Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Te groot of niet?

 
Profiel   

Hii

We hebben net een pony gekocht van 1m21, voor mijn kleine zus.
Zelf weeg ik 50 kg en ben ik 1m58 groot. Gisteren heb ik mij heel kort eventjes op haar gezet en ze leek er geen last van te hebben. Mijn voeten komen net niet/ net wel onder de singel uit. Volgens mij ben ik niet te groot, wat vinden jullie? Ik zou sws niet gaan intensief rijden of springen met haar...
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-22 12:34 



 
Profiel   

Moeilijk te zeggen zonder beeldmateriaal en beschrijving van de bouw/bespiering van de pony.

Ik weet dat mijn 1.63 op een Welsh van 1.30 echt niet meer kon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-22 12:36 



 
Profiel   

_Denise_ schreef
Moeilijk te zeggen zonder beeldmateriaal en beschrijving van de bouw/bespiering van de pony.

Ik weet dat mijn 1.63 op een Welsh van 1.30 echt niet meer kon.


Ze staat een beetje te dik haha. Heb nu geen foto omdat ik er enkel snel snel op zat om te kijken of het paste. Ik rijd op een welsh van 1m32 en dat gaat prima zonder problemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-22 12:39 



 
Profiel   

zeker, vraag even of iemand een foto van je maakt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-22 12:46 



 
Profiel   

Dat is hetzelfde als iemand van 1,95m op een pony van 1,50m.
Ik persoonlijk vind dat te lang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-22 12:57 



 
Profiel   

Heb je een instructrice/ iemand die je pony kent vragen om advies.
Op Bokt zul je heel verschillende antwoorden krijgen, omdat men daar verschillend over denkt.
Daarbij is een foto vooral een plaatje. Een stevige pony hoeft niet sterker te zijn.
Maar ik denk dat af en toe een keertje zal heus niet hinderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-22 13:00 



 
Profiel   

Ik vind zelf altijd; twijfel je erover? Doe het dan niet want ergens in je hoofd weet je dat het niet kan.

Een pony die wat dikker is, betekent inderdaad niet dat hij meer gewicht van de ruiter of amazone kan houden. Een vriendin van mij reed met haar 1.63 op een C pony van 1.36, dat zag er écht niet uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-22 13:15 



 
Profiel   

Ik ben 1.62 en no way dat ik op zo'n kleine pony zou gaan zitten. Ook niet op een pony van 10 cm hoger of zelfs 20 cm hoger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-22 13:27 



 
Profiel   

Bij twijfel kan je het beter niet doen.
Het zadeltje voor op zo'n kleine pony (en passend voor je kleine zusje) zal voor jou ook niet goed passen, ook als je dat zelf direct voelt wordt toch de drukverdeling minder goed omdat je (door je langere benen) sneller achterop de lepel komt te zitten en/of het zadel teveel opvult.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-22 13:36 



 
Profiel   

Ik denk helaas dat hij echt te klein is, ik voel me soms al te groot met 1.73m op mijn 1.60m paardje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-22 13:45 



 
Profiel   

Af en toe een keer kan prima. Heel vaak en heel intensief rijden zou ik niet doen maar zo nu en dan, geen probleem in mijn ogen. Op mijn welshA van dezelfde grootte heeft laatst ook een meisje een paar keer gereden om te kijken of de pony braaf was, meid van 1.70m en ook rond de 50kg. Mooi voor in een dressuurwedstrijd nee, prima om te testen ja.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-22 13:46 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Ik ben 1.62 en no way dat ik op zo'n kleine pony zou gaan zitten. Ook niet op een pony van 10 cm hoger of zelfs 20 cm hoger.

Haha ik rijd als (volwassen) vrouw van dezelfde lengte dressuurwedstrijden met een pony van 1,46m en krijg van iedereen te horen “wát een leuke combinatie “. Het hangt niet alleen van je lengte (en gewicht) af maar ook van je lichaamsbouw en handigheid als ruiter, vind ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-22 13:48 



 
Profiel   

LaDonna75 schreef
Avalanche schreef
Ik ben 1.62 en no way dat ik op zo'n kleine pony zou gaan zitten. Ook niet op een pony van 10 cm hoger of zelfs 20 cm hoger.

Haha ik rijd als (volwassen) vrouw van dezelfde lengte dressuurwedstrijden met een pony van 1,46m en krijg van iedereen te horen “wát een leuke combinatie “. Het hangt niet alleen van je lengte (en gewicht) af maar ook van je lichaamsbouw en handigheid als ruiter, vind ik.


Dat inderdaad wel, ik heb echt lange benen en kom al snel ver onder de buik uit wat echt invloed heeft op hoe het eruit ziet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-22 13:49 



 
Profiel   

Ik ben 1m52 en rond de 45 kg. Heb de afgelopen 4 jaar op een D-pony van 143 gereden en nu overgestapt op een paard van 158. Ik vind persoonlijk dit grotere beter staan en voel me er ook fijner op.
Wel heb ik een aantal jaar terug gewoon nog regelmatig op shetties en een b-pony'tje gereden. Toen zal ik ergens in de 1m40 zijn geweest gok ik en natuurlijk wat lichter. Het reed prima, maar achteraf zag het er wel wat uit verhouding uit. Volgens mij is er een regel met bepaald % van het lichaamsgewicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-22 14:17 



 
Profiel   

Prima2Donna schreef
Ik ben 1m52 en rond de 45 kg. Heb de afgelopen 4 jaar op een D-pony van 143 gereden en nu overgestapt op een paard van 158. Ik vind persoonlijk dit grotere beter staan en voel me er ook fijner op.
Wel heb ik een aantal jaar terug gewoon nog regelmatig op shetties en een b-pony'tje gereden. Toen zal ik ergens in de 1m40 zijn geweest gok ik en natuurlijk wat lichter. Het reed prima, maar achteraf zag het er wel wat uit verhouding uit. Volgens mij is er een regel met bepaald % van het lichaamsgewicht.

Dat is inderdaad een goede manier
15 tot 20 % van het gewicht van je pony is het maximale gewicht inclusief tuig zover ik weet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-22 14:23 



 
Profiel   

Het hangt echt af van de lichaamsbouw van jou en van je pony. Ik heb nog een tijdje op een B-pony (1m25) gereden en ik was zelf 1m59 op dat moment. Dat ging lang goed, maar na 2jaar begon ik te voelen dat springen niet echt nog leuk was voor ons beide en na een tijdje dat het gewoon lastig begon te worden. Ik was niet echt gegroeid, maar wel meer volwassen geworden (12-15 jaar). Een tijdje later ree ik met een C-pony (1m35) en daar paste ik perfect op (soms zelf redelijk klein). Tegelijkertijd een D-pony (1m48) gehad en daar leek ik veel groter op.

Ik ken ook iemand die een oude C-pony (1m30) heeft die half op pension is. Zij is 1m65, maar weegt echt niet veel. Zij maakt soms nog wandelingen op die pony is stap, en soms nog eens een drafje.

Je moet echt elk paard en elke ruiter apart bekijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-22 14:24 



 
Profiel   

Waarbij die 15-20% moet worden berekend vanaf het gezonde gewicht van de pony.

Rekenvoorbeeld:
- pony van bijv. 1.40m en gezond gewicht van 400 kg: bij 15% is het dan 60 kg gewicht op de rug (dus ruiter met kleding, schoenen, cap, zadel etc), bij 20% 80 kg
- pony van bijv 1.40m en overgewicht, dier weegt 450 kg. Dan ga je dus rekenen met 400 kg en niet met 450 kg. Die 50 kg moet ie al extra meezeulen…

Zou leuk zijn, allemaal vetgemeste kleine pony’s zodat zwaardere ruiters er volgens de 15-20% regel nog ‘legaal’ op kunnen rijden :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-22 14:27 



 
Profiel   

Hilary schreef
Waarbij die 15-20% moet worden berekend vanaf het gezonde gewicht van de pony.

Rekenvoorbeeld:
- pony van bijv. 1.40m en gezond gewicht van 400 kg: bij 15% is het dan 60 kg gewicht op de rug (dus ruiter met kleding, schoenen, cap, zadel etc), bij 20% 80 kg
- pony van bijv 1.40m en overgewicht, dier weegt 450 kg. Dan ga je dus rekenen met 400 kg en niet met 450 kg. Die 50 kg moet ie al extra meezeulen…

Zou leuk zijn, allemaal vetgemeste kleine pony’s zodat zwaardere ruiters er volgens de 15-20% regel nog ‘legaal’ op kunnen rijden :+

Inderdaad, dat maakt veel verschil. Want extra vet is natuurlijk alleen maar meer meesjouwen

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-22 14:29 



 
Profiel   

Hilary schreef
Zou leuk zijn, allemaal vetgemeste kleine pony’s zodat zwaardere ruiters er volgens de 15-20% regel nog ‘legaal’ op kunnen rijden :+


Dat is iets wat je in praktijk dus relatief vaak ziet, vooral bij ruiters die wat aan de (te) zware kant zijn. Paarden en pony's vetmesten zodat de combinatie "mooi in verhouding" blijft ipv zo'n beroerd meer ruiter dan paard plaatje.

Ook op bokt kan men lezen over kleine D-maat haflingers en tinkers van liefst 600-650 kilo waar de eigenaar op meent te passen want die valt dan wel binnen die 20% :+

------------------------------------------------

Wat TS betreft neem ik aan dat het alleen om af en toe opstappen gaat om de pony beter op te leiden of even te corrigeren voor het vaste ruitertje? Dan zou het IMO nog net kunnen, zeker gezien er maar heel weinig volwassenen zijn die daadwerkelijk goed op een Btje passen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-22 14:37 



 
Profiel   

Volgens de regels van lang geleden zou je tot 50 kilo op elke pony kunnen rijden. Maar jij zegt 50 kilo te zijn en daar komt dan het zadel nog bij.Ik denk eigenlijk dat het beter voor de pony is als je hem overlaat aan echte lichte kindjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-22 14:43 



 
Profiel   

Inderdaad moeilijk te beoordelen zo...
Ikzelf zou niet snel op zo'n kleine pony gaan rijden. Ik ben een paar cm kleiner dan jij. Ik rijd sinds mijn 16 met een wat steviger gebouwde pony van 1m41 en dat past prima, voor mij een ideale maat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-22 14:51 



 
Profiel   

Te lang kan een discussie over gevoerd worden, maar ik verwacht dat het hier qua gewicht al spaak gaat lopen.
Mensen schatten die kleine welshjes vaak te zwaar in. Hier eentje van 1.23 en die weegt 253 kg (op gewenste gewicht, dus geen overgewicht) en eentje van 1.21 en die weegt 227 kg. Uitgaande van het absolute max gewicht kan je daar dus respectievelijk (inclusief zadel etc) 45 en 50 kg op 'kwijt'.
Zijn ze te zwaar, dan verminderd de draagkracht eigenlijk alleen maar.

Dus ondanks dat je absoluut niet zwaar bent voor jouw lengte, ben je waarschijnlijk wel te zwaar voor deze pony.

Ik rij mijn grootste B wel, dat past binnen de gewichtsregel. Dus ik ben niet iemand die standaard tegen rijden op ponys is, maar het moet wel eerlijk naar het dier blijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-22 15:36 



 
Profiel   

Ik heb een lesgeefster en zij zei dat het prima kon, ook om echt te gaan rijden... Ik vond persoonlijk geen goed idee om intensief te gaan rijden maar het past in mijn ogen wel nog. Ik heb totaal geen lange benen want ik kwam met mijn hielen aan haar buik uit dus qua lengte maak ik mij geen zorgen, maar ik wou toch wat verschillende meningen weten. We gingen haar trouwens sowieso in conditie brengen dus ze wordt zeker niet vetgemest om meer te kunnen dragen

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-22 08:21 



 
Profiel   

Fly_high schreef
Hilary schreef
Zou leuk zijn, allemaal vetgemeste kleine pony’s zodat zwaardere ruiters er volgens de 15-20% regel nog ‘legaal’ op kunnen rijden :+


Dat is iets wat je in praktijk dus relatief vaak ziet, vooral bij ruiters die wat aan de (te) zware kant zijn. Paarden en pony's vetmesten zodat de combinatie "mooi in verhouding" blijft ipv zo'n beroerd meer ruiter dan paard plaatje.

Ook op bokt kan men lezen over kleine D-maat haflingers en tinkers van liefst 600-650 kilo waar de eigenaar op meent te passen want die valt dan wel binnen die 20% :+

------------------------------------------------

Wat TS betreft neem ik aan dat het alleen om af en toe opstappen gaat om de pony beter op te leiden of even te corrigeren voor het vaste ruitertje? Dan zou het IMO nog net kunnen, zeker gezien er maar heel weinig volwassenen zijn die daadwerkelijk goed op een Btje passen.



Mijn zusje is 6 en kan de basis maar wilt graag aan wedstrijden beginnen, we hebben dus dit sportponytje gekocht voor haar maar inderdaad kan je niet verwachten dat een pony altijd braaf is dus ik vroeg me gewoon af kan het al dan niet moest het echt echt echt een keer nodig zijn. Ik heb mijn eigen paarden dus het is niet voor mijn plezier te rijden het is echt enkel voor te corrigeren

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-22 08:23 



 
Profiel   

Bokkerbb schreef
Ik heb een lesgeefster en zij zei dat het prima kon, ook om echt te gaan rijden... Ik vond persoonlijk geen goed idee om intensief te gaan rijden maar het past in mijn ogen wel nog. Ik heb totaal geen lange benen want ik kwam met mijn hielen aan haar buik uit dus qua lengte maak ik mij geen zorgen, maar ik wou toch wat verschillende meningen weten. We gingen haar trouwens sowieso in conditie brengen dus ze wordt zeker niet vetgemest om meer te kunnen dragen


Vetmesten om meer te kunnen dragen is juist het tegenover gestelde. Hoe meer overgewicht een pony heeft, hoe minder hij verder nog kan dragen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-22 08:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen