Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Te groot of niet?

 
Profiel   

Fly_high schreef
Hilary schreef
Zou leuk zijn, allemaal vetgemeste kleine pony’s zodat zwaardere ruiters er volgens de 15-20% regel nog ‘legaal’ op kunnen rijden :+


Dat is iets wat je in praktijk dus relatief vaak ziet, vooral bij ruiters die wat aan de (te) zware kant zijn. Paarden en pony's vetmesten zodat de combinatie "mooi in verhouding" blijft ipv zo'n beroerd meer ruiter dan paard plaatje.

Ook op bokt kan men lezen over kleine D-maat haflingers en tinkers van liefst 600-650 kilo waar de eigenaar op meent te passen want die valt dan wel binnen die 20% :+

------------------------------------------------

Wat TS betreft neem ik aan dat het alleen om af en toe opstappen gaat om de pony beter op te leiden of even te corrigeren voor het vaste ruitertje? Dan zou het IMO nog net kunnen, zeker gezien er maar heel weinig volwassenen zijn die daadwerkelijk goed op een Btje passen.

sorry wat een onzin...
20% (wat ik teveel vind) bereken je altijd over een gezond gewicht.
En misschien dat jij rare mensen kent, maar ik ken niemand die daarom zijn paard vetmest.
Wel ken ik koudbloeden die breed zijn, ja breed, niet vet. (haflingers halen dat niet)
Die dus echt 600 kg wegen. Gezond gewicht.

Voor ts weet ik het niet, zou dan ook graag beeld zien.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-22 09:37 



 
Profiel   

Ik heb nog een tijdje op een pony van 1,20m gereden met mijn 1,65m. Zag er niet al te mooi uit, maar ook zo licht als een veertje en zat hem echt niet in de weg. Met springen alleen opletten dat ik m'n beugels wel echt kort kort deed _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-22 09:42 



 
Profiel   

Goldie schreef
Ik heb nog een tijdje op een pony van 1,20m gereden met mijn 1,65m. Zag er niet al te mooi uit, maar ook zo licht als een veertje en zat hem echt niet in de weg. Met springen alleen opletten dat ik m'n beugels wel echt kort kort deed _O-


Ik zou zeker al niet gaan springen het was gewoon de vraag van ben ik te groot voor zo een pony of niet moest er gecorrigeerd moeten worden als de vaste ruiter dat niet kan

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-22 09:52 



 
Profiel   

Ik vind het ook afhangen van de bouw van de pony.
Ik heb een pony van 1.50, maar qua bouw wat grover gebouwd (tinker x haflinger maar qua bouw meer haflinger).
In goede conditie en volop in het werk en niet te dik weegt ze evengoed nog 540kg.
Ik ben zelf 1.67 en weeg 65kg en dat gaat prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-22 09:57 



 
Profiel   

@DuoPenotti misschien ken ik maar rare mensen dan, nadeel van rondlopen op grote pensionstallen met voornamelijk recreatieruiters vrees ik ;) Als ik een tientje zou krijgen voor elke ruiter van meer dan 80-90 kilo op een pony met gezond gewicht rond kilo of 400-450 zou ik mijn dekjescollectie inmiddels al kunnen uitbreiden :P

Ik bedoel overigens niet dat die mensen hun paarden 100% bewust en met opzet naar bepaald doelgewicht vetmesten, meer dat ze gevoelsmatig een flink "uitgezwaard" paard beter onder het zadel vinden staan. En dat ze verder zo gewend zijn aan veel te dikke paarden om zich heen dat dat voor hun inmiddels een gezond gewicht lijkt "want hij is nou eenmaal barok gebouwd".

Alhoewel gezonde tinkers van 600 kg en meer inderdaad gewoon bestaan, zijn dat de bredere paardenmaat types, niet de D-maat pony's.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-22 10:28 



 
Profiel   

Bokkerbb schreef
Goldie schreef
Ik heb nog een tijdje op een pony van 1,20m gereden met mijn 1,65m. Zag er niet al te mooi uit, maar ook zo licht als een veertje en zat hem echt niet in de weg. Met springen alleen opletten dat ik m'n beugels wel echt kort kort deed _O-


Ik zou zeker al niet gaan springen het was gewoon de vraag van ben ik te groot voor zo een pony of niet moest er gecorrigeerd moeten worden als de vaste ruiter dat niet kan

Zeker voor een enkele keer lijkt het me gewoon dat het moet kunnen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-22 10:33 



 
Profiel   

Bokkerbb schreef
Ik heb een lesgeefster en zij zei dat het prima kon, ook om echt te gaan rijden... Ik vond persoonlijk geen goed idee om intensief te gaan rijden maar het past in mijn ogen wel nog. Ik heb totaal geen lange benen want ik kwam met mijn hielen aan haar buik uit dus qua lengte maak ik mij geen zorgen, maar ik wou toch wat verschillende meningen weten. We gingen haar trouwens sowieso in conditie brengen dus ze wordt zeker niet vetgemest om meer te kunnen dragen

Als je zelf vindt dat het prima kan, waarom vraag je het dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-22 11:14 



 
Profiel   

Ik vind dat sommige mensen in dit topic echt gruwelijk overdrijven. Bijvoorbeeld met 1,63 op een pony van 1,40 kan makkelijk. Uiteraard afhankelijk van de conditie van de pony en met name je eigen gewicht, maargoed we hebben geen foto gezien. Bedenk even dat een fjord of tinker ook 1,40 kan zijn. En dat zou dan niet passen? Ik ben 1,74 en rij op een ijs van net over de 1,30. Ben net gisteren teruggekomen uit IJsland, daar rijdt elke lange volwassen man op een IJslander. Het maximumgewicht daar om mee te mogen op een rit is 120 kg. Dat vind ik persoonlijk zielig, al moet ik zeggen dat de paarden er prima uit zagen. Geen doorgezakte ruggen of drukplekken of wat dan ook. Maar nee, 120 kilo is wel echt veel voor zo’n ukkie.
Ook nog iemand hier in het topic die zei dat met 1,73 op een paard van 1,60 beetje krapjes was. Ik vind dit echt enorme onzin, tenzij de ruiter zwaarder is dan nodig en/of het paard in een zeer matige conditie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-22 11:35 



 
Profiel   

Dat dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-22 11:55 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Bokkerbb schreef
Ik heb een lesgeefster en zij zei dat het prima kon, ook om echt te gaan rijden... Ik vond persoonlijk geen goed idee om intensief te gaan rijden maar het past in mijn ogen wel nog. Ik heb totaal geen lange benen want ik kwam met mijn hielen aan haar buik uit dus qua lengte maak ik mij geen zorgen, maar ik wou toch wat verschillende meningen weten. We gingen haar trouwens sowieso in conditie brengen dus ze wordt zeker niet vetgemest om meer te kunnen dragen

Als je zelf vindt dat het prima kan, waarom vraag je het dan?



Omdat het naar mijn mening nooit kwaad heeft gedaan om iemand anders zijn ervaringen hiermee te horen, kan alleen maar in het voordeel spelen denk ik dan

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-22 11:59 



 
Profiel   

Dorine92 schreef
Ik vind dat sommige mensen in dit topic echt gruwelijk overdrijven. Bijvoorbeeld met 1,63 op een pony van 1,40 kan makkelijk. Uiteraard afhankelijk van de conditie van de pony en met name je eigen gewicht, maargoed we hebben geen foto gezien. Bedenk even dat een fjord of tinker ook 1,40 kan zijn. En dat zou dan niet passen? Ik ben 1,74 en rij op een ijs van net over de 1,30. Ben net gisteren teruggekomen uit IJsland, daar rijdt elke lange volwassen man op een IJslander. Het maximumgewicht daar om mee te mogen op een rit is 120 kg. Dat vind ik persoonlijk zielig, al moet ik zeggen dat de paarden er prima uit zagen. Geen doorgezakte ruggen of drukplekken of wat dan ook. Maar nee, 120 kilo is wel echt veel voor zo’n ukkie.
Ook nog iemand hier in het topic die zei dat met 1,73 op een paard van 1,60 beetje krapjes was. Ik vind dit echt enorme onzin, tenzij de ruiter zwaarder is dan nodig en/of het paard in een zeer matige conditie.


Ik studeer dierenzorg en hier zien wij regelmatig ook nog kinderen van 14 jaar even groot als mij en zelfde gewicht die gewoon nog op Shetlanders kruipen, dat zou ik dan weer niet doen maar zo zijn er echt enorm veel verschillende meningen

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-22 12:00 



 
Profiel   

Als je de 15 tot 20% regel aanhoudt lijkt me dat prima.

Ik rijd normaal op grote paarden omdat ik dat fijn vind, en ik voel me niet fijn op een pony van 1.40 (tenzij het dier de gangen heeft van een paard). Dat wil niet zeggen dat een ander dat niet mag.
Maar we hebben het hier over een pony van 1.20......


Bokkerbb schreef
Omdat het naar mijn mening nooit kwaad heeft gedaan om iemand anders zijn ervaringen hiermee te horen, kan alleen maar in het voordeel spelen denk ik dan

Snap ik :j

Ik zit er af en toe raar van te kijken wat mensen nog vinden kunnen. Idd kinderen van 14 op Shetlanders, dat kan echt niet meer......

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-22 12:02 



 
Profiel   

Voor af en toe enkel om even te corrigeren denk ik dat het wel gaat. Zeker als je goed met de beweging mee gaat. Dat lijken mij toch wel 2 vereisten. Volgens mij gaan er veel uit voor uitgebreid rijden en vaak. Incidenteel en goed met beweging mee doet de pony niet veel schade aan. Een foto zou veel duidelijkheid geven van wel of niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-22 12:03 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Als je de 15 tot 20% regel aanhoudt lijkt me dat prima.

Ik rijd normaal op grote paarden omdat ik dat fijn vind, en ik voel me niet fijn op een pony van 1.40 (tenzij het dier de gangen heeft van een paard). Dat wil niet zeggen dat een ander dat niet mag.
Maar we hebben het hier over een pony van 1.20......


Bokkerbb schreef
Omdat het naar mijn mening nooit kwaad heeft gedaan om iemand anders zijn ervaringen hiermee te horen, kan alleen maar in het voordeel spelen denk ik dan

Snap ik :j

Ik zit er af en toe raar van te kijken wat mensen nog vinden kunnen. Idd kinderen van 14 op Shetlanders, dat kan echt niet meer......


Ik denk dat ik net binnen die 20% val met het gewicht dat ze laatst gewogen was maar ik ben persoonlijk wel meer fan van 15% gewicht ook al rijd ik bareback dus vandaar de vraag ook al is het maar voor 1 keer, zouden jullie het doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-22 12:04 



 
Profiel   

Ik zelf niet, als de pony 10 cm groter was geweest misschien nog wel voor 1 keer, maar nee. Maar dat ben ik :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-22 12:09 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Ik zelf niet, als de pony 10 cm groter was geweest misschien nog wel voor 1 keer, maar nee. Maar dat ben ik :)


Ik heb wel mijn c pony van 1m35 en daar rijd ik gewoon echt mee en dat is echt gewoon en goede match. Dat is een geschikte pony voor mij maar ik vind dit echt een moeilijke want in ben wel heel bewust bezig met paardenwelzijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-22 12:53 



 
Profiel   

Ik denk als we echt die 15-20% regel gaan aanhouden en daarbij ook het harnachement mee rekenen dat bijna alle mannen inclusief de topruiters van het paard af moeten trekken. Ts wil hooguit af en toe er kort op. Ze weegt weinig en ook niet lang en wil dan niet vol aan de bak met de pony. Als ze dan goed met de beweging mee is, moet het mij inziens wel kunnen. Liever even kort iemand erop om pony wellicht te corrigeren dan als ik bij volwassenen zie flink overgewicht bonkend op de rug op een groot paard met lange rug wat mijn inziens veel schadelijker is omdat ze er vaker en langer opzitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-22 13:00 



 
Profiel   

martine0503 schreef
Ik denk als we echt die 15-20% regel gaan aanhouden en daarbij ook het harnachement mee rekenen dat bijna alle mannen inclusief de topruiters van het paard af moeten trekken. Ts wil hooguit af en toe er kort op. Ze weegt weinig en ook niet lang en wil dan niet vol aan de bak met de pony. Als ze dan goed met de beweging mee is, moet het mij inziens wel kunnen. Liever even kort iemand erop om pony wellicht te corrigeren dan als ik bij volwassenen zie flink overgewicht bonkend op de rug op een groot paard met lange rug wat mijn inziens veel schadelijker is omdat ze er vaker en langer opzitten.


Ik volg wel even in de richting dat ik liever een volwassen persoon die mee is met bewegingen beter is dan een kind die zijn eigen gewicht niet kan dragen en bonkt op de rug

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-22 13:07 



 
Profiel   

't Is niet omdat ik het niet fijn vind, dat het een oordeel is over een ander he :)


martine0503 schreef
Ik denk als we echt die 15-20% regel gaan aanhouden en daarbij ook het harnachement mee rekenen dat bijna alle mannen inclusief de topruiters van het paard af moeten trekken.

Ik zie het probleem niet daarmee. Klinkt als een top idee.


martine0503 schreef
Liever even kort iemand erop om pony wellicht te corrigeren dan als ik bij volwassenen zie flink overgewicht bonkend op de rug op een groot paard met lange rug wat mijn inziens veel schadelijker is omdat ze er vaker en langer opzitten.

Allebei vind ik niet ok. Eenmalig is uiteraard een stuk minder erg, maar ik denk best wel dat er een handig bijrijdertje te vinden is voor het geval het vaker nodig is.

En met flink overgewicht bonkend op een lange rug is zonder meer niet ok.
Maar er zijn heel vaak veel meer dan 2 opties. Niet dingen die niet ok zijn goedpraten met dingen die nog erger zijn. Niet ok is niet ok.


Bokkerbb schreef
Avalanche schreef
Ik zelf niet, als de pony 10 cm groter was geweest misschien nog wel voor 1 keer, maar nee. Maar dat ben ik :)


Ik heb wel mijn c pony van 1m35 en daar rijd ik gewoon echt mee en dat is echt gewoon en goede match. Dat is een geschikte pony voor mij maar ik vind dit echt een moeilijke want in ben wel heel bewust bezig met paardenwelzijn

Bij twijfel niet doen lief. Je gevoel geeft die dingen niet voor niets aan :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-22 13:07 



 
Profiel   

Schofthoogte zegt niet alles.

Korte rug helpt.
Bij een lange rug is het relatief zwaarder om een ruiter te dragen:
er is meer spierarbeid voor nodig en
het trainen om tot de goede hoeveelheid spieren te komen duurt langer.

En de breedte tussen in elk geval de voorbenen telt. (De breedte van het bekken ook.)
Een dier dat breed gebouwd is, heeft minder spieren nodig om niet 'zijwaarts om te kieperen' en draagt hetzelfde gewicht dus makkelijker dan een smaller dier.
Het zijwaarts omkiepen dreigt bij het opstijgen, in galop en in iedere wending. (En bij gewiebel van de ruiter...)


En ik ben het niet altijd eens met de oude Romeinen.
Die lui zeiden ook al: 'bij twijfel niet doen'.
Sommige mensen zijn eeuwige twijfelaars, maar dat je dan dus maar helemaal niets moet doen...?
(Omdat je gevoel je altijd influistert 'kan dit? Klopt dit?')

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-22 13:26 



 
Profiel   

Avalanche, ik praat niks goed. Veel te zware mensen op een groot paard met een lange weke rug bonkend in het zadel keur ik a la minute af. Te groot is te groot. Zeker voor regelmatig erop en aan het werk. Ik kijk ook naar de context. Ts is niet groot en niet zwaar. Wellicht wel aan de Max voor de pony. Zou ze er sporadisch even kort opgaan zie ik toch anders als regelmatig. Zou ze zelf ook niet meegaan met de beweging dan is mijn antwoord gelijk nee niet doen. Zonder beeld is het gewoon erg lastig inschatten. Van mij mag een jury ook degelijk commentaar geven als een ruiter te zwaar is voor een paard/pony. Zelf ook eenmalig op de pony van mijn meiden gekropen. Zelf 1,79 en toen 70 kilo. Pony was 1,43. Ja ik ben daarvoor veel te lang en toen ook zeker te zwaar. Max 5 minuten opgezeten. Pony weer braaf en heeft er niet onder geleden. Later ook niet meer nodig geweest. Het genoot zeker niet mijn voorkeur om er op te gaan, maar op dat moment was het nodig. Daarna er nooit meer opgeweest ivm te groot/te zwaar. Nu al ruim 10 jaar blij met mijn bullebeest van 1,68 en 630 kilo. Gelders oude type.

Edit. Kleine ruiter met flink overgewicht op groot paard is ook niet oké als het gewicht contra aan de beweging gaat ook al gaat de ruiter zelf wel goed mee met het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-22 13:47 



 
Profiel   

Ik ben het grotendeels met je eens, mijn reactie was vooral op je redenering.
Heel vaak wordt kiezen uit 2 kwaden gepresenteerd alsof het de enige twee opties zijn. Dat is niet zo. Er is ook nog de optie van een passende ruiter die goed rijdt op een passend paard :) maar heel vaak worden zaken goedgepraat door die optie bewust (maar vaker onbewust) weg te laten.

Heel vaak wordt hier op Bokt gezegd: dan kan er geen man meer rijden!!!
Dat is dan van de gemiddelde Nederlandse man uitgaand die idd over de 90 kg is vaak. Maar mijn lief is 1.68 en weegt 65 kg. En die mag van mij gerust paardrijden :)

Punt is dat paardrijden geen recht is van een mens. Dat een paard of pony een maximum gewicht aankan, en je als mens imo die grenzen niet moet willen opzoeken. Dat is een van de redenen dat ik graag op grote paarden rijd, ik vind het prettig om te weten dat het paard me makkelijk kan dragen, want de dingen die ik dan tegenkom, worden iig niet veroorzaakt door mijn gewicht :)

Ik kom natuurlijk door wat ik doe heel wat paarden met gedragsproblemen tegen, en die worden (helaas) ook veroorzaakt door klachten door te zware ruiters. En ik zou het echt super vinden als mensen als ik volledig overbodig zouden worden :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-22 14:14 



 
Profiel   

We liggen behoorlijk op 1 lijn hoor Avalanche. Jij bent net nog wat strenger dan ik dat ben. Ik ben blij dat ik zelf een stuk lichter nu ben voor mijn paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-22 16:31 



 
Profiel   

Snap ik :j en fijn :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-22 19:43 



 
Profiel   

ik denk dat het belangrijk is om te kijken, waar je pony aan toe is. Vaak gaat het wel om gewicht en niet lengte, maarja...

als jou pony nog wil lopen met jou erop kun je het proberen. maar probeer wel te letten op wat je pony aangeeft.

en zoals vaker benoemd, zonder beeldmateriaal is het wel klein beetje lastig om zo in te schatten.. :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-22 21:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen