Paard trekt zich zo ineens om naar rechts, corrigeren zonder resultaat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
josien_m_
Berichten: 2403
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 20:09

En als je, als hij het weer doet, direct een heel rondje rechtsom loopt zodat ie vanzelf weer rechtdoor gaat?

Joske031999
Berichten: 13
Geregistreerd: 06-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-22 08:20

josien_m_ schreef:
En als je, als hij het weer doet, direct een heel rondje rechtsom loopt zodat ie vanzelf weer rechtdoor gaat?


Heeft die dan niet het gevoel gewonnen te hebben? Want nu probeer ik het rondje als ware linksom te maken, omdat die heel sterk rechtsom is.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard trekt zich zo ineens om naar rechts, corrigeren zonder resultaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 08:59

Paarden denken niet in winnen of verliezen.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:05

Joske031999 schreef:
josien_m_ schreef:
En als je, als hij het weer doet, direct een heel rondje rechtsom loopt zodat ie vanzelf weer rechtdoor gaat?


Heeft die dan niet het gevoel gewonnen te hebben? Want nu probeer ik het rondje als ware linksom te maken, omdat die heel sterk rechtsom is.

Nee, zo denken mensen. Het paard zal alleen denken “ verhip, dat is veel werk extra, ik kan beter stoppen met plotseling rechtsom gaan, want dat kost mij op deze manier erg veel energie en levert geen rust ( dus geen beloning) op.”

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard trekt zich zo ineens om naar rechts, corrigeren zonder resultaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:18

Klopt, het gaat er om dat hij het niet overneemt maar jij controle houdt. Hij is links en rechtsom sterk, het is een tankje dus dat ga je nooit "winnen' als hij zijn kop er op zet.

Ik zou zeker investeren in goede dressuurlessen in de bak zodat je buiten wat meer dressurmatige controle krijgt. Het is belangrik dat je zelf handiger en sneller wordt in het rijden, loslaten, been geven, timing etc.

Dee_Es

Berichten: 3663
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Paard trekt zich zo ineens om naar rechts, corrigeren zonder resultaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:28

Het klinkt alsof je paard dit doet om naar huis te kunnen. Geef jij je paard genoeg begeleiding en steun op buitenrit zodat hij zich veilig voelt als je weg bent van de kudde?

Het hangt een beetje af van het type paard maar ik heb jaren een merrie gereden die flink de kont tegen de krib kon gooien en dan gerust bijna een sloot in liep of het prikkeldraad in.

Bij haar ben ik gestopt met dingen doen. Jij wilt omdraaien? Prima maar dan gaan we stilstaan want ik wil die kant niet op. Ze mocht dan achterwaarts, weer omdraaien maar elke beweging moest minimaal iets in de richting die ik oorspronkelijk had gekozen. Stil staan mocht ook. Hier moet je echt een engelen geduld voor hebben hoor maar het werkte altijd en zorgde niet voor gevaarlijke situaties. Als een paard omdraait en meteen vol gas naar huis sprint werkt dit uiteraard niet ;)

Sure_lee

Berichten: 10385
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Paard trekt zich zo ineens om naar rechts, corrigeren zonder resultaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:48

Je geeft aan dat hij je op de grond alle kanten optrekt. In mijn ogen gaat het in de basis al mis. Als hij je op de grond niet ziet als leider en als degene die hem zekerheid en veiligheid biedt. Hoe ziet hij je dan als je op zijn rug zit.
Ik zou gaan werken aan vertrouwen en leiderschap vanaf de grond. Dan gaat het rijden vanzelf beter!
Je hebt hem pas 3 maanden. Zo'n vertrouwensband kost vaak een hoop tijd. Maar als je daar aan het begin veel tijd in steekt dan heb je daar voor altijd veel plezier van.

Bloesem21
Berichten: 112
Geregistreerd: 09-03-22

Re: Paard trekt zich zo ineens om naar rechts, corrigeren zonder resultaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:27

Eens met hier boven. Tinkers zijn nou eenmaal heel sterk. Daar moet jij je gedrag op aanpassen. Consequent zijn, de streken zien aankomen voordat ze gebeuren en daar op anticiperen. Onder het zadel idem. Succes

Joske031999
Berichten: 13
Geregistreerd: 06-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-22 08:29

Bloesem21 schreef:
Eens met hier boven. Tinkers zijn nou eenmaal heel sterk. Daar moet jij je gedrag op aanpassen. Consequent zijn, de streken zien aankomen voordat ze gebeuren en daar op anticiperen. Onder het zadel idem. Succes


Ik ga ervoor! En idd consequent zijn is daarbij erg belangrijk! Bedankt!

Zinzi_jewel

Berichten: 8788
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 09:18

Joske031999 schreef:
beline1 schreef:
En als je er naast loopt? Zelfde route? Positieve bekrachtiging van goed gedrag werkt ook beter dan wachten tot het fout gaat en je bent snel te laat.
B.v. je gaat op weg en neemt snoepjes mee, of nog mooier clicker training als voorbereiding.
Als hij braaf is belonen met je stem en een snoepje.
En bouw het op in kleine stukjes. Kan er iemand met je mee op de fiets of lopend?
Bij een stalgenootje deed een paard het zelfde, maar dan snel achterwaards, toen ben ik met mijn brave paard achter hem gaan lopen en als hij achteruit ging bleven wij staan en kwam dan tegen ons aan.
Ook in het duin deed hij dat en toen hadden we hem tuk, want we moesten een bergje op en hij ging weer achterwaards en toen moest hij van ons de berg op in z'n achteruit.
Het duurde even maar hij heeft het niet meer gedaan.


Dit heb ik geprobeerd, maar als ik met hem loop trekt hij mij alle kanten op. Enorm vervelend. Maar ik kan wel eens kijken wat het effect is als ik weer samen met iemand ga rijden.


Ik denk dat je hier al een enorm punt hebt , vanaf de grond heb je al niet voldoende leiderschap hij moet echt leren dat jij zijn leider bent op moment dat hij het halster aankrijgt en jullie samen wat gaan doen.
Ik had op de grond zelfde soort probleem , paard bepaalde en als ze niet wilde ( bang of vooral onzeker) trok ze rechts weg zo ineens hoofd opzij schouder tegen me aan en weg .
Ben dan begonnen met grond werk oefenen in afgesloten ruimte met touwhalster/ correctie halster.
Ik ben baas en je volgt mij , samen is het leuk . Belonen met klicker en evt brokje mits hij bij voedsel beloningen wel heeft geleerd beleefd te blijven .
Nu gaan mijn paard aan een gewoon halster mee van de ene naar de andere wei langs de openbare weg en buiten rijden gaat ook prima .
De basis begint bij respect en vetrouwen op de grond .