Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wat is consequent rijden?

 
Profiel   

Ik vraag mij af hoe anderen hier in staan. Ik rij voornamelijk buiten met mijn paard. Super braaf paard! Ik kan prima mijn been aanleggen en dan loopt ze lekker naar voren. Wij stappen meerdere deel van de rit. Maar vooral op bospaden van stal af komt het tempo dan snel terug, soms tot een echt sjoktempo. Mijn paard heeft niet een super snel tempo van zich zelf. Maar vaak zit ik er op van: nu mag het wel iets harder.

Wat mijn acties dan zijn is:
Been geven, -geen reactie- nog een keer harder been, -stapt goed door- been eraf en naar 5 passen kakt ze weer in. Dan begin ik weer bij rustig been geven en het hele riedeltje. Maar is dit wel juist?

Is consequent zijn niet het volgende: been geven -geen reactie- harder been, -stapt goed door- been eraf en naar 5 passen kakt ze weer in -nog harder been of zweep- en pas bij een volgende overgang weer het zachte been zodat paard snapt dat het zonder been door moet lopen?

Ik ben even benieuwd naar input!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-22 21:15 



 
Profiel   

Ik denk dat je vooral veel sneller moet reageren.
Dus indd been geen reactie duidelijker been.
En meteen weer been zodra ze ook maar een tel inhoud en pas hardere hulp bij geen reactie.
Ook vooral eens echt goed naar voren doorrijden wilt helpen

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-22 21:20 



 
Profiel   

In jouw geval heb je twee opties volgens mij:
- Besluiten wat een fijn basistempo voor je paard is (misschien wel langzaam, maar wel in takt) en je daar aan overgeven
- Besluiten wat jij als basistempo wil en daar súper actief voor blijven rijden. Ik zou dan juist meer denken aan regelmatig wat overgangen en tempowisselingen rijden in plaats van alleen basistempo - terugvallen - basistempo.
Na een paar keer wil je dat je paard actiever doorstapt op je zachte beenhulp. Anders zou ik inderdaad een keer forser inkomen om duidelijk te maken dat die eerste keer écht reactie moet opleveren.

Consequent is voor mij dat je een doel in je hoofd hebt en daar niet van afwijkt, dus steeds dezelfde respons verwacht op een bepaalde vraag. Dus vanaf dat je er op stapt: actief stappen. Niet eerst kalm instappen en dan ineens 'aan het werk'

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-22 21:22 



 
Profiel   

In jouw geval zou ik kijken of je paard enthousiast kunt maken buiten. Ik denk namelijk niet perse dat het aan de hulpen ligt, maar dat je paard gewoon niet graag van huis gaat. Ik kan het moeilijk uitleggen, maar als je paard voorwaarts gaat, niet alleen de druk eraf maar ook belonen met stem, heel enthousiast zijn, er een plezierig uitje van maken. Misschien buiten het rijden om wat grondwerk doen om wat meer leiderschap te creëren zodat hij je ook wat meer vertrouwd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-22 21:24 



 
Profiel   

little_birdy schreef
Ik denk dat je vooral veel sneller moet reageren.
Dus indd been geen reactie duidelijker been.
En meteen weer been zodra ze ook maar een tel inhoud en pas hardere hulp bij geen reactie.
Ook vooral eens echt goed naar voren doorrijden wilt helpen


Maar dan ben je juist constant aan het drijven. Ik leer hier juist dat je bij een flegmatiek paard minder moet doen. Maar ik snap je wel, eigenlijk moet je het voor zijn dat ze terug valt. Maar dat is juist lastig vergeleken met een hitte petit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-22 21:24 



 
Profiel   

Nee, ik corrigeer pas als ze terugvallen. Juist het proberen te voorkomen dat ze terugvallen maakt ze dood voor het been.

Alleen corrigeer ik dan wel even pittig met een spoortje.

Een voorwaartse reactie enthousiast belonen (stem, desnoods snoep) maakt ze vaak wel een heel stuk gemotiveerder en dus minder flegmatiek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-22 21:30 



 
Profiel   

Earth schreef
In jouw geval zou ik kijken of je paard enthousiast kunt maken buiten. Ik denk namelijk niet perse dat het aan de hulpen ligt, maar dat je paard gewoon niet graag van huis gaat. Ik kan het moeilijk uitleggen, maar als je paard voorwaarts gaat, niet alleen de druk eraf maar ook belonen met stem, heel enthousiast zijn, er een plezierig uitje van maken. Misschien buiten het rijden om wat grondwerk doen om wat meer leiderschap te creëren zodat hij je ook wat meer vertrouwd.


Dit doe ik inderdaad ook veel. Vooral om even de moter te starten zeg maar. Op paden terug naar huis gaat dat super. Op paarden van huis weg lukt het zo af en toe ook wel. Maar dan is het toch lastiger. Of ik moet groter inkomen.

Ik las laatst ook een artikel dat je een paard in stap juist niet te veel in de weg moet zitten en zo min mogelijk doen. Maar dan is 'n slak soms nog sneller. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-22 21:31 



 
Profiel   

Nature93 schreef
Earth schreef
In jouw geval zou ik kijken of je paard enthousiast kunt maken buiten. Ik denk namelijk niet perse dat het aan de hulpen ligt, maar dat je paard gewoon niet graag van huis gaat. Ik kan het moeilijk uitleggen, maar als je paard voorwaarts gaat, niet alleen de druk eraf maar ook belonen met stem, heel enthousiast zijn, er een plezierig uitje van maken. Misschien buiten het rijden om wat grondwerk doen om wat meer leiderschap te creëren zodat hij je ook wat meer vertrouwd.


Dit doe ik inderdaad ook veel. Vooral om even de moter te starten zeg maar. Op paden terug naar huis gaat dat super. Op paarden van huis weg lukt het zo af en toe ook wel. Maar dan is het toch lastiger. Of ik moet groter inkomen.

Ik las laatst ook een artikel dat je een paard in stap juist niet te veel in de weg moet zitten en zo min mogelijk doen. Maar dan is 'n slak soms nog sneller. :+


Haha ja daarom heeft het imo ook niet met consequente hulp te maken, maar met het feit at ze niet van huis wil. Daar zou ik verder naar gaan zoeken hoe je dat kunt verbeteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-22 21:33 



 
Profiel   

Je kunt natuurlijk ook zo maken dat ze juist graag doorloopt ipv dat ze doorloopt omdat ze anders been krijgt. Hoe je dat leuk maakt ligt aan het paard, mijn merrie was ontzettend sloom in stap, maar als ik om de zoveel meter van gang veranderde zat er haast geen rem meer op. Een sprongetje hier en daar, lekker snoepjes mee, misschien wat kunstjes(Mijn haflinger speelt graag in plassen). Even goed galopperen op een lang pad, maargoed, dat alles moet jou ook liggen natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-22 21:38 



 
Profiel   

Nature93 schreef
Ik las laatst ook een artikel dat je een paard in stap juist niet te veel in de weg moet zitten en zo min mogelijk doen. Maar dan is 'n slak soms nog sneller. :+


Ja, er zijn dressuurruiters die de stap van hun paard compleet verpesten, dus ik ken deze waarschuwing.
Maar vragen om een fatsoenlijk basistempo in een correcte tact moet kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-22 21:40 



 
Profiel   

Anastasia24 schreef
Je kunt natuurlijk ook zo maken dat ze juist graag doorloopt ipv dat ze doorloopt omdat ze anders been krijgt. Hoe je dat leuk maakt ligt aan het paard, mijn merrie was ontzettend sloom in stap, maar als ik om de zoveel meter van gang veranderde zat er haast geen rem meer op. Een sprongetje hier en daar, lekker snoepjes mee, misschien wat kunstjes(Mijn haflinger speelt graag in plassen). Even goed galopperen op een lang pad, maargoed, dat alles moet jou ook liggen natuurlijk.


Dit is inderdaad wel een goed punt wat ik de volgende keer mee ga nemen tijdens de rit. Ik ben wel heel gefocust op het tempo merk ik. Een goede buitenrit is bij mij als ze goed door loopt. Niet lekker gereden betekend vaak niet door gelopen. Dat is misschien ook niet zo verstandig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-22 22:06 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Nature93 schreef
Ik las laatst ook een artikel dat je een paard in stap juist niet te veel in de weg moet zitten en zo min mogelijk doen. Maar dan is 'n slak soms nog sneller. :+


Ja, er zijn dressuurruiters die de stap van hun paard compleet verpesten, dus ik ken deze waarschuwing.
Maar vragen om een fatsoenlijk basistempo in een correcte tact moet kunnen.


Als je paard een goede stap heeft is het zeker goed daar zuinig op te zijn. Maar als je paard sjokt treuzelt of zwalkt dan mag je best een goede stap van hem vragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-22 22:07 



 
Profiel   

Nee ik zeg niet dat je continu moet drijven ik z g dat je er waarschijnlijk sneller bij moet zijn,
Veel overgangen rijden is ook een goede oefening.
Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf echt niks heb met flegmatieke paarden _O-
Ik vind ze vermoeiend rijden en je moet er veel ste veel aan werken.
Dus aan mij heb je misschien niet zoveel in deze
Ik ben het typ ruiter dat altijd hittepetit onder de billen heeft

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-22 22:18 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Nature93 schreef
Ik las laatst ook een artikel dat je een paard in stap juist niet te veel in de weg moet zitten en zo min mogelijk doen. Maar dan is 'n slak soms nog sneller. :+


Ja, er zijn dressuurruiters die de stap van hun paard compleet verpesten, dus ik ken deze waarschuwing.
Maar vragen om een fatsoenlijk basistempo in een correcte tact moet kunnen.


Dat is ook een beetje mijn insteek. We hoeven niet in uitgestrekte stap de hele rit, maar we gaan niet sjokken! Ongeveer 2 weken terug kreeg ik corona en moest ik 2 weken in quarantaine en niet gereden. Het gaat sindsdien minder. In quarantaine tijd is paardlief een paar keer stout geweest met naar de wei brengen. Toen dachten we dat ze misschien teveel voer kreeg voor wat ze deed, dus voer omlaag. Maar ik heb toch het idee dat ze het nodig heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-22 06:44 



 
Profiel   

Reageert ze ooit op jouw normale been of bijna altijd alleen maar op jouw hardere been? Als dat zo is denk ik dat de hulpen elkaar niet snel genoeg opvolgen en het normale been geen hulp voor haar is. Daarnaast hoor ik jou zeggen op het hardere been gaat ze dan op een normaal tempo stappen. Ik zou eens kijken dat een grotere hulp ook een grotere reactie geeft. Dus ze reageert niet op normaal been met doorstappen, geef dan een dusdanig grote hulp dat ze ervan moet aandraven. Het verschil is haar waarschijnlijk gewoon niet zo duidelijk. Dit heeft mij vaker geholpen bij flegmatieke paarden. Maak de verschillen groot en duidelijk en laat de hulpen niet te lang op elkaar wachten. In de bak maakte ik de (tweede) hulp zelf soms dusdanig groot dat ze ervan gingen galopperen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-22 07:51 



 
Profiel   

Bij sommige paarden is been geven juist een rede om langzamer of niet meer te lopen,
Hoe doe je dit in de bak?
Ik zou zeggen probeer eens echt zonder been te rijden maar met je zit te werken.
Ook kan het zijn dat het paard uit balans loopt, recht in het bos lopen zonder jou hulp is voor sommige paarden ook best vreemd zeker als ze wat onzeker zijn en uit balans zijn, hoe goed kan jou paard jou dragen bv??
Wat doe je om je paard te leren dragen ??
Wat doe je om je communicatie te verbeteren, in haar buik schoppen schept geen betere band toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-22 08:16 



 

Ik zou niet focussen op de slome stap, maar meteen veel overgangen rijden in het bos. En als je dan terug naar stap gaat, meteen je been erbij houden zodat ze niet terugvalt zeg maar. Eventueel een ondersteunende tik van de zweep om haar te leren dat ze moet blijven doorstappen (sporen zou ikzelf nooit gebruiken om aan te sporen, lijkt me toch pijnlijk ze zo te prikken). Anders meteen terug in draf, als je voelt dat ze te hard terugvalt.

Als ze in draf ook ontzettend traag is omdat ze de stal niet wil verlaten is het wel moeilijker natuurlijk. Dat kan heel vermoeiend rijden zijn. Misschien helpt het dan om een tijdje met een ander paard te rijden en lekker voorwaarts te leren lopen.

Maar bij dit alles is het inderdaad belangrijk om het tempo van je paard te kennen. Maar ik merk dat op buitenrit het paard zijn tempo vaak aanpast naar zijn gevoel (wil niet weg van stal, wil terug naar stal) en dat die stap dus weinig te maken heeft met de stap in de rijbaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-22 08:39 



 
Profiel   

Nature93 schreef
Ik vraag mij af hoe anderen hier in staan. Ik rij voornamelijk buiten met mijn paard. Super braaf paard! Ik kan prima mijn been aanleggen en dan loopt ze lekker naar voren. Wij stappen meerdere deel van de rit. Maar vooral op bospaden van stal af komt het tempo dan snel terug, soms tot een echt sjoktempo. Mijn paard heeft niet een super snel tempo van zich zelf. Maar vaak zit ik er op van: nu mag het wel iets harder.

Wat mijn acties dan zijn is:
Been geven, -geen reactie- nog een keer harder been, -stapt goed door- been eraf en naar 5 passen kakt ze weer in. Dan begin ik weer bij rustig been geven en het hele riedeltje. Maar is dit wel juist?

Is consequent zijn niet het volgende: been geven -geen reactie- harder been, -stapt goed door- been eraf en naar 5 passen kakt ze weer in -nog harder been of zweep- en pas bij een volgende overgang weer het zachte been zodat paard snapt dat het zonder been door moet lopen?

Ik ben even benieuwd naar input!


Eerste vraag, waarom stap je veel? wat gebeurd er als je gaat draven op de paden van stal af?

Het 2e, eigenlijk is het niet zo moeilijk: been geven, geen reactie is tikje achter het zadel met de zweep. Op het moment dat je ook maar enigzins vertraging voelt weer een tikje achter het zadel met de zweep. Het belangrijkste is de timing en het zacht blijven, daarom heeft een langer zweepje mijn voorkeur. Als je steeds consequent zegt dat ze naar voren moet bij iedere aarzeling om in te kakken dan gaat ze vanzelf de link liggen van: ik moet doorlopen. Als je haar eerst laat inkakken qua tempo ben je niet snel genoeg en niet consequent. Het is belangrijk dat jij ten alle tijden het tempo bepaald en controleert.

Wat anderen zeggen met lekker aan het werk zetten en veel schakelen kan ook goed helpen. Ook hiermee is het weer belangrijk dat jij het tempo bepaald en controleert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-22 08:47 



 
Profiel   

Consequent rijden is voorkomen dat ze in dat sjoktempo beland. Waarom zou ze eerst hele terug mogen komen en moet ze daarna ineens weer vooruit?
Dus wat Elisa zegt, bij elke aarzeling al corrigeren. Het moet uit haar hoofd dat vertragen acceptabel is. Zolang jij geen remmende hulp geeft, mag het tempo niet vertragen, dat stukje corrigeren is consequent rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-22 09:28 



 

Ik heb een paard wat van nature wat flegmatiek is. De 1e 10 minuten dat ik er op zit besteed ik dan ook standaard aan reactie op hulpen, of ik nou buiten rijd of in de bak. Inderdaad, vallen ze terug, corrigeer ik. Liever te fel dan te lief. Meestal staat ze daarna wel echt aan en word ze juist weer een beetje over fanatiek haha maar zo heb ik ze het liefst :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-22 09:35 



 
Profiel   

Rij je weleens met iemand samen? Meerdere keren op pad met een paard met een ruime stap wil weleens stimulerend werken. Mijn ervaring is dat ze graag elkaars ritme en tempo overnemen.

Je hebt gelijk dat je bij flegmatieke paarden het beste met je been er af kan rijden maar een hulp geven betekent wel dat je reactie wil. Dus geen reactie op die 1e beenhulp, dan mag je best een keer groot inkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-22 09:44 



 
Profiel   

Jammer dat er zoveel advies word gegeven met het straffen van het paard, reageert niet op het been harder been geven is dat het advies?
Wat doet de ruiter met de zit als hij harder been geeft?
Hij zet zich vast kan het paarddan natuurlijk bewegen dan ?
Nee want de ruiter rijd niet met de zit maar met been en maakt die hulp alleen maar groter , juist bij paarden die traag zijn werkt dat averechts en krijg je uiteindelijk ook mentale problemen.
Het probleem ligt ook niet bij het paard, maar altijd de ruiter/trainer van het paard en moet het paard daarvoor gestraft worden, als jij dit niet wil doe ik dat ??

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-22 12:45 



 
Profiel   

Ik zou proberen om als je weet dat ze na 5 passen weer trager gaat, eerder in te grijpen en dus preventief been geven / been geven bij minste vertraging. Persoonlijk denk ik niet dat het veel gaat helpen als je op dat moment met de zweep afkomt of hard been gaat geven. Je paard weet dan wellicht niet waar dat vandaan komt. Want eigenlijk doet ie paard wel wat je vraagt: been dus sneller. Het ding is dat je wil dat je paard eenzelfde snellere tempo aanhoudt en dat moet je haar dus duidelijk maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-22 13:49 



 

En neem ook zijgangen mee in je aan het been maken trouwens. Dat werkt als een tierelier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-22 13:50 



 
Profiel   

Wat ik doe:

Idd van licht naar grotere hulp. Bij de grotere hulp wil ik ook meer reactie: liever te veel dan te weinig en dan ook laten gaan. Dus flink aandraven of zelfs galopperen. Dan terug vragen en gelijk actieve stap vragen. Wil ze weer trager weer wegdraven. Leren ze volgens mij meer van dan blijven stappen.

Verder veel schakelen. Niet naar voor en terug maar veel variëren: gezapig tempo opbouwen, in trapjes, of juist in 1 keer flink naar voor. Maar net zo belangrijk: ook veel terug en actief terugrijden. En ook daarin een keer de grenzen opzoeken. Als je ze genoeg actief terugrijdt willen ze vaak maar al te graag weer naar voor. Hoi het schakelen onvoorspelbaar zodat ze alert blijven.

Verder is het idd iets wat erg veel gevoel vraagt. Ik ken eigenlijk maar weinig echt flegmatieke paarden. Soms voelt het traag maar is het echt een prima basis stap. Soms is je timing verkeerd, of je zit knelt ipv te openen, of ze beginnen terug te komen omdat ze de correctie vervelend vinden. En heel vaak zit het ergens in het lijf of in het kopje. Motiveren werkt beter dan corrigeren. Maar als je werkt met een opbouwende hulp die richting correctie gaat: zorg dan dat de reactie ook groot is. Niet tevreden zijn met een beetje voorwaartser op een tikje.

Het moet een gewoonte worden natuurlijk en elk paard heeft net als een mens een voorkeurtempo. Je zult niet elk paard blij maken met altijd actief moeten lopen. De vraag is dan of je het moet willen.

Ikzelf wandel altijd goed door aan 6km per uur maar hardlopen doe ik liever traag. Ik zou erg ongelukkig worden van elke training gas te moeten geven.

Dus als het een ding blijft, is het mss kwestie van je er bij neer leggen op buitenrit. Maar dat is de allerlaatste optie.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-22 14:19 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen