Help! Onstabiele onderbenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lente2020
Berichten: 20
Geregistreerd: 09-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-22 17:19

Kelly_ann schreef:
Wacht even hoor..... Het lijkt er inmiddels op dat de instructie eraan schort en dit probleem helemaal niet hoeft te bestaan.

Ik heb inmiddels al honderden beginnende ruiters leren rijden. En dit, of een soortgelijk 'probleem' overkomt het overgrote deel van de leerlingen.
Het is heel erg normaal dat je terwijl je leert je balans te vinden de voet niet goed in de beugel hebt, knijpt met je been of de knie optrekt.

En dat mag, het is een natuurlijke reactie om grip te hebben. Al rijdend ga je je balans vinden, en al luisterend naar de instructeur werk je aan bepaalde aspecten van je houding. En nee, je kan niet alles tegelijk helemaal goed leren. Tegelijkertijd het ritme leren volgen en de handen op de goede plek en ook nog eens de voeten correct.

Sterker nog, soms leert een ruiter het eerst 'fout' omdat dat motorisch of cognitief nog niet beter kan. Of kiest de instructeur om eerst te werken aan andere vaardigheden voordat je voeten aan de beurt zijn. En ga je als je meer gevorderd bent de balans weer corrigeren naar de ideale houding.

Ga lekker aan de slag met je instructeur tijdens de privélessen. En oefen verder in de groepsles. Dat je je ervan bewust bent is al super, en je zal merken dat je naarmate de tijd vordert steeds makkelijker kan zitten. En dan gaan die benen ook beter naar je 'luisteren'. Succes!
bedankt voor de tips! Het doet me wel goed om te horen dat meer ruiters dit probleem hebben. Ik neem voorlopig een paar privelessen want ik merk dat dat mij helpt

Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 18:33

Lente2020 schreef:
Loretta schreef:

Is paardrijden de eerste sport die je doet ofzo? Als ik dat filmpje kijk krijg ik het idee dat je nooit zoveel met bewegen bezig bent geweest

Ik vind dit nogal een banketstaaf opmerking. Ik heb namelijk een motorische beperking waardoor leren rijden een stuk moeilijker is


Was niet banketstaaf bedoeld. Ik heb dat stuk niet gelezen. Maar ik heb wel vaker ruiters gezien die in het begin zo reden. Later is het gewoon goed gekomen.

Lente2020
Berichten: 20
Geregistreerd: 09-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-22 18:17

Ik heb vandaag voor het eerst met van die korfjes om mijn beugels gereden. Volgens mijn instructice zat ik veel beter maar het voelde voor mij heel onstabiel. Ik hoop dat het een kwestie van wennen is

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 19:32

De korfjes zorgen dat je niet te ver door de beugel kan gaan.

Je voet moet bij de bal, het brede deel achter de tenen in de beugel zitten. Dat is stabiel maar je kan nog wel veren met de enkel.

Korfjes voor kinderen kunnen wel wat te ondiep zijn voor grotere voeten.


De oefening op de trap is een goede!
https://images.app.goo.gl/Q43b9kytEJT6YURG8

Lente2020
Berichten: 20
Geregistreerd: 09-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-22 09:21


betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Help! Onstabiele onderbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 10:01

Ik vind je al een stuk stabieler als in de eerste video die je deelde. Wel zitten je voeten nog te diep in de beugels wat gevaarlijk is. Dat is echt iets wat je al rijdend regelmatig gaat moeten checken. Eventueel voeten volledig uit de beugels en terug in. De beugels moeten net achter je tenen zitten.
Verder ook niet te streng zijn voor jezelf, het leerproces hoort erbij en in boktland vergeten er best veel dat ze ooit ook beginner waren. De aanhouder wint :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Help! Onstabiele onderbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 10:07

Het ziet er idd beter uit.
Wel idd je voeten niet te diep steken.

Ik heb juist meer een probleem met de beugels voor de bal van mijn voet te houden (maar alleen met mijn tenen erop) waardoor ik ze snel verlies in draf. Ik check nu dus regelmatig tijdens het rijden of mijn voeten nog goed zitten.
Alleen in galop durven ze wel eens te diep te glippen.
Je zou ook je instructrice kunnen vragen of ze wat meer op je voeten wil letten.

Maar je doet het goed. Blijf vooral plezier hebben, dat is immers het belangrijkste :)

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 10:58

Ik zou eens overleggen of het mogelijk is om een aantal privé lessen aan de longe te krijgen. Zodat je puur en alleen aan je zit kunt gaan werken. Je lijkt er in onbalans te zijn en ik denk dat het met zitles opgelost kan worden. Je moet leren ontspannen, zodra je dat kunt dan komt de rest vanzelf wel.
Ik heb hetzelfde probleem gehad toen ik als klein meisje begon met rijden, ik heb destijds een flink aantal longe lessen gehad, zonder beugels, waarbij ik echt aan mijn zit heb kunnen werken. De eerste keren is het lastig maar je zult er later veel profijt van hebben.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 17:41

Tazzey schreef:
Ik zou eens overleggen of het mogelijk is om een aantal privé lessen aan de longe te krijgen. Zodat je puur en alleen aan je zit kunt gaan werken. Je lijkt er in onbalans te zijn en ik denk dat het met zitles opgelost kan worden. Je moet leren ontspannen, zodra je dat kunt dan komt de rest vanzelf wel.
Ik heb hetzelfde probleem gehad toen ik als klein meisje begon met rijden, ik heb destijds een flink aantal longe lessen gehad, zonder beugels, waarbij ik echt aan mijn zit heb kunnen werken. De eerste keren is het lastig maar je zult er later veel profijt van hebben.

Wel rekening houdend met haar motorische beperking...
Ontspannen kan daardoor misschien ook wat minder snel gaan.

Fabienne_vos
Berichten: 17
Geregistreerd: 13-04-22
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 21:00

Heyhey,
Mij hielp het heel erg om te focussen op het uitdrukken van mijn hakken.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 21:55

Fabienne_vos schreef:
Heyhey,
Mij hielp het heel erg om te focussen op het uitdrukken van mijn hakken.

Als ik daar op ga focussen span ik juist mijn benen erg aan, dan ontspannen de benen niet meer.

Zhads

Berichten: 52
Geregistreerd: 01-01-17

Re: Help! Onstabiele onderbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 22:15

Uitdrukken van de hakken zorgt voor spanning in het hele been en heup, dit gaat zeker geen oplossing zijn (en zal een centered riding instructeur je ook vertellen.)
Ik ben het er mee eens dat zitlessen of lessen bij een centered riding instructeur goed zullen zijn. Zelf dacht ik netjes en goed te zitten, maar ik ben door een CR instructeur op twee kleine puntjes 'aangepast' waardoor ik veel meer ontspannen en ook stabieler ben gaan rijden

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Help! Onstabiele onderbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 22:22

Bij mij hielp mijn benen langer maken. Benen van mijn paard afhalen en dan lang neerleggen en steunen op de beugels. Daar de steun vandaan halen. Ik klemde vroeger teveel met mijn bovenbenen en knieën.