Veel te veel energie op bosrit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
onpaard

Berichten: 2963
Geregistreerd: 28-03-13

Re: Veel te veel energie op bosrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 08:42

Heb je geen lang pad waarop je een keer voluit kan gaan? Een pad dat zo lang is dat ze ergens halve wegen uit zichzelf terug komt? En dan kijken hoe ontspannen de rit erna is.

Vesceron

Berichten: 1427
Geregistreerd: 25-08-09
Woonplaats: R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 09:06

Hoe lang loop je nu tegen dit probleem aan?
Is het nog steeds exact even erg als aan het begin of zit er wel enige vooruitgang in?

Toen ik mijn huidige paard 1,5 jaar geleden naar mijn huidige stal haalde ben ik na een aantal weken begonnen met naar buiten gaan. Eerst een aantal weken aan de hand, daarna er op. Eerst steeds hetzelfde rondje, soms linksom soms rechtsom en dan heel langzaam uitbreiden en veranderen. Maar wel altijd 3 a 5 keer per week naar buiten, heel consequent.
Als hij hard wilde/ging dribbelen, ging ik stappen, was hij weer rustig dan ging ik draven of galoperen, werd hij weer te druk dan weer stappen. Om hem echt te leren op mij te wachten, ik bepaal het tempo. Ook nooit steeds op dezelfde plek draven en galoperen, dat hebben ze snel door.

Ik heb een hele chille goedsul, maar het heeft zeker 9 maanden geduurd voordat ik echt volledig ontspannen op buitenrit kon (en nog heeft 'ie weleens een bui)

Ik kan me zomaar voorstellen dat het met een ras zoals jou merrie nog wel veel langer duurt dan 9 maanden.
Veel geduld, heel veel herhalen en bouw aan het vertrouwen en tempo controle buiten.

Afanaisa91

Berichten: 1342
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Re: Veel te veel energie op bosrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 09:12

Omdat je schreef dat enkel ernaast lopen werkt, zou ik met je paard gaan wandelen. Idealiter steeds dezelfde route, om vertrouwd te raken met de omgeving en regelmaat te creeeren. Ipv het rijden en steeds afstappen, zou je op termijn (als dit werkt) het wandelen wat kunnen afwisselen met opstappen.

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 09:17

Is het een idee om juist veel oefeningen te rijden als hij druk is. Schouder binnenwaarts, wijken, travers en dan snel afwisselen(kontje naar links paar passen, kontje naar rechts etc.). Ook al is dat in een dribbel. Moment dat hij dan ontspant een keer dan meteen wat ruimte geven zodat de dribbel een drafje wordt en op een ontspannen moment een stap kan worden?
Dat werkte vroeger bij die van mij wel en werd er ook nog heel soepel van en goed aan het been en zit.

Sintara

Berichten: 7393
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Veel te veel energie op bosrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 09:40

Of zelf ernaast gaan lopen en een andere ruiter erop zetten?

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-22 12:46

Afanaisa91 schreef:
Omdat je schreef dat enkel ernaast lopen werkt, zou ik met je paard gaan wandelen. Idealiter steeds dezelfde route, om vertrouwd te raken met de omgeving en regelmaat te creeeren. Ipv het rijden en steeds afstappen, zou je op termijn (als dit werkt) het wandelen wat kunnen afwisselen met opstappen.




Dat doe ik ook zeker! Maar dat helpt niet, ik ben al zo vaak aan de hand gaan wandelen maar het is gewoon voor haar een hele andere situatie als ik er op zit en ze me niet kan zien

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-22 12:49

Vesceron schreef:
Hoe lang loop je nu tegen dit probleem aan?
Is het nog steeds exact even erg als aan het begin of zit er wel enige vooruitgang in?

Toen ik mijn huidige paard 1,5 jaar geleden naar mijn huidige stal haalde ben ik na een aantal weken begonnen met naar buiten gaan. Eerst een aantal weken aan de hand, daarna er op. Eerst steeds hetzelfde rondje, soms linksom soms rechtsom en dan heel langzaam uitbreiden en veranderen. Maar wel altijd 3 a 5 keer per week naar buiten, heel consequent.
Als hij hard wilde/ging dribbelen, ging ik stappen, was hij weer rustig dan ging ik draven of galoperen, werd hij weer te druk dan weer stappen. Om hem echt te leren op mij te wachten, ik bepaal het tempo. Ook nooit steeds op dezelfde plek draven en galoperen, dat hebben ze snel door.

Ik heb een hele chille goedsul, maar het heeft zeker 9 maanden geduurd voordat ik echt volledig ontspannen op buitenrit kon (en nog heeft 'ie weleens een bui)

Ik kan me zomaar voorstellen dat het met een ras zoals jou merrie nog wel veel langer duurt dan 9 maanden.
Veel geduld, heel veel herhalen en bouw aan het vertrouwen en tempo controle buiten.



Bedankt voor de tips, wel wil ik nog even toevoegen dat steeds op een andere plek galloperen geen optie is, dat heb ik in het begin als tip gekregen en had ik nooit moeten doen, nu denkt ze op elk pad wat er lang genoeg uit ziet " oh we mogen" en word het alleen maar erger.. dat probleem had ik eerst echt bijna nooit, toen was het alleen vooral dribbelen, dus dat is wel een beetje waar het ontstaan is volgensmij

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-22 12:51

onpaard schreef:
Heb je geen lang pad waarop je een keer voluit kan gaan? Een pad dat zo lang is dat ze ergens halve wegen uit zichzelf terug komt? En dan kijken hoe ontspannen de rit erna is.



Helaas niet nee, ivm de mensen en honden die loslopen, heb dit wel een keer in een paar hele lange weilanden gedaan ( echt een enorm stuk ) maar ze kwam alsnog erg moeilijk terug en was alleen maar heter, moe maken werkt ook niet, ze gaat echt door tot ze er bij neer valt

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-22 12:52

Lienboon schreef:
Happyhrs schreef:
Nee dat niet, maar alle paarden krijgen hetzelfde hooi, kan het daar aan liggen?


Ja kan zeker.. het helpt in ieder geval niet als het hooi heel hoog in eiwitten/energie is.

Geen idee of het bij jouw paard meespeelt, maar omdat je zegt dat het paard het eerst niet deed? Bij die van mij was het heel duidelijk.



Hoe kan ik dat laten testen?

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-22 12:55

cissy schreef:
Wat Ikke zegt denk ik ook aan. Ze komt uit Spanje zeg je, reken maar dat dat ander gras/hooi is dan ze hier krijgt. Kan wel eens veel te rijk zijn voor haar.

Daarnaast zeg je zelf dat je je opfokt bij het buitenrijden omdat het al een tijdje niet lekker gaat. Ben je zelf dan ook niet onderdeel van de spanning die je paard opbouwt?

Heb je er al eens een andere zeer ervaren nuchtere ruiter opgezet? Die niet zo onder de indruk is van wat stuiteren.

In welke omgeving woon je?



Houd er rekening mee dat dit nu al echt een tijd een probleem is, en ik mij er echt niet sinds het eerste moment druk om ben gaan maken, dit gaat nu al maanden zo, en ik ben er nooit echt boos om geweest maar het word ook niet beter. Ik zie geen vooruitgang na MAANDEN... dat is gewoon niet leuk en daarom zeker de afgelopen tijd kan dat idd mee helpen, maar het is niet de oorzaak van het probleem


Ik woon in limburg

En ik kan haar helaas moeilijk geen gras of hooi laten eten, ze staat op een stalling en dus ook in de wei, zou het aan het eten liggen is er dus geen oplossing voor?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 12:59

Je kan dit probleem echt niet oplossen via Bokt. Niemand ziet wat je paard doet en niemand ziet jouw reactie op je paard. Daar kan echt alles vanaf hangen.

En niet rot bedoeld, maar zoals jij schrijft, zit er een hoop frustratie en dat voelt je paard.

Ik heb genoeg pony's gehad die dribbelde en stuiterde, maar nooit er vandoor gingen. Mijn vroegere merrie dribbelde de hele weg na eerste galopje, wist ook waar ze mocht, maar dat deden we vaak ook.
En soms een keer niet. Dan stuiterde ze tot halverwege en gaf het op.

Mijn oude ruin anticipeerde bij elk breed zandpad, omdat ik ze vaak liet gaan. Maar hij bleef wel altijd afwachten en bij me. Deed hij teveel aanstalten, zette ik hem op de kleine cirkels en daarna zijgangen, weer kleine cirkel en bijv een keer achteruit.
Maar zeker nooit trekken of rukken aan de mond.

Hij kon erg goed opkrullen, waardoor je voor je gevoel nog weinig over had en juist dan gaf of geef ik been. Mensen die meereden vroegen weleens waarom ik zo een opgewonden paard been gaf, maar dat is juist om hem uit die modus te halen en aan de mond rukken en trekken doe ik niet en heeft ook geen nut.
Heb weleens iemand met wie ik samen reed in de verte zien verdwijnen en met 2 handen aan de teugels zien hangen, maar je begint niks als ze willen gaan.

Je moet het vertrouwen en trainen in de bak gaan opbouwen en met les. Buiten aan de hand wandelen vanuit stal, dus zonder opzadelen en heel relaxt samen.
Dan een keer een mini stukje uitstappen en weer terug. Geen grenzen verleggen, blij zijn met wat goed gaat.
Voor het vertrouwen zal je toch ook moeten loslaten, vandaar eerst aan lang teugeltje enkele meters uitstappen.

Verhuizen heeft altijd impact, dus het kan soms echt tijd kosten. Maar als jij nu er zo anders in staat, voelt ze dat ook.
Ander voer kan zeker meespelen, maar zou niet zo een groot verschil mogen zijn. Ook een paard vol energie, moet te trainen zijn.

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-22 13:10

superpony schreef:
Je kan dit probleem echt niet oplossen via Bokt. Niemand ziet wat je paard doet en niemand ziet jouw reactie op je paard. Daar kan echt alles vanaf hangen.

En niet rot bedoeld, maar zoals jij schrijft, zit er een hoop frustratie en dat voelt je paard.

Ik heb genoeg pony's gehad die dribbelde en stuiterde, maar nooit er vandoor gingen. Mijn vroegere merrie dribbelde de hele weg na eerste galopje, wist ook waar ze mocht, maar dat deden we vaak ook.
En soms een keer niet. Dan stuiterde ze tot halverwege en gaf het op.

Mijn oude ruin anticipeerde bij elk breed zandpad, omdat ik ze vaak liet gaan. Maar hij bleef wel altijd afwachten en bij me. Deed hij teveel aanstalten, zette ik hem op de kleine cirkels en daarna zijgangen, weer kleine cirkel en bijv een keer achteruit.
Maar zeker nooit trekken of rukken aan de mond.

Hij kon erg goed opkrullen, waardoor je voor je gevoel nog weinig over had en juist dan gaf of geef ik been. Mensen die meereden vroegen weleens waarom ik zo een opgewonden paard been gaf, maar dat is juist om hem uit die modus te halen en aan de mond rukken en trekken doe ik niet en heeft ook geen nut.
Heb weleens iemand met wie ik samen reed in de verte zien verdwijnen en met 2 handen aan de teugels zien hangen, maar je begint niks als ze willen gaan.

Je moet het vertrouwen en trainen in de bak gaan opbouwen en met les. Buiten aan de hand wandelen vanuit stal, dus zonder opzadelen en heel relaxt samen.
Dan een keer een mini stukje uitstappen en weer terug. Geen grenzen verleggen, blij zijn met wat goed gaat.
Voor het vertrouwen zal je toch ook moeten loslaten, vandaar eerst aan lang teugeltje enkele meters uitstappen.

Verhuizen heeft altijd impact, dus het kan soms echt tijd kosten. Maar als jij nu er zo anders in staat, voelt ze dat ook.
Ander voer kan zeker meespelen, maar zou niet zo een groot verschil mogen zijn. Ook een paard vol energie, moet te trainen zijn.



Over mijn frustratie heb ik al een stukje geschreven, en waarom het probleem daar niet bij ontstaan is, ik haat te veel in de mond zitten, en wat ik nu toe is haar omdraaien, vaak naar de bosrand, dan laat ik haar even stil staan maar gelijk begint ze verder te dribbelen, ik heb haar laatst op een lang pad door laten dribbelen met lange teugel ( het is echt dribbelen niet drammen of ze mag rennen ) in de hoop dat ze er mee ophield,


Alles gedaan
-Naar achter gezeten, mezelf zwaar maken
-Stem commando's ( waar ze met longeren en normaal rijden wel super goed naar luisterd )

Maar hele hele pad en de rest van de rit gewoon door blijven gaan


En dit oplossen via bokt is ook niet mijn idee, ik wil kijken wat andere mensen hun ervaringen hiermee zijn, en of er dingen kunnen zijn die ik over het hoofd zie. Zoals ik uitgelegd heb ben ik opzoek naar iemand die mee kan kijken maar daar ga ik geen 50€ aan alleen al reiskosten voor betalen.. ik zoek iemand in de buurt, die ik tot nu toe nog niet heb gevonden

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Veel te veel energie op bosrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 13:19

Ja, maar die frustratie schrijf je hier wel en is dusdanig belangrijk, dat we dat hier verder niet kunnen beoordelen.

Het is vrij simpel; een paard doet niks zomaar. Er is altijd een reden.........

Naar achter zitten, helpt niet. Zwaar maken, als je het goed doet wel, net als je ademhaling. Heb jaren les gegeven en mensen hun paard laten halthouden op ademhaling.

Ik weet niet waar je woont, maar 50euro reiskosten rij je half Nederland voor door. Er is overal wel iemand te vinden of dichterbij dat het echt geen 50 euro aan reiskosten is.

En daarbij is het toch de enige oplossing. Of je gaat zo door, of je verkoopt je paard of je neemt les. Meer smaken zijn er niet.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 13:34

Ik had ook zo'n hete, in de bak braaf maar buiten ging de turbo aan. Geen lichamelijke ongemakken maar puur enthousiasme, de eerste keer buiten schrok ik mij een ongeluk :D Dacht een handgalopje te doen maar toen bleek ik op een Ferrari te zitten. Voor de veiligheid zou ik een thiedeman gebruiken, dan heb je in noodsituaties rembekrachteging.

Ga je af en toe een keertje het bos in of dagen achter elkaar? Die van mij was op een enkele rit superheet maar als ik een lang weekend weg ging (in de buurt geen bos) was ze dat alleen de eerste 2 dagen. Daarna was dat overenthousiaste er wel van af.

De tip om er zelf naast te lopen met een ander er op vond ik ook wel een goede. En heb je wel eens gereden in een grotere groep (onbekende) paarden? Misschien dat je paard dan te druk bezig is met de andere paarden in te schatten ipv need for speed?

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-22 19:55

superpony schreef:
Ja, maar die frustratie schrijf je hier wel en is dusdanig belangrijk, dat we dat hier verder niet kunnen beoordelen.

Het is vrij simpel; een paard doet niks zomaar. Er is altijd een reden.........

Naar achter zitten, helpt niet. Zwaar maken, als je het goed doet wel, net als je ademhaling. Heb jaren les gegeven en mensen hun paard laten halthouden op ademhaling.

Ik weet niet waar je woont, maar 50euro reiskosten rij je half Nederland voor door. Er is overal wel iemand te vinden of dichterbij dat het echt geen 50 euro aan reiskosten is.

En daarbij is het toch de enige oplossing. Of je gaat zo door, of je verkoopt je paard of je neemt les. Meer smaken zijn er niet.




Er is geen rede dat je zon botte reactie hoeft te schrijven, ik begrijp je punt maar het had op een iets aardigere toon gemogen.

MyWishMax

Berichten: 25289
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 20:04

Maar hoe lang sta je op deze stal? Je vorige topic stond ze nog alleen en die is niet zo lang geleden toch? Een verhuizing kan heel veel impact hebben, helemaal als je dat een paar keer achter elkaar moet doen en daarbij nog afspenen van veulen. En dat kan in alle aspecten doorwerken.

Misschien heeft ze ondertussen gewoon veel te veel spanning.

Daarnaast, je schrijft dat je haat richting bosrand draait en daar stil laat staan. Ik kan mijn paard bijvoorbeeld beter niet stil zetten als ze zo heet is. Juist blijven stappen of dribbelen en dan eventueel een volte of zijgang. Maar ik maak me niet druk over dat dribbelen op zo'n moment, als paard te veel spanning heeft en niet wil stappen mogen ze dribbelen zolang ze maar bij me blijven en dus niet aandragen oid.

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-22 20:12

Rytir schreef:
Ik had ook zo'n hete, in de bak braaf maar buiten ging de turbo aan. Geen lichamelijke ongemakken maar puur enthousiasme, de eerste keer buiten schrok ik mij een ongeluk :D Dacht een handgalopje te doen maar toen bleek ik op een Ferrari te zitten. Voor de veiligheid zou ik een thiedeman gebruiken, dan heb je in noodsituaties rembekrachteging.

Ga je af en toe een keertje het bos in of dagen achter elkaar? Die van mij was op een enkele rit superheet maar als ik een lang weekend weg ging (in de buurt geen bos) was ze dat alleen de eerste 2 dagen. Daarna was dat overenthousiaste er wel van af.

De tip om er zelf naast te lopen met een ander er op vond ik ook wel een goede. En heb je wel eens gereden in een grotere groep (onbekende) paarden? Misschien dat je paard dan te druk bezig is met de andere paarden in te schatten ipv need for speed?




Vandaag naar het bos gegaan met mijn moeder er op ( en ik ernaast ) was super gezellig en echt geen negatieve energie of frustratie gehad maar ze was zeker nog even voorwaarts dus er is een grote kans dat het in haar karaker zit, ( dit gaan we vaker doen om te zien hoe dat gaat )

In een groep heb ik ook al 2x met haar gedaan, gewoon met een manege les mee, daar gaat het ook prima, beetje drammerig maar ik kan haar dr wel achter houden etc. het probleem waar ik tegen aanloop zijn de bosritten alleen of met zn twee, dan kan ik zeggen " het is me te moeilijk ik ga alleen met een groep op buitenrit" maar ik heb er vertrouwen in dat ze het echt wel af kan leren, het is gewoon heel erg veel herhalen en oefenen en vooral geduld

Het stukje geduld vind ik vooral door mijn autisme en adhd erg moeilijk en dat is echt gewoon iets waar ik echt mee zit soms, als het mij echt te veel word ga ik ook niet door omdat ik dan als een soort bom kan omploffen en dat is al helemaal niet goed, en dat voorkom ik ook

Heel veel mensen geven mij de tips " geduld hebben en door blijven zetten" dat is ook echt goed advies! En daar doe ik erg mijn best in maar dat werk voor mij gewoon wat anders, en dan kan je een bericht achter laten met " koop dan een ander paard" maar dat vind ik echt niet kunnen. Dat sommige mensen hier het nou echt puur als een sport of hobby zien dat kan maar dat vind ik zielig.

Het is een dier, en tuurlijk is het anders dan een hond, maar als je je paard zo maar in zou ruilen vind ik dat raar, ik kan me niet voorstellen een paard te zijn en 8x een ander baasje te krijgen en andere omgeving en steeds andere maatjes.

Dat wou ik er even bij zeggen omdat ik nu al 2x een soortgelijke reactie heb gehad

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-22 20:18

MyWishMax schreef:
Maar hoe lang sta je op deze stal? Je vorige topic stond ze nog alleen en die is niet zo lang geleden toch? Een verhuizing kan heel veel impact hebben, helemaal als je dat een paar keer achter elkaar moet doen en daarbij nog afspenen van veulen. En dat kan in alle aspecten doorwerken.

Misschien heeft ze ondertussen gewoon veel te veel spanning.

Daarnaast, je schrijft dat je haat richting bosrand draait en daar stil laat staan. Ik kan mijn paard bijvoorbeeld beter niet stil zetten als ze zo heet is. Juist blijven stappen of dribbelen en dan eventueel een volte of zijgang. Maar ik maak me niet druk over dat dribbelen op zo'n moment, als paard te veel spanning heeft en niet wil stappen mogen ze dribbelen zolang ze maar bij me blijven en dus niet aandragen oid.



Nee klopt! Dat dribbelen is zeker niet altijd even erg, hierin bedoelde ik echt door drammen, als ze gaat dribbelen laat ik meestal de teugels lang en blijf ik rustig zitten, maar vooral op de terug weg als wij over de weg moeten, moet ze dit gewoon afleren, meestal stoppen autos gelukkig wel, maar veel ook niet

Klopt! De stalling staat zij nog niet erg lang, maar het is hetzelfde bos! :) En ik snap echt zeker dat al die factoren mee kunnen werken, alleen laat ze dit in de bak niet zien, wat ik erg raar vind
Ze schiet hooguit een paar keer vooruit in een bocht maar dan neem ik haar terug en doet ze dat ook gelijk, vooral op stemgeluid reageerd ze snel maar het is net alsof ze in het bos mij compleet negeerd

Amber_anneJarig

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 20:20

Je moet momenten dat het beter gaat uitbouwen. Dus als het met een groep beter gaat zorg dan dat het daar perfect gaat voor je naar een volgende stap wilt.

Als ze rustig is met je moeder er op blijf dat dan doen tot het helemaal goed gaat. Doe dan een klein stapje erbij zoals een paar meter afsplitsen of aan de lijn een stukje draven.
Neem er vooral de tijd voor en bouw alleen maar uit op positieve ervaringen. Dus ook niet meer alleen naar buiten in de tussen tijd

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 00:57

Happyhrs schreef:
superpony schreef:
Ja, maar die frustratie schrijf je hier wel en is dusdanig belangrijk, dat we dat hier verder niet kunnen beoordelen.

Het is vrij simpel; een paard doet niks zomaar. Er is altijd een reden.........

Naar achter zitten, helpt niet. Zwaar maken, als je het goed doet wel, net als je ademhaling. Heb jaren les gegeven en mensen hun paard laten halthouden op ademhaling.

Ik weet niet waar je woont, maar 50euro reiskosten rij je half Nederland voor door. Er is overal wel iemand te vinden of dichterbij dat het echt geen 50 euro aan reiskosten is.

En daarbij is het toch de enige oplossing. Of je gaat zo door, of je verkoopt je paard of je neemt les. Meer smaken zijn er niet.




Er is geen rede dat je zon botte reactie hoeft te schrijven, ik begrijp je punt maar het had op een iets aardigere toon gemogen.


Ik ben niet bot, maar je hebt een probleem en leest niet de oplossingen. Lessen of goede begeleiding is de enige manier. Zomaar wat doen en de ene dag dit en de andere dag dat, gaat niet helpen.

Zelfde als mensen die zeggen dat je "gewoon" moet doorzetten. Wat moet je doorzetten volgens hun? Blijven doen, zonder dat er iets verandert?

Mensen willen je helpen, herkennen je probleem, maar meer dan wat typen kan je niet op iets als Bokt.

En ik gun je de lol met je paard, maar heb tijdens het lesgeven te vaak gezien dat het bij mensen was verdwenen door dit soort problemen. Dat is zonde.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 10:21

Weet je wat het ook is, jij zegt dat je door je ADHD en autisme bepaalde dingen niet kunt, zoals geduld bewaren bijvoorbeeld.
Denk je eens in dat je paard óók ADHD heeft, die heeft nou eenmaal ook dat karakter en kan daar niks aan doen.
Jullie zullen er samen mee om moeten leren gaan en anders toch een minder gevoelig paard gaan kopen.

Jouw karakter is niet te veranderen maar dat van je paard ook niet.

Mijn paard kon ook vreselijk stuiteren en vooral op de terugweg, ja het zij zo, heb het geprobeerd maar ze heeft tot haar dood op haar 27e gestuiterd. Gelukkig wel altijd hanteerbaar gebleven en nooit gevaarlijke situaties erdoor gehad. Ik ben zelf wel een zekere ruiter anders had ik wel een enorm probleem gehad.

Er waren soms goede dagen dat ze minder dramatisch deed maar meestal was het wel stuiteren.

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 13:19

cissy schreef:
Weet je wat het ook is, jij zegt dat je door je ADHD en autisme bepaalde dingen niet kunt, zoals geduld bewaren bijvoorbeeld.
Denk je eens in dat je paard óók ADHD heeft, die heeft nou eenmaal ook dat karakter en kan daar niks aan doen.
Jullie zullen er samen mee om moeten leren gaan en anders toch een minder gevoelig paard gaan kopen.

Jouw karakter is niet te veranderen maar dat van je paard ook niet.

Mijn paard kon ook vreselijk stuiteren en vooral op de terugweg, ja het zij zo, heb het geprobeerd maar ze heeft tot haar dood op haar 27e gestuiterd. Gelukkig wel altijd hanteerbaar gebleven en nooit gevaarlijke situaties erdoor gehad. Ik ben zelf wel een zekere ruiter anders had ik wel een enorm probleem gehad.

Er waren soms goede dagen dat ze minder dramatisch deed maar meestal was het wel stuiteren.




Ik ben zelf ook echt zeker van wat ik doe, anders begin ik er niet aan, en zoals ik zei kan het karakter of spanning zijn door een nieuwe omgeving, maar de rede waarom ik dit topic heb geopend is voor als mensen mischien tips hadden of wat anderen in deze situatie hebben gedaan, meestal erger ik me er niet heel erg aan, maar de keren dat ze mijn grenzen opzoekt en het gevaarlijk kan worden word ik boos. Karakter of niet, dat moet ze gewoon niet doen, en dat is wat ik moeilijk vind, ik krijg altijd echt een schuldgevoel ( al is er na het rijden niks aan de hand, ze doet niet schuw etc )

Ik loop echt niet in dr mond te zagen of te hangen maar het is alsnog niet fijn voor haar, het probleem hier is niet echt dat ze het doet, maar wat er bij komt kijken, het liefste rijd ik zonder bit ( en dit doe ik ook in de bak ) maar in het bos is dat helemaal niet te doen, er zitten ook echt wel momenten tussen dat ze het goed doet, vandaar dat ik er verder mee wil werken

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 13:59

Happyhrs schreef:
Bedankt voor de tips, wel wil ik nog even toevoegen dat steeds op een andere plek galloperen geen optie is, dat heb ik in het begin als tip gekregen en had ik nooit moeten doen, nu denkt ze op elk pad wat er lang genoeg uit ziet " oh we mogen" en word het alleen maar erger.. dat probleem had ik eerst echt bijna nooit, toen was het alleen vooral dribbelen, dus dat is wel een beetje waar het ontstaan is volgensmij


Ik heb een hele periode hetzelfde probleem gehad. Beest was van nature kei lui. Z2 dressuur en thuis zelfs zonder tuig super te rijden. Maar hij was ook L eventing en had zijn 'roeping' gevonden in onze galoptrainingen (interval werk) ~~}>
Phoewie daar heb ik mee afgezien.

Heel veel geprobeerd. Ook veel van de tips die hier gegeven worden.
Sommige dingen werkten aardig. Anders helemaal niet.

Wat ik nog niet echt voorbij heb zien komen:
- Heeel heeel heeeeeel erg op je eigen houding letten bij het terug rijden. Los blijven zitten, buikspieren aanspannen, geen spanning op je schouders, benen heel kalm op hun plek (niet klemmen) en heel goed letten op de plek van je romp. Mijn paard zag ieder 'foutje' in mijn houding als aanwijzing: 'zie je wel, jij wil ook hard he' {:)-:( Daarmee wil ik niet zeggen dat je geen (forse) hulpen mag geven om terug te rijden. Maar dat je als je even geen hulp geeft helemaal terug gaat naar fase 0. En tijdens de 'terug' hulp dus ook heel goed opletten dat je bijvoorbeeld niet je been aan klemt omdat je zo hard op de rem trapt.
- toch dressuur blijven rijden. Dus inderdaad heeeeeeeel veel overgangen en zijgangen. Ging ik we rechtdoor was het weer 'kanon vooruit' maar ik kon mezelf op die manier toch even een 'pauze' geven. En hij leerde er wel beter van opletten op mij. Ik had alleen het achterwaarts nooit moeten toevoegen aan dat arsenaal. Want toen vond hij achteruit rennen ook wel een mooie uitlaat klep.
- route aanpassen. Ik ben bijvoorbeeld 8tjes gaan maken in het bos. Dat schepte verwarring. Want hij wist nooit waar we heen gingen, welke paadjes en of we nou richting of van huis af gingen.

En een troost: bij ons is het uiteindelijk weer normaal geworden.

Vesceron

Berichten: 1427
Geregistreerd: 25-08-09
Woonplaats: R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 09:03

Happyhrs schreef:
Vesceron schreef:
Hoe lang loop je nu tegen dit probleem aan?
Is het nog steeds exact even erg als aan het begin of zit er wel enige vooruitgang in?

Toen ik mijn huidige paard 1,5 jaar geleden naar mijn huidige stal haalde ben ik na een aantal weken begonnen met naar buiten gaan. Eerst een aantal weken aan de hand, daarna er op. Eerst steeds hetzelfde rondje, soms linksom soms rechtsom en dan heel langzaam uitbreiden en veranderen. Maar wel altijd 3 a 5 keer per week naar buiten, heel consequent.
Als hij hard wilde/ging dribbelen, ging ik stappen, was hij weer rustig dan ging ik draven of galoperen, werd hij weer te druk dan weer stappen. Om hem echt te leren op mij te wachten, ik bepaal het tempo. Ook nooit steeds op dezelfde plek draven en galoperen, dat hebben ze snel door.

Ik heb een hele chille goedsul, maar het heeft zeker 9 maanden geduurd voordat ik echt volledig ontspannen op buitenrit kon (en nog heeft 'ie weleens een bui)

Ik kan me zomaar voorstellen dat het met een ras zoals jou merrie nog wel veel langer duurt dan 9 maanden.
Veel geduld, heel veel herhalen en bouw aan het vertrouwen en tempo controle buiten.



Bedankt voor de tips, wel wil ik nog even toevoegen dat steeds op een andere plek galloperen geen optie is, dat heb ik in het begin als tip gekregen en had ik nooit moeten doen, nu denkt ze op elk pad wat er lang genoeg uit ziet " oh we mogen" en word het alleen maar erger.. dat probleem had ik eerst echt bijna nooit, toen was het alleen vooral dribbelen, dus dat is wel een beetje waar het ontstaan is volgensmij


Dan denk ik dat je misschien galop even op pauze moet zetten en het bij stap en draf houden tot dat die 2 gangen onder controle zijn. Ik ben op de plekken waar hij hard wilde / ging dribbelen altijd gaan stappen, overal waar hij dacht te kunnen gaan, terug naar stappen.
Als je paard nu overal denkt te mogen gaan, dan is het voorlopig overal stappen. (evt draven als daar wel controle is)
Het kan natuurlijk niet zo zijn dat je de rest van jullie leven maar op 1 plek kunnen galoperen.
Ik denk dat je paard echt eerst moet leren op jou te wachten en niet het tempo te bepalen, uitbouwen vanuit stap, draf en pas over een paar maanden weer galop.
Heel saai, heel veel geduld voor nodig maar uiteindelijk kun je dan wel ontspannen het bos door.

toevoeging:
In het begin zal die stap (en evt draf) uiteraard alles behalve ontspannen zijn. Wellicht dribbel je het hele bos door. Maar volhouden en geduld, geduld, geduld.
Het kost gewoon heel veel tijd en geduld.
Succes

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 09:17

Happyhrs schreef:
superpony schreef:
Je kan dit probleem echt niet oplossen via Bokt. Niemand ziet wat je paard doet en niemand ziet jouw reactie op je paard. Daar kan echt alles vanaf hangen.

En niet rot bedoeld, maar zoals jij schrijft, zit er een hoop frustratie en dat voelt je paard.

Ik heb genoeg pony's gehad die dribbelde en stuiterde, maar nooit er vandoor gingen. Mijn vroegere merrie dribbelde de hele weg na eerste galopje, wist ook waar ze mocht, maar dat deden we vaak ook.
En soms een keer niet. Dan stuiterde ze tot halverwege en gaf het op.

Mijn oude ruin anticipeerde bij elk breed zandpad, omdat ik ze vaak liet gaan. Maar hij bleef wel altijd afwachten en bij me. Deed hij teveel aanstalten, zette ik hem op de kleine cirkels en daarna zijgangen, weer kleine cirkel en bijv een keer achteruit.
Maar zeker nooit trekken of rukken aan de mond.

Hij kon erg goed opkrullen, waardoor je voor je gevoel nog weinig over had en juist dan gaf of geef ik been. Mensen die meereden vroegen weleens waarom ik zo een opgewonden paard been gaf, maar dat is juist om hem uit die modus te halen en aan de mond rukken en trekken doe ik niet en heeft ook geen nut.
Heb weleens iemand met wie ik samen reed in de verte zien verdwijnen en met 2 handen aan de teugels zien hangen, maar je begint niks als ze willen gaan.

Je moet het vertrouwen en trainen in de bak gaan opbouwen en met les. Buiten aan de hand wandelen vanuit stal, dus zonder opzadelen en heel relaxt samen.
Dan een keer een mini stukje uitstappen en weer terug. Geen grenzen verleggen, blij zijn met wat goed gaat.
Voor het vertrouwen zal je toch ook moeten loslaten, vandaar eerst aan lang teugeltje enkele meters uitstappen.

Verhuizen heeft altijd impact, dus het kan soms echt tijd kosten. Maar als jij nu er zo anders in staat, voelt ze dat ook.
Ander voer kan zeker meespelen, maar zou niet zo een groot verschil mogen zijn. Ook een paard vol energie, moet te trainen zijn.



Over mijn frustratie heb ik al een stukje geschreven, en waarom het probleem daar niet bij ontstaan is, ik haat te veel in de mond zitten, en wat ik nu toe is haar omdraaien, vaak naar de bosrand, dan laat ik haar even stil staan maar gelijk begint ze verder te dribbelen, ik heb haar laatst op een lang pad door laten dribbelen met lange teugel ( het is echt dribbelen niet drammen of ze mag rennen ) in de hoop dat ze er mee ophield,


Alles gedaan
-Naar achter gezeten, mezelf zwaar maken
-Stem commando's ( waar ze met longeren en normaal rijden wel super goed naar luisterd )

Maar hele hele pad en de rest van de rit gewoon door blijven gaan


En dit oplossen via bokt is ook niet mijn idee, ik wil kijken wat andere mensen hun ervaringen hiermee zijn, en of er dingen kunnen zijn die ik over het hoofd zie. Zoals ik uitgelegd heb ben ik opzoek naar iemand die mee kan kijken maar daar ga ik geen 50€ aan alleen al reiskosten voor betalen.. ik zoek iemand in de buurt, die ik tot nu toe nog niet heb gevonden


Van waar ben je in Limburg? :)