Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 38 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Trainingschema’s

 
Profiel   

midgie schreef
@ Poekkie

Daar zijn dan de meningen over verdeeld.
En je hebt belasting en belasting, je kan het paard goed voorbereiden en dan er af en toe op, maar merendeel van de recreatie ruiters voelt hun paard niet eens en verwacht te veel van een te jong dier , die zou ik dus echt aanraden niet op een te jong paard gaan zitten, want fouten belasting brengt dus wel veel schade, je beschadigt namelijk het weefsel en daarin word dus gedacht dat het paard sterker word, maar als je het weefsel en de spieren fout belast op te jonge leeftijd, krijg je echt problemen met de gewrichten en de botten, dus zomaar een jong dier te vroeg zadel mak maken op de verkeerde manier zonder voorbereiding is dus echt niet ok.


Dat zijn geen meningen, maar wetenschappelijke artikels. Een volgroeid paard pas belasten geeft ook meer kans op blessures omdat het lichaam nooit gewend is geweest aan belasting. Je spuit echt onzin hier.
Ik kom hier op terug na mijn werk met bronnen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-22 09:17 



 
Profiel   

Poekkie schreef
midgie schreef
@ Poekkie

Daar zijn dan de meningen over verdeeld.
En je hebt belasting en belasting, je kan het paard goed voorbereiden en dan er af en toe op, maar merendeel van de recreatie ruiters voelt hun paard niet eens en verwacht te veel van een te jong dier , die zou ik dus echt aanraden niet op een te jong paard gaan zitten, want fouten belasting brengt dus wel veel schade, je beschadigt namelijk het weefsel en daarin word dus gedacht dat het paard sterker word, maar als je het weefsel en de spieren fout belast op te jonge leeftijd, krijg je echt problemen met de gewrichten en de botten, dus zomaar een jong dier te vroeg zadel mak maken op de verkeerde manier zonder voorbereiding is dus echt niet ok.


Dat zijn geen meningen, maar wetenschappelijke artikels. Een volgroeid paard pas belasten geeft ook meer kans op blessures omdat het lichaam nooit gewend is geweest aan belasting. Je spuit echt onzin hier.
Ik kom hier op terug na mijn werk met bronnen.


Deze 2 post zijn helemaal niet tegengesteld, integendeel.
Ja mag een jong dier dus geleidelijk aan gaan trainen, inclusief rijden. Maar het moet wel met verstand opgebouwd worden. En dat is nu net de vraag van TS: ’Wat is wijs?’

Wie kan met wetenschappelijke artikels komen?
Hoe kan je objectief weten of een belasting "zwaar” was? Hartslag tijden de inspanning en recuperatietijd om terug op rusthartslag te komen geven allicht een indicatie. Maar wie heeft cijfers?
En hoeveel dagen moet je dan rust geven; in relatie tot de leeftijd, reeds opgebouwde conditie en het ras van het paard? Weerom, wie heeft wetenschappelijk onderbouwde cases?

Nu doen de meesten ( ook ik) dat allemaal op gevoel. Maar TS wilde net wat meer objectiviteit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-22 19:19 



 
Profiel   

Nee de discussie gaat over dat midgie zegt dat een jong dier niet/amper getraind zou moeten worden, of toch zeker afraadt te rijden omdat het nog in de groei is. Die stelling is helemaal fout. Integendeel, het is zelfs bewezen dat belasting bij jonge paarden (in de artikels zelfs maar 2) juist voordelig is voor blessures en latere carriere:

https://scholar.google.com/scholar?hl=n ... Pz-H-GMHEJ

https://scholar.google.com/scholar?hl=n ... YqGE9oQ6oJ

Ik ben dan ook helemaal geen voorstander van dat 10 min plan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-22 19:34 



 
Profiel   

Helaas zegt dat voornamelijk enkel wat over de baandisciplines (bot en pees).
Er is echt veel te weinig informatie over rijbak training waarbij doorgaans te weinig aan bot en pees gewerkt wordt maar juist op spier gefocussed wordt.
Ik ben voorstander van veel naar buiten met jonge paarden, op harde bodem stappen en draven, mooi rechtuit.
Over dressuurtraining is wel wetenschappelijke data voor kracht opbouw en hartslagtraining bij sportpaarden, maar niet echt over de opbouw van het jonge paard op zandbodems en korte bochten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-22 19:43 



 
Profiel   

In Duitsland laat het ministerie nu onderzoeken of de jonge warmbloedhengsten niet te vroeg belast worden om ze keuringsklaar te krijgen. ( onder druk van dierenwelzijn) Desnoods gaan ze hun keuringen later organiseren..
Merk op dat de hengsten op hun keuringen dikwijls nog niet ten volle drie jaar waren. En ze moesten dus al showy lopen, dus moesten ze al een tijdje in training zijn.

Ik ben benieuwd naar de uitkomst van de onderzoeken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-22 20:02 



 
Profiel   

Zijn eigenlijk allemaal verouderde onderzoeken, er is veel onderzoek gedaan naar een te vroeg belast dier en daar zal ook vast en zeker meer over te vinden zijn.
Wat denk je van mentale belasting , veel dieren sluiten zich af en dan worden ze bestempeld als super braaf, maar die paarden hebben geen mening meer en daar word niet naar geluisterd, is miss nog triester dan het lichamelijke misbruik op te jongen leeftijd.
Als je wil rijden waarom dan perse op een 3/4 jarige, het is toch hobby?
En de mensen die er hun geld mee verdienen zouden zich ook eens achter hun oren moeten krabben waar ze mee bezig zijn.
Zeker kun je er mee werken je kan ze tot hoog niveau trainen vanaf de grond zodat ze leren hun lichaam tussen de hulpen van de ruiter in balans te houden dus de ruiter te dragen en een echt goeie ruiter die precies voelt en het paard kan helpen vanaf de rug zou ik best op een 4 jarige zetten, maar wees eens eerlijk , de gemiddelde recreatie ruiter of zelfs wedstrijd ruiter op hoog niveau weet niet eens te voelen wanneer de benen van de grond af komen onder het zadel en wanneer en waarvoor je een hulp geeft.
Zolang mensen denken dressuur rijden voor zichzelf en niet weten wanneer en hoe je een paard in balans laat lopen onder het zadel, die mensen moeten zeker niet op een 4 jarige gaan zitten.
Want de gemiddelde leeftijd is nog steeds 6 of 7 en er zijn te veel paarden in de jandel die mentaal kapot zijn al op zeer jonge leeftijd

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-22 13:10 



 
Profiel   

Mijn bijna 5-jarige wordt 2-3x per week gereden, als het 2x rijden is dan longeer ik ze 1x (nooit langer dan 15-20min).

Zadelmak gemaakt op haar 3 jaar (toen 2-3 maanden 2x per week gewerkt, nooit langer dan een half uur) daarna op de weide gezet voor een half jaartje en een paar maanden voor ze 4 werd terug opgepakt en doorgereden. Ze wordt nu bijna 5, maar ik heb haar in die tussentijd regelmatig eens af en toe een maand rust gegeven. Daardoor is ze wel nog wat groen, maar liever wat minder ervaren dan een kapot paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-22 13:16 



 
Profiel   

midgie schreef
Zijn eigenlijk allemaal verouderde onderzoeken, er is veel onderzoek gedaan naar een te vroeg belast dier en daar zal ook vast en zeker meer over te vinden zijn.
Wat denk je van mentale belasting , veel dieren sluiten zich af en dan worden ze bestempeld als super braaf, maar die paarden hebben geen mening meer en daar word niet naar geluisterd, is miss nog triester dan het lichamelijke misbruik op te jongen leeftijd.
Als je wil rijden waarom dan perse op een 3/4 jarige, het is toch hobby?
En de mensen die er hun geld mee verdienen zouden zich ook eens achter hun oren moeten krabben waar ze mee bezig zijn.
Zeker kun je er mee werken je kan ze tot hoog niveau trainen vanaf de grond zodat ze leren hun lichaam tussen de hulpen van de ruiter in balans te houden dus de ruiter te dragen en een echt goeie ruiter die precies voelt en het paard kan helpen vanaf de rug zou ik best op een 4 jarige zetten, maar wees eens eerlijk , de gemiddelde recreatie ruiter of zelfs wedstrijd ruiter op hoog niveau weet niet eens te voelen wanneer de benen van de grond af komen onder het zadel en wanneer en waarvoor je een hulp geeft.
Zolang mensen denken dressuur rijden voor zichzelf en niet weten wanneer en hoe je een paard in balans laat lopen onder het zadel, die mensen moeten zeker niet op een 4 jarige gaan zitten.
Want de gemiddelde leeftijd is nog steeds 6 of 7 en er zijn te veel paarden in de jandel die mentaal kapot zijn al op zeer jonge leeftijd


Het eerste artikel is van 2021…

En die mensen hebben idd begeleiding nodig en een ervaren paard, maar als dat paard amper beleerd is maakt het niet uit of die 3 of 7 is in dat geval.
Als ik ooit een veulen koop wordt die in elk geval op 3 zeker zadelmak gemaakt, vanuit de beste overwegingen voor mijn paard :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-22 16:12 



 
Profiel   

Poekkie schreef
Nee de discussie gaat over dat midgie zegt dat een jong dier niet/amper getraind zou moeten worden, of toch zeker afraadt te rijden omdat het nog in de groei is. Die stelling is helemaal fout. Integendeel, het is zelfs bewezen dat belasting bij jonge paarden (in de artikels zelfs maar 2) juist voordelig is voor blessures en latere carriere:

https://scholar.google.com/scholar?hl=n ... Pz-H-GMHEJ

https://scholar.google.com/scholar?hl=n ... YqGE9oQ6oJ

Ik ben dan ook helemaal geen voorstander van dat 10 min plan.


Idd! Ik heb altijd geleerd dat een jong paard juist belast moet worden (natuurlijk niet teveel) maar op een jonge leeftijd rekken de pezen en dergelijke nog meer mee dan op een oudere leeftijd. Wanneer deze op jonge leeftijd blootgesteld worden hieraan, worden de pezen alleen maar sterker van.

Natuurlijk moet je ook een beetje naar je paard kijken, als je een klein geval hebt op 3 jarige leeftijd zou ik m zeker een jaar laten staan. En daarbij een 3 jarige 3x in de week trainen, 4 jarige 4x in de week en 5 jarige 5x in de week ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-22 16:16 



 
Profiel   

koend schreef
In Duitsland laat het ministerie nu onderzoeken of de jonge warmbloedhengsten niet te vroeg belast worden om ze keuringsklaar te krijgen. ( onder druk van dierenwelzijn) Desnoods gaan ze hun keuringen later organiseren..
Merk op dat de hengsten op hun keuringen dikwijls nog niet ten volle drie jaar waren. En ze moesten dus al showy lopen, dus moesten ze al een tijdje in training zijn.

Ik ben benieuwd naar de uitkomst van de onderzoeken!


Dit vind ik nou eens een goeie ontwikkeling! Ik denk dat veel hengsten op deze leeftijd al helaas kapot worden gemaakt voor deze keuringen. Hiermee zou je het probleem grotendeels vanaf het begin al aan kunnen pakken :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-22 16:17 



 
Profiel   

flinders schreef
koend schreef
In Duitsland laat het ministerie nu onderzoeken of de jonge warmbloedhengsten niet te vroeg belast worden om ze keuringsklaar te krijgen. ( onder druk van dierenwelzijn) Desnoods gaan ze hun keuringen later organiseren..
Merk op dat de hengsten op hun keuringen dikwijls nog niet ten volle drie jaar waren. En ze moesten dus al showy lopen, dus moesten ze al een tijdje in training zijn.

Ik ben benieuwd naar de uitkomst van de onderzoeken!


Dit vind ik nou eens een goeie ontwikkeling! Ik denk dat veel hengsten op deze leeftijd al helaas kapot worden gemaakt voor deze keuringen. Hiermee zou je het probleem grotendeels vanaf het begin al aan kunnen pakken :j

9

Het is natuurlijk een vorm van selectie op vroegrijpheid.
Daar waar iedereen natuurlijk liever langleefbaarheid, of beter gezegd langsportbaarheid zou willen.

Maar laat ons eerlijk zijn, we maken er ons allen schuldig aan. We vallen bij bosjes voor een jonge stralende hengst, daar waar we eerder de hengst zouden moeten kiezen die op hoge leeftijd nog in de sport loopt

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-22 19:06 



 
Profiel   

Ik vind 4 een prachtige leeftijd om onder het zadel te starten. Mijn voorkeur zou zijn vanaf 3 aan de hand werken, zowel dressuurmatig als buiten wandelen.

Mijn 6 jarige heeft een weekschema:
maandag vrij
dinsdag dressuur of kaptoom 30 minuten
woensdag dressuur of kaptoom 30 minuten
donderdag vrij
vrijdag dressuurles 30 minuten of kleine bosrit van max 10 klm
zaterdag grote bosrit tot (op dit moment) max 20 klm of kleine ronde van max 10 klm
zondag kleine ronde van max 10 klm of grote ronde van max 20 klm.

Dressuur is gericht op rechtrichten. Ik ben eerste klas bosruiter, maar wil hier mijn pony graag heel bij houden. De dressuur helpt haar haar lijf sterk en soepel te maken. Ik stap heel veel in mijn trainingen.
Dit is ook globale schema. Soms gaan we springen of trec oefeningen doen. Soms klim ik er zonder zadel op, en gaan we snack-wandelen. Soms geef ik haar een extra vrije dag. Afhankelijk van pony, maar ook mezelf.


Poekkie schreef
Nee de discussie gaat over dat midgie zegt dat een jong dier niet/amper getraind zou moeten worden, of toch zeker afraadt te rijden omdat het nog in de groei is. Die stelling is helemaal fout. Integendeel, het is zelfs bewezen dat belasting bij jonge paarden (in de artikels zelfs maar 2) juist voordelig is voor blessures en latere carriere:

https://scholar.google.com/scholar?hl=n ... Pz-H-GMHEJ

https://scholar.google.com/scholar?hl=n ... YqGE9oQ6oJ

Ik ben dan ook helemaal geen voorstander van dat 10 min plan.

Volgens mij zijn dit dezelfde onderzoeken die ik een tijdje terug had gelezen...onderbouwing waarom de renpaarden met 1 jaar al ingereden worden? (even te weinig tijd om de artikelen te checken)
Bedenk: renpaarden zijn al bijzonder vroeg klaar met racen. In het beste geval worden ze ingehaald, in het slechte en helaas véél vaker voorkomend geval zijn ze ronduit stuk... Of dit is wat je moet willen met je recreatiepaard waar je lang van hoopt te genieten...

Absoluut mee eens: het lijf is meer dan alleen groeischijven, en structuren hebben prikkels nodig om te versterken. Form follows function. Maar het lijf is ook meer dan alleen spieren en pezen. Juist daarom vind ik 4 een mooie leeftijd om te starten met rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-22 19:53 



 
Profiel   

[/quote]

Dit vind ik nou eens een goeie ontwikkeling! Ik denk dat veel hengsten op deze leeftijd al helaas kapot worden gemaakt voor deze keuringen. Hiermee zou je het probleem grotendeels vanaf het begin al aan kunnen pakken :j[/quote]
9

Het is natuurlijk een vorm van selectie op vroegrijpheid.
Daar waar iedereen natuurlijk liever langleefbaarheid, of beter gezegd langsportbaarheid zou willen.

Maar laat ons eerlijk zijn, we maken er ons allen schuldig aan. We vallen bij bosjes voor een jonge stralende hengst, daar waar we eerder de hengst zouden moeten kiezen die op hoge leeftijd nog in de sport loopt[/quote]

Helaas wel ja, maar eerlijk die hengsten die op hoge leeftijd nog in de sport lopen zijn ook een stuk duurder dan de jonkies. Prijs speelt bij mij zeker ook nog een grote rol... :')
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-22 10:32 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 38 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen