Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 4 [ 84 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Plaats een nieuw onderwerp

Veel te veel energie op bosrit

 
Profiel   

Kijk eens bij Very Important Horse, van Hester Stasse. Zij zit in Brabant volgens mij, maar heeft iig ook een webinar dat ze regelmatig geeft over ontspannen buitenrijden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-22 08:25 



 
Profiel   

Vesceron schreef
Dan denk ik dat je misschien galop even op pauze moet zetten en het bij stap en draf houden tot dat die 2 gangen onder controle zijn. Ik ben op de plekken waar hij hard wilde / ging dribbelen altijd gaan stappen, overal waar hij dacht te kunnen gaan, terug naar stappen.
Als je paard nu overal denkt te mogen gaan, dan is het voorlopig overal stappen. (evt draven als daar wel controle is)
Het kan natuurlijk niet zo zijn dat je de rest van jullie leven maar op 1 plek kunnen galoperen.
Ik denk dat je paard echt eerst moet leren op jou te wachten en niet het tempo te bepalen, uitbouwen vanuit stap, draf en pas over een paar maanden weer galop.
Heel saai, heel veel geduld voor nodig maar uiteindelijk kun je dan wel ontspannen het bos door.

toevoeging:
In het begin zal die stap (en evt draf) uiteraard alles behalve ontspannen zijn. Wellicht dribbel je het hele bos door. Maar volhouden en geduld, geduld, geduld.
Het kost gewoon heel veel tijd en geduld.
Succes


Dit inderdaad... en consequent belonen wanneer hij / zij in "jouw" tempo loopt. Supermoeilijk, die van mij smokkelt er ook maar al te graag steeds een stukje tempo bij. Ik zou persoonlijk echt uitkijken met laten gaan, die van mij wordt daar alleen maar heter van. En misschien, weer een aantal stappen terug. Eerst een klein rondje, jouw tempo, stap wellicht. Daarna misschien iets groter, drafje MITS rustig. Zet hem in stap aan het werk als het lukt. Schouderbinnenwaarts, pasje wijken links, pasje wijken rechts. Bij ontspanning, direct belonen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-22 08:30 



 
Profiel   

Happyhrs schreef
Vesceron schreef


Bedankt voor de tips, wel wil ik nog even toevoegen dat steeds op een andere plek galloperen geen optie is, dat heb ik in het begin als tip gekregen en had ik nooit moeten doen, nu denkt ze op elk pad wat er lang genoeg uit ziet " oh we mogen" en word het alleen maar erger.. dat probleem had ik eerst echt bijna nooit, toen was het alleen vooral dribbelen, dus dat is wel een beetje waar het ontstaan is volgensmij


Dan denk ik dat je misschien galop even op pauze moet zetten en het bij stap en draf houden tot dat die 2 gangen onder controle zijn. Ik ben op de plekken waar hij hard wilde / ging dribbelen altijd gaan stappen, overal waar hij dacht te kunnen gaan, terug naar stappen.
Als je paard nu overal denkt te mogen gaan, dan is het voorlopig overal stappen. (evt draven als daar wel controle is)
Het kan natuurlijk niet zo zijn dat je de rest van jullie leven maar op 1 plek kunnen galoperen.
Ik denk dat je paard echt eerst moet leren op jou te wachten en niet het tempo te bepalen, uitbouwen vanuit stap, draf en pas over een paar maanden weer galop.
Heel saai, heel veel geduld voor nodig maar uiteindelijk kun je dan wel ontspannen het bos door.

toevoeging:
In het begin zal die stap (en evt draf) uiteraard alles behalve ontspannen zijn. Wellicht dribbel je het hele bos door. Maar volhouden en geduld, geduld, geduld.
Het kost gewoon heel veel tijd en geduld.
Succes


Ja draf word hem dan ook niet, het gene waarom ik gewoon erg gefrustreerd word is dat ze het in de bak perfect doet, als ik het van haar vraag staat ze zo stil van uit galop, daarmee bedoel ik niet te zeggen dat de bos en het bak hetzelfde zijn, maar

Ik rijd 80% met mijn stem, altijd zo gedaan
Liefste rijd ik ook met lange teugel en echt op mijn zit, gaat niet altijd maar doe zeker mijn best

Hierdoor luisterd zij in de bak heel goed maar mijn stem of als ik naar achter zit en mijzelf zwaarder maak weet ze dat we langzamer gaan

In het bos is dit het probleem, ze doet alsof ze me niet hoort of voelt zitten. Ik kan praten wat ik wil, de keren dat ik aan de teugel trek gooit ze heel nochelant dr hoofd omhoog en versnelt ( al is dit draf / dribbelen / galop )

En ik ben de eerste weken toen echt alleen maar gaan stappen en nergens laten galloperen, voor mijn gevoel is het daardoor erger geworden, een beetje het effect dat als je een kind iets verteld wat niet mag, willen ze het nog erger..

Hierdoor vind ik het gewoon een hele lastige situatie omdat ze alle hulpen volledig negeerd ( behalve harder gaan ) je kan er een top ruiter op zetten maar het boeit haar niet wat je doet


Stap draf gaat steeds beter maar meestal versnelt ze zo erg in de draf ( ik haal haar dan ook zeker teug naar stap maar dan gaat ze dribbelen )

De galop doe ik zo min mogelijk, of op een heel lang stuk, of een hoge heuvel op ( dan is ze veel makkelijker terug te krijgen )

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-22 13:46 



 
Profiel   

Nogmaals, de kans dat je paard buiten gewoon niet leuk vindt, is best heel groot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-22 13:48 



 
Profiel   

Ik ben gister nog het bos in gegaan, en ik ben vanaf het begin gaan draven, natuurlijk eerst met een gigantisch tempo omdat ze dacht " ik mag weer" maar steeds wat terug halen tot het een rustige draf werd, het liefste stap ik echt het eerste half uur goed door maar als ik dit doe ontploft ze ineens, dus dan maar vanaf het begin bezig houden.

Dit bleek wel te helpen, gewoon op stukken waar ze ging versnellen eerst terug, en dan op mijn commando in draf, ze werd er totaal niet moe van maar ze had wel wat te doen, de stukken die ik toen gegallopeerd heb gingen ook gewoon op een fijn tempo, ik was echt verbaasd

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-22 13:51 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Nogmaals, de kans dat je paard buiten gewoon niet leuk vindt, is best heel groot.


Sorry? Ik weet niet op je het topic heb gelezen maar het komt vooral vanuit enthousiasme, kan samen liggen met spanning van de nieuwe omgeving maar ze vind bakwerk juist helemaal niks aan, ik doe het wel waneer ik de kans heb, maar echt leuk vind ze het niet, ook balkjes kijkt ze niet zo naar op, het niet leuk vinden is het probleem niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-22 13:54 



 
Profiel   

Hoe is de nieuwe kudde waar je paard in staat? Kan het zijn dat er nog wat onrust is in de kudde omdat ze er pas in staat en dat ze dat op deze manier uit? Dan is het wellicht een kwestie van afwachten tot de kudde gesetteld is? Bij die van mij werkte dat wel altijd zo, na een tijdje werd buitenrijden vanzelf leuker en relaxter na een verhuizing. Ook omdat je zegt dat het voor de verhuizing niet zo was?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-22 14:16 



 
Profiel   

mystery1980 schreef
Hoe is de nieuwe kudde waar je paard in staat? Kan het zijn dat er nog wat onrust is in de kudde omdat ze er pas in staat en dat ze dat op deze manier uit? Dan is het wellicht een kwestie van afwachten tot de kudde gesetteld is? Bij die van mij werkte dat wel altijd zo, na een tijdje werd buitenrijden vanzelf leuker en relaxter na een verhuizing. Ook omdat je zegt dat het voor de verhuizing niet zo was?



ze was erg snel gewend aan de kudde en heeft sinds dag 1 al een vriendinnetje waar ze mee staat, en ze roepen ook altijd naar elkaar is wel leuk om te zien, verder is er volgensmij geen spanning onderling maar dat kan in haar hoofd anders zijn, ik vind haar er wel relaxed tussen staan, vaak in rust en gewoon een beetje hooi kauwen

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-22 14:55 



 
Profiel   

Klinkt goed

Idd, gehoorzaamheid trainen is heel belangrijk, maar het is ook zo dat wanneer je een energiek persoon dwingt om een stuk te stuk langzaam te wandelen ipv draven/sprintjes trekken etc dan wordt diegene daar ook doodongelukkig en gefrustreerd van. Dus "pick your battles" idd! Hou hem bezig, rij desnoods eerst uurtje in de bak en ga dan nog een half uurtje naar buiten waarin je hem ook laat draven, maar dan wel in jou tempo en zorg er voor dat de stapstukken goed gaan en voordat de frustratie oploopt je weer kan gaan draven.
M.a.w. zorg voor succesmomenten! Maar, goed bezig begrijp ik n.a.v. je laatste posten!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-22 09:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 4 [ 84 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen