draver leren galopperen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fabienne_vos
Berichten: 17
Geregistreerd: 13-04-22
Woonplaats: Zwolle

draver leren galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 21:30

hoihoi
ik rijd sinds kort een draver, deze heeft soms nog moeite met het aangalopperen, met been gaat hij gewoon heel hard draven.

iemand tips?

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: draver leren galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 00:00

Als je manier van aangalopperen is gewoon been geven, heeft je paard gelijk.

Galop: binnenhand open teugel, buitenteugel aan de hals, binnenbeen laten vallen, buitenbeen achter de singel, schepbeweging met je binnenheup met eventueel ondersteuning van je been.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: draver leren galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 00:04

Kent hij het commando aan de longe?
Anders eerst zorgen dat de galop aan de longe goed bevestigd is, daarna met een ruiter aan de longe commando geven en de ruiter geeft tegelijk de juiste hulpen, dit een paar keer herhalen.

Balans is vaak ook nog een probleem bij dravers (heb er zelf ene). Ik zou dus vooral kijken of hij aan de longe beide kanten goed bevestigd is en dan pas onder zadel gaan vragen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: draver leren galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 01:08

Daar valt zo niks over te zeggen. We zien je paard niet en zien niet wat jij doet.

Hoe oud is de draver en wat is de historie? Sinds wanneer rij je hem of wordt hij gereden?

Heb je hem wel vrij zien galopperen? De ene draver pakt de galop wat makkelijker dan de andere. Naast de juiste hulpen is het ook belangrijk dat je het paard fysiek goed voorbereid op galopperen.

Wij hebben ooit een draver gehad die vrij wel altijd draf koos, maar onder het zadel goed heeft galopperen. Dat kost tijd en veel training.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: draver leren galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 13:40

... nu weet ik meer van Friezen (barokke harddravers, traditioneel gefokt om voor de sjees wedstrijden te doen)
dan van 'echte' harddravers,
maar de overeenkomst is wel dat je je dier moet leren 'dragen' met de achterhand.
Sowieso belangrijk voor ieder rijpaard.
Harddraven is stuwen, en rijbaan galop 'gaat omhoog'.

Het is geen hoge dressuur en niet echt moeilijk, maar als je het overslaat / niet geleerd hebt wordt het lastig.

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: draver leren galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 13:43

Er zijn genoeg trucs om te helpen met aangalopperen (sprongetje/balk, vanuit de volte ipv rechtuit), maar als ze de balans en spieren er nog niet voor hebben, wordt het vaak in de galop vallen in plaats van echt aanspringen, en krijg je een rennerige galop. Beter is om met je instructeur aan de slag te gaan met het rustig opbouwen met spieren en balans, om het voor het paard ook zo makkelijk mogelijk te maken. Je kan dan beter leren aanspringen vanuit stap of een rustige draf, om zo in een betere galop te komen.

koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 14:36

superpony schreef:
Daar valt zo niks over te zeggen. We zien je paard niet en zien niet wat jij doet.

Hoe oud is de draver en wat is de historie? Sinds wanneer rij je hem of wordt hij gereden?

Heb je hem wel vrij zien galopperen? De ene draver pakt de galop wat makkelijker dan de andere. Naast de juiste hulpen is het ook belangrijk dat je het paard fysiek goed voorbereid op galopperen.

Wij hebben ooit een draver gehad die vrij wel altijd draf koos, maar onder het zadel goed heeft galopperen. Dat kost tijd en veel training.


Hiermee ga ik akkoord.
Ik heb er ook aan aantal leren galopperen die recht van de renbaan kwamen.
Mijn ervaringen:
- eentje die gemakkelijk in de fout gaat op de renbaan leert het gemakkelijkst galopperen. Eentje die al een bele, geslaagde rencarriere had, gaat meestal moeilijker ( er zijn uitzonderingen natuurlijk)
- dravers worden meestal via een hulpteugel met de neus naar boven ingesteld. Nu moet jij het omgekeerde doen, dus de hals naar beneden brengen Met een goed afgestelde tideman kan iedereen overweg. Een slofteugel gaat ook, maar daarbij heb je begeleiding nodig. Oefen in het begin niet te lang na elkaar want de spieren moeten de tijd krijgen om zich aan te passen.
- als het lukt heeft de longemethode of de dressuurmatige methode de voorkeur. In bet begin heeft het paard echt wel wat snelheid nodig. Gun het hem en BELOON, stel hem gerust dat galopperen ok is. De snelheid rem je af door een volte te rijden. Dan veel korte stukjes doen: vb: in de hoek in galop laten vallen, B grote volte en dan na de volgende korte zijde weer terug naar draf. In draf wel tempocontrole oefenen.
- Als dat niet lukte, ging ik samen met een ervaren paard op buitenrit en zochten we een heel lang stuk galopweg. Het collega paard ging in rengalop en ik reed de mijne letterlijk "van de benen". Als hij in rengalop is, gerust stellen en de hemel in prijzen. Dan rustig aan vertragen en zo lang mogelijk in galop blijven.
Eenmaal ze vertrouwen krijgen en het leuk vinden, stap voor stap minder snelheid.
Dan overschakelen naar de dressuuraanpak en nooit meer harddraven.

Verwacht geen verzameld, bergop galopje van je draver. Zo is de doorsnee draver niet gebouwd.
Maar met 6 maanden veeeel oefenen, kan je veel bereiken.

Dandy200

Berichten: 855
Geregistreerd: 05-04-12
Woonplaats: Ergens aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 14:38

Is vaak inderdaad een balans dingetje. Ik heb bij mijn draver de eerste periode niet gegalopeerd onder het zadel. Eerst aan de longe de galop hulp op stem bevestigd en vervolgens met behulp van stem ook het galop deel onder het zadel mee gepakt. Op de volte vinden ze vaak makkelijker en ik heb in het begin aan gefocust op het galopperen zelf, nog niet op tempo en gedragenheid. Toen het aanspringen eenmaal goed ging en Bub sterker en zekerder werd ben ik meer gaan werken aan de uitvoering van de galop.Afbeelding

koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 14:39

Nog een bedenking.
Een leuke draver, die niet galoppeert, kan ook een formidabel buitenritpaard zijn.
Harddraven is beslist ook leuk!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 18:24

Dandy200 schreef:
Is vaak inderdaad een balans dingetje. Ik heb bij mijn draver de eerste periode niet gegalopeerd onder het zadel. Eerst aan de longe de galop hulp op stem bevestigd en vervolgens met behulp van stem ook het galop deel onder het zadel mee gepakt. Op de volte vinden ze vaak makkelijker en ik heb in het begin aan gefocust op het galopperen zelf, nog niet op tempo en gedragenheid. Toen het aanspringen eenmaal goed ging en Bub sterker en zekerder werd ben ik meer gaan werken aan de uitvoering van de galop.[ [url=m/JeK3KZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
leuk paard.

Grappige is dat mijn draver rechtuit galopperen dan net weer makkelijker vindt dan op een volte. Maar heb idd ook een draver gereden die het juist op een volte makkelijker vond.

Mijn draver is bijna 4 en doet het eigenlijk niet slecht. Zijn galop is redelijk beheerst, geen rengalop. Veel rij ik hem nog niet. Is momenteel ook herstellend van ontstoken kniegewricht.

Afbeelding

Afbeelding

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: draver leren galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 18:32

Je kan ook een klein sprongetje bouwen.
Evt eerst los (of aan de longe) laten springen, na een sprong galopperen ze vaak meerdere passen door en dat kun je dan zo uitbreiden.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Re: draver leren galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 18:46

ik heb ook op draver gereden, en deze eerst lang laag in balans laten stappen draven... daarna ook in de lage lijn laten galoperen... korte stukken... en dat deed ze steeds beter. als ze in balans lang laag door hals lopen nagevelijk zijn, en in draf fijn lopen kun je de galop er bij pakken, en in t begin, zat ik gewoon in verlichte zit op springzadel, zodat ze gemakkelijker lang laag door de hals bleef.



tijden buiten rit, kon ze heerlijk echt draven... de kop er op en dan zit je echt heerlijk..
en dit verschil kende ze... op buitenrit mocht ze zo draven als ik dat wilde.. maar ook op buitenrit kon ze fijn nagevelijk stappen draven en galoperen.

maar omdat ik t fijn vind en zij ook, mocht ze altijd ff zo draven...

dit was zon moorkopschimmel of zwarte roanmerrie...


was wel leuk, want springen vond ze ook erg leuk, en dan vanuit stap in galop en dan naar hindernis rijden. dat deed ze dan heel gemakkelijk vanuit stap naar galop, omdat ze dan mocht springen...

koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 08:47

amen schreef:
dit was zon moorkopschimmel of zwarte roanmerrie...
...


Was dit echt een draver, dus stamboekgefokt voor de renbaan?
Ik wist niet dat daar roan voor kwam?

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: draver leren galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 10:13

Action Skoatter, nooit van gehoord? Dat was een bruinroan.

FernandoO
Berichten: 104
Geregistreerd: 21-03-20

Re: draver leren galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 11:06

Elke draver is weer anders en vraagt verschillende trainingen, máár elke draver kan galopperen. Ik had die van mij al gauw aan het galopperen na zijn carrière op de baan, maar dit was geen rustig handgalopje :+ Wat ik gemerkt heb is dat vooral het springen heel erg geholpen heeft met zijn hele lopen, dus dat kan ik je zeker aanraden.

Verder zou je misschien eens Miranda Koldijk van Dravendsucces een berichtje kunnen sturen, zij geeft les en heeft veel ervaring met dravers. Heb zelf geen ervaring met haar omdat ze niet bij mij in de regio komt, maar veel mensen zijn enthousiast over haar!

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 11:22

Bij de meeste heb ik het aangeleerd op een lang zandpad dat iets omhoog loopt.
Op een gegeven moment ga je zo hard in draf dat ze wel aanspringen.
Zodra ze aanspringen zeg ik pas galop en beloon ik. (Ik geef het commando na het aanspringen, omdat ze het woord bij mij dan nog niet goed kennen).
Hoef je niet vaak te doen, ze hebben het meestal heel snel door en dan kan je steeds makkelijker en op een lager tempo aangaloperen.

Heb er maar één gehad waarbij deze manier niet werkte, die heb ik het aangeleerd aan de longeerlijn met heel veel geduld want hij werd snel angstig als ik de galop vroeg of juist heel boos.
Bij hem lukte het ook heel lang niet om onder het zadel aan te galopperen vanuit draf, maar vanuit stap of tölt lukte wel en zo heb ik hem daarmee geholpen.
Hij kan het nu wel vanuit draf maar daar zijn jaren overheen gegaan.

Kleine sprongetjes in de bak helpen ook, verder vooral heel enthousiast doen als het lukt zelfs al is het maar één sprong.
Niet te veel druk op zetten, niet verwachten dat je binnen een maand een perfecte galop hebt, spieren en balans trainen kost veel tijd.
Maar dit laatste is voor elk (jong) paard waar, vooral paarden die niet van nature een goede galop hebben.