelham (met dubbele teugel). Een paard dat op een trens geen contact durfde te nemen deed dat ineens wel op een pelham.
Het werkt ook gewoon echt anders en met 2 teugels kun je echt veel kleinere hulpen hebben.

Ik vind bitloos helemaal niet zo geschikt om te verfijnen. Je hebt veel meer ruis, en dus moet je groter inkomen. Dat is geen verfijning imo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-22 14:59 



 
Profiel   

Mee eens, ik neem mensen niet serieus die denken dat je niet kan verfijnen met S&T of sporen. Want die weten kennelijk niet hoe ze het moeten gebruiken. En ik snap dat het beeld scheef is omdat deze hulpmiddelen dikwijls misbruikt worden. Maar dat wil niet zeggen dat het aan het hulpmiddel ligt.

Een S&T is niet perse scherper, het werkt heel anders in dan een trensbit. Sporen zijn niet bedoeld om een paard aan het been te maken. Ik reed vroeger zelf afwisselend met en zonder, waarbij het spoor bewust extra laag hing om er ook niet per ongeluk been mee te geven. Verfijning is niets anders dan het kleiner maken van de hulp, steeds kleiner en fijner.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-22 15:52 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 56 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen