Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Paard wil terug naar stal en gooit mij eraf, herkenbaar?

 
Profiel   

Maeve schreef
Misschien overbodig, maar ik zie vaak ruiters buiten in verlichte zit galopperen en dan is het één onverwachtse beweging/struikel/rem en dan lig je er af. Goed achterover zitten kan al een heel stuk schelen een volgende keer.

Eh? :o?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-22 08:51 



 
Profiel   

Blue_Eyes schreef
Maeve schreef
Misschien overbodig, maar ik zie vaak ruiters buiten in verlichte zit galopperen en dan is het één onverwachtse beweging/struikel/rem en dan lig je er af. Goed achterover zitten kan al een heel stuk schelen een volgende keer.

Eh? :o?


Jeetje, dat mensen hier zo verbaasd over zijn :) het is me ook zo geleerd op een westernstal, misschien dat dat het is. Daarbij heb je natuurlijk niet de steun van de kniewrongen. Ik ben het ook altijd zo blijven doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-22 09:34 



 

Ik zou vooral even rustig aan doen met je paardje. Top dat je fysio en alles er bij hebt gehaald maar als je paard zo blokkeert zou ik het wat tijd geven, persoonlijk vind ik het altijd jammer dat rijden voor veel mensen zo'n must is. Waarom ga je in hemelsnaam op buitenrit wetende hoe je paard in de bak al reageert. Sorry maar dat vind ik echt heel onverstandig.
Laat er eens nog beter en nog meer naar kijken. Heb zelf een paard gehad die heeft ook een slecht zadel op gehad en zat echt helemaal vast in haar lijf heb ik maanden mee moeten sukkelen met fysio/osteo en alles wat een optie was erbij gehad voor ik überhaupt weer opgestapt ben. Je paard reageert niet voor niets zo, luister er naar zou ik zeggen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-22 09:41 



 
Profiel   

Maeve schreef
Blue_Eyes schreef

Eh? :o?


Jeetje, dat mensen hier zo verbaasd over zijn :) het is me ook zo geleerd op een westernstal, misschien dat dat het is. Daarbij heb je natuurlijk niet de steun van de kniewrongen. Ik ben het ook altijd zo blijven doen.

Ik heb járen boomloos gereden in een zadel zonder wat dan ook voor wrong en ook geen fork, alleen een beetje pommel. Door mijn rug kan ik in galop niet meer achterover zitten, maar ik heb de laatste jaren aardig wat gekke sprongen uitgezeten zonder te vallen…

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-22 22:08 



 
Profiel   

Blue_Eyes schreef
Maeve schreef

Jeetje, dat mensen hier zo verbaasd over zijn :) het is me ook zo geleerd op een westernstal, misschien dat dat het is. Daarbij heb je natuurlijk niet de steun van de kniewrongen. Ik ben het ook altijd zo blijven doen.

Ik heb járen boomloos gereden in een zadel zonder wat dan ook voor wrong en ook geen fork, alleen een beetje pommel. Door mijn rug kan ik in galop niet meer achterover zitten, maar ik heb de laatste jaren aardig wat gekke sprongen uitgezeten zonder te vallen…


Nou, dan moet ik wel ongelijk hebben!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-22 08:12 



 
Profiel   

Het ligt niet aan de verlichte zit, maar aan de balans van de ruiter. Als die niet goed is in de verlichte zit dan lig je er sneller af als er wat gebeurd. Net als dat je sowieso sneller valt als balans niet goed is. Als een paard normaal wat bokken geeft vind ik verlichte zit zelfs steviger als op kont zitten, want dan bokken of springen ze onder je door. Pas als het hoger wordt of ze hoofd tussen de benen willen doen blijf ik liever zitten, maar zitten kan je al binnen seconde weer. :D

Daar heeft Ts verder niks aan, want als een paard zo af gaat qua bokken dan heb je hele grote kans dat je er gewoon afligt. Of je nu eerst in verlichte zit zat of op kont. Beterschap ts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-22 08:32 



 
Profiel   

Maeve schreef
Blue_Eyes schreef
Eh? :o?


Jeetje, dat mensen hier zo verbaasd over zijn :) het is me ook zo geleerd op een westernstal, misschien dat dat het is. Daarbij heb je natuurlijk niet de steun van de kniewrongen. Ik ben het ook altijd zo blijven doen.

Ik gebruik juist een verlichte zit om de sprongen niet in mijn onderrug te moeten opvangen en beter in balans te blijven. :+ Ik heb op beide gereden en je hebt dan wel wrongen bij een engels zadel maar ik kan je verzekeren dat je in een westernzadel een stuk makkelijker blijft zitten. Als ik zou moeten kiezen tussen zadels voor het uitzitten van een paard dat je er af wil zou ik elke keer voor het westernzadel gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-22 22:38 



 
Profiel   

Maeve schreef
Nou, dan moet ik wel ongelijk hebben!

Nou ja, dat kun je zeggen. Lekker volwassen ook. Het is maar een voorbeeld om aan te tonen dat het gewoon ook ligt aan je eigen zit. Als jij een goede verlichte zit hebt, goed in balans en onafhankelijk, zal je er echt niet bij het eerste hobbeltje af vliegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-22 08:42 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar [RT-V] Rijtechnische vragen

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-22 08:04 



 
Profiel   

Grappige discussie over wel/niet verlichte zit. Ik vind een verlichte zit ook veel stabieler, dan bokt het onder je door. Ik heb wel Freejump beugels, dat maakt het ook steviger.

Maar on topic: Eens met de meeste adviezen, het is zaak dat je dit gedrag vervangt door iets anders. Dus probeer de problemen ook op te lossen in de bak, ga een tijdje niet buiten galopperen, andere route proberen, onverwachte acties inbouwen (stilzetten, pasje terug, overgangen) zodat ze meer op jou gaat letten.
En inderdaad combineren: eerst wat dressuren in de bak en dan nog een half uurtje naar buiten, scheelt ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-22 08:43 



 
Profiel   

Klinkt alsof het paard al flink geladen was toen het ondraaien niet lukte...dan kun je daarna ook beter niry galopperen want dan knalt de spanning eruit.

Ts: hoe goed ben je in staat om te voelen of je paard geladen is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-22 07:31 



 
Profiel   

Swanzie schreef
Klinkt alsof het paard al flink geladen was toen het ondraaien niet lukte...dan kun je daarna ook beter niry galopperen want dan knalt de spanning eruit.

Ts: hoe goed ben je in staat om te voelen of je paard geladen is?


Ja zeker. Dat denk ik ook namelijk omdat we daarvoor bij de waterbak zijn geweest.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-22 09:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen