Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard wil terug naar stal en gooit mij eraf, herkenbaar?

 
Profiel   

Hallo Bokkers!

Even een korte uitleg. Ik heb op mijn paard een verkeerd zadel gehad. Daardoor is ze begonnen met staken. Na het nakijken van de rug, fysio ect en een nieuw zadel gaat het staken met ups en downs. Ze is ook wel echt een paardje met karakter. Nee is nee. Als ze iets niet leuk vind laat ze het sterk merken. Gister was het feest. Ze wou terug naar stal op buitenrit. Ze heeft 2 keer geprobeerd om te draaien en terug te gaan maar ik heb haar weer kunnen omdraaien. Daarna gingen wij een galopje doen en heeft ze mij met gemeen bokken met hoofd tussen de benen eraf gegooid. Vervolgens is ze zelf op hol terug naar stal gegaan.

Ik was benieuwd of dit bij eerdere mensen gebeurd en wat ze eraan doen. Laat maar weten! Groetjes!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-22 10:05 



 
Profiel   

Staakt ze in de bak ook zo? Anders zou ik de problemen iig in de bak aanpakken. Dat lijkt mij veiliger dan in het bos

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-22 10:11 



 
Profiel   

Flubberboot schreef
Staakt ze in de bak ook zo? Anders zou ik de problemen iig in de bak aanpakken. Dat lijkt mij veiliger dan in het bos


Ja in de bak kan ze ook staken maar dan is het nooit dat ik er expres af word gegooid

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-22 10:35 



 
Profiel   

jasmijntsji schreef
Flubberboot schreef
Staakt ze in de bak ook zo? Anders zou ik de problemen iig in de bak aanpakken. Dat lijkt mij veiliger dan in het bos


Ja in de bak kan ze ook staken maar dan is het nooit dat ik er expres af word gegooid


Niet meer galoperen als je paard al problemen heeft op buitenrit.
Zeker op buitenrit met dit soort streken winnen ze vaak en krijgen ze je er wel naast.

Eerst in stap het omdraaien oplossen. Draven doe ik vaak ook want daarbij kun je ze makkelijker wat hoger instellen. Galop mee wachten tot je alles weer onder controle hebt.

En bij poging tot keren: aan het werk!! Zijgangen, dressuuroefeningen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-22 11:01 



 
Profiel   

Het is teveel een vermenselijking om het bokken in galop als een bewuste reactie op het draaien te zien.
In het paardenhoofd werkt dat heel anders. Het draaien is ofwel onzekerheid ofwel overmoed (ongehoorzaam of te veel energie). Door correctie heb je spanning opgebouwd die je duidelijk onvoldoende hebt laten afvloeien. Als je dan gaat galopperen komt die spanning eruit en jij kon die niet uitzitten.
Het probleem is nu wel dat je paard nu mogenlijk geleerd heeft dat hij je kwijt kan raken.
Voor de veiligheid zou ik eerst weer even concentreren op bakwerk en naar buiten na wat voorwerk in de bak (dus eerst even een kwartiertje aan de hulp zetten en dan pas het bos in).

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-22 11:07 



 
Profiel   

Ga je dan alleen op buitenrit? Of heb je nog iemand bij je met een stabiel paard?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-22 11:19 



 
Profiel   

Wij hebben ook 2 paarden (van de 4) die dit hebben gedaan zodra we het erf verlaten. Na enkele onveilige situaties hebben wij het anders aangepakt.
Eerst de buitenzone meermaals verkend met een ervaren/rustig paard erbij. Eenmaal comfortabel zijn we individueel kleine stukjes van het erf af gaan wandelen met de nodige beloningen in de zak. Deze afstanden hebben we steeds iets verder uitgebreid. Uiteindelijk 1 persoon er op, de ander er naast voor begeleiding tijdens spannende momenten en het belonen wanneer er geen spins richting huis gemaakt werden.
Daarna 2 bangepoeperds en 1 ervaren paard en uiteindelijk pas de 2 angsthazen samen meegenomen op buitenrit.
Dit gaat nu al een tijd goed. Individueel is nog altijd spannend maar het omdraaien en wegrennen is nu veranderd in stilstaan, de situatie opnemen en na wat geruststelling verder kunnen rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-22 11:22 



 
Profiel   

Voor ons is een buitenrit een leuk uitje. Voor je paard is het spannend.

Jij bent niet haar veilige haven, thuis is haar veilige haven.
Dat geeft ze 2 keer aan, door om te willen draaien. Jij luistert niet. Dan wordt ze duidelijker.

Dus je hebt een aantal dingen om aan te werken.

1. zorg dat ze zich bij jou veilig voelt. Ze moet naar jou toe kunnen vluchten als er wat is, en dan mag je ook echt troosten.

2. maak werken met jou super leuk. Paarden die plezier hebben in wat ze doen, gaan niet staken.


Forcalquier schreef
Wij hebben ook 2 paarden (van de 4) die dit hebben gedaan zodra we het erf verlaten. Na enkele onveilige situaties hebben wij het anders aangepakt.
Eerst de buitenzone meermaals verkend met een ervaren/rustig paard erbij. Eenmaal comfortabel zijn we individueel kleine stukjes van het erf af gaan wandelen met de nodige beloningen in de zak. Deze afstanden hebben we steeds iets verder uitgebreid. Uiteindelijk 1 persoon er op, de ander er naast voor begeleiding tijdens spannende momenten en het belonen wanneer er geen spins richting huis gemaakt werden.
Daarna 2 bangepoeperds en 1 ervaren paard en uiteindelijk pas de 2 angsthazen samen meegenomen op buitenrit.
Dit gaat nu al een tijd goed. Individueel is nog altijd spannend maar het omdraaien en wegrennen is nu veranderd in stilstaan, de situatie opnemen en na wat geruststelling verder kunnen rijden.

Super mooi gedaan :) dit is de veilige haven van je paard worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-22 11:28 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Het is teveel een vermenselijking om het bokken in galop als een bewuste reactie op het draaien te zien.
In het paardenhoofd werkt dat heel anders.
Het draaien is ofwel onzekerheid ofwel overmoed (ongehoorzaam of te veel energie). Door correctie heb je spanning opgebouwd die je duidelijk onvoldoende hebt laten afvloeien. Als je dan gaat galopperen komt die spanning eruit en jij kon die niet uitzitten.
Het probleem is nu wel dat je paard nu mogenlijk geleerd heeft dat hij je kwijt kan raken.
Voor de veiligheid zou ik eerst weer even concentreren op bakwerk en naar buiten na wat voorwerk in de bak (dus eerst even een kwartiertje aan de hulp zetten en dan pas het bos in).

spreekt zich dat niet wat tegen? :+

Je zegt dat het dier het in de bak ook doet. Dan zou ik eerst je probleem in de bak oplossen ipv met een ongehoorzaam paard naar buiten te gaan en zowel jou leven als dat van je paard en de mensen rondom je in gevaar te brengen.

Bokt hij alleen bij het galopperen of ook op andere momenten? Je weet zeker dat het staakgedrag niet voort komt uit pijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-22 11:38 



 
Profiel   

Erg vervelend ik ben in ongeveer een vergelijkbare situatie gekomen paar jaar geleden.

Ik heb haar eerst een week rust gegeven, toen een aantal keer een week in de 2de en 3de week alleen aan de hand in de rijbak gewerkt en langzamerhand er weer op gegaan, en toen eerst een aantal keer op wandeling aan de hand te gaan buiten het erf en daarna eerst met een rustig paard erbij en toen kon ik weer alleen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-22 12:19 



 
Profiel   

jasmijntsji schreef
Hallo Bokkers!

Even een korte uitleg. Ik heb op mijn paard een verkeerd zadel gehad. Daardoor is ze begonnen met staken. Na het nakijken van de rug, fysio ect en een nieuw zadel gaat het staken met ups en downs. Ze is ook wel echt een paardje met karakter. Nee is nee. Als ze iets niet leuk vind laat ze het sterk merken. Gister was het feest. Ze wou terug naar stal op buitenrit. Ze heeft 2 keer geprobeerd om te draaien en terug te gaan maar ik heb haar weer kunnen omdraaien. Daarna gingen wij een galopje doen en heeft ze mij met gemeen bokken met hoofd tussen de benen eraf gegooid. Vervolgens is ze zelf op hol terug naar stal gegaan.

Ik was benieuwd of dit bij eerdere mensen gebeurd en wat ze eraan doen. Laat maar weten! Groetjes!


Tja, eigenlijk zorgen dat ze het hoofd niet tussen de benen kan gaan doen om te bokken. Dit bereik je door op tijd been te geven en het hoofd niet omlaag te laten gaan. Timing, stukje dressuur en controle dus. Dat is de rijtechnische kant.

Voor de rest worden er al goede tips gegeven, paard moet vertrouwen opbouwen, probeer het staakprobleem op te lossen in de bak zodat je buiten de tools hebt om het op te lossen en ik zou voorlopig met een ervaren paard gaan. Ik weet niet hoe oud het dier is? het klinkt in ieder geval nog als een jong onzeker paard met eventueel wat verlatingsangst en weinig vertrouwen in de ruiter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-22 12:25 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Sizzle schreef
Het is teveel een vermenselijking om het bokken in galop als een bewuste reactie op het draaien te zien.
In het paardenhoofd werkt dat heel anders.
Het draaien is ofwel onzekerheid ofwel overmoed (ongehoorzaam of te veel energie). Door correctie heb je spanning opgebouwd die je duidelijk onvoldoende hebt laten afvloeien. Als je dan gaat galopperen komt die spanning eruit en jij kon die niet uitzitten.
Het probleem is nu wel dat je paard nu mogenlijk geleerd heeft dat hij je kwijt kan raken.
Voor de veiligheid zou ik eerst weer even concentreren op bakwerk en naar buiten na wat voorwerk in de bak (dus eerst even een kwartiertje aan de hulp zetten en dan pas het bos in).

spreekt zich dat niet wat tegen? :+


Nee.

Hij kon niet vooraf bedenken: als ik dit doe valt ze eraf. Dus als dit nog niet eerder voorgekomen was dan kon hij dat domweg niet bedenken.

Maar hij heeft nu een leermoment gehad: als ik dat doe kan ik naar huis. Hij geeft gebokt en daar een beloning voor gekregen (naar huis).

Is het een angstig paard dan is het leermoment: als ik herl erg schrik dan laat mijn baas me alleen achter. Dat zijn dan vaak de paarden waar je daarna opstijgproblemen mee hebt.

Actie-reactie

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-22 12:57 



 
Profiel   

Misschien overbodig, maar ik zie vaak ruiters buiten in verlichte zit galopperen en dan is het één onverwachtse beweging/struikel/rem en dan lig je er af. Goed achterover zitten kan al een heel stuk schelen een volgende keer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-22 13:12 



 
Profiel   

Niet op de terugweg galopperen met paarden die niet helemaal betrouwbaar zijn.
Eigenlijk pas buiten aan galopperen denken als de stap en draf ontspannen en gecontroleerd gaat.
Zo voorkom je al een hoop ellende.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-22 13:49 



 
Profiel   

Flubberboot schreef
Staakt ze in de bak ook zo? Anders zou ik de problemen iig in de bak aanpakken. Dat lijkt mij veiliger dan in het bos


Voorheen deed ze dat wel maar niet totdat ik eraf lag. Dit was dus ook totaal ander gedrag dan dat ik gewend ben van haar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-22 16:21 



 
Profiel   

daantjuhhh schreef
Ga je dan alleen op buitenrit? Of heb je nog iemand bij je met een stabiel paard?


Ik heb altijd iemand mee omdat ze nog zo jong is

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-22 16:22 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Sizzle schreef
Het is teveel een vermenselijking om het bokken in galop als een bewuste reactie op het draaien te zien.
In het paardenhoofd werkt dat heel anders.
Het draaien is ofwel onzekerheid ofwel overmoed (ongehoorzaam of te veel energie). Door correctie heb je spanning opgebouwd die je duidelijk onvoldoende hebt laten afvloeien. Als je dan gaat galopperen komt die spanning eruit en jij kon die niet uitzitten.
Het probleem is nu wel dat je paard nu mogenlijk geleerd heeft dat hij je kwijt kan raken.
Voor de veiligheid zou ik eerst weer even concentreren op bakwerk en naar buiten na wat voorwerk in de bak (dus eerst even een kwartiertje aan de hulp zetten en dan pas het bos in).

spreekt zich dat niet wat tegen? :+

Je zegt dat het dier het in de bak ook doet. Dan zou ik eerst je probleem in de bak oplossen ipv met een ongehoorzaam paard naar buiten te gaan en zowel jou leven als dat van je paard en de mensen rondom je in gevaar te brengen.

Bokt hij alleen bij het galopperen of ook op andere momenten? Je weet zeker dat het staakgedrag niet voort komt uit pijn?


Ik heb haar volledig laten checken. Dit is aangeleerd gedrag vanuit pijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-22 16:23 



 
Profiel   

Maeve schreef
Misschien overbodig, maar ik zie vaak ruiters buiten in verlichte zit galopperen en dan is het één onverwachtse beweging/struikel/rem en dan lig je er af. Goed achterover zitten kan al een heel stuk schelen een volgende keer.


Gelukkig heb ik een super zit helaas was dit door het bokken onbalans waarvan ik niet kon herstellen en daarna naar beneden duiken met de kop tussen de benen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-22 16:26 



 
Profiel   

jasmijntsji schreef
Hallo Bokkers!

Even een korte uitleg. Ik heb op mijn paard een verkeerd zadel gehad. Daardoor is ze begonnen met staken. Na het nakijken van de rug, fysio ect en een nieuw zadel gaat het staken met ups en downs. Ze is ook wel echt een paardje met karakter. Nee is nee. Als ze iets niet leuk vind laat ze het sterk merken. Gister was het feest. Ze wou terug naar stal op buitenrit. Ze heeft 2 keer geprobeerd om te draaien en terug te gaan maar ik heb haar weer kunnen omdraaien. Daarna gingen wij een galopje doen en heeft ze mij met gemeen bokken met hoofd tussen de benen eraf gegooid. Vervolgens is ze zelf op hol terug naar stal gegaan.

Ik was benieuwd of dit bij eerdere mensen gebeurd en wat ze eraan doen. Laat maar weten! Groetjes!


Toevoeging: Wij zijn al heel vaak het bos in geweest waar het eigenlijk altijd goed ging. Dit was heel plots.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-22 16:27 



 
Profiel   

Als het echt onverwacht was en anders dan anders dan kan het ook gewoon overmoed geweest zijn door lentekriebels.
Gewoon weer aan het werk zetten en dan volgende keer even opletten dat ze niet te fris is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-22 19:05 



 
Profiel   

Maeve schreef
Misschien overbodig, maar ik zie vaak ruiters buiten in verlichte zit galopperen en dan is het één onverwachtse beweging/struikel/rem en dan lig je er af. Goed achterover zitten kan al een heel stuk schelen een volgende keer.


Dan heb je geen goede verlichte zit. Ook verlicht moet je in een goede balans rijden. Persoonlijk ga ik altijd in de verlichte zit bij gekke sprongen of wat gebok, scheelt veel klappen in je rug.

TS, hoe is de huisvesting en voeding van je paard? Om het even van een ander standpunt te bekijken. Zelfs de grootste doetjes kunnen in draken veranderen als het management niet bij hun past.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-22 19:39 



 
Profiel   

Narcissa schreef
Maeve schreef
Misschien overbodig, maar ik zie vaak ruiters buiten in verlichte zit galopperen en dan is het één onverwachtse beweging/struikel/rem en dan lig je er af. Goed achterover zitten kan al een heel stuk schelen een volgende keer.


Dan heb je geen goede verlichte zit. Ook verlicht moet je in een goede balans rijden. Persoonlijk ga ik altijd in de verlichte zit bij gekke sprongen of wat gebok, scheelt veel klappen in je rug.

TS, hoe is de huisvesting en voeding van je paard? Om het even van een ander standpunt te bekijken. Zelfs de grootste doetjes kunnen in draken veranderen als het management niet bij hun past.


Ze staat zomers 24/7 buien en in winterperiode alleen snachts binnen. 4x per dag krijgen ze ruwvoer en daarnaast 2x per dag brok. Ik voer haar nog bij met de souplesse mix.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-22 21:22 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Als het echt onverwacht was en anders dan anders dan kan het ook gewoon overmoed geweest zijn door lentekriebels.
Gewoon weer aan het werk zetten en dan volgende keer even opletten dat ze niet te fris is.


Uiteindelijk denk ik ook dat het beetje lentekriebels met veel energie was. Helaas moet ik paar weken wachten met rijden. Mijn ribben en onderrug zijn goed gekneusd als dat over is gaan we weer lekker aan t werk

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-22 21:25 



 
Profiel   

Sterkte met je herstel, niet fijn zo‘n nare val.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-22 21:27 



 
Profiel   

Maeve schreef
Misschien overbodig, maar ik zie vaak ruiters buiten in verlichte zit galopperen en dan is het één onverwachtse beweging/struikel/rem en dan lig je er af. Goed achterover zitten kan al een heel stuk schelen een volgende keer.

Huh, wat een onzin.
Dan heb je nooit de goede verlichte zit aangeleerd gekregen.

TS, autsj, toch een smakkerd gemaakt dus. Beterschap en hopelijk kun je snel weer van een buitenrit genieten.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-22 21:42 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen