Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 84 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Veel te veel energie op bosrit

 
Profiel   

Hoi! Ik heb altijd met dit paard in het bos gereden zonder problemen ( wel alrijd veel energie maar niks vervelends) nu zijn we een jaar geleden verhuisd en ze wil alleen maar in volle ren galop door..

Ik heb voor mijn gevoel alles geprobeerd:

- 50x naar het bos en ALLEEN stappen of klein beetje draven etc. maar NIET galloperen

- oefeningen in het bos

- zorgen dat in de bak alles goed gaat ( gaat ook helemaal prima, ze kan bijna gelijk vanuit galop stoppen en tempo wisselingen terug of vooruit gaan perfect )

- helemaal moe maken word hem ook niet, ze blijft het liefste rennen tot ze erbij neer valt


Het moment dat we in het bos zijn,( tot terug aan de stal ) willen dribbelen, steeds kleine stukjes gaan draven waneer ik duidelijk naar achter zit relaxed, teugels los/ strak geeft ook geen verschil, en waneer ik haar eenmaal laat galoperen schiet ze als een kannon weg en is moeilijk te stoppen. ( dit lukt mij wel elke keer maar het is gewoon niet meer leuk zo..)


Mogelijkheden die ik al langs ben gegaan:

Pijn? Ik heb haar 2x helemaal na laten kijken door een dierenarts en het zadel is aangpast tot haar rug dus daar zit het probleem niet ( hier was ik namelijk wel bang voor eerst)

Voeding? Alleen gras en hooi

Ze doet het ook zeker niet op een vervelende manier, ze vind het echt super leuk om te rennen maar no matter what, ze snapt niet dat het niet overal kan en mag. Al ben ik hier zelf consequent en duidelijk mee, zoals ik al zei, in de bak geen probleem mee


Voordat iemand reageerd met " ga dan niet in het bos rijden"

Ik heb alleen in de avond toegang tot de bak, ivm lessen maar overdag nu met dat super mooie weer wil ik ook gewoon kunnen rijden, dat lijkt mij niet zo raar :) nu ga ik dus wel het bos in maar al een hele tijd niet in galop, wel tempo wissels rijden.

Maar dit word er nogsteeds niet beter op.. heeft iemand tips?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-22 14:50 



 
Profiel   

Ander paard mee, iemand op de fiets me, iets waar paard steun aan heeft. Zodat je vanuit vertrouwen kunt opbouwen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-22 14:56 



 
Profiel   

Ah, ik volg even. Gister een fikse klap gemaakt omdat de mijne er ook even vandoor schoot in een dolle bui. Ook in draf springt de mijne keer op keer aan met een moeilijke rem... Nou geef ik zijn leeftijd(5) de schuld, maar toch volg ik even mee ts. :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-22 15:06 



 
Profiel   

hoe word je paard verder gehouden.
staat het buiten, zo ja hoeveel uur?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-22 15:28 



 
Profiel   

Wat is er anders nu in vergelijking met de situatie voor je verhuisd ben?

Meer of minder buiten? Wel of niet in een kudde? Nu meer zachte ondergrond buiten en voorheen weg?
Ander bit?

Ergens moet er een trigger zijn en als je die weet kun je zoeken naar een oplossing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-22 15:31 



 
Profiel   

fransje23 schreef
Wat is er anders nu in vergelijking met de situatie voor je verhuisd ben?

Meer of minder buiten? Wel of niet in een kudde? Nu meer zachte ondergrond buiten en voorheen weg?
Ander bit?

Ergens moet er een trigger zijn en als je die weet kun je zoeken naar een oplossing.

Precies! Dat is de enig juiste vraag!

Linksom of rechtsom is er op deze stal iets wat anders is dan op je vorige stal, wat jouw paard een hoop extra energie geeft.

Toevoeging op Fransje23: mensen die jouw paard vol stoppen met "lekkers"?
Hooi dat veel rijker is (voedingswaarde) en is het wel hooi en niet toevallig voordroog? Sommige paarden willen daar behoorlijk heftig op reageren!
Maar ook gras dat meer voedingsstoffen bevat, kan voor flink wat energie zorgen!
Als jouw vorige stal minder of geen mest op de wei deed en deze stal gooit er zoveel mest op als de regels toestaan, dan heb je dikke kans op een flink heter paard!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-22 15:43 



 
Profiel   

Is het echt zeker zeker zeker weten gewoon blijheid van het paard? Of kan het ook zijn dat het voortkomt uit spanning?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-22 21:02 



 
Profiel   

Dit klinkt vooral als een paard met heel veel spanning idd, die het om de een of andere reden heel eng vindt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 09:04 



 
Profiel   

En wat gebeurd er als je de heenweg lekker een galopje mee pakt en dan terug aan het werk zet in draf?

Dribbelen is niet ok, galop ook niet. Maar draven, schouder binnenwaards, pasje wijken, terug op zit of juist voorwaards in draf, schakelen enz enz.

Rij je altijd hetzelfde pad terug? Optie om andere routes te nemen/ af te wisselen?

Naast dat je paard zo te horen veel energie heeft, klinkt het ook als spanning van zowel jou als je paard. Logisch als de ervaringen de laatste tijd niet louter positief zijn.
Iemand die mee kan te paard met een heel relaxed dier? Afleiding voor jou en je paard is waarschijnlijk de beste remedie om de cirkel te doorbreken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 09:26 



 
Profiel   

Ik lees mee, die van mij doet het ook bij vlagen, vooral als het kouder is. Ik snap precies wat je bedoelt, het is allemaal blijheid en enthousiasme maar een ontspannen buitenritje is er niet meer bij. Een galopje meepakken werkt bij mij averechts, voelt ook alsof je een kanon afschiet en ik moet echt alle zeilen bijzetten om haar onder me te houden in een relatief normaal tempo. Ben er laatst ook goed hard vanaf geknald, gewoon niet leuk meer. Aan het werk zetten word ze nog heter en dribbeliger en tegendraads van, alles wat ik doe met m'n been dribbelt ze alleen maar harder op aan.

Wat bij mij kan helpen - ik hang er buiten in de koudere maanden zoiezo altijd een thiedemann aan (het is ook nog eens een tuiger die een enorme nek kan opzetten). Ik ga bijna altijd met een ander, voor mij werkt het het beste om met andere paarden te gaan die ook wat heet zijn, vooral omdat je qua tempo dan niet steeds in hoeft te houden in stap bijvoorbeeld. Die van mij is veel rustiger als er een ander voorloopt (tenzij die andere langzaam stapt). Ook als in draf het tempo iets hoger ligt maar wel gecontroleerd kan ze al een beetje haar ei kwijt. Verder proberen het tempo altijd van jou te houden, ik galoppeer alleen nog als we eerst een stuk fatsoenlijk in mijn tempo hebben gedraafd. En kan het seizoensgebonden zijn? Die van mij is afgelopen zomer keifijn geweest in het bos, juist toen het dus wat kouder werd begon het "oude" hete dribbelgedrag weer de kop op te steken.

Heel veel succes, i feel you, het is best een lastig probleem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 09:49 



 
Profiel   

ellepel schreef
hoe word je paard verder gehouden.
staat het buiten, zo ja hoeveel uur?



24/7 buiten

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 15:04 



 
Profiel   

Wat gebeurt er als je dit paard aan de hand grondwerkt in het bos? Heb je dan wel de volledige aandacht en controle?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 15:16 



 
Profiel   

Eatshay schreef
Wat gebeurt er als je dit paard aan de hand grondwerkt in het bos? Heb je dan wel de volledige aandacht en controle?



Ja, daarom vind ik het super raar.. ik voel me echt hopeloos, vooral dat dribbelen word ik helemaal gek van, als ik haar ok maar 1x meer laat doen dan stappen blijft ze constant dribbelen, maar stap ik af? Niks aan de hand, rustig mee lopen etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 15:36 



 
Profiel   

Ook geprobeerd om met andere paarden naar buiten te gaan? Of als je juist ergens anders gaat rijden (dus eerst stuk met de trailer)?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 15:39 



 
Profiel   

Misschien eens iemand anders laten meelopen als jij erop zit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 15:44 



 
Profiel   

fransje23 schreef
Wat is er anders nu in vergelijking met de situatie voor je verhuisd ben?

Meer of minder buiten? Wel of niet in een kudde? Nu meer zachte ondergrond buiten en voorheen weg?
Ander bit?

Ergens moet er een trigger zijn en als je die weet kun je zoeken naar een oplossing.



Ik rijd nogsteeds met dezelfde hoofdstellen / zadel
Ze staat in een andere kudde maar verder is er niks veranderd

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 15:47 



 
Profiel   

Sintara schreef
Misschien eens iemand anders laten meelopen als jij erop zit?


Werkt ook niet helaas, al zit ik zonder zadel/ bit etc ik heb echt alles geprobeerd

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 15:48 



 
Profiel   

Lieke schreef
Ook geprobeerd om met andere paarden naar buiten te gaan? Of als je juist ergens anders gaat rijden (dus eerst stuk met de trailer)?



Andere stukken bos is ze nog drukker omdat ze de omgeving niet kent, samen met andere paarden boeit haar ook vrij weinig, laatst rende ze er zo vandoor

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 15:49 



 
Profiel   

nps schreef
Ik lees mee, die van mij doet het ook bij vlagen, vooral als het kouder is. Ik snap precies wat je bedoelt, het is allemaal blijheid en enthousiasme maar een ontspannen buitenritje is er niet meer bij. Een galopje meepakken werkt bij mij averechts, voelt ook alsof je een kanon afschiet en ik moet echt alle zeilen bijzetten om haar onder me te houden in een relatief normaal tempo. Ben er laatst ook goed hard vanaf geknald, gewoon niet leuk meer. Aan het werk zetten word ze nog heter en dribbeliger en tegendraads van, alles wat ik doe met m'n been dribbelt ze alleen maar harder op aan.

Wat bij mij kan helpen - ik hang er buiten in de koudere maanden zoiezo altijd een thiedemann aan (het is ook nog eens een tuiger die een enorme nek kan opzetten). Ik ga bijna altijd met een ander, voor mij werkt het het beste om met andere paarden te gaan die ook wat heet zijn, vooral omdat je qua tempo dan niet steeds in hoeft te houden in stap bijvoorbeeld. Die van mij is veel rustiger als er een ander voorloopt (tenzij die andere langzaam stapt). Ook als in draf het tempo iets hoger ligt maar wel gecontroleerd kan ze al een beetje haar ei kwijt. Verder proberen het tempo altijd van jou te houden, ik galoppeer alleen nog als we eerst een stuk fatsoenlijk in mijn tempo hebben gedraafd. En kan het seizoensgebonden zijn? Die van mij is afgelopen zomer keifijn geweest in het bos, juist toen het dus wat kouder werd begon het "oude" hete dribbelgedrag weer de kop op te steken.

Heel veel succes, i feel you, het is best een lastig probleem.




Ja klopt.. ik houd zo veel van dr maar als dit niet op te lossen is ga ik hier niet in door, zelfs met andere op bosrit helpt niet veel, alleen dat ik haar er achter kan houden, maar ook dan heb ik niet altijd de optie om met anderen samen te gaan..

Ik kan momenteel echt alleen maar stappen als ik gewoon een "leuke" rit wil hebben en dat is extreem frustrerend, ik merk ook dat ik er zelf soms heel opgevokt van word, dat voelt zij op die momenten natuurlijk ook aan, en daar word het niet beter van, dan kan ik rondjes draaien, in de mond zitten, naar achter hangen maar niks werkt. Ik stap nu op dat soort momenten gewoon af, maar al loop ik er een uur naast, zodra ik er weer op klim gaat ze gelijk weer door

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 15:58 



 
Profiel   

Sadira schreef
Is het echt zeker zeker zeker weten gewoon blijheid van het paard? Of kan het ook zijn dat het voortkomt uit spanning?



Ze loopt wel blij door, niet extreem kijkerig / schrikkerig, maar zou het door spanning komen, waar kan ik dat aan merken? En hoe is dat op te lossen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 16:16 



 
Profiel   

MarliesV schreef
En wat gebeurd er als je de heenweg lekker een galopje mee pakt en dan terug aan het werk zet in draf?

Dribbelen is niet ok, galop ook niet. Maar draven, schouder binnenwaards, pasje wijken, terug op zit of juist voorwaards in draf, schakelen enz enz.

Rij je altijd hetzelfde pad terug? Optie om andere routes te nemen/ af te wisselen?

Naast dat je paard zo te horen veel energie heeft, klinkt het ook als spanning van zowel jou als je paard. Logisch als de ervaringen de laatste tijd niet louter positief zijn.
Iemand die mee kan te paard met een heel relaxed dier? Afleiding voor jou en je paard is waarschijnlijk de beste remedie om de cirkel te doorbreken.



Het pad terug is erg lang en er is maar een optie dus daar kan ik helaas niks anders op veranderen, laatst een staprit gemaakt samen met iemand die een super rustig/ relaxed paardje heeft, maar die van mij blijft gewoon door drammen / dribbelen, en als ik dan op een groot/ lang pad kom is dat zo moeilijk bij te houden, ze gaat dan zo achterlijk hard draven en dat gaat soms over op rennen, tenzij ik afstap.


Als ik stappend het bos in ga en echt alleen blijf stappen, is er 9/10 keer niks aan de hand, ik weet niet of dit " probleem" door iets komt van de vorige eigenaren, en kan daar helaas ook niet achter komen.

tuurlijk kan ik alleen in het bos gaan stappen maar het moet wel leuk blijven.. en het is niet alsof ik deze problemen altijd heb gehad..

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 16:26 



 
Profiel   

Hoe lang ga je meestal naar buiten? Zou het schelen als je eerst een groot stuk flink zou draven?
Iemand waarbij ik vroeger op stal stond nam paarden met bepaalde 'problemen' altijd een aantal uur mee naar buiten. Zodat ze er goed doorheen kwamen. Natuurlijk wel als er geen medische problemen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 16:29 



 
Profiel   

Ook heb ik gedacht dat het aan het bit lag, ( omdat ik haar dus echt wel een paar x goed in de mond zit waneer ze zo doet) maar ik ben meerdere keren zonder bit het bos in gegaan maar het is alleen maar erger, dus dat doe ik helemaal niet meer.


Nou ben ik ook al een tijd opzoek naar een instructrice die eventueel mee kan het bos in en kan kijken of ik toch wat fout doe?

Voor mijn gevoel rijd ik niet anders dan in de bak, maar dat kan ik zelf niet 100% zeker zeggen natuurlijk, in de bak is ze ook wel druk en voorwaarts maar dan stopt ze waneer ik het van haar vraag, en zou ze nooit gaan dribbelen

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 16:31 



 
Profiel   

Nog ter aanvulling. Vroeger had ik een echte boef qua buitenrijden. Toen ben ik samen met iemand gaan buiten rijden en hebben we de ronde voornamelijk gegalopeerd. Hij kreeg daardoor de kans niet om te bokken en het rennen was ook niet meer leuk. Dat hielp mij wel en de ritten die daarop volgden gingen steeds beter tot helemaal goed. Paard was wel goed op conditie en na de rit wel moe, maar niet te moe zeg maar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 16:32 



 
Profiel   

ik las dit en vroeg me meteen ook wat af.

mijn pony de is rustig als ik alleen op buitenrit ga maar met 1 of meerder paarden (of fiets) word ze mega druk en MOET ze voor op rijden als ze daar niet zit gaat ze alle kanten op om er langs te mogen ook als paarden haar trappen om die reden geeft ze niet op ze blijft maar druk doen en de bosjes in gaan en zigzagen als ze voor op is is er niets meer aan de hand gwn rustig losse teugel stappen het is echt supper iritant omdat ik achterin rijden juist fijn vind :') iemand tips om het te minderen (ze komt ook steeds vaker bijna omhoog en dat wil ik dus echt niet hebben!!)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 16:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 84 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen