Op welke leeftijf mag een paard zadelmak gemaakt worden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eretria

Berichten: 447
Geregistreerd: 03-02-21

Re: Op welke leeftijf mag een paard zadelmak gemaakt worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 11:05

Boomknuffelaars incoming in 3, 2, 1…..

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Re: Op welke leeftijf mag een paard zadelmak gemaakt worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 12:18

Zadelmak maken kan al heel snel. Met 2 jaar kun je ze vast wat dingetjes leren.
Echt longeren en wat meer werken vanaf 3 jaar.
Er echt opgaan zitten/beleren/berijden zou ik niet eerder doen dan 3,5/4 jaar.

Maar er zit veel verschil in. Rustig aan doen en opbouwen kan al vrij vroeg.
Maar intensief zal ik niet eerder dan 4 jaar doen.

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 12:23

Alja schreef:
Kendra schreef:
Eens met Babootje en DuoPenotti (dit is dus gewoon oude-vrouwen-wijsheid :D :+ ).


Vinden hun het ook goed dat ze oude vrouwen worden genoemd ;)

Ik vind het wel een aardige benaming hoor.
Heb mijzelf pas een leven fossiel genoemd :D

Raineri
Berichten: 6226
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 12:27

Eens met babootje, Mkango en DuoPenotti!

Laat het paard ook het tempo aangeven hieraan.
Mijne is bijna 2 en volgende zomer gaan we wat dressuurmatig grondwerken en wennen aan zadel. Ik ga er met drie ook wel eens opzitten en een rondje stappen (of liever: rechtuit). Maar als ik merk dat zij aangeeft dat er op teveel is, dan doe ik dat niet. Dit als toevoeging op het fysieke wat zij beschrijven. Overhaast niets, en neem er lang de tijd voor een goede basis zowel fysiek als mentaal te leggen. Met 2 kun je ook wat oefeningen doen al onderweg hiernaar toe. Ik geef haar wel eens knuffel met mijn armen over haar rug, wennen aan het krukje, een singeltje om, gekke geluiden boven haar, etc. Als je er een spel van maakt en het kort houdt vinden ze het nog leuk ook.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Re: Op welke leeftijf mag een paard zadelmak gemaakt worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 13:08

Inderdaad juist niet zo lang wachten.

Ik begin gewoon met 3 jaar, 2x in de week 10 minuten. Bij mij hebben ze tot een jaar of 7, 8 vrij in de winter. Ze gaan ook nog gewoon ouderwets voor de band.

Ik ben geen oude vrouw.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 13:24

Heb mijn draver in oktober zadelmak gemaakt op 3,5 jaar.
Beginnen met opzadelen eens aan de hand stappen en longeren met zadel. Ook beugels los zodat ze dat ook kennen. Dan heb ik eens plastic en plastic flessen aan zadel gehangen voor extra geluid/schriktraining, reageerde hij niet op.

Dan het toevoegen van de ruiter:

1ste week paar keer hangen en terug de wei op.
2e week heb ik er even op gezeten er weer af en terug de wei op. (gewoon opstappen belonen en afstappen).
Paar dagen later welgeteld 3 rondjes in stap door de bak en weer afgezadeld.

Draf is denk ik pas de 3e week aan bod gekomen en ook hier weer maar max 15 min erop gezeten.

Ik heb het dus allemaal heel rustig aangepakt. Hij heeft tussendoor veel rust en staat 24/7 op de wei. Af en toe tussendoor eens longeren, lange lijnen voor stuurwerk of grondwerk doen, balkjes lopen aan de longe.
In de winter heeft die 2 bijna 3 maanden stil gestaan omwille van het slechte weer. Daarna was het gewoon weer opstappen alsof die het al jaren doet.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 13:32

Hier gaan ze met drie jaar oud 8 weken onder het zadel, gemiddeld.
Als je de juiste kennis hebt is dat een makkie en hoef je daar niets spannends voor te doen of laten.
Daarna gaan ze voor vakantie de wei op en in de winter worden ze twee keer per week gereden.
Vanaf vier jaar wordt het drie/vier keer per week en krijgen ze nog steeds lange vakanties. Daarna is er niet echt een limiet meer.

Nog nooit problemen gehad en paarden gaan altijd volledig op de foto als ze net zadelmak zijn en als ze verkocht worden weer (die leeftijd verschilt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 15:02

Afbeelding

Deze foto geeft de groei weer en daar houdt ik rekening mee.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 15:14

LiselotZorro schreef:
Inderdaad juist niet zo lang wachten.

Ik begin gewoon met 3 jaar, 2x in de week 10 minuten. Bij mij hebben ze tot een jaar of 7, 8 vrij in de winter. Ze gaan ook nog gewoon ouderwets voor de band.

Ik ben geen oude vrouw.

En toch al zo wijs :D _O- ;)

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 15:16

Evamarie schreef:
[ [url=m/k84YQS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze foto geeft de groei weer en daar houdt ik rekening mee.


De vraag is vooral hoe je daar rekening mee houdt....

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Op welke leeftijf mag een paard zadelmak gemaakt worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 15:23

Balanceren. Goede bespiering ondersteund het skelet, maar skelet zijnde fundering moet het getrek wat daar bij komt aan kunnen zonder veranderingen qua positie van botten t.o.v. elkaar. Iets doen op jongere leeftijd heeft nut, teveel doen juist niet. Komt mentale factor nog eens bij en dan is het meer aan de hand, kort en stoppen als het goed gaat (nog moeilijkste deel).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 15:29

tamary schreef:
Balanceren. Goede bespiering ondersteund het skelet, maar skelet zijnde fundering moet het getrek wat daar bij komt aan kunnen zonder veranderingen qua positie van botten t.o.v. elkaar. Iets doen op jongere leeftijd heeft nut, teveel doen juist niet. Komt mentale factor nog eens bij en dan is het meer aan de hand, kort en stoppen als het goed gaat (nog moeilijkste deel).


Zeker mee eens en goed uitgelegd, toch kan een jong paard mentaal veel aan. Zij leren graag en veel, zuigen alles op. Net als een jong kind dat gemakkelijker talen leert dan op oudere leeftijd. Het is vooral het fysieke deel waar ik rekening mee houdt. De belasting v.h lichaam.

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Op welke leeftijf mag een paard zadelmak gemaakt worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 15:56

Jonge paarden leren idd heel makkelijk, wil niet zeggen dat ze alles ook makkelijk verwerken.
En zeker jonge paarden willen heel graag, blijven aanbieden waardoor het risico van flooding heel groot is, en je soms veel meer vraagt dan ze mentaal aankunnen en goed begrijpen.
Het is niet omdat ze graag willen dat ze het ook aankunnen.

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Op welke leeftijf mag een paard zadelmak gemaakt worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 16:05

Ligt er aan waar je het vraagt, in de USA vinden ze 2 wel laat genoeg.

Echt erop doe ik niet voor 3,5. Doorrijden pas na 4 of later en dan nog vrij langzaam aangezien een paard dan nog lang niet volwassen is.

Albert

Berichten: 5731
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 16:16

Bellatrix schreef:
Dat is een gevoelig onderwerp hier op Bokt. :D
De meeste zullen zeggen niet eerder dan dat een paard 3 is. Sommige zeggen 4 of 5.
Maar kijk naar je paard, het ene paard is het andere niet.

Maar ik zou er niet eerder op stappen dan 3 of 4...

Er daadwerkelijk opstappen, gaan zitten echt niet eerder dan 3 of 4, maar alle voorbereidingen; begin er zo snel mogelijk mee. Van veulen af staan ze naast de moeder op de poetsplaats en worden als zadelsteun gebruikt (bij wijze van..) Kennen de spuitplaats, stilstaan bij het krukje, kennen de commando's, zijn bitwijs. Alles. zodat de laatste stap; het daadwerkelijk gaan zitten niet stressvol meer is.
Laatst bijgewerkt door Albert op 17-04-22 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Op welke leeftijf mag een paard zadelmak gemaakt worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 16:19

Dat is IMO ook de beste manier. Dan vinden ze alles al heel gewoon em is het gewoon de laatste stap om erop te gaan zitten.

Anoniem

Re: Op welke leeftijf mag een paard zadelmak gemaakt worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 19:51

Waar ik vooral mee bezig ben is zoveel mogelijk in vrijheid leuke dingen doen met elkaar.
Aanleren dat samenzijn leuk is, zonder onnodige druk uit te oefenen.

Vanmorgen kwam mijn 3 jarige merrie hinnikend naar mij toegerend.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Op welke leeftijf mag een paard zadelmak gemaakt worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 20:12

Mijn vraag aan ts, waarom koop je zo'n jong arabiertje? Mijn arabier ingereden toen ie 7 was. Heb je een ander paard om te rijden in de tussentijd?

Mandarijn
Berichten: 9066
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 20:23

Ik ben ook van mening dat je vanaf een jaar of twee wel spelenderwijs wat kleine dingetjes kan doen ter voorbereiding. Dat icm grondwerk maakt ook dat het daadwerkelijk opstappen later niet zo'n groot ding meer is. Bv dekje op, singeltje om, ernaast staan op een krukje, geluiden/beweging boven ze etcetera.
Zadelmak en even een mens erop laten zitten doe ik zelf vanaf 3,5 jaar (afhankelijk van hoe het paard er fysiek en mentaal bij staat). Rustig wat korte stukjes en het liefst buiten en rechtuit. Doorrijden op die leeftijd nog niet.

Vanaf 3 begin ik ook met licht werken aan de hand en lange lijnen als voorbereiding op het sturen en dergelijke.
Het is imo beter dat ze al iets in hun lijf gewend zijn en dus ook beter in staat zijn om iemand te dragen, dan dat ze niks hebben gedaan totdat ze uitgegroeid zijn en je er dan ineens opstapt. Zoals eerder gezegd is de ontwikkeling in de spieren en pezen net zo belangrijk.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 22:10

Evamarie schreef:
Zeker mee eens en goed uitgelegd, toch kan een jong paard mentaal veel aan. Zij leren graag en veel, zuigen alles op. Net als een jong kind dat gemakkelijker talen leert dan op oudere leeftijd. Het is vooral het fysieke deel waar ik rekening mee houdt. De belasting v.h lichaam.


Dat is wel erg afhankelijk van het paard. Sommige paarden vinden alle nieuwe dingen spannend en haken mentaal af. Dus ook dat moet je doseren. Beste voorbeeld is de eerste keer mee op wedstrijd, het ene paard is 3 dagen total loss en de andere staat de volgende dag bij wijze van spreken al weer met één voet op de trailer.

Sherivey
Berichten: 8616
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 22:49

Tsjah, onze ene Arabier kochten wij in 2020 toen ie net 7 was, nog niet ingereden. Die is nu ruim een jaar onder het zadel. Maar die heeft heel veel moeite om zijn lichaam op de juiste manier te gebruiken. Dus we maken hele kleine stapjes met hem. Hebben ook geen haast.

Onze andere arab staat nu nog in de opfok. Komt daar volgend jaar, als ie 3 is, uit. Dan mag ie hier even zijn plek vinden en gaan we verder met grondwerk/ wandelen. Als ie 4 is, dan een keer een ruiter erop. Als alles goed gaat.

Hij krijgt nu in de opfok overigens ook al wat training (wandelen, trailertraining, obstakeltraining). Eigenlijk alles behalve het echt belasten van zijn lichaam. Dat doet ie zelf wel tijdens zijn sprintjes en speelmomenten met zijn maatjes. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 23:14

Kendra schreef:
Evamarie schreef:
Zeker mee eens en goed uitgelegd, toch kan een jong paard mentaal veel aan. Zij leren graag en veel, zuigen alles op. Net als een jong kind dat gemakkelijker talen leert dan op oudere leeftijd. Het is vooral het fysieke deel waar ik rekening mee houdt. De belasting v.h lichaam.


Dat is wel erg afhankelijk van het paard. Sommige paarden vinden alle nieuwe dingen spannend en haken mentaal af. Dus ook dat moet je doseren. Beste voorbeeld is de eerste keer mee op wedstrijd, het ene paard is 3 dagen total loss en de andere staat de volgende dag bij wijze van spreken al weer met één voet op de trailer.


Op wedstrijd vind ik dan weer iets dat je op latere leeftijd doet als de basis er aardig in zit.

Vandaag merkte ik bij mijn merrie dat ze even bij moest komen mentaal. Dan laat ik haar ook volledig met rust (ook in de wei) dan haal ik heus de drollen weg maar ga ik ook geen contact maken. Meestal komt ze uit zichzelf of laat ze zichzelf zien als ze daar klaar voor is. Mijn paarden verzorg ik grotendeels zelf. Om die reden zie ik veel aan hoe het met ze gaat. Jonge paarden moeten idd ruim voldoende te tijd hebben ook om de dingen te verwerken.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 23:50

De meningen zijn over dit onderwerp erg verdeeld.
In mijn opinie is balanseren het beste wat je kunt doen. Ik ben niet tegen jong beginnen met zadelmak maken er een (lichte) ruiter op zetten. Wat vooral belangrijk is om het paard tijd te geven om alles te kunnen verwerken, zowel lichamelijk als mentaal.

Ik heb heel veel gehad aan dit artikel van Gisella Bartels in de keuze hoe ik mijn jonge paard zou beleren, maar ook in de keuze hoe haar opfok zou verlopen.

https://bartelshorseandhealthinstituut. ... ong-paard/

Hoe ik het gedaan heb (kun je rustig overslaan, is gewoon mijn verhaal):

Ik heb dus gekozen om de mijne in haar 2e levensjaar voor 7 maand een groot natuurgebied op te sturen om in een kudde te leven in de wintermaanden stond ze dan 24/7 buiten bij een boerderij met andere paarden en deed ik spelenderwijs grondwerk met haar. Voordat ze het daarop volgende jaar weer de uiterwaarden op ging hebben we haar rustig zadelmak gemaakt en heeft er een paar keer een lichte ruiter op gezeten. Daarna dus weer 7 maand pauze in een kudde op een uitgestrekt natuurgebied, met hoogteverschillen, verschillende ondergronden, ze moesten het water in om te drinken, soms zwommen ze over naar een ander eiland binnen het gebied. Elke keer als ik haar daar ophaalde na het seizoen was ze weer mega gegroeid in maat, maar ook in bespiering. Zoveel voordeel aan het houden op een natuurgebied in plaats van een postzegel weiland.

De winter erna weer eens rustig opgezadeld en twee of drie keer een ruiter op gezet, maar meer nog bezig geweest met dubbele lijnen en alles op stem commando zetten.

Het 3e seizoen in het natuurgebied werd afgelopen zomer (nadat ze er weer 3 maand had gelopen) onderbroken door extreem hoog water, een kans bij uitstek om haar tussendoor weer op te pakken bij stal. In die 6 weken hebben we een zadel aan laten meten, doorgewerkt met de dubbele lijnen, om het stuur en commando’s te bevestigen. Enkele weken later met een goed passend zadel hebben we het rijden echt op kunnen pakken (in de winter hadden we het zadel van mijn andere paard gebruikt, maar die lag niet ideaal, dus niet geschikt voor het inrijden, alleen voor het wennen aan gewicht op haar rug). Toen we wisten dat het water was gezakt en ze terug mocht naar het natuurgebied, hebben we voor het eerst ook los in de bak kunnen rijden, was een mooie afsluiting. Daarna ging ze de uiterwaarden weer op en kon ze weer alles verwerken.

Toevallig viel er anderhalve maand later een paard uit voor de al geboekte paardenvakantie met vriendinnen, aangezien mijn 4-jarige in theorie ingereden was en goed in conditie (immers op het natuurgebied werden elke dag vele kilometers afgelegd door de kudde) besloten om haar uit het natuurgebied te vissen en mee te nemen op vakantie.

Ze heeft het zo ontzettend top gedaan! De eerste buitenrit op vakantie was pas de 2e keer los onder het zadel en waarschijnlijk iets van de 10e keer dat ze een ruiter op haar rug had. Men geloofde op ons vakantieadres bijna niet dat dit paard nog maar net ingereden was, zo braaf en makkelijk dat ze zich gedroeg en zelfs vol vertrouwen voorop liep met de buitenritten.

Daarna heeft ze nog twee maand op de uiterwaarden kunnen lopen voordat ze definitief naar stal is gekomen.
Nu wordt ze gemiddeld 2x in de week gereden, meestal op buitenritjes van ongeveer 10 km per keer. Lekker veel rechtuit draven en galopperen.
Eens per twee weken hebben we een half uurtje les in de bak, maar ze is meer een buitenrit fan dan van het werk in de bak. Toch doet ze echt super goed haar best. Het is een mega evenwichtig paard geworden die zich makkelijk aan elke situatie aanpast. Ze moet nog 5 jaar worden, maar ik durf er echt elke ruiter op te zetten, van “beginner” tot gevorderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 00:04

Daphara schreef:
De meningen zijn over dit onderwerp erg verdeeld.
In mijn opinie is balanseren het beste wat je kunt doen. Ik ben niet tegen jong beginnen met zadelmak maken er een (lichte) ruiter op zetten. Wat vooral belangrijk is om het paard tijd te geven om alles te kunnen verwerken, zowel lichamelijk als mentaal.

Ik heb heel veel gehad aan dit artikel van Gisella Bartels in de keuze hoe ik mijn jonge paard zou beleren, maar ook in de keuze hoe haar opfok zou verlopen.

https://bartelshorseandhealthinstituut. ... ong-paard/

Hoe ik het gedaan heb (kun je rustig overslaan, is gewoon mijn verhaal):

Ik heb dus gekozen om de mijne in haar 2e levensjaar voor 7 maand een groot natuurgebied op te sturen om in een kudde te leven in de wintermaanden stond ze dan 24/7 buiten bij een boerderij met andere paarden en deed ik spelenderwijs grondwerk met haar. Voordat ze het daarop volgende jaar weer de uiterwaarden op ging hebben we haar rustig zadelmak gemaakt en heeft er een paar keer een lichte ruiter op gezeten. Daarna dus weer 7 maand pauze in een kudde op een uitgestrekt natuurgebied, met hoogteverschillen, verschillende ondergronden, ze moesten het water in om te drinken, soms zwommen ze over naar een ander eiland binnen het gebied. Elke keer als ik haar daar ophaalde na het seizoen was ze weer mega gegroeid in maat, maar ook in bespiering. Zoveel voordeel aan het houden op een natuurgebied in plaats van een postzegel weiland.

De winter erna weer eens rustig opgezadeld en twee of drie keer een ruiter op gezet, maar meer nog bezig geweest met dubbele lijnen en alles op stem commando zetten.

Het 3e seizoen in het natuurgebied werd afgelopen zomer (nadat ze er weer 3 maand had gelopen) onderbroken door extreem hoog water, een kans bij uitstek om haar tussendoor weer op te pakken bij stal. In die 6 weken hebben we een zadel aan laten meten, doorgewerkt met de dubbele lijnen, om het stuur en commando’s te bevestigen. Enkele weken later met een goed passend zadel hebben we het rijden echt op kunnen pakken (in de winter hadden we het zadel van mijn andere paard gebruikt, maar die lag niet ideaal, dus niet geschikt voor het inrijden, alleen voor het wennen aan gewicht op haar rug). Toen we wisten dat het water was gezakt en ze terug mocht naar het natuurgebied, hebben we voor het eerst ook los in de bak kunnen rijden, was een mooie afsluiting. Daarna ging ze de uiterwaarden weer op en kon ze weer alles verwerken.

Toevallig viel er anderhalve maand later een paard uit voor de al geboekte paardenvakantie met vriendinnen, aangezien mijn 4-jarige in theorie ingereden was en goed in conditie (immers op het natuurgebied werden elke dag vele kilometers afgelegd door de kudde) besloten om haar uit het natuurgebied te vissen en mee te nemen op vakantie.

Ze heeft het zo ontzettend top gedaan! De eerste buitenrit op vakantie was pas de 2e keer los onder het zadel en waarschijnlijk iets van de 10e keer dat ze een ruiter op haar rug had. Men geloofde op ons vakantieadres bijna niet dat dit paard nog maar net ingereden was, zo braaf en makkelijk dat ze zich gedroeg en zelfs vol vertrouwen voorop liep met de buitenritten.

Daarna heeft ze nog twee maand op de uiterwaarden kunnen lopen voordat ze definitief naar stal is gekomen.
Nu wordt ze gemiddeld 2x in de week gereden, meestal op buitenritjes van ongeveer 10 km per keer. Lekker veel rechtuit draven en galopperen.
Eens per twee weken hebben we een half uurtje les in de bak, maar ze is meer een buitenrit fan dan van het werk in de bak. Toch doet ze echt super goed haar best. Het is een mega evenwichtig paard geworden die zich makkelijk aan elke situatie aanpast. Ze moet nog 5 jaar worden, maar ik durf er echt elke ruiter op te zetten, van “beginner” tot gevorderd.



Geweldig voorbeeld. Dankjewel voor je bijdrage!

Wat voor natuurgebied is het, kunnen daar meer mensen met hun jonge paard gebruik van maken in overleg? (mag ook via BP)

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 09:58

Avalanche schreef:
Jonge paarden leren idd heel makkelijk, wil niet zeggen dat ze alles ook makkelijk verwerken.
En zeker jonge paarden willen heel graag, blijven aanbieden waardoor het risico van flooding heel groot is, en je soms veel meer vraagt dan ze mentaal aankunnen en goed begrijpen.
Het is niet omdat ze graag willen dat ze het ook aankunnen.


Het is daarom ook dat paarden met 3 (soms wat eerder, afhankelijk van wanneer ze zijn geboren) zadel- ruitermak gemaakt worden. In het voorjaar. Dat is dan niet meer dan een zadel op, ruiter op, rondje stappen links rechts en rondje draven. Vervolgens gaat het paard de rest van de zomer de wei op tot einde zomer (oktober). En heeft het paard alles mentaal kunnen verwerken. Als je dan rond oktober/november het paard weer rustig oppakt en een beetje gaat rijden dan is hij dat zeker niet vergeten.