Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Staakt bij alleen buitenrijden

 
Profiel   

We hebben sinds enkele weken een nieuw paard hele fijne merrie, rustig in de omgang en erg goede werker bokt niet steigert niet echt gewoon braaf. Braaf op buitenrit alleen een probleem ze gaat niet alleen op buitenrit er moet iemand naast of het nu een paard of mens is. Ze doet niets ze stopt gewoon gaat geen pas vooruit en ook niet vooruit te krijgen. Nu rijdt ik voornamelijk alleen buiten en doe niet super veel piste werk dus dit is wel erg belangrijk voor mij. Verkopers zeiden dat ze alleen buiten kon, daar ging dat ook maar daar stond ze ook haar hele leven.
Nu is mijn vraag hoe ik haar dit dus het beste zelf wat kan aanleren?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-22 13:45 



 
Profiel   

Geduld.
Laat haar maar eerst eens een aantal maanden aarden op haar nieuwe plek en dan werken aan jullie wederzijdse vertrouwen.
Je paard gaat in “freeze” vanuit onzekerheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-22 13:49 



 
Profiel   

Gewoon beginnen met op het erf uitstappen en je erf steeds een beetje groter maken.
Bijv. even een straatje heen en weer stappen en dan steeds wat verder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-22 13:53 



 
Profiel   

Hannanas schreef
Geduld.
Laat haar maar eerst eens een aantal maanden aarden op haar nieuwe plek en dan werken aan jullie wederzijdse vertrouwen.
Je paard gaat in “freeze” vanuit onzekerheid.

Geduld hebben we wel hoor!
Dacht ook wel dat ze dit uit onzekerheid deed, mensen uit de buurt zeiden haar er 'gewoon door' rijden maar vond dat niet de meest vredelievende manier...
Gisteren was mijn vriend met de fiets meegereden, we maken ook enkel nog maar stapwandelingen blokje rond. En ze genoot er zo van dat ik het vandaag opnieuw wou proberen alleen was de vriend vandaag werken dus dacht ik haar alleen mee te nemen, dat is dus een wandeling aan de hand geworden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-22 13:55 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Gewoon beginnen met op het erf uitstappen en je erf steeds een beetje groter maken.
Bijv. even een straatje heen en weer stappen en dan steeds wat verder.

Ik ben verder gewandeld aan de hand en de weg dat ze ons huis kon zien terug opgestapt en dat ging wel goed

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-22 13:55 



 
Profiel   

Gefeliciteerd met je nieuwe paard. Een paar heeft over het algemeen veel tijd nodig om te wennen aan een nieuwe omgeving en baasje.
Je mag trots op haar zijn dat ze al met je op buitenrit gaat met andere mensen of paarden. Bij alleen buiten geeft ze dus duidelijk aan dat ze daar echt nog niet klaar voor is. ga anders eerst eens er naast wandelen zodat ze vertrouwen in je krijgt. Als dat helemaal ontspannen gaat dan weer erop proberen.

Maar het belangrijkste wat je kunt doen is haar rustig laten wennen en niet overvallen met van alles wat jij graag wilt. Logisch hoor dat je dat wilt. Maar ik heb het best al vaak mis zien gaan met mensen die gelijk veel vragen van hun paard. Na maanden of soms jaren kunnen ze ineens niets meer met het paard. Jouw paard klinkt als een hele brave merrie. Ik denk dat het juist dan belangrijk is om niet te snel teveel te willen. Dan heb je denk ik echt jaaaaaaren plezier van haar. <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-22 13:56 



 
Profiel   

Sure_lee schreef
Gefeliciteerd met je nieuwe paard. Een paar heeft over het algemeen veel tijd nodig om te wennen aan een nieuwe omgeving en baasje.
Je mag trots op haar zijn dat ze al met je op buitenrit gaat met andere mensen of paarden. Bij alleen buiten geeft ze dus duidelijk aan dat ze daar echt nog niet klaar voor is. ga anders eerst eens er naast wandelen zodat ze vertrouwen in je krijgt. Als dat helemaal ontspannen gaat dan weer erop proberen.

Maar het belangrijkste wat je kunt doen is haar rustig laten wennen en niet overvallen met van alles wat jij graag wilt. Logisch hoor dat je dat wilt. Maar ik heb het best al vaak mis zien gaan met mensen die gelijk veel vragen van hun paard. Na maanden of soms jaren kunnen ze ineens niets meer met het paard. Jouw paard klinkt als een hele brave merrie. Ik denk dat het juist dan belangrijk is om niet te snel teveel te willen. Dan heb je denk ik echt jaaaaaaren plezier van haar. <3

We merken inderdaad wel dat ze nog niet helemaal thuis is bij ons wat ook normaal is. Maar ze doet het allemaal zo goed dat we misschien onbewust wat veel van haar vragen al.
Ik denk dat misschien inderdaad een stapje moeten terug nemen. Ze is echt een hele brave merrie en we willen ook graag dat ze zo blijft.
Ze heeft hier ook nog veel tijd om overal aan te wennen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-22 14:07 



 
Profiel   

Wat je ook nog kunt doen is de fietser er steeds verder achter haar laten rijden, dat ze zelfstandiger wordt. Geleidelijk dan wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-22 14:58 



 
Profiel   

Ik ga met jonge paarden ook graag aan de lange teugel een rondje. Dan lopen ze namelijk voorop.
Maar dan moet je wel eerst het lange teugelen aanleren :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-22 15:00 



 
Profiel   

Geduld hebben maar ook kunnen accepteren dat ze dit nooit een goed plan zal vinden. Sommige paarden willen nou eenmaal niet alleen naar buiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-22 16:10 



 
Profiel   

Je hebt haar pas een paar weken dus ze is nog lang niet gewend op de nieuwe plek. Paarden doen daar maanden over.

Dan is het niet raar dat ze niet naar buiten wil. Sowieso zijn paarden vaak erg gehecht aan hun eigen plek, en vinden ze daar vandaan gaan helemaal niet zo leuk als dat wij dat vinden :)

Ik zeg niet dat dat zo is bij jouw paard, maar het kan. Sommige paarden vinden het echt niet leuk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-22 16:48 



 
Profiel   

Gewoon even afstappen en aan de hand verder lopen als ze staakt...

Ik zou gewoon met haar aan de slag gaan en haar niet te veel rijd geven en niks met haar doen. Ze reageert niet extreem en leert bovendien niet dat alleen de buitenbak eigen terrein is..maar gewoon alles in de omgeving

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-22 18:23 



 
Profiel   

Ik geef ze altijd mega veel tijd. De ervaring leert dat ze daarna veel meer vertrouwen hebben :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-22 22:59 



 
Profiel   

Google de "50 foot trail ride Schiller" eens. Een simpele paardvriendelijke methode waar je misschien wat aan hebt.
Succes met je nieuwe paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-22 02:00 



 
Profiel   

Citaat
Gewoon even afstappen en aan de hand verder lopen als ze staakt...

Ik zou gewoon met haar aan de slag gaan en haar niet te veel rijd geven en niks met haar doen. Ze reageert niet extreem en leert bovendien niet dat alleen de buitenbak eigen terrein is..maar gewoon alles in de omgeving


Dit is het format: 'jij bent de baas en hij moet zich niet aanstellen'.

Het dier reageert idd niet extreem, dat klopt. Persoonlijk wil ik dat soort dingen ook graag zo houden.
Of nee: snel 'nog kleiner maken'.

'Leren' kan heel veel betekenissen hebben.
Ik wil het liefst dat mijn Knollie voelt dat ik een betrouwbare leider ben die haar helpt stress af te voeren, nieuwe dingen te onderzoeken - en die haar grenzen respecteert.
... als die 'les' er in zit, kun je de grote boze buitenwereld goed aan.
Sterker nog: die bestaat helemaal niet, het is mooi daarbuiten!

En 'eigen terrein' zegt mij niets.
Een paard let vooral op andere paarden - en op de aanwezigheid van gevaar.
'Weg van de kamaraden' is dus logischerwijs lastig - maar samen met je mens als betrouwbare leider kom je een heel eind.

Mijn Knollie kent de omgeving van de stal inmiddels goed, en driekwart van de honden en gekke dingen (rare fietsen: kinderbuggies, sigaren, twee naast elkaar met scherm ertussen en vlag er op, etc) zijn inmiddels niet meer interessant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-22 09:45 



 
Profiel   

geduld, geduld en geduld...

verder zou ik oefenen met ernaast lopen. dus dat hij gewend raakt aan het idee dat er geen andere paarden zijn, maar dat jij nog wel lijd

daarnaast kun je ook bij het wandelen steeds ietsjes verder naast het paard lopen, dus dat je het paard iets meer voorop laat lopen. dit gaf mijn verzorgpony altijd veel steun en kon ik zo uiteindelijk alleen op buitenrit.

ook kan het helpen om iemand mee te vragen op de voet of op de fiets, deze kan je eventueel helpen wanneer het paard zelf niet meer wilt, maar dan blijf jij er wel op.



Laatst bijgewerkt door C_arola op 17-04-22 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop


Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-22 20:32 



 
Profiel   

Zit je al aan je 25 berichten, Fabiënne? Dan kun je beginnen met gewoon alles in 1 post te plaatsen. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-22 20:35 



 

Met alle respect, maar begin eens met vertrouwen opbouwen met je nieuwe paard.. Je geeft aan haar net een paar week te hebben en in je OP schrijf je dat ze bij de vorige eigenaren waar ze tot nu toe haar hele leven stond wel alleen naar buiten wou maar bij jou nu dus niet, wanneer iemand tegen je zegt geduld zeg je dat je veel geduld hebt? Blijkbaar niet anders zou je dit topic niet openen :')
Geef die merrie wat tijd, begin eens met wandelen of grondwerk ipv gelijk van haar te verwachten dat ze alles hetzelfde doet als bij de vorige eigenaren. Jij zou toch ook moeten wennen als je je hele leven op dezelfde plek woont en in dezelfde omgeving en als je ineens moet verhuizen naar een totaal andere plek? Gun je merrie die tijd ook, ze geeft overduidelijk bij je aan dat je te snel wil en dat ze het nog te spannend vind en jou niet vertrouwd..

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-22 20:39 



 
Profiel   

Voor een paard is alleen op pad best spannend, belangrijk is dus om te zorgen dat ze het vertrouwen heeft dat ze niet alleen is (want jij stuurt). De kunst is om haar niet zozeer vertrouwen te geven in de omgeving, die is tenslotte variabel en er kan altijd iets anders zijn, ze moet vertrouwen hebben in jou als leider. Dat is dus niet haar vooruit dreigen en pushen, maar wel haar het gevoel geven dat het ze prima vooruit kan omdat jij zegt dat het goed is.
Wat hier werkt (bij een paard dat vrij dominant is en dus voornamelijk naar zijn eigen plan luistert, en dat plan is 'alleen buiten is spannend dus ik blijf wel thuis') is assertief en relaxt rijden. Je zit, je kletst wat, je hebt je teugels lekker los en je been erbij. Als de mogelijkheid er is ga je gewoon draven, draven is zoveel relaxter dan stappen. Kijken mag, snuiven mag, maar we blijven in beweging, desnoods met een boogje om iets engs heen, maar we blijven vooruit. Ondertussen doe jij niet specifiek iets anders dan gewoon relaxt zitten met een 'he kom, dat is gewoon een hele rare tuinkabouter,' als ze wilt vertragen en dan een beetje been erbij.
Met aan de hand/ achter de fiets ect. leer je haar vertrouwen op iemand naast haar en niet op jou. Wat je natuurlijk wel kan doen is voor de veiligheid oid iemand meenemen die achter haar loopt/fiets, (zonder te drijven), of als je samen gaat rijden iemand die naast je rijdt (wel zo gezellig), maar waarbij jij met je merrie altijd duidelijk iets verder voor gaat.

Echte freeze is trouwens makkelijk te herkennen, bied een snoepje aan als ze echt niet meer vooruit wilt.
Neemt ze het snoepje aan kan ze ook prima rustig vooruit, wilt ze het niet dan zit ze echt vast en mag je iets anders gaan proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-22 20:43 



 
Profiel   

De mijne deed dit ook, ik ben begonnen met wandelen aan de hand toen dit goed ging en ik haar ook steeds een beetje meer voor mij uit kon laten lopen ben ik met zadel en hoofdstel gaan wandelen. Op een gegeven moment ging ik het laatste stukje erop, ze wist dan dat we naar huis gingen en dan was er geen probleem. Ik ben steeds iets eerder op gaan stappen en als ze iets eng vond en staakte dan stapte ik af en liepen we erlangs. Soms moest ik wel 8 keer afstappen op een uur tijd. Dit werd steeds minder. En nu na anderhalf jaar tijd rijd ik met lange teugel bij ons het erf af en loopt ze braaf over bruggetjes en alles…. Soms vind ze nog eens iets spannend maar als ik haar dan even aanmoedig en uitgebreid beloon erna is er niks meer aan de hand. Ik denk echt dat het een kwestie van vertrouwen in je mens hebben is… geduld en vertrouwen is de key. Succes ermee

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-22 21:09 



 
Profiel   

Kuggur schreef
Google de "50 foot trail ride Schiller" eens. Een simpele paardvriendelijke methode waar je misschien wat aan hebt.
Succes met je nieuwe paard.


Dat is inderdaad een bruikbaar filmpje!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-22 06:04 



 
Profiel   

Ik zeg ook "geduld", je hebt haar nog maar enkele weken :)
Ze moet nog leren dat ze terugkomt. Dus idd opbouwen :j Ik ben zoals ConnemaraP ook aan de hand begonnen, telkens een paar minuten langer. Ondertussen kan ik jaren op mijn eentje bitloos en bareback uren op de wandel, zonder enig probleem :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-22 06:40 



 
Profiel   

In mijn opinie is alles goed behalve
- er niets mee doen. Je moet hoe dan ook vele uren samen doorbrengen waarbij jij altijd duidelijk de betrouwbare leider bent: grondwerk, longeren, vrij springen, gewoon dressuur in de bak rijden (veel alleen ), springoefeningen die ze zeker aan kan ... Alles is goed, maar jij hebt de leiding en je zorgt dat het altijd goed komt.

- je mag nooit toegeven als ze staakt en terug naar huis gaan. Je kunt afstappen en de enge plaats meermaals passeren eerst te voet en vervolgens terwijl je er op zit / gebruik maken van een passant en vragen of je hem even mag volgen / vanaf het begin een fietser meenemen en die in de loop van de wandeling steeds verder van je af laten rijden. Of je kunt een oorlogje uitvechten (zou ik met een oudere merrie nog wat uitstellen, maar de kans zit er in dat het er eens van komt)
Alle trucjes zijn goed zolang je maar niet toegeeft en terugkeert.

Ik let er altijd op dat ik in een "cirkel" wandel. Ik kom dus nooit langs dezelfde weg terug als langs waar ik door ging.
Ik vind ook dat je snel en veel de straat op moet als je er een wandelpaard van wil maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-22 09:30 



 
Profiel   

koend schreef
- je mag nooit toegeven als ze staakt en terug naar huis gaan.

Dit valt reuze mee. Idealiter ga je naar huis vóór ze zo nerveus is geworden dat ze staakt.

Maar tegen je paard zeggen "okay je voelt je hier niet goed, we gaan terug" is beter voor je vertrouwensband dan "stel je niet aan ik rijd je er doorheen".

Dit is tenminste een invalshoek doe ik me probeer aan te wennen de laatste jaren. Een belangrijk deel is het idee "dat het paard niet met zijn ongehoorzaamheid weg mag komen" los te laten. Zo werkt het niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-22 10:13 



 
Profiel   

Zo heeft het in elk geval gewerkt bij de 5 pony's en 9 paarden die ik zonder uitzondering buitenritten heh leren maken.
Daar zat vanalles tussen : dravers, volbloed, warmbloeden spinggefokt en idem dressuurgefokt. En ik ben in 95 % van de gevallen alleen onderweg.
Als ik me onzeker voel, vraag ik mijn vrouw de eerste keer om mee te fietsen
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-22 13:01 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen