Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 4 [ 84 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Veel te veel energie op bosrit

 
Profiel   

AnnemiekvM schreef
Hoe lang ga je meestal naar buiten? Zou het schelen als je eerst een groot stuk flink zou draven?
Iemand waarbij ik vroeger op stal stond nam paarden met bepaalde 'problemen' altijd een aantal uur mee naar buiten. Zodat ze er goed doorheen kwamen. Natuurlijk wel als er geen medische problemen zijn.



Ik rijd het liefste 1-1,5 uur voor een bosrit maar de afgelopen tijd ben ik er heel snel klaar mee omdat ik om de 10 minuten af moet stappen, vaak ga ik dan nog wel even in de bak rijden maar daar heeft ze geen probleem mee, dat vind ze alleen wat saai soms

Dat "moe maken" heb ik vaker geprobeerd op meerdere manieren

- veel draven niet galloperen
- een heel stuk laten galloperen


Maar ze word er alleen maar drukker en drukker van, hoe moe ze ook is, al druipt het zweet er van af ze moet door en harder en sneller.. een deel zit mischien wel ook echt in het ras, het is een hispano arabier, maar dat hoeft niet te betekenen dat ze niet kan luisteren, en dan lijkt mij dat er toch een oplossing voor moet zijn :(
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 17:37 



 
Profiel   

Als er iemand mee gaat op de fiets is ze rustig zeg je?
Wat gebeurt er dan als die persoon een tijdje uit zicht is? Wordt ze dan druk of blijft ze rustig

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 17:40 



 
Profiel   

AnnemiekvM schreef
Nog ter aanvulling. Vroeger had ik een echte boef qua buitenrijden. Toen ben ik samen met iemand gaan buiten rijden en hebben we de ronde voornamelijk gegalopeerd. Hij kreeg daardoor de kans niet om te bokken en het rennen was ook niet meer leuk. Dat hielp mij wel en de ritten die daarop volgden gingen steeds beter tot helemaal goed. Paard was wel goed op conditie en na de rit wel moe, maar niet te moe zeg maar.



Het liefste doe ik dat ook, een heel rondje ff galloperen maar dat is zo moeilijk.. het is een extreem groot bos maar zelfs op de ruiterpaden lopen ALTIJD mensen, of mensen die hun honden toch lekker los hebben, terwijl er overal staat dat die aan de lijn moeten. en mijn paard is er niet perse bang voor maar ik ben daardoor bang om te galloperen, ik gallopeer nu alleen een paar keer een heuvel op omdat ik weet dat daar niemand loopt, verder vind ik het zo moeilijk gewoon aan 1 stuk door te gaan, dat kan ook een oorzaak zijn maar daar ik geen oplossing voor helaas..

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 17:41 



 
Profiel   

Amber_anne schreef
Als er iemand mee gaat op de fiets is ze rustig zeg je?
Wat gebeurt er dan als die persoon een tijdje uit zicht is? Wordt ze dan druk of blijft ze rustig



Nee, zolang ik er op zit blijft ze druk, zodra ik er af stap is ze rustig, maar al loop ik er 15 minuten naast, waneer ik weer opstap is het weer dribbelen :( ze lijkt echt een knopje in haar hoofd te hebben die omslaat als ik er op zit, zoals ik zei is ze in de bak ook wel wat druk ( niet altijd) maar daar luisterd ze heel goed dus heb ik daar niet veel probleem mee, ik ben vaker met haar gaan wandelen met mijn moeder en als ik er dan op ga zitten ( al houd mijn moeder haar vast aan het halstertouw ) is het gelijk heel voorwaarts stappen, stap ik af? Niks aan de hand


Omdat dit zo door ging dacht ik dat ze ergens last van had, maar ze dierenarts is de afgelopen tijd 3x langs geweest, gevoeld, gekeken, en gewoon even een goede check up gedaan en er is niks aan de hand, ik vind het erg moeilijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 17:48 



 
Profiel   

Ah dan had ik het verkeerd gelezen

Wat gebeurt er dan als er iemand anders op zit en jij houdt haar vast?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 17:51 



 
Profiel   

Amber_anne schreef
Ah dan had ik het verkeerd gelezen

Wat gebeurt er dan als er iemand anders op zit en jij houdt haar vast?



Dat heb ik nog niet kunnen proberen, ik zal anders morgen even vragen of mijn moeder er op wil zitten, dan ga ik gewoon even het bos in en stappen, als dat goed gaat mischien draven, kijken wat ze dan doet

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 17:54 



 
Profiel   

Als medisch ongemak is uitgesloten door dierenarts, dan is dit een paard dat gewoon heel enthousiast is buiten. Als ik het goed begrepen heb, was ze voor de verhuizing ook altijd al enthousiast buiten, maar nu voor jou lastig te handelen?

Is het na de verhuizing ook een heel ander bos dan waar je eerst reed? Je vertelt dat als je afstapt dat ze dan wel rustig is, maar stap je altijd tijdens een rit even af of meerdere keren per rit? Daar zou ik dan mee stoppen eigenlijk, zoals ik het lees zit dit in het karakter van je paard, dus dat ga je met afstappen niet oplossen. Sterker nog, ik denk dat zodra je dan weer opstapt en de teugels aanneemt, je paard meteen denkt "leuk, kom maar op, wat gaan we doen!!!"

Ik heb zelf ook een paard gereden dat in het bos altijd vooruit wilde, zelfs met lekkere losse teugels stappen kon niet echt met dit dier. Daar ging ik meestal alleen mee stappen en draven en soms een rustig galopje. Dit dier was ook niet moe te krijgen zeg maar.

Mijn tip zou dus zijn dat je hier mee moet leren omgaan, en het accepteren. Hiermee kan je ook meer rust in jezelf vinden, als je nu gefrustreerd opstapt, geef je dat onbewust door aan je paard. Hierbij ook je plan van wat je buiten gaat doen aanpassen en inderdaad misschien ook eens een instructeur meenemen, die je aanwijzingen kan geven van dingen die je anders kunt doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 18:07 



 
Profiel   

Zoek een instructie die mee kan, dat is het beste wat je hier hebt gemeld.

Alles geprobeerd zal zo voelen maar als je paard het eerder niet deed en nu wel dan is er dus iets anders.
Grote kans dat je zelf mede oorzaak bent van het 'probleem' en dat je onbewust de spanning verhoogd.
Iemand die mee kijkt vanaf de grond is dan een prima oplossing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 18:19 



 
Profiel   

Misschien dat clickeren hier een oplossing kan zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 18:33 



 
Profiel   

Is het geen stress van haar? Dat ze het stiekem echt heel erg spannend vindt om alleen naar buiten te gaan?

Zo eentje heb ik er namelijk ook staan. Buiten blijft ze het toch spannend vinden en als ik alleen ga, is het helemaal alle zeilen bij zetten. Met de tijd (meer dan een jaar dus) wordt het beter. Clickertraining zou idd ook kunnen helpen voor jet zelfvertrouwen. Of eventueel iemand mee die kijkt of jullie elkaars stress niet over nemen?

Weet je toevallig of ze bij de vorige eigenaren altijd maar hard mocht?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 19:10 



 
Profiel   

Malle_meid schreef
Als medisch ongemak is uitgesloten door dierenarts, dan is dit een paard dat gewoon heel enthousiast is buiten. Als ik het goed begrepen heb, was ze voor de verhuizing ook altijd al enthousiast buiten, maar nu voor jou lastig te handelen?

Is het na de verhuizing ook een heel ander bos dan waar je eerst reed? Je vertelt dat als je afstapt dat ze dan wel rustig is, maar stap je altijd tijdens een rit even af of meerdere keren per rit? Daar zou ik dan mee stoppen eigenlijk, zoals ik het lees zit dit in het karakter van je paard, dus dat ga je met afstappen niet oplossen. Sterker nog, ik denk dat zodra je dan weer opstapt en de teugels aanneemt, je paard meteen denkt "leuk, kom maar op, wat gaan we doen!!!"

Ik heb zelf ook een paard gereden dat in het bos altijd vooruit wilde, zelfs met lekkere losse teugels stappen kon niet echt met dit dier. Daar ging ik meestal alleen mee stappen en draven en soms een rustig galopje. Dit dier was ook niet moe te krijgen zeg maar.

Mijn tip zou dus zijn dat je hier mee moet leren omgaan, en het accepteren. Hiermee kan je ook meer rust in jezelf vinden, als je nu gefrustreerd opstapt, geef je dat onbewust door aan je paard. Hierbij ook je plan van wat je buiten gaat doen aanpassen en inderdaad misschien ook eens een instructeur meenemen, die je aanwijzingen kan geven van dingen die je anders kunt doen.




Ik begrijp je reactie maar dit is niet the accepteren. Het kan gevaarijk worden. Ik moet meerdere keren afstappen omdat ze anders bijv. als een kanon een weg overschiet, of als er mensen op het pad lopen. Het is niet alleen enthousiasme denk ik, wat ik daarmee bedoelde is meer dat ik geen negatieve rede ervoor kan vinden en ze lijkt er gewoon veel zin in te hebben, maar dit is geen gedrag wat ik maar moet accepteren want straks word het erger en kom ik wel een keer in het ziekenhuis te liggen of erger

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 20:05 



 
Profiel   

MarliesV schreef
Zoek een instructie die mee kan, dat is het beste wat je hier hebt gemeld.

Alles geprobeerd zal zo voelen maar als je paard het eerder niet deed en nu wel dan is er dus iets anders.
Grote kans dat je zelf mede oorzaak bent van het 'probleem' en dat je onbewust de spanning verhoogd.
Iemand die mee kijkt vanaf de grond is dan een prima oplossing.



Daar is het probleem, ik ben wel al een tijd opzoek maar ik kan helaas niemand in de buurt vinden.. helemaal nu met de benzine prijzen zit iedereen aan hele hoge reiskosten en dan kan je denken " je hebt er niks voor over of wel" maar ik heb momenteel geen baan en kan gewoon niet al teveel kwijt. Voor medische noodgevallen is het een ander verhaal, daar is een spaarpot voor

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 20:07 



 
Profiel   

Heb je je hooi eens laten testen? Ik had 'ineens' hetzelfde probleem, pas toen de partij hooi op was en andere balen gevoerd werden ging het weer normaal... Sindsdien weet ik waar ik het moet zoeken ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 20:09 



 
Profiel   

Freyr schreef
Is het geen stress van haar? Dat ze het stiekem echt heel erg spannend vindt om alleen naar buiten te gaan?

Zo eentje heb ik er namelijk ook staan. Buiten blijft ze het toch spannend vinden en als ik alleen ga, is het helemaal alle zeilen bij zetten. Met de tijd (meer dan een jaar dus) wordt het beter. Clickertraining zou idd ook kunnen helpen voor jet zelfvertrouwen. Of eventueel iemand mee die kijkt of jullie elkaars stress niet over nemen?

Weet je toevallig of ze bij de vorige eigenaren altijd maar hard mocht?




Ze komt uit spanje en het enige wat ik daarvan echt weet is dat ze juist alleen maar voor bosritten is gebruikt, daarna een keer laten vokken en een tijd stil gestaan, vandaar dat ik het raar vind dat er geen rem op zit.

Verder weet ik niks van de omgang en hoe die buitenritten waren

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 20:10 



 
Profiel   

Lienboon schreef
Heb je je hooi eens laten testen? Ik had 'ineens' hetzelfde probleem, pas toen de partij hooi op was en andere balen gevoerd werden ging het weer normaal... Sindsdien weet ik waar ik het moet zoeken ;)



Nee dat niet, maar alle paarden krijgen hetzelfde hooi, kan het daar aan liggen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 20:11 



 
Profiel   

Freyr schreef
Is het geen stress van haar? Dat ze het stiekem echt heel erg spannend vindt om alleen naar buiten te gaan?

Zo eentje heb ik er namelijk ook staan. Buiten blijft ze het toch spannend vinden en als ik alleen ga, is het helemaal alle zeilen bij zetten. Met de tijd (meer dan een jaar dus) wordt het beter. Clickertraining zou idd ook kunnen helpen voor jet zelfvertrouwen. Of eventueel iemand mee die kijkt of jullie elkaars stress niet over nemen?

Weet je toevallig of ze bij de vorige eigenaren altijd maar hard mocht?






Over de clickertraining, hou zou dat kunnen helpen? En is dat erg moeilijk aan te leren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 20:43 



 
Profiel   

Happyhrs schreef
Nee dat niet, maar alle paarden krijgen hetzelfde hooi, kan het daar aan liggen?


Ja kan zeker.. het helpt in ieder geval niet als het hooi heel hoog in eiwitten/energie is.

Geen idee of het bij jouw paard meespeelt, maar omdat je zegt dat het paard het eerst niet deed? Bij die van mij was het heel duidelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 20:51 



 
Profiel   

Doet ze het altijd en overal, of maakt de route nog wat uit?
Het is natuurlijk een andere omgeving / een ander bos dan vroeger.

Ik had een merrie die in het ene bos geen stap rustig liep maar de andere kant op eigenlijk best heel relaxed was. Ik heb nooit goed begrepen hoe dat kwam, maar ze voelde zich op de vlakte wel prettiger dan tussen de bomen.

Ik ben toen heel vaak exact dezelfde route gaan rijden in de hoop dat het vertrouwen groeide (want dat was zo'n mooi rondje) maar dat heeft niet geholpen. En inderdaad was veel rustiger als je er naast liep. Het maakte ook weinig uit of er wel/geen gezelschap (ander paard of fiets) bij was.

Dus misschien kun je de route eens aanpassen en kijken wat er dan gebeurt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 21:02 



 
Profiel   

Happyhrs schreef
Malle_meid schreef
Als medisch ongemak is uitgesloten door dierenarts, dan is dit een paard dat gewoon heel enthousiast is buiten. Als ik het goed begrepen heb, was ze voor de verhuizing ook altijd al enthousiast buiten, maar nu voor jou lastig te handelen?

Is het na de verhuizing ook een heel ander bos dan waar je eerst reed? Je vertelt dat als je afstapt dat ze dan wel rustig is, maar stap je altijd tijdens een rit even af of meerdere keren per rit? Daar zou ik dan mee stoppen eigenlijk, zoals ik het lees zit dit in het karakter van je paard, dus dat ga je met afstappen niet oplossen. Sterker nog, ik denk dat zodra je dan weer opstapt en de teugels aanneemt, je paard meteen denkt "leuk, kom maar op, wat gaan we doen!!!"

Ik heb zelf ook een paard gereden dat in het bos altijd vooruit wilde, zelfs met lekkere losse teugels stappen kon niet echt met dit dier. Daar ging ik meestal alleen mee stappen en draven en soms een rustig galopje. Dit dier was ook niet moe te krijgen zeg maar.

Mijn tip zou dus zijn dat je hier mee moet leren omgaan, en het accepteren. Hiermee kan je ook meer rust in jezelf vinden, als je nu gefrustreerd opstapt, geef je dat onbewust door aan je paard. Hierbij ook je plan van wat je buiten gaat doen aanpassen en inderdaad misschien ook eens een instructeur meenemen, die je aanwijzingen kan geven van dingen die je anders kunt doen.




Ik begrijp je reactie maar dit is niet the accepteren. Het kan gevaarlijk worden. Ik moet meerdere keren afstappen omdat ze anders bijv. als een kanon een weg overschiet, of als er mensen op het pad lopen. Het is niet alleen enthousiasme denk ik, wat ik daarmee bedoelde is meer dat ik geen negatieve rede ervoor kan vinden en ze lijkt er gewoon veel zin in te hebben, maar dit is geen gedrag wat ik maar moet accepteren want straks word het erger en kom ik wel een keer in het ziekenhuis te liggen of erger


Misschien heb ik me wat onhandig uitgedrukt, maar ik bedoelde ook niet dat je het gevaarlijke gedrag moet accepteren, maar meer dat je het soort buitenrit dat jij graag doet, nu niet kan doen met je paard.

Er is duidelijk iets veranderd in je paard en jullie communicatie, en daarin moet je het zoeken (en daarom heb je ook dit topic geopend ;)

Inderdaad voer, huisvesting van je paard, wanneer is je zadel gecontroleerd en kan het zijn dat er daarna nog dingen zijn veranderd, waardoor het zadel toch niet meer goed ligt? Misschien door iemand anders laten checken?

Misschien heb je een heel slim paard en heeft ze geleerd dat door gevaarlijk gedrag te vertonen dat jij afstapt en ze dat fijner vindt.

Misschien vind zij dit bos spannender, zie jij daardoor meer spannender dingen en ben je meer gespannen als je op buitenrit gaat. Op de oude stal had jij het vertrouwen en zat je daardoor waarschijnlijk meer ontspannen op je paard.

Misschien ben je als ruiter nog niet ervaren genoeg om haar gevaarlijke gedrag te zien aankomen en oplossen.

Ik begrijp dat je een spaarpotje hebt voor (onverwachte) medische kosten, maar als jij niet meer met plezier naar je paard gaat of er gebeuren buiten ongelukken, dan moet je dat potje ook gaan gebruiken. Dan kun je hier beter een deel van gebruiken om toch voor instructie te kiezen, hopelijk gaat het dan snel weer de goede kant op.

En ik probeer ook maar dingen aan te dragen, misschien trek ik verkeerde conclusies, maar neem mee wat mensen hier opperen en neem mee wat je kunt gebruiken om het op te lossen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 21:27 



 
Profiel   

Happyhrs schreef
Lienboon schreef
Heb je je hooi eens laten testen? Ik had 'ineens' hetzelfde probleem, pas toen de partij hooi op was en andere balen gevoerd werden ging het weer normaal... Sindsdien weet ik waar ik het moet zoeken ;)



Nee dat niet, maar alle paarden krijgen hetzelfde hooi, kan het daar aan liggen?

Ik heb je er al op de eerste pag voor gewaarschuwd maar blijkbaar heb je dat gemist.

Als je zeker bent van haar lichamelijke gezondheid, durf ik er wat op in te zetten dat het probleem voort komt uit wijziging in voer. Dat is namelijk in 99% van dit soort gevallen de oorzaak!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 22:05 



 
Profiel   

Wat Ikke zegt denk ik ook aan. Ze komt uit Spanje zeg je, reken maar dat dat ander gras/hooi is dan ze hier krijgt. Kan wel eens veel te rijk zijn voor haar.

Daarnaast zeg je zelf dat je je opfokt bij het buitenrijden omdat het al een tijdje niet lekker gaat. Ben je zelf dan ook niet onderdeel van de spanning die je paard opbouwt?

Heb je er al eens een andere zeer ervaren nuchtere ruiter opgezet? Die niet zo onder de indruk is van wat stuiteren.

In welke omgeving woon je?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 22:31 



 
Profiel   

Happyhrs schreef
fransje23 schreef
Wat is er anders nu in vergelijking met de situatie voor je verhuisd ben?

Meer of minder buiten? Wel of niet in een kudde? Nu meer zachte ondergrond buiten en voorheen weg?
Ander bit?

Ergens moet er een trigger zijn en als je die weet kun je zoeken naar een oplossing.



Ik rijd nogsteeds met dezelfde hoofdstellen / zadel
Ze staat in een andere kudde maar verder is er niks veranderd


Je bent verhuisd, toch?
Andere omgeving? Ander voer?
Of ben je op dezelfde stal gebleven alleen in een andere groep?

Krijgt ze naast hooi en gras ook een vitaminekorrel?
Hoe is ze qua gewicht?

Ze komt uit Spanje dus is waarschijnlijk zeer sober. Zo een paard geef je snel teveel eten, en ik spreek uit ervaring. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 22:32 



 
Profiel   

cissy schreef
Wat Ikke zegt denk ik ook aan. Ze komt uit Spanje zeg je, reken maar dat dat ander gras/hooi is dan ze hier krijgt. Kan wel eens veel te rijk zijn voor haar.

Daarnaast zeg je zelf dat je je opfokt bij het buitenrijden omdat het al een tijdje niet lekker gaat. Ben je zelf dan ook niet onderdeel van de spanning die je paard opbouwt?

Heb je er al eens een andere zeer ervaren nuchtere ruiter opgezet? Die niet zo onder de indruk is van wat stuiteren.

In welke omgeving woon je?

Oh, ik had gemist dat het Iberisch was :o dan heb je zeker een punt bij eigen spanning; daar willen veel Iberiërs wel wat meer op reageren dan het gros van de paarden hier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 22:49 



 
Profiel   

Hey,

Mijn pony is altijd wel flink in de bak maar als ik aanspring in galop en dan op de hoefslag ga begint die te versnellen en rent hij helemaal vanonder mij weg, hij gooit dan zijn hoofd omlaag en begint te springen en bokken tot de ruiter er af ligt… dit is nu sins een week opeens gekomen daarvoor deed hij het niet.
In cirkels galopperen heb ik ook al geprobeerd maar dan springt hij gewoon opzij en begint daar te bokken…

Heeft iem dit ooit al meegemaakt of kan iem mij hier bij helpen? Zou super lief zijn!

Groetjes Jente <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 23:04 



 
Profiel   

Jente, ik heb even getemd, er zal iemand wel uitleggen waarom ;-)

TS, als jij niet kan lessen, dan zou ik niet meer naar buiten gaan. Want het gaat van, ja ze dribbelt, naar onhoudbaar, geen rem enz, niet alleen in de praktijk maar ook in je topic.
Nu lees ik wel vaker topic van jou waar het royaal verteld wordt, maar goed, dat hoort blijkbaar bij jouw manier van communiceren.

Uiteindelijk kunnen 'wij' alleen vanaf papier jou adviseren, vandaar mijn tip, neem les.
En nee ik geloof niet dat er in jouw omgeving geen fatsoenlijke instructie te vinden is, die niet meteen de hoofdprijs vraagt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-22 08:38 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 4 [ 84 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen