Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Mijn paard vind het rijden niet fijn

 
Profiel   

Hallo, ik zoek tips voor het rijden met mijn pony Joey. Ik rij hem nu al een tijdje niet meer, want constant als je met een opstap krukje naast hem gaat staan, geeft hij heel duidelijk aan dat hij niet wil rijden, hij draait weg etc. Hij is 12, maar nog maar 8 maand beleerd ongeveer. Hij is verwaarloosd en waarschijnlijk ook mishandeleld waar hij vandaan kwam (hij is nog heel schuw ook en schrikt als je te snel beweegt). Hij vind op buitenrit gaan volgensmij wel leuker, maar hij heeft erg weinig zelfvertrouwen, en vind dit ook nog steeds hartstikke eng behalve als hij achter een andere mag aanlopen. Het maakt ook niks uit bij hem hoe je rijdt, met of zonder zadel, barebackpad, western zadel, vind hij allemaal niet leuk. Met bit rijden ook niet, ik rij nu bitloos. Ik zoek eigenlijk tips hoe ik hem kan laten genieten van het rijden. Met grondwerk heb ik al alles gedaan wat ik kan bedenken, en ik merk dat dit ook wat begint te vervelen voor hem ondertussen. Misschien tips hoe ik hem meer zelfvertrouwen kan geven zou ook heel fijn zijn. Hij vind springen ook heel leuk, maar het moment dat een sprong hoger is dan dat hij gewend is, gaat hij er eerst continu omheen of weigeren, totdat hij er eindelijk een keer overheen gaat en realiseert dat hij het wel kan, dan wil hij vaak ook niet meer stoppen. Dus heeft iemand tips hoe ik hem kan laten genieten van het rijden, of hem meer zelfvertrouwen kan geven met buitenritten/springen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-22 17:20 



 
Profiel   

Eerst beginnen bij het begin :)

Welk niveau heb jij qua rijden?

Passen zijn spullen?

Is er al eens een osteo geweest en/of zijn rug en benen gekeurd bij aankoop?

Zijn er aanwijzingen tot maagproblemen? Bvb chaggie bij aansingelen, slecht krachtvoer eten, luchtzuigen of knarsetanden, …?

Veel mensen vinden hun paarden mishandeld, maar soms zijn er ook gewoon van die nerveuze typjes die gewoon van het minste wegschieten. Mijn jonge is er bvb zo eentje. Pin je niet te veel op dat soort schrikkerige reacties vast, gaat er nog wel deels uit :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-22 17:24 



 
Profiel   

Heb je je pony zelf ingereden?
Het is ook nogal wat voor je pony denk ik.
Mishandeld en verwaarloosd, en nu op deze leeftijd als rijpony gebruikt worden.
Ik zou het rustig aan doen met hem en niet teveel van hem vragen.
Doe je alles zelf of heb je wel goede begeleiding?
Is je pony wel goed gezond en gekeurd door een dierenarts?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-22 17:27 



 
Profiel   

Poekkie schreef
Eerst beginnen bij het begin :)

Welk niveau heb jij qua rijden?

Passen zijn spullen?

Is er al eens een osteo geweest en/of zijn rug en benen gekeurd bij aankoop?

Zijn er aanwijzingen tot maagproblemen? Bvb chaggie bij aansingelen, slecht krachtvoer eten, luchtzuigen of knarsetanden, …?


Zijn spullen passen sowieso, daar is een zadelpasser voor geweest. Woensdag komt er nog een fysio op stal dus misschien komt daar iets uit... Hij staat 24/7 buiten den heeft ook geen last van luchtzuigen of knarsentanden. Met opzadelen is hij in principe ook niet chagerijnig, vind hij eigenlijk helemaal geen probleem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-22 17:28 



 
Profiel   

Barbet schreef
Heb je je pony zelf ingereden?
Het is ook nogal wat voor je pony denk ik.
Mishandeld en verwaarloosd, en nu op deze leeftijd als rijpony gebruikt worden.
Ik zou het rustig aan doen met hem en niet teveel van hem vragen.
Doe je alles zelf of heb je wel goede begeleiding?
Is je pony wel goed gezond en gekeurd door een dierenarts?


Ik heb hem niet ingereden. Het is eigenlijk een lease pony, ik ben wel de enigste die er iets mee doet naast de eigenaar. Ik ben met hem begonnen ongeveer 3 maanden nadat hij was ingereden. Of hij gekeurd is etc weet ik verder helaas niet. Als het goed is, is het gewoon een gezonde pony. Ik doe alles wel zelf, zonder begeleiding. Het is erg lastig een goeie instructeur te vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-22 17:36 



 
Profiel   

Eigenlijk altijd als een pony aangeeft dat hij het rijden niet leuk vindt heeft hij ergens pijn. Vind je het zelf belangrijk en leuk om te rijden? En hoe belangrijk vind je het dat hij het leuk vindt? Ik heb mijn pony's zelf leren halsteren, als ze niet hun halster om willen ga ik ook niet wat doen. Je zou naar clickertraining of Intrinzen Inspired trainen kunnen kijken. Bij beide train je eigenlijk vanuit het perspectief van het paard. En met de clicker gaat het niet alleen om kunstjes, het is een manier van leren die je ook toe kan passen op de dagelijkse omgang en op het rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-22 17:40 



 
Profiel   

Okay… dus fysiek lijkt uit te sluiten voor nu?
Maar geen begeleiding… welk niveau heb jij? Waar werk jij aan met de pony en hoe loopt hij? Welke oefeningen doen jullie? Is hij moe/lui/actief/tegendraads/sterrenkijken/…

Het kan bvb zijn dat jouw niveau nog niet genoeg is om hem de sturing te geven die hij nodig heeft?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-22 17:41 



 
Profiel   

Pauline2cv schreef
Eigenlijk altijd als een pony aangeeft dat hij het rijden niet leuk vindt heeft hij ergens pijn. Vind je het zelf belangrijk en leuk om te rijden? En hoe belangrijk vind je het dat hij het leuk vindt? Ik heb mijn pony's zelf leren halsteren, als ze niet hun halster om willen ga ik ook niet wat doen. Je zou naar clickertraining of Intrinzen Inspired trainen kunnen kijken. Bij beide train je eigenlijk vanuit het perspectief van het paard. En met de clicker gaat het niet alleen om kunstjes, het is een manier van leren die je ook toe kan passen op de dagelijkse omgang en op het rijden.


Ik vind het zelf wel leuk om te rijden, maar ik doe het nu niet meer aangezien Joey het niet wil. Ik vind het belangrijk dat we er beide van kunnen genieten. Clickertraining doe ik al. Intrinzen inspired had ik nog niet eerder van gehoord, ik zal me daar eens in verdiepen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-22 17:43 



 
Profiel   

Kun je hem niet gewoon leren stil te staan bij het krukje?

Ik kreeg pas een paard in training die absoluut niet stil zou kunnen staan naast een krukje.
Dag drie en er was al niets meer aan de hand. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-22 17:46 



 
Profiel   

Poekkie schreef
Okay… dus fysiek lijkt uit te sluiten voor nu?
Maar geen begeleiding… welk niveau heb jij? Waar werk jij aan met de pony en hoe loopt hij? Welke oefeningen doen jullie? Is hij moe/lui/actief/tegendraads/sterrenkijken/…

Het kan bvb zijn dat jouw niveau nog niet genoeg is om hem de sturing te geven die hij nodig heeft?


Wanneer ik nog wel reed, zou ik hem niet lui noemen, hij deed wel wat van hem werd gevraagd, als je even niet opelette ging hij vaak wel van draf terug naar stap etc, hij was wel liever lui dan moe, maar hij deed alles wel wat je vroeg zonder teveel moeite. Met galop was het wel wat lastig om hem door te laten gaan, maar met wat aanmoediging en been kreeg ik hem vaak wel 1/2 rondjes in galop, ik denk dat hij dit ook nog heel moeilijk vond. Ik werkte met het rijden vooral met heel erg basis dingen, hem op de hoefslag houden, voltes, bochten, steeds langer galop etc. Zelf heb ik ook niet super veel evaring met een pony opleiden. Ik deed vooral heel veel basis dingen. Ik kan prima rijden op een paard die alles wel kan, maar ik vind het zelf nu ook erg lastig om hem echt goed op te leiden. Maar een goede instructeur heb ik helaas nog niet gevonden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-22 17:50 



 
Profiel   

Sunnda schreef
Kun je hem niet gewoon leren stil te staan bij het krukje?

Ik kreeg pas een paard in training die absoluut niet stil zou kunnen staan naast een krukje.
Dag drie en er was al niets meer aan de hand. :D


Heb je tips hiervoor? Hier had ik ook al aan gedacht, maar ik weet niet hoe ik dan zou moeten beginnen. Het is ook niet zozeer dat hij wegstapt, hij draait vooral met zijn kont om of loopt naar achteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-22 17:51 



 
Profiel   

Ten eerste moet er altijd uitgesloten worden dat een paard pijn heeft. Fysiek (dierenarts/fysio) of door slecht passend tuig (zadelpasser).

Wat doet jouw paard nou precies, waaruit jij op maakt dat hij het niet fijn vindt om bereden te worden? Wat zijn de signalen, volgens jou? Wat zie en merk je aan hem tijdens het rijden?

En wat laat je paard zien tijdens het grondwerk? Beweegt hij goed? Is zijn focus op jou? Is hij energiek? Staat hij open voor jou als trainer? En wat doen jullie dan, zoal? Er zijn zoveel gave dingen om op de grond te doen.

Realiseer je dat sommige paarden rijden inderdaad niet als 'leuk' ervaren. Gezien zijn voorgeschiedenis en leeftijd, zou het wellicht ook niet zo raar zijn.

Paarden zijn ook niet gemaakt om op te rijden. Wij, de mensen, wilken dat graag, maar wat als een paard er nou écht geen plezier aan beleeft? Als dat zo is, zou ik me daarbij neerleggen en naar mijn paard luisteren.

Maar ben benieuwd naar je signalen, die jij ervaart....

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-22 17:54 



 
Profiel   

Joeythepinto schreef
Sunnda schreef
Kun je hem niet gewoon leren stil te staan bij het krukje?

Ik kreeg pas een paard in training die absoluut niet stil zou kunnen staan naast een krukje.
Dag drie en er was al niets meer aan de hand. :D


Heb je tips hiervoor? Hier had ik ook al aan gedacht, maar ik weet niet hoe ik dan zou moeten beginnen. Het is ook niet zozeer dat hij wegstapt, hij draait vooral met zijn kont om of loopt naar achteren.


Telkens een stapje verder gaan een belonen met een snoepje. Eerst iemand die pony vasthoudt. Stilstaan = snoepje.
Als dat goed gaat, dan krukje erlangs zetten. Blijven stilstaan = snoepje, anders herhalen.
Als dat goed gaat, dan in het zadel gaan zitten. Blijven stilstaan = snoepje.

Uiteindelijk zelf snoepje geven van zodra je erop zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-22 17:57 



 
Profiel   

Welkom op bokt TS

Hoe stap jij op?
Met/zonder krukje?
Ga je rustig zitten vanuit jouw benen, waarbij alleen de broek het zadel raakt of plof je een beetje in het zadel.

Als dit paard pas onder het zadel is, kan het ook zijn dat hij dit een beetje spannend vind of dat hij jou wat loopt te testen.
Hoe dan ook is goede instructie een must als je zelf de ervaring mist.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-22 18:08 



 
Profiel   

Ik zou toch aan les gaan denken.
Ook met het opstappen etc.
Ondanks de leeftijd is het een hele groene pony.
Dus de kans is groter dat hij je niet begrijpt, dan dat hij niet wil.
Daarbij heeft hij dus ook een rugzakje qua hoe hij behandeld is.
Voor iemand die veel ervaring heeft met inrijden is dat geen probleem, maar als je dat niet hebt is dat gewoon erg lastig.
Vaak als ze het spelletje gaan begrijpen, zullen ze het ook fijner gaan vinden.
En zo kan je beide ook meer vertrouwen in elkaar gaan krijgen zodat je zelf ook echt kan gaan ontspannen. Dan kan je het leren ook beter overbrengen en letterlijk op dat vlak de leider zijn.

Welke regio zit je? Want er zitten overal wel mensen die fijn lesgeven bij groene beesten die aan huis komen en soms zelfs ook wel een beetje helpen met rijden voor niet zo'n hele gekke prijs.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-22 18:08 



 
Profiel   

Twiggy2008 schreef
Ten eerste moet er altijd uitgesloten worden dat een paard pijn heeft. Fysiek (dierenarts/fysio) of door slecht passend tuig (zadelpasser).

Wat doet jouw paard nou precies, waaruit jij op maakt dat hij het niet fijn vindt om bereden te worden? Wat zijn de signalen, volgens jou? Wat zie en merk je aan hem tijdens het rijden?

En wat laat je paard zien tijdens het grondwerk? Beweegt hij goed? Is zijn focus op jou? Is hij energiek? Staat hij open voor jou als trainer? En wat doen jullie dan, zoal? Er zijn zoveel gave dingen om op de grond te doen.

Realiseer je dat sommige paarden rijden inderdaad niet als 'leuk' ervaren. Gezien zijn voorgeschiedenis en leeftijd, zou het wellicht ook niet zo raar zijn.

Paarden zijn ook niet gemaakt om op te rijden. Wij, de mensen, wilken dat graag, maar wat als een paard er nou écht geen plezier aan beleeft? Als dat zo is, zou ik me daarbij neerleggen en naar mijn paard luisteren.

Maar ben benieuwd naar je signalen, die jij ervaart....


Zadelpasser is al meerdere keren geweest, dus het zadel past sowieso wel. Fysio komt woensdag bij ons op stal, dus misschien komt daar iets uit. Met rijden merk ik het vooral bij het opstappen dat hij alles probeert om weg te komen. Als je er op zit dan is er meestal niks meer aan de hand, dan doet hij alles wel, alleen als je hem niet meer stuurde gaat hij continu heel kleine rondjes stappen, en als de deur van de bak open is, gaat hij van zichzelf ook uit de bak. Tijdens grondwerk doe ik vooral vrijheidsdressuur, wandelen en springen of met balkjes werken. Hij is dan vaak wel gefocused op mij want hij weet dat hij wortel krijgt als hij iets goed doet. Alleen is hier nog angstig in soms, hij gaat vaak na de beloningen weer bij mij weg, en als ik te snel naar zijn hoofd beweeg schrikt hij ook heel erg. Als ik op hem afloop, loopt hij vaak ook weer weg, hij komt altijd naar mij toe. Ook vind hij het niet fijn als jk hem bij het hoofdstel vastpak met grondwerk. Touw vind hij vaak ook nog spannend. Longeerzweep vind hij ook vaak nog spannend, maar dit beginy steeds minder te worden. Vooral met vrijspringen als ik hem probeer te sturen met de longeerzweep gaat hij elke kant op behalve de juiste, ook raakt hij dan erg angstig weer. Met ander grondwerk is het een minder groot probleem, maar met vrijspringen wordt hij vaak erg angstig, ook van mij. Verder beweegt hij goed, hij is ook super flexibel, hij kan zich zomaar omdraaien ook loopt hij wel mooi. Hij is vrij energiek vaak, niet echt dat hij bokt of wegrent, maar wel dat hij makkelijk in draf of galop is te krijgen. Verder zouden tips voor grondwerk ook altijd welkom zijn, mijn ideeën raken een beetje op, en Joey begint zich ook steeds meer te vervelen hierin. Ik merk wel dat hij met balkjes werken echt het leukste vind, maar ik wil natuurlijk ook wel wat andere dingen proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-22 18:11 



 
Profiel   

SjonnieZ schreef
Welkom op bokt TS

Hoe stap jij op?
Met/zonder krukje?
Ga je rustig zitten vanuit jouw benen, waarbij alleen de broek het zadel raakt of plof je een beetje in het zadel.

Als dit paard pas onder het zadel is, kan het ook zijn dat hij dit een beetje spannend vind of dat hij jou wat loopt te testen.
Hoe dan ook is goede instructie een must als je zelf de ervaring mist.


Ik stap altijd met krukje op, dat is natuurlijk ook beter voor de rug van het paard. Ik ga altijd gewoon rustig in het zadel zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-22 18:13 



 
Profiel   

c_alsemgeest schreef
Ik zou toch aan les gaan denken.
Ook met het opstappen etc.
Ondanks de leeftijd is het een hele groene pony.
Dus de kans is groter dat hij je niet begrijpt, dan dat hij niet wil.
Daarbij heeft hij dus ook een rugzakje qua hoe hij behandeld is.
Voor iemand die veel ervaring heeft met inrijden is dat geen probleem, maar als je dat niet hebt is dat gewoon erg lastig.
Vaak als ze het spelletje gaan begrijpen, zullen ze het ook fijner gaan vinden.
En zo kan je beide ook meer vertrouwen in elkaar gaan krijgen zodat je zelf ook echt kan gaan ontspannen. Dan kan je het leren ook beter overbrengen en letterlijk op dat vlak de leider zijn.

Welke regio zit je? Want er zitten overal wel mensen die fijn lesgeven bij groene beesten die aan huis komen en soms zelfs ook wel een beetje helpen met rijden voor niet zo'n hele gekke prijs.


Ik zit in de regio Friesland, Drachten. Dus als je een goede instructeur voor deze omgeving kent, zou ik dat graag willen weten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-22 18:15 



 
Profiel   

Joeythepinto schreef
SjonnieZ schreef
Welkom op bokt TS

Hoe stap jij op?
Met/zonder krukje?
Ga je rustig zitten vanuit jouw benen, waarbij alleen de broek het zadel raakt of plof je een beetje in het zadel.

Als dit paard pas onder het zadel is, kan het ook zijn dat hij dit een beetje spannend vind of dat hij jou wat loopt te testen.
Hoe dan ook is goede instructie een must als je zelf de ervaring mist.


Ik stap altijd met krukje op, dat is natuurlijk ook beter voor de rug van het paard. Ik ga altijd gewoon rustig in het zadel zitten.


Dan vind ie het of nog een beetje spannend of hij neemt je in het ootje.. goede instructie gaat jou zeker helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-22 18:17 



 
Profiel   

SjonnieZ schreef
Joeythepinto schreef

Ik stap altijd met krukje op, dat is natuurlijk ook beter voor de rug van het paard. Ik ga altijd gewoon rustig in het zadel zitten.


Dan vind ie het of nog een beetje spannend of hij neemt je in het ootje.. goede instructie gaat jou zeker helpen.


Als je toevallig een goede instructeur weet in Friesland, zou ik het graag willen weten. Ik heb helaas nog niet iets kunnen vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-22 18:26 



 
Profiel   

Joeythepinto schreef
(...) Als je er op zit dan is er meestal niks meer aan de hand, dan doet hij alles wel, alleen als je hem niet meer stuurde gaat hij continu heel kleine rondjes stappen, en als de deur van de bak open is, gaat hij van zichzelf ook uit de bak.

De bak uit, terug naar de kamaraden of richting stal/ weiland vind ik normaal. (Dwz: als jij niets doet, vind je dier het wel best en gaat naar de kamaraden, 'met het bit tussen de kiezen er vandoor' is iets anders.)

Mbt de kleine rondjes : linksom? Rechtsom of allebei...?
(Ik rijd klassiek, en dan is dit een belangrijke kwestie. Als een dier graag kleine rondjes 1 kant op loopt is hij waarschijnlijk flink scheef en dan is een ruiter dragen gewoon lastig. Wat mij betreft is het een onderdeel van de basis.)
Citaat
Tijdens grondwerk doe ik vooral vrijheidsdressuur, wandelen en springen of met balkjes werken. Hij is dan vaak wel gefocused op mij want hij weet dat hij wortel krijgt als hij iets goed doet. Alleen is hier nog angstig in soms, hij gaat vaak na de beloningen weer bij mij weg, en als ik te snel naar zijn hoofd beweeg schrikt hij ook heel erg.

Mbt angst : maak de stapjes kleiner...!!!
(Accoord, soms word je verrast door een reactie van je dier, maar de volgende keer maak je de opdracht kleiner/ makkelijker etc en bouwt dan weer uit.)

En het loont de moeite om 'het hoofd voorzichtig benaderen' te trainen.
Begin met iets wat hij nu al durft, doe dat, worteltje. Eén of twee keer herhalen, telkens met worteltje. Dan een kleine variant, bij de gewenste reactie worteltje - klaar voor vandaag. (En dan iets doen waarbij je niet bij zijn hoofd hoeft te zijn.)

Als ik grof ben :o als hij vooral weet dat hij een wortel krijgt, is hij waarschijnlijk meer op de wortel dan op jouw gefocust.
Uiteraard moet je ergens beginnen - en het kan een goed begin zijn!

Neus eens rond op het www met de zoektermen ttouch en vooral tteam.
Grondwerk met het labyrint, 'wandwork', ttouches aan de benen, bodywraps, en de lijst is langer.
Het werkt goed tegen angst, voor zelfvertrouwen en balans - en geeft veel mogelijkheid tot afwisseling.
Vandaag kwam iemand anders op bokt met deze link (engels):
https://www.ttouch.co.za/groundwork/


Ook zou het fijn kunnen zijn als je van/met iemand kon leren om je dier in verticale balans op de voltes te laten stappen en draven.
Citaat
Als ik op hem afloop, loopt hij vaak ook weer weg, hij komt altijd naar mij toe. Ook vind hij het niet fijn als jk hem bij het hoofdstel vastpak met grondwerk. Touw vind hij vaak ook nog spannend. Longeerzweep vind hij ook vaak nog spannend, maar dit beginy steeds minder te worden. Vooral met vrijspringen als ik hem probeer te sturen met de longeerzweep gaat hij elke kant op behalve de juiste, ook raakt hij dan erg angstig weer. Met ander grondwerk is het een minder groot probleem, maar met vrijspringen wordt hij vaak erg angstig, ook van mij. Verder beweegt hij goed, hij is ook super flexibel, hij kan zich zomaar omdraaien ook loopt hij wel mooi. Hij is vrij energiek vaak, niet echt dat hij bokt of wegrent, maar wel dat hij makkelijk in draf of galop is te krijgen. Verder zouden tips voor grondwerk ook altijd welkom zijn, mijn ideeën raken een beetje op, en Joey begint zich ook steeds meer te vervelen hierin. Ik merk wel dat hij met balkjes werken echt het leukste vind, maar ik wil natuurlijk ook wel wat andere dingen proberen.

Een longeerzweep is niet per se nodig. En als hij er bang voor is: niet doen.
Begin met je dier te aaien met een rijzweepje en probeer dat ipv de chambrière - om te beginnen met vrijspingen.

Verder: in termen van longeren: je drijft 'als de drijvende hengst' met de zweep, op de linkerhand je eigen rechterhand.
Richting aangeven, 'de leidende merrie' doe je linksom met je linkerhand - rechtsom met je rechterhand. Beide zonder zweep.
(Met de zweep kun je wel 'afsluiten' : "niet deze kant op, want je krijgt een dreun".)
De 'leidende merrie' kan echt sturen : 'deze kant op graag' 'Braaf..!' (En bij geen reactie komt de drijvende hengst 'luister naar de merrie!')

Wat voor hoofdstel gebruik je...? (Veel mensen doen grondwerk met een kaptoom of halster, evt een touwhalster.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-22 22:11 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
De bak uit, terug naar de kamaraden of richting stal/ weiland vind ik normaal. (Dwz: als jij niets doet, vind je dier het wel best en gaat naar de kamaraden, 'met het bit tussen de kiezen er vandoor' is iets anders.)

Mbt de kleine rondjes : linksom? Rechtsom of allebei...?
(Ik rijd klassiek, en dan is dit een belangrijke kwestie. Als een dier graag kleine rondjes 1 kant op loopt is hij waarschijnlijk flink scheef en dan is een ruiter dragen gewoon lastig. Wat mij betreft is het een onderdeel van de basis.)



In principe stapt hij beide kanten uit dan, het zijn ook niet specifiek dezelfde kleine rondjes, hij stapt dan gewoon wat heen en weer, verschilt ook per grootte per rondje. Het gaat het vooral om dat hij dan niet op de hoefslag blijft wanneer je hem lange teugel geeft. Met de longeerzweep is het ook een vreemd verhaal. Ik ben hem in principe nodig met longeren want ik longeer zonder touw. Met longeren vind hij de zweep niet eng, en ben ik hem ook nodig omdat hij dan snapt dat we aan het longeren zijn, anders komt hij steeds terug naar mij, maar als ik de zweep bij me heb dan weet hij dan hij op de volte moet blijven. Met balkjes werk vind hij de zweep ook niet eng... combinatie met vrijspringen en balkjes vind hij ook niet eng.. Hij begint het puur eng te vinden wanneer ik me focus op vrijspringen en de sprongen iets hoger wordt ookal heeft hij het een tal keer gesprongen al. Met vrijspringen wordt hij daardoor ook vaak weer angstiger. Met andere trainingen bij grondwerk hier meestal helemaal geen last van. Het hoofd aanraken vind hij in principe ook geen probleem, ik moet alleen niet te snel bewegen, als ik voorzichtig genoeg ben maakt het hem niks uit waar ik aanraak op het hoofd dus dat is ook niet een groot probleem. Het wordt vooral erger bij het vrijspringen. De problemen die ik opnoem komen dus ook vooral puur voor bij het vrijspringen, anders is het niet echt een probleem. Richting aangeven etc gaat meestal al prima. Ik gebruik qua hoofdstel gewoon een f.r.a bitloos hoofdstel, ik gebruik toch nooit touwen bij het grondwerk. Het is in principe wel mogelijk aangezien het ook een kaptoom is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-22 22:28 



 
Profiel   

Wat mij trof:
Citaat
Hij begint het puur eng te vinden wanneer ik me focus op vrijspringen en de sprongen iets hoger wordt ookal heeft hij het een tal keer gesprongen al. Met vrijspringen wordt hij daardoor ook vaak weer angstiger.

... kennelijk ervaart hij dit als druk/dreiging.
Zoiets als 'ik doe mijn best en nou moet ik nog meer...!'

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-22 22:37 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Wat mij trof:
Citaat
Hij begint het puur eng te vinden wanneer ik me focus op vrijspringen en de sprongen iets hoger wordt ookal heeft hij het een tal keer gesprongen al. Met vrijspringen wordt hij daardoor ook vaak weer angstiger.

... kennelijk ervaart hij dit als druk/dreiging.
Zoiets als 'ik doe mijn best en nou moet ik nog meer...!'


Kan zo zijn ja... Maar ik denk toch dat het meer aan de zweep ligt. Joey is een fantastische springer en hij vind het ook wel leuk vaak, als ik geen zweep gebruik en zelf gewoon op de sprong afren en hij mij volgt, dan doet hij het vaak wel. Maar hij de hogere sprongen probeert hij er dan ook vaak in draf overheen te gaan, wat soms goed gaat maar niet altijd, dus dan pak ik er een zweep bij voor extra motivatie om hem in galop krijgen, en dan wordt hij dus weer angstig etc. Ik vind dit heel vreemd dat het alleen specifiek is met longeerzweep bij het hogere springen. Ook verschilt het heel erg per dag.. Heb ook wel trainingen gehad met het hogere springen met longeerzweep en dan is het helemaal geen probleem, maar had paar dagen terug weer een training en toen was hij opeens weer heel angstig...

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-22 22:43 



 
Profiel   

Joeythepinto schreef
Als je toevallig een goede instructeur weet in Friesland, zou ik het graag willen weten. Ik heb helaas nog niet iets kunnen vinden.


Helaas.. ik woon in zuid Limburg maar er zijn vast gokkers die je een goede instructeur aan de hand kunnen doen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-22 23:02 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen