Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 38 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Trainingschema’s

 
Profiel   

Hallo Bokkers!

Nou ben ik erg druk met het trainen van mijn 4-jarige paardje. Daardoor ben ik veel bezig met het goede schema te zoeken die bij ons past. Ik ben erg gaan verdiepen in de “super compensatie” en proberen alles goed te timen. Toch was ik wel erg nieuwschierig naar wat voor training schema’s jullie voor jullie paarden hebben. Laat het zeker even achter bij deze topic.

Groetjes!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-22 22:52 



 
Profiel   

Mijn schema met mijn 6 jarige KWPNer ziet er als volgt uit:

Maandag: rijden
Dinsdag: vrij
Woensdag: dressuur les
Donderdag: longeren of rijden
Vrijdag: buitenrit
Zaterdag: rijden of vrij
Zondag: balkjes/sprongetjes onder het zadel of vrij

Ik werk de ene week op zaterdag en de andere week op zondag. Weekenddag dat ik werk heeft hij vrij of we maken een wandeling na werk nu het weer langer licht is.

Hij staat dagelijks iedere dag minimaal 7 uur op de paddocks met maatjes waar hij veel speelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-22 23:30 



 
Profiel   

Op de fb pagina van het Kfps is een poosje geleden een heel mooi filmpje geplaatst wat denk ik van toepassing is op alle (jonge) paarden

https://youtu.be/YMcYKKqAUCc

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-22 02:15 



 
Profiel   

Hier hangt het er wat van af volgens het uitkomt. Ik heb 2 paarden, een oudere pony die vorig jaar een blessure had en terug is opgebouwd en een 6-jarige kwpn. Beiden probeer ik minimaal 3/4 keer per week te laten werken, de oudere voor spieren op te bouwen en op gewicht te blijven, de jonge omdat die anders ongelofelijk begint te klieren in groep.

Mijn schema ziet er zo uit:
Ma - dressuurles kwpn
Di - rijden pony
Woe - rijden kwpn
Do - dressuurles pony
Vrij - rijden KWPN
Zat - rijden pony
Zo - iedereen rijden waar ik in de week geen tijd voor had als het schema weer niet uitkwam :o

In de weekends ga ik regelmatig ook wel eens wandelen. Daarnaast komt er met elk van de paarden ook 1-2 x per week een meisje rijden of wandelen.

Ik rij vooral dressuur. Meestal ongeveer een uur, ook wat afhankelijk van hoe ze liepen. De oefeningen zijn nog niet echt zwaar, beetje L niveau.

De paarden staan in de winter zo’n 12-14 uur per dag buiten en in de zomer 24/7 in een kleine groep.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-22 10:43 



 
Profiel   

Een echt trainingsschema is niet een schema per dag maar een schema per 5 minuten.

Er is aardig wat goede literatuur over verzuring te vinden. Zo kun je bepaalde basisoefeningen langer volhouden dan krachtoefeningen.
Als ik het goed in herinnering heb kan een goed opgebouwd paard een nieuwe kracht oefening maximaal 6 minuten volhouden en moet dan weer even terug in de volledige ontspanning.
Je ziet dat ook heel goed bij trainingen van internationale ruiters die nog naar Duitse klassieke training werken. Die pakken steeds heel kort op in de hoogste verzameling en laten dan weer los in een middenstap.
Als het gaat om uithoudingsvermigen zijn er weer andere schema‘s die gebaseerd zijn op hartslag en ademhaling (interval training).
Ik denk dat heel weinig bokkers echt op dat niveau trainen, zo‘n schema kun je goed met een sport-fysio opstellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-22 10:47 



 
Profiel   

Wij zijn recreatief bezig dus misschien scheelt dat, maar ik moet bij mijn ruin echt kijken hoe híj zich die dag voelt. Ik kan daar geen schema aan hangen. De ene maandag zit hij bij wijze van spreken in n' boom van alles dat ook maar spannend kán zijn, de andere dag heeft hij nergens geen zin in en de andere dag hangt hij in m'n nek en trekt alle trucjes eruit.
Ik luister dus gewoon naar hoe hij zich voelt, we maken het standaard rondje in het bos voor de conditie en ik probeer tussendoor zijn lichaam ook soepel te houden (mede door grondwerk 2-3 keer per week). Maar soms rijd ik dus 'maar' 1-2 keer per week en soms 3 keer een klein uurtje. Voor ons is volgens een vast schema trainen dus helemaal niet handig dus ik geef de tip vooral lekker te luisteren naar je paard en jezelf en kijk per dag en stop wanneer het goed gaat.
Mijn haflinger staat 24\7 buiten met schuilstal, vriendje, onbeperkt hooi en enkel handje vitamine brok(en half kilo muslie)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-22 11:17 



 
Profiel   

Hii ik kijk het een beetje per dag aan, maar het komt gemiddeld op:
1 mens vrije dag
1 keer enkel aan de hand wandelen en poetsen
2x longeren of iets wat daar op lijkt
3x rijden

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-22 11:19 



 
Profiel   

Je moet er rekening mee houden dat een jong paard basiswerk al als een zware training kan beschouwen. Als je echt geïnteresseerd bent in het optimaal trainen van je paard, zou ik beginnen met bijvoorbeeld een hartslagmeter om doen, i.c.m. een bepaalde cursus, kun je daar zelf al wel veel informatie uithalen.
Om een trainingsschema op te bouwen moet jij ook weten wat voor jouw paard een zware training is, anders raakt het paard overbelast en heeft de training weinig nut. Om heel specifiek te kunnen trainen zou ik zeker contact opnemen met dr. Carolien Munsters, die kan jou optimaal helpen.

Mocht je de cursus willen volgen, stuur mij even een pb dan stuur ik je de link door.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-22 11:56 



 
Profiel   

Eerste 3 dagen onder het zadel en opbouwen in intensiteit en verandering van focus (Dag 1 focus op been- en zithulpen, Dag 2 focus op zijwaarts, achterwaarts en overgangen voorwaarts, Dag 3 focus op verzameling, zijwaarts en achterwaarts)

Dag 4 een dag vrij (evt grondwerk of loswerken). Dag 5 longeren om de evt spierpijn eruit te lopen. Lekker zonder iets aan het hoofd, op eigen tempo, ff de benen strekken.
Dag 6 training aan de longe. Focus op lang en laag. Bij voorkeur snuit op borsthoogte. Geen hulpteugels
Dag 7 Dag vrij.

Dit schema geeft vooral het lichaam de kans om goed op te bouwen en te herstellen.

Daarnaast geeft het ook lekker veer afwisseling
Gymnastiek is altijd onderdeel van elke training en op vrije dagen ga ik ook wel eens een buitenritje maken onder het zadel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-22 20:25 



 
Profiel   

Een 4 jarige zou ik zo ie zo nog niet rijden,
Ik train vaak heel kort , 10 min, goed is goed en desnoods later op de dag nog een keer 10 min
Ik doe grondwerk en longeren volgens de AR , heb niet echt een schema, wel een doel , ik train als ik zin heb en anders doe ik niks, staan in een kudde dus conditie opbouwen en bewegingen kunnen ze hele dagen.
Ik train echt de spieren sterk zodat de gewrichten soepel kunnen blijven beweging richting het rijden .
Mijn 6 jarige word 1 x in de week gereden en een keer een buiten rit en grondwerk en longeren ook maar 10 a 15 min, goed is goed en ook niet elke dag, soms sla ik een week over , want alles wat ze met rust en geduld aanleren onthouden ze beter , dus een uur trainen heeft vaak geen nut in mijn beleving .
ik heb ook nooit een uur les, damar altijd 20/30 min
Ik train ook altijd met een doel , maar als het doel niet haalbaar is doe ik stappen terug , volgende de ronde nieuwe kansen, het paard heeft ook zijn dag wel eens niet en het is hobby
Helaas zie je te veel hobby ruiters gefrustreerd op hun paard zitten en dat is helaas erg sneu voor het paard, want het paard maakt geen fouten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-22 07:57 



 
Profiel   

Waar je ook goed rekening mee moet/kan houden is de leeftijd. Mij is altijd verteld met een 3 jarige maximaal 3x in de week intensief trainen voor 30 min. Een 4 jarige maximaal 4x in de week intensief voor 40 min en zo verder tot ze 6 zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-22 08:04 



 
Profiel   

Nibbit schreef
Op de fb pagina van het Kfps is een poosje geleden een heel mooi filmpje geplaatst wat denk ik van toepassing is op alle (jonge) paarden

https://youtu.be/YMcYKKqAUCc


Deze vond ik uitermate interessant, inclusief de vragen achteraf.
Ik had zoiets wel graag gehad voor warmbloeden; er blijkt wel degelijk een groot verschil met Friezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-22 09:12 



 
Profiel   

midgie schreef
Een 4 jarige zou ik zo ie zo nog niet rijden,
Ik train vaak heel kort , 10 min, goed is goed en desnoods later op de dag nog een keer 10 min
Ik doe grondwerk en longeren volgens de AR , heb niet echt een schema, wel een doel , ik train als ik zin heb en anders doe ik niks, staan in een kudde dus conditie opbouwen en bewegingen kunnen ze hele dagen.
Ik train echt de spieren sterk zodat de gewrichten soepel kunnen blijven beweging richting het rijden .
Mijn 6 jarige word 1 x in de week gereden en een keer een buiten rit en grondwerk en longeren ook maar 10 a 15 min, goed is goed en ook niet elke dag, soms sla ik een week over , want alles wat ze met rust en geduld aanleren onthouden ze beter , dus een uur trainen heeft vaak geen nut in mijn beleving .
ik heb ook nooit een uur les, damar altijd 20/30 min
Ik train ook altijd met een doel , maar als het doel niet haalbaar is doe ik stappen terug , volgende de ronde nieuwe kansen, het paard heeft ook zijn dag wel eens niet en het is hobby
Helaas zie je te veel hobby ruiters gefrustreerd op hun paard zitten en dat is helaas erg sneu voor het paard, want het paard maakt geen fouten!


Interesant :)

Maar hoe krijg je een training in 10 min?

Mijn 4 jarige loopt 1 a 2 x per week aan de longe. Heel simpel op kaptoom. We stappen eerst aan de hand een kleine 10 min dan de paddock of cirkel in even een drafje en galopje rechts en linksom en dan weer uitstappen aan de hand. Dan ben ik toch al gauw 20 a 25 min verder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-22 09:26 



 
Profiel   

In 10 min kun je best veel als je met een plan aan het werk gaat, in en uit stappen waarom moet je dat doen als je paard dag en nacht eigen beweging heeft, miss bij een nerveus paard kun je een rondje lopen.
Maar als ik bv de travers of schouderbinnen wil oefenen en mijn paard geeft de goeie antwoorden wat wil je dan nog meer?
Zeker bij een jong dier moet je nooit te lang doorgaan en als je geen juiste antwoorden krijgt doe je een stapje terug en kijk waar hij wel kan antwoorden , desnoods in stilstand hoofd laag belonen en terug zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-22 13:55 



 
Profiel   

yarkayunda schreef
Waar je ook goed rekening mee moet/kan houden is de leeftijd. Mij is altijd verteld met een 3 jarige maximaal 3x in de week intensief trainen voor 30 min. Een 4 jarige maximaal 4x in de week intensief voor 40 min en zo verder tot ze 6 zijn.


Wat versta je onder intensief, 30 min intensief is erg veel voor een 4 jarige, hoelang denk je dat een paard zich kan concentreren?
Ook voor een ouder dier is 30 min intensief best veel tenzij je heel veel pauzes geeft.
Heel veel ruiters werken heel veel in draf , is dat eerlijk dat 30 min vol te houden zonder echt plan rondjes draven lijkt mij hersens dodend, hou het ook leuk voor het paard en 30 min intensief voor jou kan heel veel impact hebben bij zo een dier toch, zeker als hij steeds ja antwoorden geeft en steeds weer dezelfde vraag krijgt.
Het gaat zo goed dus doen we het nog een keer, totdat het fout gaat en zo blijf je doorvragen , dat is voor een ouder dier mentaal al niet te doen laat staan voor een jong dier,

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-22 14:03 



 
Profiel   

Dus jij stapt op je paard en begint direct schouderbinnenwaars/travers te rijden? Ik stap altijd al minstens 3min in. En zeker 5 min uit, dus heb ik maar 2min over. Een dressuurproef duurt tussen de 6-8min. Een jong paard mag ook eens voelen wat een "echte" training is. En ik rij met een 4 jarige nog geen schouderbinnenwaard/travers. Ik ben al heel tevreden met een ontspannen aanleuning, de ene keer krijg ik die al na 15min en dan duurt mijn training maar 20min. En soms duurt dat 30min en dan duurt die training ook wat langer. Als je een les neemt, rij je toch ook minstens 30min.
Ik rij ook geen 30min achter elkaar draf rondjes. Soms overgangen, soms veel galop of juist schakelen in stap/draf/galop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-22 14:42 



 
Profiel   

cir_der schreef
Dus jij stapt op je paard en begint direct schouderbinnenwaars/travers te rijden? Ik stap altijd al minstens 3min in. En zeker 5 min uit, dus heb ik maar 2min over. Een dressuurproef duurt tussen de 6-8min. Een jong paard mag ook eens voelen wat een "echte" training is. En ik rij met een 4 jarige nog geen schouderbinnenwaard/travers. Ik ben al heel tevreden met een ontspannen aanleuning, de ene keer krijg ik die al na 15min en dan duurt mijn training maar 20min. En soms duurt dat 30min en dan duurt die training ook wat langer. Als je een les neemt, rij je toch ook minstens 30min.
Ik rij ook geen 30min achter elkaar draf rondjes. Soms overgangen, soms veel galop of juist schakelen in stap/draf/galop.


Ik heb het over grondwerken, schouderbinnen en travers, ik rij niet op een 4 jarige is nog niet uit gegroeid
Waarom geen zijgangen rijden met een jong paard, juist werken aan verticale en horizontale balans, je paard leren dragen heet dat
Een jong paard mag ook wel eens weten wat echte training is , wat leert hij daar van??


Laatst bijgewerkt door midgie op 19-03-22 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-22 15:34 



 
Profiel   

yarkayunda schreef
Waar je ook goed rekening mee moet/kan houden is de leeftijd. Mij is altijd verteld met een 3 jarige maximaal 3x in de week intensief trainen voor 30 min. Een 4 jarige maximaal 4x in de week intensief voor 40 min en zo verder tot ze 6 zijn.

Voor een 3 jarige klinkt dat nog leuk, al zou ook het woordje intensief weglaten. Dat klinkt namelijk alsof je 30min bezig met bent galop, zijgangen en weet ik wat. Voor een 3 jarige is een half uur gewoon recht op eigen benen al moeilijk zat. Intensief is daarom een subjectief woord dat makkelijk vertekend.

Maar een 6 jarige wil je dus 6x in de week maximaal een uur laten lopen, nou dan heb je na een maand een verzuurd, zielig hoopje paard. Een paard heeft ook rust nodig om te herstellen en 1 dag rust na 6 dagen een uur 'intensief' werken is bij lange na niet genoeg. Je zou met een 6 jarige misschien wel 6 dagen in de week aan de slag kunnen, maar dan moeten er ook 'simpele' trainingen tussen zitten

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-22 15:41 



 
Profiel   

In de discussie moet echt rekening gehouden worden met het ras paard en het doel waarvoor je traint.
Een fries moet extreem heel langzaam opgebouwd worden, werd uitgelegd inde vermelde video.
Een lippizaner is extra laat volwassen. Mischien andere barokke rassen ook, dat weet ik niet.
Engelse volbloeden en dravers worden al heel veel generaties op vroegrijpheid geselecteerd.

Bloedpaarden recupereren veel sneller dan koudbloeden.

Springen zijn korte krachtexplosies.
Dressuur is psychisch lastiger en iets langer van duur
Enz.
Alles hier op 1 hoopje gooien en dan je eigen gewoonten als ( onbewezen!) Voorbeeld stellen, is niet geloofwaardig.

Die video was tenminste wetenschappeliujk onderbouwd en beperkt in zijn pretentie: ze spraken duidelijk over friezen. Hartslag boven de 120 was fysiek intensief. Klaar en duidelijk wat bedoeld werd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-22 19:05 



 
Profiel   

koend schreef
In de discussie moet echt rekening gehouden worden met het ras paard en het doel waarvoor je traint.
Een fries moet extreem heel langzaam opgebouwd worden, werd uitgelegd inde vermelde video.
Een lippizaner is extra laat volwassen. Mischien andere barokke rassen ook, dat weet ik niet.
Engelse volbloeden en dravers worden al heel veel generaties op vroegrijpheid geselecteerd.

Bloedpaarden recupereren veel sneller dan koudbloeden.

Springen zijn korte krachtexplosies.
Dressuur is psychisch lastiger en iets langer van duur
Enz.
Alles hier op 1 hoopje gooien en dan je eigen gewoonten als ( onbewezen!) Voorbeeld stellen, is niet geloofwaardig.

Die video was tenminste wetenschappeliujk onderbouwd en beperkt in zijn pretentie: ze spraken duidelijk over friezen. Hartslag boven de 120 was fysiek intensief. Klaar en duidelijk wat bedoeld werd.


Wat is in jou ogen onbewezen dan?

Het skelet van het paard is pas volgroeit met 7/8 jaar , welk ras dan ook
Als je dat te vroeg belast zal het nooit meer herstellen welk ras dan ook.
Dat is in elk geval bewezen!

Snap steeds meer niet waarom mensen die met hun hobby bezig zijn en hun zo genaamde beste maatje zo vroeg al willen rijden , terwijl in deze tijd het echt duidelijk is wanneer een paard uit gegroeid is en helemaal mentaal, geen enkel paard is er lichamelijk en mentaal aan toe om met 3 of 4 al op te gaan zitten.
En dat Engelse volbloeden en dravers al heel vroeg belast worden is ook geen voorbeeld, want die paarden zijn ook al vroeg kapot lichamelijke mentaal, dat draait om geld en dan zijn mensen monsters.

Maar mensen die puur voor hun hobby hun paard veel te vroeg belasten terwijl ze weten dat het echt slecht is , waar zijn die mee bezig??
Dat is eigen ego en dan doen ze hun zo genaamde maatje dit aan, dat is iets wat ik niet snap en dan ook opmerkingen van een jong dier moet ook maar weten wat echte training is , sorry maar deze mensen begrijp ik echt niet .

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-22 08:18 



 
Profiel   

Een 8 jarig paard inrijden werkt ook niet meer. En als je een 4 jarige inrijdt en je gaat niet met 150kg, in een slecht passend zadel 1u aan een stuk rijden, kan dat geen kwaad. 4j is wel de goede mentale leeftijd om een paard in te rijden. Ze zijn dan nieuwsgierig en staan open voor nieuwe dingen. Ik heb ooit een paard van 8 proberen inrijden, dat lukte niet omdat die zo koppig was. Mijn 3.5k jarige was wel makkelijk in te rijden en met regelmatig eens periodes van rust (3weken 2-3 keer trainen per week en dan 1/2 weken rustig aan) is die op zijn 4.5 het eerste op wedstrijd gegaan. Je moet kijken naar elk paard appart.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-22 15:55 



 
Profiel   

midgie schreef
koend schreef
In de discussie moet echt rekening gehouden worden met het ras paard en het doel waarvoor je traint.
Een fries moet extreem heel langzaam opgebouwd worden, werd uitgelegd inde vermelde video.
Een lippizaner is extra laat volwassen. Mischien andere barokke rassen ook, dat weet ik niet.
Engelse volbloeden en dravers worden al heel veel generaties op vroegrijpheid geselecteerd.

Bloedpaarden recupereren veel sneller dan koudbloeden.

Springen zijn korte krachtexplosies.
Dressuur is psychisch lastiger en iets langer van duur
Enz.
Alles hier op 1 hoopje gooien en dan je eigen gewoonten als ( onbewezen!) Voorbeeld stellen, is niet geloofwaardig.

Die video was tenminste wetenschappeliujk onderbouwd en beperkt in zijn pretentie: ze spraken duidelijk over friezen. Hartslag boven de 120 was fysiek intensief. Klaar en duidelijk wat bedoeld werd.


Wat is in jou ogen onbewezen dan?

Het skelet van het paard is pas volgroeit met 7/8 jaar , welk ras dan ook
Als je dat te vroeg belast zal het nooit meer herstellen welk ras dan ook.
Dat is in elk geval bewezen!

Snap steeds meer niet waarom mensen die met hun hobby bezig zijn en hun zo genaamde beste maatje zo vroeg al willen rijden , terwijl in deze tijd het echt duidelijk is wanneer een paard uit gegroeid is en helemaal mentaal, geen enkel paard is er lichamelijk en mentaal aan toe om met 3 of 4 al op te gaan zitten.
En dat Engelse volbloeden en dravers al heel vroeg belast worden is ook geen voorbeeld, want die paarden zijn ook al vroeg kapot lichamelijke mentaal, dat draait om geld en dan zijn mensen monsters.

Maar mensen die puur voor hun hobby hun paard veel te vroeg belasten terwijl ze weten dat het echt slecht is , waar zijn die mee bezig??
Dat is eigen ego en dan doen ze hun zo genaamde maatje dit aan, dat is iets wat ik niet snap en dan ook opmerkingen van een jong dier moet ook maar weten wat echte training is , sorry maar deze mensen begrijp ik echt niet .



Die stellingen zijn fout!
Het is juist bewezen dat lichte belasting bij jonge leeftijd (3/4 jaar) voordelig is voor de ontwikkeling van de spieren en gewrichten.

Wachten tot een jaar of 6,7,… is absoluut niet beter, integendeel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-22 16:18 



 
Profiel   

De stellingen zijn wel correct, maar de aannames daaruit niet. Het klopt dat het skelet met 7/8 jaar volgroeid is, maar dat betekent niet dat je daarom niet mag belasten. Het zou toch ook wat zijn als geen enkel mens zou kunnen sporten tot ze 18 jaar zijn. Of wil je beweren dat ook vrijwel geen enkele oude het goed voor heeft met hun kind omdat ze hun kinderen laten sporten?
Zoals Poekkie aangeeft is juist bewezen dat lichte belasting het lichaam alleen maar sterker maakt (ook op lange termijn).

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-22 16:33 



 
Profiel   

Cir_der, dan had je gewoon het verkeerde paard getroffen. Het gebeurd vaak zat dat paarden pas na hun 6e ingereden worden, vooral als ze eerst ingezet zijn voor de fok.
Ik heb ook een keer een 9 jarige ingereden, die was binnen 3 maanden poep-braaf met alles.

Ik zou willen dat er wat meer echte data was over vroeg starten met trainen en rijden.
Galop en draf training door van die lichte jockeys is aangetoond zinvol voor de pees en botontwikkeling. Maar wat met dat gepriegel op een 4-kantje?

Zelf sta ik bij een koudbloed fokker op stal en in de herfst zijn de 2,5 jarigen aan het werk gegaan. De paarden worden zowel onder de man als aangespannen beleerd en worden verkeersmak gemaakt. Het gaat allemaal met ontzettend veel vriendelijkheid en de nu 3 jarigen zien er echt top uit, ik kan niet anders zeggen. Echt prachtig in hun bespiering, allemaal heel braaf en relaxed in het werk en braaf langs de weg.
Zelf doe ik het niet dat vroeg inrijden maar dat is gevoelsmatig. Bewijs is er nog altijd niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-22 18:04 



 
Profiel   

@ Poekkie

Daar zijn dan de meningen over verdeeld.
En je hebt belasting en belasting, je kan het paard goed voorbereiden en dan er af en toe op, maar merendeel van de recreatie ruiters voelt hun paard niet eens en verwacht te veel van een te jong dier , die zou ik dus echt aanraden niet op een te jong paard gaan zitten, want fouten belasting brengt dus wel veel schade, je beschadigt namelijk het weefsel en daarin word dus gedacht dat het paard sterker word, maar als je het weefsel en de spieren fout belast op te jonge leeftijd, krijg je echt problemen met de gewrichten en de botten, dus zomaar een jong dier te vroeg zadel mak maken op de verkeerde manier zonder voorbereiding is dus echt niet ok.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-22 08:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 38 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen