Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 62 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

hoe kom ik op mijn paard

 
Profiel   

Bielsje schreef
Ik zou denken dat je nav je klachten een indicatie zou moeten kunnen krijgen voor fysio. Dan ben je wel je eigen risico kwijt maar heb je verder een onbeperkt aantal behandelingen. Een fysio zou je daar meer over kunnen vertellen.

Ikzelf ben uiteindelijk bij een sportrevalidatie praktijk terecht gekomen (oa flexchair etc) waar ik veel aan heb gehad.


Dit zou ik inderdaad doen.
Coördinatie verlies doet heel veel met de mogelijkheid om op te kunnen stappen.

Een opstap beugel kan helpen,
Die zou ik sowieso nemen wanneer je ergens af en op moet stappen waar geen verhogingen zijn. Maar in mijnbervaring is er wel altijd iets van een hek, paal of stronk. Maar dat moet jij wel kunnen natuurlijk met je coördinatie. Dan is een opstap beugel wel fijn om altijd als back up te hebben.

Maar ik zou zelf, indien mogelijk, eerder voor een stevig opstapje kiezen.
Bij een gebied waar ik vaak kom staan die er bv ook aan het begin van de ruiterpaden in de vorm van een grote gezaagde boomstronk speciaal voor de ruiters. Zoiets zou je zelf ook neer kunnen zetten.

Thuis bij de rijbanen hebben wij altijd grote vaste opstap mogelijkheden staan.
Omdat het sowieso beter is voor je paard om zo op te stappen. Links en rechts kan je zo aanleren.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-22 08:58 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Bij een hersenbloeding wordt bijna altijd de linkerhelft van je lichaam 'geraakt'. Dat je daar dus misschien sowieso krachtverlies hebt, is niet heel gek. En dat is nu net de kant die we bij op een paard stappen gebruiken. Is het een idee om eens te kijken of het vanaf de rechterkant wél lukt? Misschien op een manege met een paard dat dat gewend is?

En verder, heb je geen revalidatie/fysio (gehad) na je hersenbloeding? Kun je daar niet terecht voor specifieke oefeningen? Want jouw probleem is iets gecompliceerder dan 'gewoon niet lenig/sterk genoeg' lijkt me.

Dat hangt er maar net van af welke kant de bloeding zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-22 09:26 



 
Profiel   

Je hebt overigens héél makkelijke driepoot krukjes met een touwtje eraan, die je na opstijgen aan je zadel kwijt kan bvb.
Heel handig op wandeling! Ik had deze in combi met bbp pad omdat ik er niet op kwam anders :+

Je kan hem dus ook makkelijk omhoog trekken en bvb even op de bakrand of in de hoek leggen bvb.

https://www.google.com/search?q=opstapk ... gOXuqifm6M

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-22 09:30 



 
Profiel   

Oei die vind ik wel erg spannend met zo’n klein oppervlak om op te stappen. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-22 09:35 



 
Profiel   

Dan zou je wellicht nog beter zo'n klein opvouwbaar plastick krukje kopen. Dat past prima in een zadeltas volgens mij als je zo'n dekje met zadeltas hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-22 09:42 



 
Profiel   

Ineke2 schreef
Oei die vind ik wel erg spannend met zo’n klein oppervlak om op te stappen. :=


Ze zijn echt super stevig en stabiel!!
Poten zijn ook van aluminium ofzoiets. En voetstukje ook super sterk plastic. Door de 3 poot ook stabiel op ongelijke ondergrond! En dus op wandeling ...
Door de manier van opplooien is het alsof je een bidon meehebt aan je zadel.

Zowieso véél steviger dan die kleine opvouwbare plastic krukjes van de hema enzo.


Laatst bijgewerkt door BillyJ op 22-04-22 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-22 10:13 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Dan zou je wellicht nog beter zo'n klein opvouwbaar plastick krukje kopen. Dat past prima in een zadeltas volgens mij als je zo'n dekje met zadeltas hebt.


Dit gebruikte ik om op te stappen op mijn paard als deze in een heel ver weiland stond. Touwtje aan het handvat knopen en je kan hem zo omhoog halen als je op je paard zit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-22 10:16 



 
Profiel   

TS, ik denk dat je aardig wat adviezen hebt gekregen.

Als fysio geen optie is dan zou ik bezig gaan met zelf oefenen qua kracht verbetering en stabilieit.
Dus lunges en squats voor je beenspieren en wat yoga voor stabiliteit en flexibiliteit.

Tegenwoordig is er heel veel info online te vinden gelukkig. Bijvoorbeeld: https://happyhealthy.nl/lunges/
Dagelijks een kwartier besteden aan dit soort oefeningen zal je zeker helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-22 10:29 



 
Profiel   

Maar als door hersenletsel het evenwicht is verstoord werken dit soort oefeningen maar minimaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-22 10:37 



 
Profiel   

dank allemaal voor de vele tips. Ben al begonnen met squads en op afstappen muurtje. wat dus met brace al makkelijker gaat (ik bleek kniebanden ook nog gescheurd te hebben. Daar wordt het ook niet makkelijker van) Zal ook eens op zoek gaan naar die oefeningen.
Die 3 poot ziet er ook handig uit! Opstspbrugel neem ik over, maar dan vraag ik me alsnog af of het lukt, omdat ik toch hele gewicht vanaf de grond moet optrekken. Maar superfijn alle tips!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-22 10:50 



 
Profiel   

Wat ook echt helpt is om je paard te leren op commando in te parkeren. Ik heb paarden van 1.80 m en groter.
Opstappen vanaf de grond is gewoon echt niet haalbaar meer en niet wenselijk voor de rug van het paard, dus ik leer mijn paarden op commando in te parkeren en dat is dus voor elk willekeurig object waar ik maar op kan klimmen. Muurtje, boomstam, krukje, electriciteitsnet huisje, park bankjes, stapeltje bakstenen, grote kei, verzin het maar. Veel van die objecten zijn niet verplaatsbaar, dus het is wel zo handig als je paard dan met een knip van je vingers precies goed gaat staan bij het object, zodat je geen moeite hoeft te doen om bij de beugel te komen van meer dan een halve meter afstand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-22 11:32 



 
Profiel   

Ik doe vaak mijn beugel een paar gaatjes langer en stap zo dan op. Vanop het paard maak ik de beugel zo weer op maat :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-23 16:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 62 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen