Bokt/internet VS real life.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Plop1997

Berichten: 1404
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Re: Bokt/internet VS real life.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:27

Ik merk dat ik op bokt vaak beter uit mijn woorden kom en wat meer mijn mond durf open te trekken.

Ik heb ADHD waardoor ik in het echte leven vaak wat langer nodig heb om iets te incasseren in een gesprek waardoor ik niet altijd zeg wat ik eigenlijk bedoel. Plus in het echt heb ik veel moeite met confrontatie omdat ik vaak niet uit mijn woorden kom. Met typen heb ik daar geen last van omdat ik kan nadenken en teruglezen en daar dan ook de tijd voor heb.

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:29

Nature93 schreef:
Wat ik mij afvraag is op internet en vooral onder andere op bokt lees je 'sporen gebruik je alleen bij verfijning' 'sporen zijn niet om het paard aan het been te rijden.' 'sporen zijn geen hulpmiddel bij voorwaarts rijden.' 'sporen doe je alleen bij moeilijkere oefeningen om.'

Maar heel eerlijk, als ik om mij heen kijk zie ik 9/10 ruiters met sporen rijden. Hoog niveau/laag niveau. In het bos of in de bak. Instructeurs op hoog niveau die sporen adviseren bij een combinatie op minder hoog niveau.

Maar dat wil nog niet zeggen dat dit "goed" is, sporen zijn toch echt bedoeld ter verfijning en ik denk dat het alleen maar goed is als dit herhaald en benoemd wordt. Uiteraard herken ik wel wat je zegt, sporen worden bij sommige misbruikt om het paard aan het been te maken.

Deze situatie kom ik veel meer tegen in de paardenwereld. Bijvoorbeeld weidegang, dat het op internet bijna een misdaad is als dit aanwezig is, maar misschien in mindere mate dan 12 uur per dag. Maar als ik om mij heen kijk zie ik dit heel weinig.

Dat ligt denk ik aan de omgeving waar je zit, hier zijn er stallen waar ze in ieder geval zo'n 6/7 uur buiten staan en stallen waar paarden nauwelijks buiten komen en die nauwelijks wei/ paddocks hebben. Dan nog kan er maar beter op gehamerd worden dat paarden vrije beweging met soortgenoten nodig hebben.

Is er echt een verschil tussen bokt/internet en real-life? Ik kan mij goed voorstellen dat je in een bepaalde situatie zit wat volgens de boekjes niet ideaal is, maar als je veel op bokt zit je hier super ongelukkig van word. Tenmiste hier had ik vroeger best last van! Nu durf ik best er voor uit te komen dat mijn paard op dit moment iets meer binnen staat dan normaal ivm weide bemesting. Maar vroeger.. :+


Ik denk ook dat mensen niet snel reageren als ze niet aan het perfecte plaatje voldoen of daar last van kunnen krijgen. Maar dat lijkt mij juist positief, want zo kun je gaan nadenken hoe je het beter kan doen. En soms is dat niet mogelijk en doe je het beste wat voor jou haalbaar is in de situatie.

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:34

cir_der schreef:
Ja, lang niet iedereen is in het echt zo paardvriendelijk als ze zeggen. Mijn paard staat 'snachts op stal en als het sneeuwt/glad ligt soms de hele dag. En ik rij ook met sporen (B-M oefeningen) en ik gebruik ze soms ook om op een hindernis net een beetje door te duwen. Als mijn paard niet reageert op mijn been zet ik soms ook mijn sporen er eens in. Ik rij ook met een bit en durf ook wel eens druk te zetten. Als je bokt gelooft doet niemand dat zelf. Maar als ik op wedstrijd de B bekijk rijdt zeker 4/5 met sporen en/of zweep. En gebruiken ze die ook. Op jumping rijdt zeker de helft met martingal en pelham of pessoa. Maar bijna niemand op bokt. Raar hè. Niet altijd geloven wat iemand op het internet zegt. Eerst zien, dan geloven.


Ik kan me zelf het meest ergeren aan mensen die andere mensen en methoden alleen maar afzeiken en overal commetaar op hebben/ alles beter weten maar waar geen enkele rijfoto of video van te vinden is.

Afzeiken is altijd zo makkelijk, en in de paardenwereld kunnen mensen zo erg in hun eigen bubbel zitten dat alleen hun methode "goed" is in hun ogen en de rest allemaal slecht. Terwijl er in werkelijkheid meerdere wegen naar Rome leiden en mensen op meerdere manieren goed voor hun paard kunnen zijn.

Voor mij persoonlijk zolang het paardvriendelijk is en het welzijn van het paard voorop staat vind ik het prima.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 11:46

Bokt is zo’n enorme echokamer :D Ik denk dat het feit al dat je op een forum zit, óm theoretisch na te denken over paarden, dan behoor je al tot een andere groep dan veel mensen.
Als je ook maar een beetje nadenkt, kan je gewoon niet blij zijn met dat je paarden altijd binnen staan, ik noem maar wat. Dus óf je gaat je inlezen en je verandert wat aan de situatie óf je weet het met allemaal omwegen voor jezelf goed te praten, en/of ontwijkt dat soort topics of komt uberhaupt niet meer op een forum. Dan krijg je vanzelf een ander soort groep.

Verder heb je natuurlijk zoals overal mensen die het super goed kunnen uitleggen, maar zelf niet kunnen. Of andersom. Mensen met enorme zelfoverschatting of juist andersom, super kritisch op zichzelf.
Het ligt er ook aan wat mensen als referentie punt hebben, kom je van een stal waar iedereen aan z’n paard staat te sleuren, dan kan je echt het gevoel hebben super bezig te zijn als je een andere weg inslaat. Voor mensen die al langer die weg bewandelen, kan het dan niks lijken.

Ik vind dat ook wel het gevaar van filmpjes en foto’s beoordelen, zonder verhaal erachter is er zo weinig van te zeggen. Waar sta je nu? Waar ben je mee bezig? Waar wil je precies heen? Stel iemand is net een jaar bezig geweest om z’n paard echt goed ontspannen te krijgen, dan heeft al het andere commentaar zo weinig zin.
Het gaat nooit om het proces, maar alleen om het perfecte eindplaatje, dat vind ik echt jammer. Maar dat is nog honderd keer erger op instagram ofzo. Daar is helemaal alles gefilterd en alleen de meest fantastische plaatjes.

Ik denk trouwens dat er ook echt een aantal mensen hele grote struisvogels zijn :+ Ik heb dat soort mensen in real life ook wel ontmoet. Ik kon die mensen een filmpje van zichzelf laten zien en zeggen kijk: hier gaat je hand echt twintig cm naar achter (ik noem maar wat) en dan zeggen ze gewoon: nee hoor, dat zie je gewoon niet goed :+
Ik denk dat het internet buitengewoon veel van dit soort mensen aantrekt.

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 16:43

Dat is niet alleen internet, dat is irl net zo volgens mij..sommige zaken kunnen ook confronterend zijn. En meningen verschillen natuurlijk ook soms. Kijk maar eens naar proeven waar meerdere jury's zitten. Ik heb zelf ook weleens 20 punten verschil gehad...

Ik vind dit een mooi stukje en deze wil ik er graag even uithalen:

"Ik vind dat ook wel het gevaar van filmpjes en foto’s beoordelen, zonder verhaal erachter is er zo weinig van te zeggen. Waar sta je nu? Waar ben je mee bezig? Waar wil je precies heen? Stel iemand is net een jaar bezig geweest om z’n paard echt goed ontspannen te krijgen, dan heeft al het andere commentaar zo weinig zin.
Het gaat nooit om het proces, maar alleen om het perfecte eindplaatje, dat vind ik echt jammer. Maar dat is nog honderd keer erger op instagram ofzo. Daar is helemaal alles gefilterd en alleen de meest fantastische plaatjes.'

Dit is zo belangrijk om zaken in de juiste context te kunnen plaatsen, het perfecte eindplaatje is pas GP niveau eigenlijk bij de dressuur en dan nog in een proef, niet met losrijden.
Dat is net als met die focus op alleen een loodlijn bijvoorbeeld. Dat zegt helemaal niets zonder context, doel en bewegend beeld.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 17:18

Elisa2 schreef:
Dat is niet alleen internet, dat is irl net zo volgens mij..sommige zaken kunnen ook confronterend zijn. En meningen verschillen natuurlijk ook soms. Kijk maar eens naar proeven waar meerdere jury's zitten. Ik heb zelf ook weleens 20 punten verschil gehad...

Ik vind dit een mooi stukje en deze wil ik er graag even uithalen:

"Ik vind dat ook wel het gevaar van filmpjes en foto’s beoordelen, zonder verhaal erachter is er zo weinig van te zeggen. Waar sta je nu? Waar ben je mee bezig? Waar wil je precies heen? Stel iemand is net een jaar bezig geweest om z’n paard echt goed ontspannen te krijgen, dan heeft al het andere commentaar zo weinig zin.
Het gaat nooit om het proces, maar alleen om het perfecte eindplaatje, dat vind ik echt jammer. Maar dat is nog honderd keer erger op instagram ofzo. Daar is helemaal alles gefilterd en alleen de meest fantastische plaatjes.'

Dit is zo belangrijk om zaken in de juiste context te kunnen plaatsen, het perfecte eindplaatje is pas GP niveau eigenlijk bij de dressuur en dan nog in een proef, niet met losrijden.
Dat is net als met die focus op alleen een loodlijn bijvoorbeeld. Dat zegt helemaal niets zonder context, doel en bewegend beeld.


Ik vind een verschil zitten tussen een persoonlijk filmpje van iemand die om feedback vraagt of een theoretische discussie waarbij er filmpjes aangehaald worden die kunnen ondersteunen bij tekst. Dat zijn meer filmpjes van: hier streef ik naar, of zo leer ik iets aan.

Ik ben het helemaal niet eens dat GP het perfecte eindplaatje is. Voor mij is er een “perfect” plaatje voor elk niveau eigenlijk. Heeft voor mij meer te maken met vriendelijkheid, begrip voor t paard, fijne hulpen etc etc.

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Re: Bokt/internet VS real life.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 19:16

Interessant dit.

Ik heb ervaring hiermee. Ik zeg altijd: ik probeer me eraan te houden maar het lukt gewoon niet altijd.
Logisch ook. Dat is mensenlijk.

Goed voorbeeld: ik trek zo min mogelijk aan de teugels. Alleen, ik heb nog flink moeite met stuurhulp met been en heupen. Dus ja, dan gebruik je automatisch meer teugel. Ik kan wel merken dat het steeds beter gaat en er steeds minder teugel is.
Laatst zat ik op een bearpad ipv zadel. Daardoor had ik weinig controle over sturen. Resultaat: ik gebruikte de teugel wat te veel. Dan kun je zeggen om volgende keer niet meer op bearpad te gaan, maar balans is een van de redenen waarom sturen nog lastig is. Het is ook nier dat ik het elke keer doe. Dit was gewoon een korte sessie waar ik even wilde oefenen met pad.
Gebruik ik een zweep? Ja. Meestal is een zweepje erbij houden al genoeg. En soms een klein tikje als hulp. Ik sla nooit. Prima. Ik vind dat het moer kunnen zolang het paard geen pijn heeft.

Ik vind inderdaad de sportwereld bij paarden een dingetje. Ik heb op 2 plekken stagegelopen. Een van die plekken is Europees kampioen met 2 van hun paarden (ik noem geen namen gezien mijn doel niet is om ze zwart te maken). Maar jeeeetje. Die staan de hele dag op stal. En de hulpen die ze met rijden gebruiken daar zeg je U tegen :oo
Daar ben ik dan weer geen fan van inderdaad. Maar ik doe ook gewoon liever aan recreatief rijden :Y)

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:07

sanne83 schreef:
Elisa2 schreef:
Dat is niet alleen internet, dat is irl net zo volgens mij..sommige zaken kunnen ook confronterend zijn. En meningen verschillen natuurlijk ook soms. Kijk maar eens naar proeven waar meerdere jury's zitten. Ik heb zelf ook weleens 20 punten verschil gehad...

Ik vind dit een mooi stukje en deze wil ik er graag even uithalen:

"Ik vind dat ook wel het gevaar van filmpjes en foto’s beoordelen, zonder verhaal erachter is er zo weinig van te zeggen. Waar sta je nu? Waar ben je mee bezig? Waar wil je precies heen? Stel iemand is net een jaar bezig geweest om z’n paard echt goed ontspannen te krijgen, dan heeft al het andere commentaar zo weinig zin.
Het gaat nooit om het proces, maar alleen om het perfecte eindplaatje, dat vind ik echt jammer. Maar dat is nog honderd keer erger op instagram ofzo. Daar is helemaal alles gefilterd en alleen de meest fantastische plaatjes.'

Dit is zo belangrijk om zaken in de juiste context te kunnen plaatsen, het perfecte eindplaatje is pas GP niveau eigenlijk bij de dressuur en dan nog in een proef, niet met losrijden.
Dat is net als met die focus op alleen een loodlijn bijvoorbeeld. Dat zegt helemaal niets zonder context, doel en bewegend beeld.


Ik vind een verschil zitten tussen een persoonlijk filmpje van iemand die om feedback vraagt of een theoretische discussie waarbij er filmpjes aangehaald worden die kunnen ondersteunen bij tekst. Dat zijn meer filmpjes van: hier streef ik naar, of zo leer ik iets aan.

Ik ben het helemaal niet eens dat GP het perfecte eindplaatje is. Voor mij is er een “perfect” plaatje voor elk niveau eigenlijk. Heeft voor mij meer te maken met vriendelijkheid, begrip voor t paard, fijne hulpen etc etc.


Ik doelde meer op hoe de meeste mensen het perfecte plaatje zien met bijvoorbeeld alleen de loodlijn als referentiepunt. Voor de rest ben ik het met je eens, maar dan zie ik altijd nog steeds het liefst bewegend beeld omdat plaatjes zo kunnen vertekenen.

LoveGlove, dat is alleen maar eerlijk..iedereen begint ergens en iedereen maakt fouten of heeft fouten gemaakt. Myself included, als het goed is leer je er van en wordt je steeds beter/ bewuster.

Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Bokt/internet VS real life.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:13

Ik denk ook dat het referentie kader meespeelt. De manege waar ts staat is echt één van de weinige in de omgeving waar je buiten zetten zelf moet doen en waar meerendeel dus op stal blijft. Maar dat is in de rest van de regio helemaal niet standaard dan komen ze meestal gewoon buiten en doet de staleigenaar dat. Niet voor niks er best veel mensen daar om die reden verhuizen omdat ze geen tijd hebben het zelf te doen

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Re: Bokt/internet VS real life.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:49

Elisa2 precies. Fouten maken mag ook. Je paard zal je echt niet gaan haten om een fout. Hij zal je wel gaan haten als je bewust dingen doet waarvan je weet dat ze niet goed zijn. Zit een verschil in :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:51

LoveGlove schreef:
Elisa2 precies. Fouten maken mag ook. Je paard zal je echt niet gaan haten om een fout. Hij zal je wel gaan haten als je bewust dingen doet waarvan je weet dat ze niet goed zijn. Zit een verschil in :j
En hoe weet je paard dit verschil?

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:53

Mkango schreef:
LoveGlove schreef:
Elisa2 precies. Fouten maken mag ook. Je paard zal je echt niet gaan haten om een fout. Hij zal je wel gaan haten als je bewust dingen doet waarvan je weet dat ze niet goed zijn. Zit een verschil in :j
En hoe weet je paard dit verschil?

Nouja als je een foutje maakt doe je het vaak daarna niet meer. Meestal zijn mensen zich bewust van wat ze doen als ze het blijven doen. Anders had iemand anders er allang wat van gezegd. Je paard kent het verschil tussen een fout en iets bewust doen niet, maar wel tussen een keer en 100 keer :j

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:55

Simpelweg...vertrouwen, want als je een paard stelselmatig slecht behandeld dan raken ze hun vertrouwen kwijt.

Ik ken paarden die zo zijn behandeld en die worden schuw, schichtig, omdat ze leren dat er uit het niets allerlei akelige dingen met ze kan gebeuren. Ze raken gespannen en maken hun spieren hard..hartstikke triest.

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:59

Elisa2 schreef:
Simpelweg...vertrouwen, want als je een paard stelselmatig slecht behandeld dan raken ze hun vertrouwen kwijt.

Ik ken paarden die zo zijn behandeld en die worden schuw, schichtig, omdat ze leren dat er uit het niets allerlei akelige dingen met ze kan gebeuren. Ze raken gespannen en maken hun spieren hard..hartstikke triest.

Yep. Ze zullen bewust het verschil niet weten maar je zult het evengoed heel goed aan ze kunnen merken

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:30

Elisa2 schreef:
Ik doelde meer op hoe de meeste mensen het perfecte plaatje zien met bijvoorbeeld alleen de loodlijn als referentiepunt. Voor de rest ben ik het met je eens, maar dan zie ik altijd nog steeds het liefst bewegend beeld omdat plaatjes zo kunnen vertekenen.

LoveGlove, dat is alleen maar eerlijk..iedereen begint ergens en iedereen maakt fouten of heeft fouten gemaakt. Myself included, als het goed is leer je er van en wordt je steeds beter/ bewuster.


Ik denk dat er weinig mensen zijn die alleen de loodlijn als referentie punt nemen :D De hoofd-hals houding zegt wel veel over het gereden zijn en het gebruik van de teugels. Uiteraard zegt één plaatje niets over het geheel en is een bewegend beeld beter te beoordelen.

DreamGuide

Berichten: 2015
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Bokt/internet VS real life.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:35

Ik heb toch echt de indruk dat er op bokt een heel ander publiek zit dan de 'gemiddelde' paardensporter.

Misschien vooral mensen die meer begaan zijn met paardenwelzijn, maar hier op bokt heerst ook een flinke cultuur waarbij alles wat niet '24/7 buiten, bitloos, spoorloos etc' is per definitie slecht is.

Denk dat dat er ook mee te maken heeft dat het beeld van bokt en de werkelijkheid vaak anders is. Niet te vergeten dat op een forum iedereen wat kan zeggen, maar of ze het in de praktijk ook zo doen is maar de vraag.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:56

Bokt is ook wel een beetje een forum van mensen die tijd teveel hebben natuurlijk.
Als ik zie dat mensen het voor elkaar krijgen om in een topic wat 2 jaar loopt elke dag! een reactie te plaatsen.Sorry, maar dan heb je gewoon geen leven.
Dan is die online wereld veel te belangrijk voor je.

Verder zie je dat hele subfora's 'geregeerd' worden door enkele bokkers. Ik kan nu 15 topics openen over hele verschillende onderwerpen en dan kan ik vast uittekenen wie daar opduiken en het topic overnemen met 'deenigejuistemening'

En door de tijd heen zorgt zo'n echoput alleen maar voor meer onverdraagzaamheid.
Ik noem bokt ook altijd een heel erg links forum. Iedereen is welkom, zolang je maar wel exact hetzelfde denkt en zegt. :+ ben je een andere mening toegedaan worden het echt van die vrouwendiscussies..keihard op de man ipv op de bal.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:04

Veel buiten ja, maar zoveel bitloos zie ik helemaal niet op Bokt en ook helemaal niet 24/7 buiten per sé. Of helemaal geen spoor of zweep.
Degene die roepen dat de meerderheid zo is vind ik net zo’n vervelende minderheid als diegene die idd alleen maar dat kunnen roepen.

De meerderheid is veel genuanceerder denk ik. Maar idd ook neigend naar meer welzijn en dat vind ik alleen maar goed.

DuoPenotti

Berichten: 29440
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:08

Ja iemand met teveel tijd hier steekt zijn hand op :wave:
Het veroordelende toontje mocht wel wat minder, dat was wel prettiger geweest. (dus over op de bal gesproken)

ja ik zie zeker een 24/7 buiten en bitloos groep.
Maar ik zie ook maar wat vaak mensen zeggen, er is ook grijs, er zit heel veel tussen 24/7 buiten en 24/7 binnen.
En tot die groep hoor ik ook.
Maar net als poes ben ik voor meer welzijn voor de dieren, want ja ik spreek mij uit tegen de 24/7 binnen groep, of een uurtje mini paddock. En ja sommige die blijkbaar geen tijd hebben om te lezen maar zich wel willen mengen lezen dan blijkbaar ineens 24/7 buiten. (ja net zoveel bal)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Bokt/internet VS real life.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:14

Terechte opmerking DP dat die opmerking op de bal was. Ik verslikte me er ook even in. Mag iedereen zelf even bepalen hoe ze hun leven (naar eigen kunnen ook e!!) indelen.

Dus veel posten vind ik niet vervelend. Drammers en extremen wel.

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bokt/internet VS real life.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:23

De vooroordelen zijn het meest vervelend en inderdaad mensen die anderen niet in hun waarde kunnen laten. En vooral het hokjes denken en de "alleen mijn mening is goed" en alles wat afwijkt moet ik afschieten en de persoon volledig neerhalen. Maar dat is te zien bij alle online discussies overal, meer een teken van emotionele onvolwassenheid denk ik.

san4nie
Berichten: 3561
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:24

Ja, mijn paard staat nu ook minder buiten dan wat altijd mijn ideaalbeeld was. Ik stond op een heel fijne plek, waar hij echt heel veel buiten stond. En hij bleef daar maar de pony aanvallen en op en gegeven moment begon hij ook echt lelijk te doen tegen de andere paarden.
Hij staat nu meer op stal, maar is veel relaxter (op stal, in de paddock met andere paarden). Ik zie aan mijn paard dat het niet slecht met hem gaat. Tuurlijk had ik hem liever nog wat meer uren in de paddock. Maar de praktijk is inderdaad niet zo zwart-wit als het hier soms lijkt te zijn.

Mooi geschreven jouw laatste post Elisa2!

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bokt/internet VS real life.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 10:44

Dankjewel :-)

Dat is ook zo'n voorbeeld inderdaad, het leven is sowieso niet zwart-wit. Sommige paarden zijn gewoon minder geschikt voor in een kudde. Het beste is stalling/ weidegang afgestemd op het desbetreffende paard.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Bokt/internet VS real life.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 11:20

Vaak zit daar ook een historiek achter. Alle paarden die ik heb meegemaakt die asociaal waren, waren ook gewoon slecht gesocialiseerd. Te vroeg bij de moeder weg, of met de hand opgekweekt, nooit in groep gestaan, etc.

Evoluties gezien is het bijzonder vreemd om een asociaal paard te fokken. Het kan maar het lijkt mij dat dit echt een minderheid zal zijn. Hengsten zijn daar wat apart in maar ook die zijn meestal goed te socialiseren.

Wat ik altijd opmerk is hoe er over honden houden gepraat wordt op Bokt. Dat is voor mij echt totaal anders dan wat ik om me heen zie, en ik kom in contact met best veel honden en hun manier van gehouden en opgevoed worden.

san4nie
Berichten: 3561
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 11:49

Maar ik schrijf dat mijn paard nu relaxter is, ook in de paddock met andere paarden. Hij is dus niet asociaal, kan eigenlijk overal bij in gezet worden nu. Nooit gedoe. Alleen op die plek ging het gewoon niet meer op den duur.

En dat is dan ook weer een verschil tussen internet en het echte leven. Op internet is het dan vaak al snel “kan niet” of “er is iets mis”, in het echte leven kunnen we vaker toch een gesprek aangaan en met elkaar uitzoeken hoe iets misschien toch kan.