Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Wat is consequent rijden?

 
Profiel   

Mijn shetlanders hebben ook de neiging om in stap meteen dood te vallen, daar heb ik het nu op commando staan. Dat als ik actief roep, gaan ze al actiever stappen. Ze hoeven van mij echt geen 5km/h te halen, maar iets meer als 1.5 km/h mag wel, rond de 3-4 km/h is een prima staptempo. Maar dat is voor de wagen, dus die heb ik in het begin wel zweep erbij gegeven, nu reageren ze alleen nog op mijn stemcommando. Onder het zadel bij flegmatieke manegepaarden gebruik ik ook zachte hulp been, harde hulp been en reageren ze dan niet meteen dan komt de zweep erbij. Dan leren ze al in 5 minuten dat ze bij mij aan het werk moeten en niet mogen slenteren. En ze onthouden het ook, dus de volgende keer als ik erop rijdt zijn ze ook altijd goed voorwaarts.

Voor mij is consequent rijden als er altijd dezelfde hulp wordt gegeven voor een oefening waar een paard dan het goede antwoord op geeft. Dus dat je consequent iets aanpakt bvb het slome stappen en niet denkt:"Vandaag heb ik niet zo'n haast dus ik laat haar lekker slenteren" en dat je een andere keer haar vooruit probeert te schoppen, want ze moet actief.


Laatst bijgewerkt door Jorex op 09-03-22 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-22 15:32 



 
Profiel   

Is het alleen in het begin ca. de eerste 20 minuten of de hele rit wanneer je van stal weg rijd?

Verder denk ik dat het te vaak word vergeten dat van stal wegrijden, voor paarden eigenlijk helemaal niet van nature zo leuk is als dat het voor ons is.
Wij vragen ze om weg te gaan van de voor hun veilige kudde/huis, terwijl het voor ons echt een uitje is.
Wilt niet zeggen dat ze het niet leuk kunnen vinden, maar dat dergelijk gedrag, hoe klein ook een oorzaak kan hebben in stress.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-22 16:00 



 
Profiel   

Pumpkinbroes schreef
Wij vragen ze om weg te gaan van de voor hun veilige kudde/huis, terwijl het voor ons echt een uitje is.


Klopt... al kan het omgekeerde natuurlijk ook: paarden die maar wat graag weg willen en niet weer het erf op willen. Dit was bij mijn pony het geval. Die ging altijd heel snel richting de poort van het erf en stapte ongeacht hoe lang je weg was geweest erg vlot weer voorbij de ingang. Toen we verhuisden ging hij op de nieuwe stal wel heel vlot het erf op (we zijn te paard verhuisd) en hij vond het echt niet nodig het rondje af te maken tot we terug "thuis" waren. Op de nieuwe stal maakt hij ook geen probleem van na een ritje terug het erf op gaan. Voor mij teken dat hij zich echt niet meer goed voelde op de vorige stal en hij het nu wel meer naar zijn zin heeft!
Je kan dus inderdaad aan zo'n gedragingen heel wat afleiden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-22 16:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen