Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 58 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Op welke leeftijf mag een paard zadelmak gemaakt worden?

 
Profiel   

Hallo, ik ben jilly een recente eigenaar van een 2 jarig arabiertje. Ik vroeg mij af wat voor dit ras de min leeftijd is om hem zadelmak te maken. We spreken over een ruin die nu al 1.53 is.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-22 11:56 



 
Profiel   

hier zijn meningen ontzettend over verdeeld. 'officieel' is het 3 jaar, maar ik vindt dit veel te vroeg. Op 3 jarige leeftijd kun je grondwerk wat meer oppakken en vanuit daar kijken wanneer het paard het aankan. Sommige op 4jarige leeftijd, de mijne is eind zijn 5e beleerd. nu hij zes is rijd ik niet vaker dan 2-3x per week 15-20 minutjes.
Mijn tip zou zijn om je even te verdiepen in de groei van de botten en daaruit kun je je eigen conclusie maken. Paarden groeien door tot hun 6-7e.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-22 12:00 



 
Profiel   

Dat is een gevoelig onderwerp hier op Bokt. :D
De meeste zullen zeggen niet eerder dan dat een paard 3 is. Sommige zeggen 4 of 5.
Maar kijk naar je paard, het ene paard is het andere niet.

Maar ik zou er niet eerder op stappen dan 3 of 4...

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-22 12:01 



 
Profiel   

Ik denk dat dat per paard verschilt.
Dus ik zou er pas op stappen als hij er klaar voor is. Dat kan met 3 jaar zijn maar ook met 5 jaar.
Het belangrijkste is denk ik in alle rust te werk gaan en alle stappen met geduld doornemen tot dat hij zich comfortabel bij elke stap voelt :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-22 12:06 



 
Profiel   

Ik heb 3-jarigen zadelmak gemaakt, 4-jarigen, een paar 6-jarige, nu een van 8,en mijn record is 15.
Dat laatste doe ik nooit meer. Niet omdat het niet lukte, maar gewoon niet leuk.

Ik heb zelf de voorkeur voor 5 of 6 jaar. Ze zijn dan zoveel stabieler al, zoveel handiger met hun eigen lijf, kunnen en snappen al veel meer.

Waarmee ik niet zeg dat je niet eerder aan het werk kan, ik heb hele jonge paarden ook gewend aan een zadel en even hangen, en een 2-jarige kun je gerust wel een keer per week longeren ook.

Maar mentaal zijn het dan nog echt baby's. Zelfs die van mij is nog best kleuter

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-22 12:08 



 
Profiel   

Ik heb ook voorkeur voor 4,5 - 6 jaar, ouder vind ik minder erg dan jonger.

Advies zou ik zeggen, verdiep je in de materie zodat je een keuze kan maken die bij je past, en niet omdat anderen het zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-22 12:11 



 
Profiel   

Zadelmak = zadel op, singel vast en ontspannen aan de longe in 3 gangen + halt en achterwaarts aan de hand kunnen.
Bitwijs = wat geleerd is qua stuur, halt en nageven op halster naar bit vertalen. Voor mij liever pas op 5 ivm uitgewisseld zijn qua gebit (tanden en tandvlees kan gevoelig zijn tijdens wisselen, niet een associatie die je met een bit wil).
Ruitermak = mens op de rug (liefst na een aantal keren naast ruiters te paard gelopen te hebben, bv als handpaard of gewoon rondjes in de bak) in 3 gangen, linksom en rechtsom, halt en achterwaarts, beide kanten op en af stappen gewend.
B- klaar = kan alleen en in groep naar buiten, dus basis doorgereden.

Sommigen doen dit alles binnen 1 maand + 2 voor basis doorgereden zijn, anderen doen er langer over.

Jouw zadelmak volgens deze definitie kan je doen (al is nu een passend echt zadel eigenlijk weggegooid geld omdat ze nog zo veranderen). Verder is een goede basis op de grond nogal essentieel, alleen al om iets te hebben om op terug te vallen. Want ondanks al het geneuzel dat je nog tegen komt over nooit afstappen bij problemen is dat wat je juist met goede basis daar veel ellende voorkomt en onzekerheid bij je paard fors beperkt, waardoor je zelfvertrouwen kan opbouwen ipv paard heet/stressig/etc. te laten blijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-22 12:15 



 
Profiel   

Zadelmak was vroeger de benaming voor met ruiter.
Later toen longeren en gewoon opvoeden grondwerk als naam kreeg is zadelmak ineens letterlijk geworden en het woord ruitermak uitgevonden :D

Met 3,5 kun je er best eens op gaan zitten.
Is zelfs bewezen goed maar.... (spieren en pezen krijgen een prikkeling in wat er later moet gaan gebeuren)
Bewezen is dat het goed kan zijn als het met veel verstand en mate gebeurt.
En daar gaat het meestal mis. Mensen hebben geen mate. Geen gevoel wanneer het teveel gaat worden.
En dan geeft het juist schade.
2 keer in de week 10 minuutjes kan vaak prima. Maar de meeste ruiters gaan niet opzadelen voor 10 minuten.
Voelen ook niet wanneer een paard moe word en stoppen te laat.
En ja ook dat is voor een 4 of 5 jarige ook slecht.
Dus dan zeg ik ook maar begin maar later.
En zeker ook niet gaan longeren, want die cirkels zijn nog veel belastender.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-22 12:18 



 
Profiel   

Het ene paard is het andere niet.
Soms is een paard nog heel jeugdig met 4 jaar.
Die van mij was met 3 al heel ontwikkeld.
Ik heb ondanks dat wel de tijd genomen en rustig aan gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-22 12:21 



 
Profiel   

Het skelet is bij ieder paard op dezelfde leeftijd pas klaar. Hoe het paard eruit ziet is niet zo relevant. Hoe een paard mentaal zit wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-22 12:27 



 

Anastasia24 schreef
hier zijn meningen ontzettend over verdeeld. 'officieel' is het 3 jaar, maar ik vindt dit veel te vroeg. Op 3 jarige leeftijd kun je grondwerk wat meer oppakken en vanuit daar kijken wanneer het paard het aankan. Sommige op 4jarige leeftijd, de mijne is eind zijn 5e beleerd. nu hij zes is rijd ik niet vaker dan 2-3x per week 15-20 minutjes.
Mijn tip zou zijn om je even te verdiepen in de groei van de botten en daaruit kun je je eigen conclusie maken. Paarden groeien door tot hun 6-7e.
De groei van de botten an sich vertelt je niet zoveel, wat belasting doet met botten en pezen daarentegen, vertelt je wel wat, en dat is niet wat tout Bokt denkt. :+ Gedoseerde belasting als een paard nog in de groei is, zorgt namelijk voor sterkere botten en pezen dan belasting op latere leeftijd. Om die reden zou ik juist niet al te lang wachten, en vooral veel buiten, rechtuit rijden in plaats van in een krappe bak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-22 12:38 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Het skelet is bij ieder paard op dezelfde leeftijd pas klaar. Hoe het paard eruit ziet is niet zo relevant. Hoe een paard mentaal zit wel.


Inderdaad, er zijn schema's en tabellen zat op dat gebied. Geen enkel paard is als 3-jarige volgroeid, als 4-jarige ook niet. Puur zadelmak maken ( en er ook keertje op zitten) kan best bij een 3,5 jarige maar daar houdt het ook op. Verder opleiden kan va. 4 a 5 jaar en dan nog met veel rust en niet vragen van zware oefeningen. Pas va. 6 a 7 jaar kan je meer gaan vragen; dat is ook het moment dat de meeste groeischijven gesloten zijn. De schijven in de rug sluiten pas tussen de 6 en 7 jaar; bij elk paard ongeacht ras! Waarbij de halswervels, schoft en lage borstwervel nog veel later, soms zelfs rond de 10 jaar pas sluiten en er zijn zelfs plekken in de schedel die bij sommige paarden nooit sluiten.
Als je dus een paard heel wil houden en er tot op hoge leeftijd mee wil blijven rijden hou je je aan een dergelijk schema. Overigens is dit onderwerp al honderden keren ter sprake geweest en zijn er nog steeds mensen die beweren dat je een 2,5 jarige al kan gaan rijden en een 3-jarige kan uitbrengen. Dat kan, inderdaad, als je niet voor de gezondheid van je paard kiest en wegkijkt van wat er in de "top" sport gebeurt.

Sommige paarden kunnen mentaal wel wat hebben als 3-jarige maar fysiek dus niet. Er zijn ook genoeg paarden die als 5/6 -jarige mentaal nog baby's zijn maar die fysiek al wel wat aan kunnen. In de regel zal je dus rekening moeten houden met beiden.

Dus ook een Arabier is pas als 6/ 7-jarige min of meer volgroeid.


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-22 14:08 



 
Profiel   

Ik heb mijn paarden met 5 of 6 jaar gestart onder het zadel. Daarvoor al veel grondwerk gedaan, zowel NH als dressuurmatig. Met 5 of 6 jaar was het opstappen en wegrijden, mede door mijn voorbereiding maar ook omdat het al goed lichamelijk ontwikkelde, uitgebalanceerde paarden waren. (ook op die leeftijd heb ik het trouwens rustig aan opgebouwd)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-22 14:53 



 
Profiel   

Ik vind 3 nog veel te jong, maar er zijn een hoop mensen die dan al beginnen, soms zelfs al met 2,5 jaar.

Met mijn paard heb ik gewacht tot hij 4 was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-22 15:37 



 
Profiel   

Bellatrix schreef
Dat is een gevoelig onderwerp hier op Bokt. :D
De meeste zullen zeggen niet eerder dan dat een paard 3 is. Sommige zeggen 4 of 5.
Maar kijk naar je paard, het ene paard is het andere niet.

Maar ik zou er niet eerder op stappen dan 3 of 4...


Het ene paard is het andere niet?
Elk paard groeit op dezelfde manier uit, dus 3 of 4 is hij nog niet uit gegroeid, welk ras dan ook,
Een hele goeie ruiter die zijn paard heeft leren dragen vanaf de grond zou ik zeggen begin rustig met 4 , maar er zijn maar heel weinig ruiters die hun paard goed kunnen voor bereiden vanaf de grond , zeker als je een instelling hebt het kan makkelijk met 3

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-22 07:08 



 
Profiel   

ElCid schreef
Avalanche schreef
Het skelet is bij ieder paard op dezelfde leeftijd pas klaar. Hoe het paard eruit ziet is niet zo relevant. Hoe een paard mentaal zit wel.


Inderdaad, er zijn schema's en tabellen zat op dat gebied. Geen enkel paard is als 3-jarige volgroeid, als 4-jarige ook niet. Puur zadelmak maken ( en er ook keertje op zitten) kan best bij een 3,5 jarige maar daar houdt het ook op. Verder opleiden kan va. 4 a 5 jaar en dan nog met veel rust en niet vragen van zware oefeningen. Pas va. 6 a 7 jaar kan je meer gaan vragen; dat is ook het moment dat de meeste groeischijven gesloten zijn. De schijven in de rug sluiten pas tussen de 6 en 7 jaar; bij elk paard ongeacht ras! Waarbij de halswervels, schoft en lage borstwervel nog veel later, soms zelfs rond de 10 jaar pas sluiten en er zijn zelfs plekken in de schedel die bij sommige paarden nooit sluiten.
Als je dus een paard heel wil houden en er tot op hoge leeftijd mee wil blijven rijden hou je je aan een dergelijk schema. Overigens is dit onderwerp al honderden keren ter sprake geweest en zijn er nog steeds mensen die beweren dat je een 2,5 jarige al kan gaan rijden en een 3-jarige kan uitbrengen. Dat kan, inderdaad, als je niet voor de gezondheid van je paard kiest en wegkijkt van wat er in de "top" sport gebeurt.

Sommige paarden kunnen mentaal wel wat hebben als 3-jarige maar fysiek dus niet. Er zijn ook genoeg paarden die als 5/6 -jarige mentaal nog baby's zijn maar die fysiek al wel wat aan kunnen. In de regel zal je dus rekening moeten houden met beiden.

Dus ook een Arabier is pas als 6/ 7-jarige min of meer volgroeid.


[ [url=m/fwWIzC.jpg]Afbeelding[/url] ]


De rug van een warmbloed van 170 is zelfs pas bij 8 gesloten."Helaas lopen deze dieren vaak al met 3 wedstrijden of worden met bijzet gelongeerd , dus het hele lichaam word kapot gemaakt, vandaar de gemiddelde leeftijd maar 6 jaar is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-22 07:13 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Zadelmak was vroeger de benaming voor met ruiter.
Later toen longeren en gewoon opvoeden grondwerk als naam kreeg is zadelmak ineens letterlijk geworden en het woord ruitermak uitgevonden :D

Met 3,5 kun je er best eens op gaan zitten.
Is zelfs bewezen goed maar.... (spieren en pezen krijgen een prikkeling in wat er later moet gaan gebeuren)
Bewezen is dat het goed kan zijn als het met veel verstand en mate gebeurt.
En daar gaat het meestal mis. Mensen hebben geen mate. Geen gevoel wanneer het teveel gaat worden.
En dan geeft het juist schade.
2 keer in de week 10 minuutjes kan vaak prima. Maar de meeste ruiters gaan niet opzadelen voor 10 minuten.
Voelen ook niet wanneer een paard moe word en stoppen te laat.
En ja ook dat is voor een 4 of 5 jarige ook slecht.
Dus dan zeg ik ook maar begin maar later.
En zeker ook niet gaan longeren, want die cirkels zijn nog veel belastender.


Dit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-22 07:39 



 
Profiel   

midgie schreef
De rug van een warmbloed van 170 is zelfs pas bij 8 gesloten."Helaas lopen deze dieren vaak al met 3 wedstrijden of worden met bijzet gelongeerd , dus het hele lichaam word kapot gemaakt, vandaar de gemiddelde leeftijd maar 6 jaar is.


Het verhaal wordt steeds mooier :)) Gemiddelde leeftijd 6 jaar :+

Ooit, lang geleden, heeft een verzekeraar eens het verhaal naar buiten gebracht dat paarden gemiddeld 8 jaar zouden worden. Gebaseerd op hun statistieken. Dat verhaal had een context: verzekeraars gooien paarden van 16 jaar en ouder uit de verzekering. Als je de uitkeringen uit een doorsnee verzameling van paarden tussen de 0 en 16 neemt, dan is het is niet héél erg raar dat de gemiddelde leeftijd van een paard waarvan je de waarde uitkeert 8 jaar blijkt te zijn, als op íedere leeftijd de kans dat je paard wat krijgt ongeveer even groot is. En die kans zal ook echt wel ongeveer even groot zijn, anders betaalde je wel premie naar leeftijd, bij een verzekeraar. Boven die 16 jaar neemt die kans toe, en daarom mag je van je verzekeraar daarna zelf het risico dragen :D

Anyway, het is onzin dat paarden maar 6 jaar (of 8 jaar) gemiddeld worden, ook niet als ze al met 3 jaar belast worden.

On topic: Een lichaam belasten voor het uitgegroeid is, is niet erg. Anders zouden we kinderen ook niet moeten laten voetballen op school. Of hebben die allemaal meniscusproblemen en kruisbandellende als ze 25 of 30 zijn?
En ja, de jongetjes die met 14 al in jong Ajax voetballen hebben misschien wél een verhoogd risico op knie- en enkelproblemen. Daarom moet je op jonge leeftijd gedoseerd sporten, en uitkijken met topsport.

En wat voor kinderen geldt, geldt net zo goed voor andere dieren. En ja, die rug van dat paard is niet echt gebouwd op een mens dragen, maar een mens is eigenlijk óók niet echt goed gebouwd om op 2 benen te lopen. En al helemaal niet gebouwd op lang zitten, en dat eisen we ook van onze kindertjes in de schoolbanken.

Kortom: het is niet slecht om te belasten op jonge leeftijd, je maakt een lichaam er juist sterker mee. Maar je moet dat wel gedoseerd en met verstand van zaken doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-22 08:02 



 
Profiel   

Mee eens, het gaat om dat laatste..niet teveel longeren, geen afgedwongen houdingen, veel rechtuit, vooral niet te lang en te veel.

Daarnaast heb ik een voorkeur voor een jaartje of 4, 5/6 is puberleeftijd en daarom soms wat lastiger..hoewel het wel kan. Jonger dan 4 vind ik zelf te vroeg, uiteraard kun je wel het jonge paarden ABC leren. Borstelen, vaststaan, voetjes geven, grondwerk, verkeersmak maken, trailermak maken etc.

Ik zie het meeste mis gaan door mensen die niet weten wat ze doen en verkeerd gedrag aanleren en mensen die te snel, teveel doen of houdingen afdwingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-22 08:10 



 
Profiel   

Met een Arabiertje zou ik zeker niet voor 4 jaar beginnen, zeker aangezien ze van nature niet zo makkelijk over de rug lopen.

Persoonlijk zou ik vanaf deze leeftijd al beginnen met wandelingen aan de hand, schriktraining, grondwerk (dus horsemanship oefeningen zoals persoonlijke ruimte respecteren, paard van je af sturen en naar je toe halen...) en ook gymnastiserend werk/rechtrichten aan de hand, dan is je paardje ook al meer voorbereid op correct lichaamsgebruik tegen dat je erop stapt. Lange lijnen zijn ook een optie, je hebt zoveel mogelijkheden naast je paard dat je je zonder rijden heus ook niet gaat vervelen. :)

Edit: eens met Elisa2

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-22 08:13 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Zadelmak was vroeger de benaming voor met ruiter.
Later toen longeren en gewoon opvoeden grondwerk als naam kreeg is zadelmak ineens letterlijk geworden en het woord ruitermak uitgevonden :D

Met 3,5 kun je er best eens op gaan zitten.
Is zelfs bewezen goed maar.... (spieren en pezen krijgen een prikkeling in wat er later moet gaan gebeuren)
Bewezen is dat het goed kan zijn als het met veel verstand en mate gebeurt.
En daar gaat het meestal mis. Mensen hebben geen mate. Geen gevoel wanneer het teveel gaat worden.
En dan geeft het juist schade.
2 keer in de week 10 minuutjes kan vaak prima. Maar de meeste ruiters gaan niet opzadelen voor 10 minuten.
Voelen ook niet wanneer een paard moe word en stoppen te laat.
En ja ook dat is voor een 4 of 5 jarige ook slecht.
Dus dan zeg ik ook maar begin maar later.
En zeker ook niet gaan longeren, want die cirkels zijn nog veel belastender.


Eens, belasting op jonge leeftijd bereiden spieren en pezen voor op het werk later. Belangrijker dan het "bot" want spieren /facia/ pezen gaan de ruiter immers 'dragen'. Dit moet wel met beleid gebeuren en dus met mate. Het is ook echt per paard verschillend. En dat moet je goed kunnen beoordelen. Onze ruin zijn we met 3 jaar gaan belasten; onze merrie met 4 jaar (had wel met 3 jaar een zadel opgehad, maar die hebben we nog een jaartje op de wei gezet omdat ze wat klunzig met zichzelf was; dat heeft goed geholpen).
Een van oudsher te hanteren regel is 3 jaar 3 x per week een kwartier a 20 minuten recht toe recht aan. Beginnen met 10 minuutjes per x. 4 jaar 4 x per week halfuurtje etc. Bespaar niet op een goed passend met het idee het paard moet nog groeien. Een zadel moet ALTIJD goed passen. Zeker als ze zo jong zijn.
Natuurlijk wel met mate.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-22 08:40 



 
Profiel   

Met 3 jaar zou j m rustig aan kunnen laten wennen aan zadel op, hoofdstel en bit in enz enz. Misschien een beetje gewicht erop/even erop zitten maar niet rijden. Maar niet meer. Ik zou pas bij 4/4,5 jaar echt gaan beginnen met het inrijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-22 08:51 



 
Profiel   

Eens met Babootje en DuoPenotti (dit is dus gewoon oude-vrouwen-wijsheid :D :+ ).
Met beleid en passend bij het paard... nooit overvragen, voldoende afwisseling, als het lukt snel mee naar buiten voor een blokje om, een tijdje wegzetten als dat beter is. En vooral: zorg dat je paard de overige 23,5 uur ook de kans krijgt zijn spieren te gebruiken.

Als je 1 paard in pension hebt, wil je daar graag mee aan het werk. Ik denk dat daar het grootste risico van overbelasting zit. Paarden komen er weinig uit, lijken fris, mensen zien dat aan voor 'werklust' en denken dat het paard meer werk nodig heeft - en je wilt zelf ook zóó graag, dus .....

Vergeet niet dat vroeger paarden misschien met 3 werden aangereden (dat deed vrijwel iedereen) maar dat er veel minder mogelijkheden waren. Vrijwel niemand had een binnenbak, en het vroor veel vaker dan nu, dus in de winter stonden de meeste paarden de helft van de tijd stil. Ook in de zomer was het weer bepalend en was er veel vaker een week dat je (bijna) niks kon doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-22 09:09 



 
Profiel   

Arabs zijn vaak laatbloeiers, ook mentaal. Egyptische bloedlijnen zijn de laatbloeiers onder de laatbloeiers, dus mocht dat er in zitten helemaal extra geduld hebben :D

De meeste arabs die ik ken worden zo rond de 4 jaar beleerd. Juist met dit ras is het ook zó de moeite waard om er samen naartoe te werken en groeien, dan is het echt opstappen en wegrijden <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-22 09:57 



 
Profiel   

Kendra schreef
Eens met Babootje en DuoPenotti (dit is dus gewoon oude-vrouwen-wijsheid :D :+ ).


Vinden hun het ook goed dat ze oude vrouwen worden genoemd ;)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-22 10:01 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 58 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen