Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 58 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Op welke leeftijf mag een paard zadelmak gemaakt worden?

 
Profiel   

Ik vind het niet verkeerd om ze vanaf 3-3.5 jaar eens een zadeltje erop te leggen, gewoon lekker spelenderwijs vertrouwd mee raken.
En af en toe een keertje er rustig op te zitten.
Tussendoor ze de tijd te geven om alles te overdenken.

Die van mij was ruim 3.5 toen er voor de eerste keer een zadeltje op ging. Super braaf.
De 3e keer erop was in het bos, ook super braaf.
Met ruim 5.5 toen pas echt wat meer gaan oppakken onder het zadel.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-22 10:11 



 
Profiel   

Ik ben nu een pony aan het inrijden die in mei 7 word.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-22 11:22 



 
Profiel   

Evamarie schreef
Daphara schreef
De meningen zijn over dit onderwerp erg verdeeld.
In mijn opinie is balanseren het beste wat je kunt doen. Ik ben niet tegen jong beginnen met zadelmak maken er een (lichte) ruiter op zetten. Wat vooral belangrijk is om het paard tijd te geven om alles te kunnen verwerken, zowel lichamelijk als mentaal.

Ik heb heel veel gehad aan dit artikel van Gisella Bartels in de keuze hoe ik mijn jonge paard zou beleren, maar ook in de keuze hoe haar opfok zou verlopen.

https://bartelshorseandhealthinstituut. ... ong-paard/

Hoe ik het gedaan heb (kun je rustig overslaan, is gewoon mijn verhaal):

Ik heb dus gekozen om de mijne in haar 2e levensjaar voor 7 maand een groot natuurgebied op te sturen om in een kudde te leven in de wintermaanden stond ze dan 24/7 buiten bij een boerderij met andere paarden en deed ik spelenderwijs grondwerk met haar. Voordat ze het daarop volgende jaar weer de uiterwaarden op ging hebben we haar rustig zadelmak gemaakt en heeft er een paar keer een lichte ruiter op gezeten. Daarna dus weer 7 maand pauze in een kudde op een uitgestrekt natuurgebied, met hoogteverschillen, verschillende ondergronden, ze moesten het water in om te drinken, soms zwommen ze over naar een ander eiland binnen het gebied. Elke keer als ik haar daar ophaalde na het seizoen was ze weer mega gegroeid in maat, maar ook in bespiering. Zoveel voordeel aan het houden op een natuurgebied in plaats van een postzegel weiland.

De winter erna weer eens rustig opgezadeld en twee of drie keer een ruiter op gezet, maar meer nog bezig geweest met dubbele lijnen en alles op stem commando zetten.

Het 3e seizoen in het natuurgebied werd afgelopen zomer (nadat ze er weer 3 maand had gelopen) onderbroken door extreem hoog water, een kans bij uitstek om haar tussendoor weer op te pakken bij stal. In die 6 weken hebben we een zadel aan laten meten, doorgewerkt met de dubbele lijnen, om het stuur en commando’s te bevestigen. Enkele weken later met een goed passend zadel hebben we het rijden echt op kunnen pakken (in de winter hadden we het zadel van mijn andere paard gebruikt, maar die lag niet ideaal, dus niet geschikt voor het inrijden, alleen voor het wennen aan gewicht op haar rug). Toen we wisten dat het water was gezakt en ze terug mocht naar het natuurgebied, hebben we voor het eerst ook los in de bak kunnen rijden, was een mooie afsluiting. Daarna ging ze de uiterwaarden weer op en kon ze weer alles verwerken.

Toevallig viel er anderhalve maand later een paard uit voor de al geboekte paardenvakantie met vriendinnen, aangezien mijn 4-jarige in theorie ingereden was en goed in conditie (immers op het natuurgebied werden elke dag vele kilometers afgelegd door de kudde) besloten om haar uit het natuurgebied te vissen en mee te nemen op vakantie.

Ze heeft het zo ontzettend top gedaan! De eerste buitenrit op vakantie was pas de 2e keer los onder het zadel en waarschijnlijk iets van de 10e keer dat ze een ruiter op haar rug had. Men geloofde op ons vakantieadres bijna niet dat dit paard nog maar net ingereden was, zo braaf en makkelijk dat ze zich gedroeg en zelfs vol vertrouwen voorop liep met de buitenritten.

Daarna heeft ze nog twee maand op de uiterwaarden kunnen lopen voordat ze definitief naar stal is gekomen.
Nu wordt ze gemiddeld 2x in de week gereden, meestal op buitenritjes van ongeveer 10 km per keer. Lekker veel rechtuit draven en galopperen.
Eens per twee weken hebben we een half uurtje les in de bak, maar ze is meer een buitenrit fan dan van het werk in de bak. Toch doet ze echt super goed haar best. Het is een mega evenwichtig paard geworden die zich makkelijk aan elke situatie aanpast. Ze moet nog 5 jaar worden, maar ik durf er echt elke ruiter op te zetten, van “beginner” tot gevorderd.



Geweldig voorbeeld. Dankjewel voor je bijdrage!

Wat voor natuurgebied is het, kunnen daar meer mensen met hun jonge paard gebruik van maken in overleg? (mag ook via BP)


Die van mij stond op 100 hectare uiterwaarden bij Wijhe in de buurt. Nou ja, 70 tot 100 hectare afhankelijk van de waterstand en of er een deel afgezet was voor de jonge koeien, meestal de eerste 2-3 maand van het seizoen. De kudde bestaat uit ongeveer 30 paarden van alle leeftijden, maar zeker 20 jonge paarden. Vorig jaar liep er ook een merrie met veulen bij en soms wat oudere paarden die moeten bijkomen. Alleen ruinen en merries en geen hengsten (behalve het veulen) om duidelijke reden natuurlijk.

Als je wat terug gaat op mijn Insta kom je genoeg foto’s en filmpjes tegen van Pleun op de uiterwaarden.

Je komt er bij een dergelijke plek niet zomaar tussen, ik ben ook via een paardenhandelaar (die goed bekend was met de beheerder) doorverwezen, zijn vrouw is een tijd lang mijn instructrice geweest en zo kon ik met een beetje geluk er tussen komen met een goede referentie.

Maar er zijn meer van dit soort natuurgebieden in NL waar paarden op een kudde mogen lopen, de ene veiliger dan de ander (meer toezicht), onze kudde werd dagelijks gecontroleerd en er liep een wandelroute doorheen, waardoor er ook altijd veel meldingen kwamen van wandelaars als er iets was met één van de paarden. Zo erg zelf dat ze een iets wat kreupel paard een verband je om het been gedaan hebben. De dierenarts was al geweest en het was niets ernstigs, het paard mocht blijven lopen, maar de beheerder kreeg wel 10 telefoontjes per dag, dus toen maar een verband je om het zere been gedaan om te laten zien dat het “behandeld” was en gelukkig werkte dat. Je hoort soms ook horror verhalen over paarden die vermist worden, maar dit gebied voelde heel erg veilig, juist omdat er zoveel controle was en alle uitgangen in het zicht langs de drukke dijk waren. Een ieder die een paard er uit wilde halen viel meteen op.
Enige nadeel was dat het in de winter onder water staat, dus het was echt maar van 1 mei tot eind november dat ze er op konden.
Voordeel van onder water staan is wel dat het elk voorjaar daar weer met een frisse lei begon en de wintermaanden nuttig besteed werden aan grondwerk en later het zadelmak maken.

Bokker Britt1 heeft haar paard ook op een natuurgebied gehad.
[PP] [volg] Van vrije natuur naar 'huis'

Misschien dat zij je kan laten weten hoe zij daar tussen is gekomen? Het loont ook om met gemeenten te bellen van natuurgebieden in de buurt waar paarden lopen, misschien kunnen zij je helpen aan een mooi plekje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-22 22:41 



 
Profiel   

Ik vind het naast de theorie en de groeischijven toch van heel veel meer dingen afhangen.

Een veulen hoort lang genoeg met de moeder te lopen en veel buiten, liefst in een kudde. Je leert een veulen het ABC en moet er imo verder niet teveel mee "spelen".
Goede opfok en voeding is belangrijk om te kunnen ontwikkelen.

Het trainen kan van jongs af aan in korte sessies van het herhalen en uitbreiden van het veulen ABC, mits iemand daar genoeg kunde voor heeft.

Heel veel paarden krijgen nog steeds een slechte start in het leven; worden vroeg geboren, komen weinig buiten, wordne te snel afgespeend en komen in de goedkoopste opfok die niet altijd voldoet qua voeding, ruimte etc.
Met 2,3 jaar worden ze op stal gezet en moeten aan het werk. Teveel, te snel, p[ de verkeerde manier etc.
Daarom vind ik het belangrijk op welke leeftijd je wat doet. Ondanks dat de groei ongeveer gelijk zal lopen, is de rest ook belangrijk.

Longeren en zeker bijzetten vind ik echt uit den boze en zou verboden moeten worden. Eerst vooral rechtuit. En er zijn genoeg andere dingen te doen om een paard te trainen en bewust te maken van lichaamsgebruik. Obstakels, balkjes etc. Maar ook hier weer; Korte sessies en veel vrij tussendoor.

Bij quarters verjaren ze officieel op 1 Jan. Je ziet dat veel fokkers vroeg fokken, zodat een paard in Jan/Feb/Mrt ook al echt 2jr is als ze beginnen met inrijden. Maar de paarden van Mei en Juni worden vaak ook begin vh jaar gestart en die zijn dus zelfs pas 1,5.
Daarbij zijn de vroege veulens vaak minder buiten geweest in het begin, wat slecht is voor het lijf en de ontwikkeling.

Ik vind wel dat je wat mag doen, maar alles passend bij de leeftijd, zowel mentaal en fysiek. De groeischijven zijn voor mij niet de belangrijkste reden om wel of niet te starten. Paarden zouden in de natuur nooit mensen dragen en ook echt niet alle jong ingereden paarden zijn stuk.

Heel veel paarden gaan ook stuk door jong te snel gaan, daarna verkeerd trainen en een slecht management. Het is rot, maar de meeste mensen maken hun paard zelf kapot.

En het voorbeeld dat genoemd werd; onze zoon zat in de voetbal selectie va zijn 8e. Dus 3x pw trainen, 1x pw wedstrijd en soms nog een oefenwedstrijd. Later ook 2 ochtenden trainen. Hij kreeg knieproblemen en moest stoppen. Heel sneu, maar de rest van de selectie ging gewoon door, dus echt niet al die jongens krijgen fysieke problemen.

Ik gaf met lesgeven altijd het voorbeeld; Iets dat breekbaar is pak je goed in als je gaat verhuizen. Zo moet je het ook zien met een lijf. Dat geldt voor ons mensen, maar ook voor dieren. Een goede basis bespiering en conditie komt door goed fokken, opgroeien en houden en voeden. Maar zoals ik schreef; sterker en bewust maken kan je al vroeg gaan opbouwen, mits in korte stappen en weten wanneer je stopt.

Je kan ook een 8jarige kopen, maar als de eerste 8jr niet goed waren, wordt het alsnog een zware dobber.

Daarbij kom je amper groene paarden tegen van die leeftijd. Zouden ook duurder worden dan een 2 jarige. En wees eerlijk............de meesten kopen een jong groen paard omdat die vaak goedkoper zijn. Helaas komen ze veel in verkeerde handen daardoor en heeft het paard enkele jaren later al een rugzakje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 02:19 



 
Profiel   

Ik vind de leeftijd van 3 niet verkeerd maar dan niet 3 gerekend vanaf 1 januari..

Mijn frieze hengst was ruim 3 dat hij zadelmak gemaakt werd. Wordt in Mei 4 en kent de basis. Stap draf galop en netjes naar de hand.
Verder snapt ie ongeveer dat hij iets opzij moet gaan bij druk van de kuit maar dan houd het wel opm
Zit er 3x pw op en dan niet eens zelf omdat ik mij te zwaar vind.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 05:51 



 

Daphara schreef
Daphara schreef
De meningen zijn over dit onderwerp erg verdeeld.
In mijn opinie is balanseren het beste wat je kunt doen. Ik ben niet tegen jong beginnen met zadelmak maken er een (lichte) ruiter op zetten. Wat vooral belangrijk is om het paard tijd te geven om alles te kunnen verwerken, zowel lichamelijk als mentaal.

Ik heb heel veel gehad aan dit artikel van Gisella Bartels in de keuze hoe ik mijn jonge paard zou beleren, maar ook in de keuze hoe haar opfok zou verlopen.

https://bartelshorseandhealthinstituut. ... ong-paard/

Hoe ik het gedaan heb (kun je rustig overslaan, is gewoon mijn verhaal):

Ik heb dus gekozen om de mijne in haar 2e levensjaar voor 7 maand een groot natuurgebied op te sturen om in een kudde te leven in de wintermaanden stond ze dan 24/7 buiten bij een boerderij met andere paarden en deed ik spelenderwijs grondwerk met haar. Voordat ze het daarop volgende jaar weer de uiterwaarden op ging hebben we haar rustig zadelmak gemaakt en heeft er een paar keer een lichte ruiter op gezeten. Daarna dus weer 7 maand pauze in een kudde op een uitgestrekt natuurgebied, met hoogteverschillen, verschillende ondergronden, ze moesten het water in om te drinken, soms zwommen ze over naar een ander eiland binnen het gebied. Elke keer als ik haar daar ophaalde na het seizoen was ze weer mega gegroeid in maat, maar ook in bespiering. Zoveel voordeel aan het houden op een natuurgebied in plaats van een postzegel weiland.

De winter erna weer eens rustig opgezadeld en twee of drie keer een ruiter op gezet, maar meer nog bezig geweest met dubbele lijnen en alles op stem commando zetten.

Het 3e seizoen in het natuurgebied werd afgelopen zomer (nadat ze er weer 3 maand had gelopen) onderbroken door extreem hoog water, een kans bij uitstek om haar tussendoor weer op te pakken bij stal. In die 6 weken hebben we een zadel aan laten meten, doorgewerkt met de dubbele lijnen, om het stuur en commando’s te bevestigen. Enkele weken later met een goed passend zadel hebben we het rijden echt op kunnen pakken (in de winter hadden we het zadel van mijn andere paard gebruikt, maar die lag niet ideaal, dus niet geschikt voor het inrijden, alleen voor het wennen aan gewicht op haar rug). Toen we wisten dat het water was gezakt en ze terug mocht naar het natuurgebied, hebben we voor het eerst ook los in de bak kunnen rijden, was een mooie afsluiting. Daarna ging ze de uiterwaarden weer op en kon ze weer alles verwerken.

Toevallig viel er anderhalve maand later een paard uit voor de al geboekte paardenvakantie met vriendinnen, aangezien mijn 4-jarige in theorie ingereden was en goed in conditie (immers op het natuurgebied werden elke dag vele kilometers afgelegd door de kudde) besloten om haar uit het natuurgebied te vissen en mee te nemen op vakantie.

Ze heeft het zo ontzettend top gedaan! De eerste buitenrit op vakantie was pas de 2e keer los onder het zadel en waarschijnlijk iets van de 10e keer dat ze een ruiter op haar rug had. Men geloofde op ons vakantieadres bijna niet dat dit paard nog maar net ingereden was, zo braaf en makkelijk dat ze zich gedroeg en zelfs vol vertrouwen voorop liep met de buitenritten.

Daarna heeft ze nog twee maand op de uiterwaarden kunnen lopen voordat ze definitief naar stal is gekomen.
Nu wordt ze gemiddeld 2x in de week gereden, meestal op buitenritjes van ongeveer 10 km per keer. Lekker veel rechtuit draven en galopperen.
Eens per twee weken hebben we een half uurtje les in de bak, maar ze is meer een buitenrit fan dan van het werk in de bak. Toch doet ze echt super goed haar best. Het is een mega evenwichtig paard geworden die zich makkelijk aan elke situatie aanpast. Ze moet nog 5 jaar worden, maar ik durf er echt elke ruiter op te zetten, van “beginner” tot gevorderd.



Die van mij stond op 100 hectare uiterwaarden bij Wijhe in de buurt. Nou ja, 70 tot 100 hectare afhankelijk van de waterstand en of er een deel afgezet was voor de jonge koeien, meestal de eerste 2-3 maand van het seizoen. De kudde bestaat uit ongeveer 30 paarden van alle leeftijden, maar zeker 20 jonge paarden. Vorig jaar liep er ook een merrie met veulen bij en soms wat oudere paarden die moeten bijkomen. Alleen ruinen en merries en geen hengsten (behalve het veulen) om duidelijke reden natuurlijk.

Als je wat terug gaat op mijn Insta kom je genoeg foto’s en filmpjes tegen van Pleun op de uiterwaarden.

Je komt er bij een dergelijke plek niet zomaar tussen, ik ben ook via een paardenhandelaar (die goed bekend was met de beheerder) doorverwezen, zijn vrouw is een tijd lang mijn instructrice geweest en zo kon ik met een beetje geluk er tussen komen met een goede referentie.

Maar er zijn meer van dit soort natuurgebieden in NL waar paarden op een kudde mogen lopen, de ene veiliger dan de ander (meer toezicht), onze kudde werd dagelijks gecontroleerd en er liep een wandelroute doorheen, waardoor er ook altijd veel meldingen kwamen van wandelaars als er iets was met één van de paarden. Zo erg zelf dat ze een iets wat kreupel paard een verband je om het been gedaan hebben. De dierenarts was al geweest en het was niets ernstigs, het paard mocht blijven lopen, maar de beheerder kreeg wel 10 telefoontjes per dag, dus toen maar een verband je om het zere been gedaan om te laten zien dat het “behandeld” was en gelukkig werkte dat. Je hoort soms ook horror verhalen over paarden die vermist worden, maar dit gebied voelde heel erg veilig, juist omdat er zoveel controle was en alle uitgangen in het zicht langs de drukke dijk waren. Een ieder die een paard er uit wilde halen viel meteen op.
Enige nadeel was dat het in de winter onder water staat, dus het was echt maar van 1 mei tot eind november dat ze er op konden.
Voordeel van onder water staan is wel dat het elk voorjaar daar weer met een frisse lei begon en de wintermaanden nuttig besteed werden aan grondwerk en later het zadelmak maken.

Bokker Britt1 heeft haar paard ook op een natuurgebied gehad.
[PP] [volg] Van vrije natuur naar 'huis'

Misschien dat zij je kan laten weten hoe zij daar tussen is gekomen? Het loont ook om met gemeenten te bellen van natuurgebieden in de buurt waar paarden lopen, misschien kunnen zij je helpen aan een mooi plekje.


Dankjewel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 09:44 



 
Profiel   

Mijn persoonlijke mening is minimum 3 maar liever 4 of 5. Ze zeggen vaak: "Een jaar langer wachten met zadelmak maken is 10 jaar langer rijpaard zijn." Maar iedereen heeft daar zowat zijn eigen ideeen over ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-23 18:24 



 
Profiel   

Ik heb een aantal paarden ruitermak gemaakt en bij de net aan 3 jarigen merkte ik echt wel dat ze veel minder aankonden, meer moeite met balans hadden en weinig concentratie vermogen. Met een eigen paard zou ik het op die leeftijd echt bij spelenderwijs dingen leren houden en meenemen als handpaard.

Ik had gemiddeld genomen het liefst 4 jarigen, vanaf een jaar of 6 zijn ze al aardig zelfstandig en dat kan dan tegen gaan werken. Maar goed ik had voor hun de tijd niet om een goede band op te bouwen, dat kan je met je eigen paard wel :).
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-23 18:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 58 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen