hoe kom ik op mijn paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IHN
Berichten: 2332
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-22 19:24

Telpeva schreef:
Oef sorry, het stukje over de hersenbloeding had ik gemist toen ik mijn reactie postte. Daar durf ik niets over te zeggen want daar heb ik geen verstand van :)

Dan een stukje bemoeienis, wat je uiteraard mag negeren als je het niet prettig vindt! Zou het misschien helpen als je samen met een stalgenoot zou kunnen rijden, zodat je kunt rekenen op hulp van iemand vanaf de grond om in het zadel te komen? Ook voor een stukje veiligheid voor jezelf omdat je zegt dat je stabiliteit nog niet top is, als er tijdens een buitenrit iets zou gebeuren waarbij je je evenwicht verliest of wat dan ook voor rottigs dan heb je ook meteen hulp, anders ben je alleen.


tuurlijk mag je die tip geven!Fijn juist, die betrokkenheid. Ik heb alleen geen stalgenoten, want paarden staan aan huis. Alleen buiten rijden doe ik sws niet. Altijd met 2. Dus het zou zich ws wel oplossrn, maar toch.. het voelt gewoon niet fijn. En oefeningen om leniger of sterker te worden specifiek voor dit probleem vind ik niet.
Ik heb nooit fysio gehad. Ze kwamen er zelfs pas na 2 weken achter dat ik een bloeding had gehad. Ik voelde me depri en ging voor antidepressiva naar huisarts, die door hoe ik erbij zat gelijk ambu heeft gebeld en me op heeft laten nemen. Week in ziekenhuis gelegen, en toen mocht ik naar huis. Wel elk half jaar controle. Ik doe ook alles, maar was iemand mee met rijden die zei jeetje.. hoe zit jij er nu op? Dus sterker worden, leniger, want dit is ook niet fijn voor paard. En ik denk dat alles met elkaar samenhangt. Opstijgen, zithouding, kracht in benen etc.

Amber_anne

Berichten: 6903
Geregistreerd: 09-04-18

Re: hoe kom ik op mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 19:33

Na het lezen over de hersenbloeding zou ik een fysiotherapeut aanraden en/of een personal trainer bij de sportschool. Dit kan bijvoorbeeld ook beide. Of een fysio die bij een sportschool in zit zodat je leert welke apparaten en oefeningen je kunnen helpen en die later alleen kunt doen.

Voor stabiliteit op het paard zou het kunnen helpen om thuis te oefenen op zo'n grote fitness bal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 19:54

IHN schreef:
tuurlijk mag je die tip geven!Fijn juist, die betrokkenheid. Ik heb alleen geen stalgenoten, want paarden staan aan huis. Alleen buiten rijden doe ik sws niet. Altijd met 2. Dus het zou zich ws wel oplossrn, maar toch.. het voelt gewoon niet fijn. En oefeningen om leniger of sterker te worden specifiek voor dit probleem vind ik niet.
Ik heb nooit fysio gehad. Ze kwamen er zelfs pas na 2 weken achter dat ik een bloeding had gehad. Ik voelde me depri en ging voor antidepressiva naar huisarts, die door hoe ik erbij zat gelijk ambu heeft gebeld en me op heeft laten nemen. Week in ziekenhuis gelegen, en toen mocht ik naar huis. Wel elk half jaar controle. Ik doe ook alles, maar was iemand mee met rijden die zei jeetje.. hoe zit jij er nu op? Dus sterker worden, leniger, want dit is ook niet fijn voor paard. En ik denk dat alles met elkaar samenhangt. Opstijgen, zithouding, kracht in benen etc.


Is het een optie om wel naar ee fysiotherapeut te gaan? :) Als je daar dit specifieke probleem uit legt heeft die zeker wel de juiste oefeningen voor je! Vast ook wel voor het algemene balans en kracht verhaal.

LWDaisy

Berichten: 4771
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 20:43

Hoe lenig is je paard? Kan je die niet leren buigen, zodat jij van veel lager kan opstappen?

Ik zou idd ook fysio gaan doen :)

En ondertussen, wanneer een opstapje niet mogelijk is: maak gerust de beugelriem langer, daar is niks mis mee :)

IHN
Berichten: 2332
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: hoe kom ik op mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-22 21:07

probleem van beugelriem is dat ik die op zadel niet goed weer korter krijg. Daarbij kom ik er dan ook niet op volgens mij. Ik heb net dankzij jullie tips wel ff iets geprobeerd. Muurtje opstappen. Dat lukt dus niet, en met moeite als ik steun op mijn handen, dus daar maar eens mee gaan oefenen.
fysio kan altijd nog.. kost ook wel een beetje

Anoniem

Re: hoe kom ik op mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 21:08

Heb je geen x aantal behandelingen in je zorgverzekering zitten? Als je bijvoorbeeld 4x kan gaan dan kun je daarna zelf wel aan de slag met de oefeningen die je hebt gekregen. :)

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: hoe kom ik op mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 21:56

Een kleiner paard nemen?

BliksemEmiel
Berichten: 37
Geregistreerd: 21-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 21:58

IHN schreef:
Amber Anne en Bliksem emiel, ik zet nu steeds been op tafel en stretch dan, maar t lijkt idd ook te weinig kracht. Ik heb vorig jaar een hersenbloeding gehad, waar ik mss toch nog wat restgevolgen van heb, want stabiliteit op paard is ook bagger. Maar wat voor oefeningen zijn dan goed om sterker te worden?

lunchrs dus en op blok stappen en er weer af? (ook al geprobeerd en zou idd een goeie kunnen zijn, want zo weinig kracht dat ik gewoon omkiep).Die ga ik dus doen.
nog meer?

Ik vind zelf squats heel fijn om te doen. Op internet staan voor de rest ook hele goede oefeningen, maar vooral niet willen overhaasten want het duurt een tijdje om spieren op te bouwen. Ik heb voor de rest geen verstand van hersenbloedingen en de gevolgen daarvan, maar ik kan me inderdaad voorstellen dat dat een inslag maakt op kracht. Misschien zijn balansoefeningen ook nog wel wat, helpt waarschijnlijk ook met het balans houden op het paard zelf :)

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 22:07

IHN schreef:
probleem van beugelriem is dat ik die op zadel niet goed weer korter krijg. Daarbij kom ik er dan ook niet op volgens mij. Ik heb net dankzij jullie tips wel ff iets geprobeerd. Muurtje opstappen. Dat lukt dus niet, en met moeite als ik steun op mijn handen, dus daar maar eens mee gaan oefenen.
fysio kan altijd nog.. kost ook wel een beetje

Natuurlijk kost fysiotherapie of sportschool geld, maar ik denk dat wat extra training voor jou van belang is. A-symetrie is niet goed voor je lijf (mogelijke toekomstige gewrichtsproblemen). (Kracht)training zou daarbij preventief kunnen helpen. Sowieso is het fijn om je fitter en sterker te voelen. Succes gewenst.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 22:22

Brainless schreef:
Ibbel schreef:
Bij een hersenbloeding wordt bijna altijd de linkerhelft van je lichaam 'geraakt'. Dat je daar dus misschien sowieso krachtverlies hebt, is niet heel gek.

Als links is aangetast en je stapt rechts op, dan moet je afzetten met links.
Dus aan beide zijdes zal het problemen veroorzaken qua kracht.


Maar de coordinatie zit 'm in je linkerbeen. Met rechts zet je weliswaar af, maar links moet je én met je bovenbeenspieren jezelf verder omhoog hijsen (en dat is echt veel meer kracht dan het afzetten met rechts, anders kon je ook wel zonder zadel makkelijk op een paard springen) én je moet tegelijkertijd ook nog draaien met dan been, tijdens de beweging omhoog.

IHN
Berichten: 2332
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-22 06:49

pillow schreef:
Een kleiner paard nemen?


:D :D

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: hoe kom ik op mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 07:40

Of je paard leren liggen op commando :Y)

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 08:17

Met een opstapje. Ook op buitenrit zijn er 1001 opstapjes te vinden. Ik stap nooit vanaf de grond op en rij regelmatig buiten. Boomstammetjes, heuvels, paaltjes, hekken.... Alles is te gebruiken.

Paard daarvoor wel leren parkeren. Mijne kan zowel linksom of rechtsom gezet worden. Heel handig na een knie operatie en ik via de andere kant op moest stappen. Ze had het zo door dat het inparkeren ook via de andere kant kon zodat ik via rechts op kon stappen.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: hoe kom ik op mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 08:30

Maar met restschade van een hersenbloeding is opstappen via een routepaaltje-met-schuine-kop, een gladde halfrotte boomstam of een beetje schommelende brandgangafsluiting misschien alsnog niet zo heel makkelijk te doen.
Ik ben zelf wel eens bijna op m'n muil gegaan toen ik afzette op een boomstronk omdat die glad was. En ik mankeer verder niets.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 09:00

Daan13 schreef:
Of je paard leren liggen op commando :Y)

Heb dit idd gezien in een stalling waar ik heel even gestaan heb. Meisje zat in een rolstoel, ze kon wel stappen maar niet lang en niet op een paard komen. Ze leerde haar paarden zelf op om te gaan liggen zodat zij op die manier erop kon komen.
Ik vond het heel interessant om te zien.


Verder lijkt fysio geen overbodige luxe.

En wat Ibbel zegt lijkt me ook weer waar. Een hersenbloeding of de schade ervan mag niet onderschat worden. (komt in mijn familie voor helaas)
Zo fijn die tips om op te stappen via een rots of boomstam, maar je moet ook maar net de balans hebben om erop te geraken en ook nog kracht hebben om af te zetten op die rots/boomstam, heb nog geen boomstam gezien die zo hoog is dat je zonder al te veel kracht op je paard kan stappen (tenzij je een C of kleine D pony hebt)

IHN
Berichten: 2332
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: hoe kom ik op mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-22 13:21

thnx allemaal voor de tips. Ik ben vandaag naar arts geweest, omdat ik ook klachten in rechterknie heb. Ik dacht ws door overbelasting, maar nu blijken de kniebanden gescheurd (5 mmd geleden idd gevallen, maar geen aandacht aan besteed). heb nu een brace, en met dat ding lukt het me op kniehoog muurtje te komen zonder steun. Niet heel makkelijk, maar het gaat.

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 16:13

Ik zou zelf als je een hersenbloeding gehad hebt zo’n opstapbeugel kopen hoor.
Of in elk geval ik zou lekker zoeken naar iets wat je helpt en paardrijden is ook toppie fysio.
Ik heb zelf links wat niet wil ik kan bijv geen kracht zetten op mijn been om een wat stugger manegepaard in te laten buigen.
Daar kwam ik achter toen ik er weer eens op klom, ik kan linksom niet goed corrigeren.

Wat mij trouwens qua training van mijn linkerhelft, migraine met uitval, erg helpt is aquapilates!
Dat is in 1.25 diep hier en dan moet ik veel oefeningen op een been doen.
En veel gericht op bekken en core stability.
Daar blijk ik dus echt baat bij te hebben, hier is dat in het warmwaterbad.

Ania

Berichten: 6101
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 16:18

Ik heb nog wel een opstapbeugel voor je liggen.

Verder kan ik je veel mobility oefeningen aanraden (kruising tussen yoga en strekoefeningen)

IHN
Berichten: 2332
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: hoe kom ik op mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-22 16:35

thanx Moonfish voor de tip! Zal eens kijken of zoiets hier is.
Anya, is daar een site van met oefeningen? En wat vraag je voor de beugel?

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 12:19

IHN schreef:
thanx Moonfish voor de tip! Zal eens kijken of zoiets hier is.
Anya, is daar een site van met oefeningen? En wat vraag je voor de beugel?

Het is hier erg gezellig!
Geschikt voor zwangeren en geblesseerden.
En heel veel gericht op je bekken!
Gevoelsmatig doe ik niet extreem veel aan kracht maar ik barstte van de spierpijn eerst!
En het fijne is in water val je niet op de grond.
Je valt hooguit om in voor mij borstdiep water.
En hier staat een superkundige instructrice die ook niet op elk dingetje corrigeert.
Ze weet dat ik links lastiger vind en soms een break neem omdat ik dan voel dat mijn hoofd even het te lastig vind.
En verder, ik houd niet van klinisch revalideren.
Dus ik ben gewoon lekker aan het sporten daar tussen normale mensen.
En dat vind ik dus fijn! Kosten hier zijn €6.60 per les daar kan ik geen fysio voor vinden.

Ik kon dus eerste keer 5 minuten aan en dan duizelig, migraine, en binnen 5 weken kon ik een half uur meedoen.
Je hoofd moet en instructies opvolgen en de oefeningen doen, wat zeer goede training blijkt te zijn voor mij.
Yoga op land deed ik al tig jaar, te zwaar ik ontspande ook niet, en dit is echt werken en mijn fysio is laaiend enthousiast.
Mijn rechterbeen zette ik altijd scheef, na 2 lessen kreeg ik pijn in mijn heup, stond mijn been recht?! :wow:
Dat ontdekte de fysio dus, hij zei: doorgaan!!!
Dit doet wat het moet doen!!

Ania

Berichten: 6101
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 14:25

IHN schreef:
thanx Moonfish voor de tip! Zal eens kijken of zoiets hier is.
Anya, is daar een site van met oefeningen? En wat vraag je voor de beugel?


https://www.mobilitytraining.nl/schemas.html hier kun je gratis 56 oefeningen downloaden en zit ook een link bij naar youtube! Verder zie pb ;)

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 08:00

moonfish13 schreef:
Wat mij trouwens qua training van mijn linkerhelft, migraine met uitval, erg helpt is aquapilates!
Dat is in 1.25 diep hier en dan moet ik veel oefeningen op een been doen.
En veel gericht op bekken en core stability.
Daar blijk ik dus echt baat bij te hebben, hier is dat in het warmwaterbad.

Helemaal enthousiast gaan zoeken hier, want ik denk dat ik hier veel baat bij kan hebben. Kan ik geen aanbieder vinden in Spijkenisse of omgeving, echt zo jammer -O-

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 08:12

Je er bij neer leggen dat t niet kan en t ook niet meer willen. T is beter voor jouw lijf, je zadel en je paard om een opstapje te zoeken.

Mijn paard is 1.88 hoog. De beugels hangen op mijn schouders als ik er naast sta. De opstap beugel langer doen is geen optie dan kom ik er alsnog niet makkelijk op. Ik moet dus altijd opzoek naar opstapjes in welke vorm dan ook.

CoonArt

Berichten: 23287
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 08:27

Wie zegt specifiek dat je vanaf de grond moet opstijgen? Ikzelf gebruik/gebruikte de campingtafel, gewoon paard ernaast, op de tafel staan (ja dat mag!) en zitten maar. Of keukentrappetje. Of wat meer beenspieren kweken. :)

Bielsje

Berichten: 1376
Geregistreerd: 17-09-09

Re: hoe kom ik op mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 09:28

Ik zou denken dat je nav je klachten een indicatie zou moeten kunnen krijgen voor fysio. Dan ben je wel je eigen risico kwijt maar heb je verder een onbeperkt aantal behandelingen. Een fysio zou je daar meer over kunnen vertellen.

Ikzelf ben uiteindelijk bij een sportrevalidatie praktijk terecht gekomen (oa flexchair etc) waar ik veel aan heb gehad.