Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

vrijrijden morgen: wat te doen?

 
Profiel   

Ik begin even met een kleine storytime zodat jullie snappen wat mijn situatie is.

Ik heb rijdles op vrijdag. Een paar maanden geleden, de laatste vrijdag van oktober, ben ik van mijn favoriete pony DeeDee afgevallen. Haar gedrag was ineens heel anders en ze ging er met mij vandaar. Gelukkig is ze best klein en liet ik mezelf uiteindelijk vallen, waardoor ik wel controle had over hoe ik terecht kwam en niks heb gebroken. Die zondag had ik een vrijrijdles op haar en aangezien ik wist dat iedereen zei dat als je van een paard afvalt, wou ik die niet cancelen.
Het ging echter echt heel slecht. Ik ben er niet afgevallen, maar DeeDee ging helemaal los met bokkensprongen en al die ongein. Ik was daar alleen (er waren wel andere mensen maar geen mensen die ik kende) en ben uiteindelijk na een halfuur (het duurde eigenlijk een uur normaal gezien) al gestopt. Die zondag was echt een traumatische ervaring voor mij en ik heb hierna niet meer vrijgereden.

2 maanden nadat ik van DeeDee ben afgevallen zetten ze mij in de les weer op haar. Die afgelopen maanden heb ik heel veel last van rijdangst gehad. Ik heb mijn les nooit afgezegd, maar ik durfde gewoon niks meer. Die eerste les op DeeDee stond ik echt doodsangsten uit en toen ze mij daarna de week daarna weer op haar lieten rijden wou ik mijn vader vragen of hij de manege kon bellen en kon vragen of ik niet meer op DeeDee hoef te rijden. Uiteindelijk heb ik dit niet gedaan en heb ik vanaf eind december tot nu gewoon op DeeDee gereden. We zijn echt veel verder gekomen en ik ben echt trots op mezelf, ik ben nu ook van het meeste van mijn rijangst af. Ik kan eigenlijk alles wat ik eerst kon met DeeDee nu weer, alleen haar rechtergalop vind ik moeilijk te blijven zitten, maar lukt wel.

Vrijrijden met haar is één van de enige dingen waar ik nog echt bang voor ben, en aangezien ik van al mijn angsten af wil heb ik mij aangemeld om morgen middag met DeeDee te gaan vrijrijden. Mijn beste vriendin rijdt ook mee op hetzelfde moment als ik. Ik denk dat ik weer heel erg zenuwachtig en nerveus ga worden tijdens die vrijrijdles, maar ik wil het wel echt doen. Iemand tips voor mij?

xx Am
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-22 16:28 



 
Profiel   

Is er iets te verzinnen waar je niet tegenop ziet? Bijvoorbeeld dat je alleen maar gaat stappen, of dat iemand DeeDee voor je vasthoudt .. zoiets?
Dan zou ik dat doen, om eens mee te beginnen. Zo kun je weer vertrouwen opbouwen en kan je het ook positief afsluiten, het uur. Niemand heeft er wat aan als je over je grens gaat en uiteindelijk weer een deuk in je vertrouwen oploopt

Dus als niets moet en alles mag: wat zou je dat het liefst willen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-22 16:33 



 
Profiel   

Corelli schreef
Is er iets te verzinnen waar je niet tegenop ziet? Bijvoorbeeld dat je alleen maar gaat stappen, of dat iemand DeeDee voor je vasthoudt .. zoiets?
Dan zou ik dat doen, om eens mee te beginnen. Zo kun je weer vertrouwen opbouwen en kan je het ook positief afsluiten, het uur. Niemand heeft er wat aan als je over je grens gaat en uiteindelijk weer een deuk in je vertrouwen oploopt

Dus als niets moet en alles mag: wat zou je dat het liefst willen?

Ik denk dat ik sowieso haar rechtergalop niet ga doen, behalve als links ineens heel goed gaat. Ze is nog best jong en heeft soms van die puberbuitjes, dus elke keer is even aanzien hoe ze in haar vel zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-22 16:35 



 
Profiel   

Dat ga je niet doen, helder
Maar wat ga je WEL doen? ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-22 16:49 



 
Profiel   

Kun je niet oefenen wat je in de lessen hebt geleerd.
Ik zou zorgen dat je de pony wel bezig houdt, zowel mentaal als fysiek. Als je er op gaat zitten en afwachten (omdat je aan het bedenken bent wat je wilt gaan doen) heeft de pony de tijd om zelf te bedenken wat hij gaat doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-22 16:54 



 
Profiel   

Corelli schreef
Dat ga je niet doen, helder
Maar wat ga je WEL doen? ;)


Wat ik van plan ben om te doen is in ieder geval één keer linkergalopje en draven en stappen :z

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-22 17:00 



 
Profiel   

Wat vervelend dat je bent gevallen. Maar kijk waar je nu staat! Je hebt in de gewone lessen weer een boel vertrouwen opgebouwd! Dat is knap! Hoe ver ben je met paardrijden? Kun je ook oefeningen rijden zoals wijken en schouderbinnenwaarts?

Ik zou zelf vooral gaan stappen en draven. En in die twee gangen tempowisselingen maken. Dus eens wat langzamer draven, dan weer gewoon draven. Terug naar stap, iets meer doorstappen en daarna weer naar gewone stap.

En daarnaast lekker figuren rijden! Een volte, gebroken lijn, een rechte lijn van B naar E.. Dus jezelf en DeeDee lekker bezig houden! En als het goed voelt doe je ook een linkergalopje. Voelt het niet goed, dan blijf je stappen en draven. Galop hoeft niet om fijn te rijden ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-22 17:04 



 
Profiel   

Kookaburra schreef
Wat vervelend dat je bent gevallen. Maar kijk waar je nu staat! Je hebt in de gewone lessen weer een boel vertrouwen opgebouwd! Dat is knap! Hoe ver ben je met paardrijden? Kun je ook oefeningen rijden zoals wijken en schouderbinnenwaarts?


Wijken heb ik wel een idee van hoe het moet, één of twee keer succesvol gedaan maar in onze les doen wij eerder dingen zoals zonder beugels galoperen (ook al op DeeDee gedaan). Verder is het eigenlijk alleen de basics extreem goed onder de knie krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-22 18:31 



 
Profiel   

Probeer eens heel goed op de letter te gaan rijden, gebroken lijnen, van hand veranderen, een slangenvolte, een rechte lijn naar de overkant.
Het klinkt makkelijker als het daadwerkelijk is :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-22 18:49 



 
Profiel   

Zet als het kan/mag een keer pionnen (voor een slalom) of iets anders ongewoons in bak. Dit helpt bij mij heel erg als ik iets eng vindt, want ik heb dan mijn aandacht bij iets anders dan het gene waar ik bang voor ben. Plus paarden vinden het meestal heel erg leuk :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-22 19:01 



 
Profiel   

lantern schreef
Kookaburra schreef
Wat vervelend dat je bent gevallen. Maar kijk waar je nu staat! Je hebt in de gewone lessen weer een boel vertrouwen opgebouwd! Dat is knap! Hoe ver ben je met paardrijden? Kun je ook oefeningen rijden zoals wijken en schouderbinnenwaarts?


Wijken heb ik wel een idee van hoe het moet, één of twee keer succesvol gedaan maar in onze les doen wij eerder dingen zoals zonder beugels galoperen (ook al op DeeDee gedaan). Verder is het eigenlijk alleen de basics extreem goed onder de knie krijgen.

Dan zou ik lekker figuren rijden en tempowisselingen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-22 19:04 



 
Profiel   

Weet je wat je eigen werkpuntjes zijn? Want daar kun je mee aan de slag :) maak een lijstje en ga daaraan werken :)

en een uur rijden is echt niet nodig, altijd stoppen als het goed gaat :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-22 22:14 



 
Profiel   

Thanks voor jullie tips allemaal! Ik denk dat ik inderdaad gewoon lekker veel figuren ga doorrijden. In mijn les is dit sowieso moeilijk omdat er echt best veel mensen zijn, dus daar heb ik nu lekker de kans voor.

Ik ga om half 11 naar DeeDee toe en om 12 uur rijden, kzal eens kijken of ik wat foto's kan maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-22 09:18 



 
Profiel   

Avalanche schreef
en een uur rijden is echt niet nodig, altijd stoppen als het goed gaat :j

Met een privé paard zeg ik ja.
Dit meisje is 13 en huurt het manegepaard een uurtje. Dan ten volle genieten van het uur rijden. Lekker stappen tussendoor en dan ook figuren rijden. Kijk maar eens of ze heel langzaam kan stappen, maar ook of ze kan verruimen in de stap :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-22 10:43 



 
Profiel   

En, hoe is het geweest...? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-22 13:47 



 
Profiel   

Even een update, ik zal straks wat foto's plaatsen:
Het ging echt veel beter dan verwacht. Ik had van tevoren tegen mezelf gezegd dat ik niet persé in de rechtergalop hoefde. 3x gedaan en de laatste keer ging het zo goed dat ik letterlijk begon te twijfelen of ik wel rechtsom reed en niet perongeluk links. Heel blij, wil zeker vaker met DeeDee gaan vrijrijden nu.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-22 16:52 



 
Profiel   

Ja, wat GOED...!
*\o/*

Benieuwd naar de foto's!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-22 17:56 



 
Profiel   

Wat een leuke update!
Fijn voor je zeg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-22 17:59 



 
Profiel   

Ik heb helaas geen foto's van toen ik erop zat aangezien mijn ouders pas kwamen toen ik aan het uitstappen was, maar hier zijn wat foto's van DeeDee!
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-22 18:09 



 
Profiel   

Oooh, wat fijn zeg! En wat een leuk dier is DeeDee :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-22 19:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen