Mijn paard vind het rijden niet fijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Mijn paard vind het rijden niet fijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 00:10

Ts, met grondwerk ben je nooit uitgeleerd. Ga opzoek naar iemand die jou helpt op de grond, helaas ken ik er geen in Friesland. Vanuit de grond kun je het zadel inwerken, op een leuke, interessante manier, echt bezig zijn met elke pas die jullie maken. (gezonde) snoepjes zoals stukjes wortels en gewoon lekker aan de gang gaan en enthousiasme delen met je paard op de grond, als ik jou was beginnen met wat makkelijks, zoals wat kunstjes en de beginselen van parelli. Regelmatig rechtrichten, stukjes schriktraining, gewoon lekker relaxt en gaan lessen.
Krijgt hij al zijn vitamine? Genoeg hooi? Een zadelpasser is niet altijd een goede zadelpasser, helaas, doe zelf eens onderzoek op internet, er is veel te vinden, en kijk met een kritisch oog naar het zadel en laat evt. een ander komen(Moeilijk, want het is natuurlijk je lease pony.)

koend
Berichten: 1255
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Mijn paard vind het rijden niet fijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 21:51

Tot nu toe kon ik ze hier allemaal leren graag in vrijheid te springen. ( Het kan natuurlijk ook zijn dat ik gewoon geluk had .)

Ik doe het zo:
Ik werk in een kleine piste 30 x 15 m.
In een eerste periode maak ik met een viertal staanders en schriklint een "gang" van een drietal m breed op de lange zijde.
Ik zorg dat ik mijn zak vol schijfjes wortel heb.
Dag 1 : leren rondjes lopen telkens door de ”gang". In het begin krijgt hij een snoepje telkens hij door de gang gelopen is. Je zal merken dat het een tijdje duurt voor zijn kwartje valt. Als het goed gaat beloon je pas na 2 rondjes. Als het nodig is gebruik je de longeerzweep om te drijven. Wees duidelijk in wat je vraagt en aanvaard geen terugkeren of ernaast lopen. Nu is het tijd voor "streng maar rechtvaardig” gecombineerd met enthousiast zijn telkens hij het goed doet. Prijs hem de hemel in als hij het goed doet maar wees heel assertief als hij er de kantjes probeert af te lopen.
Natuurlijk moet je regelmatig van hand veranderen.
Stop na 10 a 15 minuutjes, net na een goed stukje. Beetje uitstappen aan de hand, beetje kroelen ,,, en klaar.

Dag 2 idem. Zodra het goed gaat, leg je een balkje op de grond midden de gang. Blijf die snoepjes geven. Jij gaat nu meer het tempo bepalen: draf of galop. Als het goed gaat, vraag je 2 of 3 rondjes voor je beloont. Een kwartiertje en klaar, belonen, beetje aan de hand stappen ...

Dag 3 idem, maar nu wordt je grondbalkje een hindernisje.

De volgende dagen ga je spelen met dubbelsprongetjes, allerlei variaties in je hindernisje enz. Let heel erg op dat je afstanden tussen je hindernisjes neemt en hoogtes die voor je pony goed te doen zijn.

Pas als de pony overenthousiast aan je spelletje deelneemt, verwijder je "de gang" en pas nu krijgt hij eigenlijk de kans om ernaast te lopen. Maar ondertussen ben jij al gewend om de leider te zijn en hij om je spelletje mee te spelen.

Let op met verhogen! Er zijn al veel springers verknoeid doordat er dingen gevraagd worden die eigenlijk overdreven zijn: te hoog of verkeerde tussenafstand of te lang na elkaar. ( ikzelf zet mijn chrono altijd, anders ben ik te lang bezig voor ik het besef)

Tussen die dagen met vrij springen moeten er natuurlijk rustdagen, of dagen met andere training zitten.
Veel plezier!
´