Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard trekt zich zo ineens om naar rechts, corrigeren zonder resultaat

 
Profiel   

Wie heeft er tips voor mij? Ik ben mij ten einde raad;(
Sinds november heb ik mijn tinker, eigenlijk ging het samen heel goed. Tot dat hij zich laatst zo ineens bedacht hard naar rechts te trekken. Ik hem proberen te corrigeren met beenhulp/zweep. Dit zonder goed resultaat. Nu is het voor hem standaart geworden om dit gedrag te vertonen tijdens de rit. Hij kijkt niet uit en zorgt er dan voor dat we belanden in het slootje of tegen het prikkeldraad in het zandpad aan staan. Er zijn geen momenten waarneembaar wanneer hij dit vooral doet. Zo uit het niets en onvoorspelbaar. Soms wel 10 keer tijdens een rit dat hij zijn zin wil doordrijven. Het zorgt voor gevaarlijke situaties maar ik wil ook niet toegeven zodat hij het vaker op die manier gaat uitproberen.. wie heeft er tips?
Hij heeft een dubbelgebrokenbit die goed in de mond ligt, zadel inorde. Osteopaad is nog niet heel lang geleden geweest, ook niks ernstigs.
Wij hebben paardrijles, maar in de bak valt hij wel te corrigeren.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-22 20:44 



 
Profiel   

Ik heb laatst een topic aangemaakt dat heet 'Paard omtrekken' omdat ik exact hetzelfde probleem had. Misschien vind je daar wat goede tips!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-22 20:50 



 
Profiel   

Super bedankt. Ik ga het meteen even opzoeken als dat lukt (ben nog niet heel lang op bokt, en het lukt me ook nog niet helemaal)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-22 20:51 



 
Profiel   

Wat doe je op moment dat het gebeurd? Heb je losse teugel of teugel op maat? En wat doe je om te corrigeren?

Heb zelf zo'n grapjas die het ook in de bak doet. Hij doet het als hij iets moeilijk vind en toen hij jonger was ook als hij zich " verveelde".
Of als je teveel druk hebt op 1 teugel. Maar hij loopt echt weg van druk, dus als hij naar rechts weg draait en je wilt hem op je linker teugel corrigeren rent hij nog harder naar rechts.
Onze oplossing is oefenen op zelf constant zelfde druk in beide teugels. Sturen zoals het hoort, dus alsof je een fiets stuurt. Gaat je binnenhand naar binnen, gaat je buitenhand mee tegen de hals. En goede reactie verwachten op been met schuiven. Nu als hij naar rechts wilt omdraaien en ik houd rechterteugel tegen de hals en rechterbeen eraan is hij 9/10x te corrigeren. Linksom precies hetzelfde. Overigens ook een tinker ( ofja een tinker kruising met veel tinker erin haha).

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-22 21:21 



 
Profiel   

mars_mellow schreef
Ik heb laatst een topic aangemaakt dat heet 'Paard omtrekken' omdat ik exact hetzelfde probleem had. Misschien vind je daar wat goede tips!

Dit is het topic.
mars_mellow @ [OPG] Paard omtrekken

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-22 21:24 



 
Profiel   

twinducklin schreef
Wat doe je op moment dat het gebeurd? Heb je losse teugel of teugel op maat? En wat doe je om te corrigeren?

Heb zelf zo'n grapjas die het ook in de bak doet. Hij doet het als hij iets moeilijk vind en toen hij jonger was ook als hij zich " verveelde".
Of als je teveel druk hebt op 1 teugel. Maar hij loopt echt weg van druk, dus als hij naar rechts weg draait en je wilt hem op je linker teugel corrigeren rent hij nog harder naar rechts.
Onze oplossing is oefenen op zelf constant zelfde druk in beide teugels. Sturen zoals het hoort, dus alsof je een fiets stuurt. Gaat je binnenhand naar binnen, gaat je buitenhand mee tegen de hals. En goede reactie verwachten op been met schuiven. Nu als hij naar rechts wilt omdraaien en ik houd rechterteugel tegen de hals en rechterbeen eraan is hij 9/10x te corrigeren. Linksom precies hetzelfde. Overigens ook een tinker ( ofja een tinker kruising met veel tinker erin haha).


Bedankt voor je bericht!
Ik heb de teugels vaak op zon moment slapjes maar wel zodat ik contact heb. Dus geen druk. Hij doet het zo uit het niets zonder dat je het aanvoelt komen of aan de situatie kan merken. Op het moment dat het gebeurt en hij bijv naar rechts trek t ipv rechtdoor loopt dan wil ik hem links terugsturen, maar hij blijft zn zin zo erg doordrijven dat je ket regelmaat een halve stap vh slootje verwijdert bent. Ik gebruik zweep en been. Blijf wel rustig. Maar op zon moment als we echt bijna in de sloot belanden moet ik alsnog eerst zijn gewenste draai maken en dan doe ik alsnog een keer linksom. Merk ook wel door zn manier van trekken dat het lastig is om de handen bij elkaar te houden want ik wil niet de kant op waar hij naartoe gaat. Ik ben echt nog zoekende daarin. Heb ook geprobeerd zonder zweep of been, maar geen effect.

Ah wat grappig dat je ook iets van een tinker in je paard hebt!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-22 06:00 



 
Profiel   

Alles staat of valt met timing.
Ik zou een goede instructeur zoeken die je hiermee kan helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-22 06:50 



 
Profiel   

Wat doet hij precies met zijn hoofd? Gaat dat mee naar rechts of juist niet? Wordt hij ook lang in de hals? Rijd je hem ook nageeflijk op buitenrit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-22 06:59 



 
Profiel   

Bezig houden. Zorgen dat het niet kan gebeuren. Tempowisselingen, stelling naar links, weer recht, weer naar rechts, weer recht. Overgangen naar het halthouden, pasje achterwaarts. Desnoods op brede paden een gebroken lijn. Als de oorzaak verveling is, dan zou hij als je hem dusdanig bezig houdt wel moeten stoppen. Gaat hij dan nog door, zou ik het probleem ergens anders zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-22 07:32 



 
Profiel   

Als hij naar rechts valt, hoe probeer je hem weer naar links te sturen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-22 08:45 



 
Profiel   

Neem je instructeur mee op buitenrit, zodat hij/zij ter plaatse ziet wat er gebeurt en hoe op te lossen. Timing is belangrijk. Van achter de pc niet echt aan te geven waarom hij het doet. Meestal willen ze gewoon terug naar huis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-22 08:55 



 
Profiel   

Hij is je te snel af en heeft succes met zijn gedrag...waardoor het zich gaat herhalen.

Even voor de beeldvorming, rijdt je alleen buiten of ook met andere paarden? en doet hij het bij beide?

In de bak kun je hem corrigeren zeg je? hoe doe je dat? Ik denk dat het belangrijk is dat je hem meer dressuurmatig gaat rijden buiten. Echt rijden en aan het werk zetten zodat jij hem sneller af bent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-22 09:15 



 
Profiel   

Bowo schreef
Wat doet hij precies met zijn hoofd? Gaat dat mee naar rechts of juist niet? Wordt hij ook lang in de hals? Rijd je hem ook nageeflijk op buitenrit?


Hij trekt zn hoofd wat hoog strak naar rechts toe. Dus hij strekt zn hals dan wel wat. Ja eigenlijk hetzelfde als dressuurmatig in de bak. Maar sinds ik hem heb (november) hebben we wel wekelijks les en leren we steeds meer nieuwe dingen. Misschien dat ik nog wat mesr hetgeen wat ik daar leer dressuurmatig ook buiten moet toepassen? Het word met hem steeds gevaarlijker aangezien we eigenlijk overal slootjes en prikkeldraad in de buurt hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-22 15:41 



 
Profiel   

janouk schreef
Neem je instructeur mee op buitenrit, zodat hij/zij ter plaatse ziet wat er gebeurt en hoe op te lossen. Timing is belangrijk. Van achter de pc niet echt aan te geven waarom hij het doet. Meestal willen ze gewoon terug naar huis.


Dit is ook nog wel een goed idee. Merk wel dat als het in de rijbak gebeurt, hij makkelijker te corrigeren is. Doe buiten vrijwel hetzelfde maar daar blijft het doorgaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-22 15:42 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Hij is je te snel af en heeft succes met zijn gedrag...waardoor het zich gaat herhalen.

Even voor de beeldvorming, rijdt je alleen buiten of ook met andere paarden? en doet hij het bij beide?

In de bak kun je hem corrigeren zeg je? hoe doe je dat? Ik denk dat het belangrijk is dat je hem meer dressuurmatig gaat rijden buiten. Echt rijden en aan het werk zetten zodat jij hem sneller af bent.


Precies.. het is zo uit het niets.
Hij deed het helemaal niet. Tot vorige week toen begon hij ermee en herhaalt het zich elke rit. Hij deed dit ook niet met buitenrit samen. We rijden de laatste tijd veel alleen en toen deed die het niet. Situatie is niet verandert nu. Hoe kan ik hem het beste aan het werk zetten? Veel overgangen rijden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-22 15:44 



 
Profiel   

Amado7 schreef
Als hij naar rechts valt, hoe probeer je hem weer naar links te sturen?


Jaa ik moet behoorlijk naar links trekken en nog gaat het lastig. Opgegeven moment loopt hij in dezelfde pas mee zijwaards en dan liggen we bijna in de sloot of tegen het prikkeldraad aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-22 15:45 



 
Profiel   

Kairos schreef
Bezig houden. Zorgen dat het niet kan gebeuren. Tempowisselingen, stelling naar links, weer recht, weer naar rechts, weer recht. Overgangen naar het halthouden, pasje achterwaarts. Desnoods op brede paden een gebroken lijn. Als de oorzaak verveling is, dan zou hij als je hem dusdanig bezig houdt wel moeten stoppen. Gaat hij dan nog door, zou ik het probleem ergens anders zoeken.


Bedankt! Ik probeer idd voor veel afwisseling qua tempo te zorgen, maar misschien moet het nog meer om verveling tegen te gaan. Ik ga het proberen.bedankt voor de tips

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-22 15:46 



 
Profiel   

Joske031999 schreef
Elisa2 schreef
Hij is je te snel af en heeft succes met zijn gedrag...waardoor het zich gaat herhalen.

Even voor de beeldvorming, rijdt je alleen buiten of ook met andere paarden? en doet hij het bij beide?

In de bak kun je hem corrigeren zeg je? hoe doe je dat? Ik denk dat het belangrijk is dat je hem meer dressuurmatig gaat rijden buiten. Echt rijden en aan het werk zetten zodat jij hem sneller af bent.


Precies.. het is zo uit het niets.
Hij deed het helemaal niet. Tot vorige week toen begon hij ermee en herhaalt het zich elke rit. Hij deed dit ook niet met buitenrit samen. We rijden de laatste tijd veel alleen en toen deed die het niet. Situatie is niet verandert nu. Hoe kan ik hem het beste aan het werk zetten? Veel overgangen rijden?


Eigenlijk gaan doen wat je in de bak leert van je instructeur, dressuurmatig gaan rijden buiten zodat je op tijd in kan grijpen.

Is de rechterteugel de teugel waar hij normaal het sterkste op is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-22 15:51 



 
Profiel   

Rechterteugel eraan houden, zodat je rechtsbuiten begrenst, linkerteugel opzij en naar voren, binnenbeen laten vallen, met je navel weer naar binnen sturen, been bij geven en als hij niet luistert, spoortje erin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-22 16:14 



 
Profiel   

Terug trekken aan links wordt een wedstrijdje wat je inderdaad niet gaat winnen.

Ik zou inderdaad eerst eens proberen om hem wat meer aan het werk te zetten. Wat overgangen, stelling, schoudervoor, pasje opzij, dat soort dingen.

Als dat niet (genoeg) werkt, zou je misschien kunnen proberen om met iets van een tiedeman het patroon te doorbreken. De tiedeman moet uiteraard niet de oplossing worden, maar als hij het steeds erger doet, kan het nuttig zijn als hij weer even doorkrijgt dat dit niet kan, vooral vanwege het veiligheidsrisico. En als het patroon dan doorbroken is, moet je uiteraard door het dressuurmatige werk en lessen voorkomen dat hij het later opnieuw gaat proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-22 17:31 



 
Profiel   

Omdat het daar beter past verplaats ik dit topic naar [RT-V] Rijtechnische Vragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-22 17:52 



 
Profiel   

En als je er naast loopt? Zelfde route? Positieve bekrachtiging van goed gedrag werkt ook beter dan wachten tot het fout gaat en je bent snel te laat.
B.v. je gaat op weg en neemt snoepjes mee, of nog mooier clicker training als voorbereiding.
Als hij braaf is belonen met je stem en een snoepje.
En bouw het op in kleine stukjes. Kan er iemand met je mee op de fiets of lopend?
Bij een stalgenootje deed een paard het zelfde, maar dan snel achterwaards, toen ben ik met mijn brave paard achter hem gaan lopen en als hij achteruit ging bleven wij staan en kwam dan tegen ons aan.
Ook in het duin deed hij dat en toen hadden we hem tuk, want we moesten een bergje op en hij ging weer achterwaards en toen moest hij van ons de berg op in z'n achteruit.
Het duurde even maar hij heeft het niet meer gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-22 18:56 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Rechterteugel eraan houden, zodat je rechtsbuiten begrenst, linkerteugel opzij en naar voren, binnenbeen laten vallen, met je navel weer naar binnen sturen, been bij geven en als hij niet luistert, spoortje erin.


Dit is een hele goede tip! Ik neem hem mee!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-22 19:03 



 
Profiel   

Bowo schreef
Terug trekken aan links wordt een wedstrijdje wat je inderdaad niet gaat winnen.

Ik zou inderdaad eerst eens proberen om hem wat meer aan het werk te zetten. Wat overgangen, stelling, schoudervoor, pasje opzij, dat soort dingen.

Als dat niet (genoeg) werkt, zou je misschien kunnen proberen om met iets van een tiedeman het patroon te doorbreken. De tiedeman moet uiteraard niet de oplossing worden, maar als hij het steeds erger doet, kan het nuttig zijn als hij weer even doorkrijgt dat dit niet kan, vooral vanwege het veiligheidsrisico. En als het patroon dan doorbroken is, moet je uiteraard door het dressuurmatige werk en lessen voorkomen dat hij het later opnieuw gaat proberen.


Hier heb ik nog niet aan gedacht! Dit kan ik idd altijd nog inzetten mochten de andere oplossingen niet genoeg helpen. Bedankt voor het meedenken!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-22 19:05 



 
Profiel   

beline1 schreef
En als je er naast loopt? Zelfde route? Positieve bekrachtiging van goed gedrag werkt ook beter dan wachten tot het fout gaat en je bent snel te laat.
B.v. je gaat op weg en neemt snoepjes mee, of nog mooier clicker training als voorbereiding.
Als hij braaf is belonen met je stem en een snoepje.
En bouw het op in kleine stukjes. Kan er iemand met je mee op de fiets of lopend?
Bij een stalgenootje deed een paard het zelfde, maar dan snel achterwaards, toen ben ik met mijn brave paard achter hem gaan lopen en als hij achteruit ging bleven wij staan en kwam dan tegen ons aan.
Ook in het duin deed hij dat en toen hadden we hem tuk, want we moesten een bergje op en hij ging weer achterwaards en toen moest hij van ons de berg op in z'n achteruit.
Het duurde even maar hij heeft het niet meer gedaan.


Dit heb ik geprobeerd, maar als ik met hem loop trekt hij mij alle kanten op. Enorm vervelend. Maar ik kan wel eens kijken wat het effect is als ik weer samen met iemand ga rijden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-22 19:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen