Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 42 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Zeer, zeer stoïcijns paard

 
Profiel   

Ik heb een hulpvraag. Mijn 4,5 jarige is nu ruim een half jaar onder het zadel, maar totaal niet aan het been. Hij is zeer, zeer stoïcijns. Niet alleen met rijden, maar ook met grondwerk. We hebben hier les in van een zeer ervaren dame, maar ook zij is verbaasd over zijn stroperigheid. Op de grond is het bijvoorbeeld nauwelijks mogelijk zijn schouders te verplaatsen. Hij duwt door je heen, of gaat naar achteren en na veel vragen en aantikken met de stok verzet hij dan 1 been in de juiste richting.
Als je erop zit is hij superbraaf, maar helemaal niet aan het been. Of hij is eigenlijk alleen aan het been als hij daar zin in heeft, als er niet teveel prikkels in de omgeving zijn. Bijvoorbeeld overgangen rijden gaat moeizaam, omdat hij nauwelijks in draf te krijgen is, waarbij hij "omhoog' gaat, ipv vooruit (ik bedoel niet steigeren, maar hij zet met zijn voohand af ipv zijn achterhand). Ik zet consequent de 1,2,3 regel in, maar dat zet bijna geen zoden aan de dijk, zelfs de zweep heeft hij nauwelijks ontzag voor. Als hij iets ziet gaat hij in het ergste geval helemaal stil staan, doet zijn hoofd omhoog en gaat staan kijken. Je kunt bij wijze van spreken je zweep op hem kapot slaan (dat doe ik niet, maar om aan te geven hoe stoïcijns hij is) en nog steeds geeft hij geen enkele sjoegge.
Hij is, met name als hij afgeleid is, totaal niet met mij bezig. Niet aan de hand en niet als ik erop zit. Ook als het moeilijk wordt gaan de luiken dicht.
Het 'probleem' is dus eigenlijk tweeledig: hij is tijdens het rijden totaal niet aan het been, er zijn momenten dat ik hem echt niet in draf krijg, zelfs niet met een tik. En hij is om de haverklap afgeleid en gaat dan gewoon zijn eigen gang.
Hij vlucht gelukkig niet, hij blijft koel, maar een gevoel van controle heb ik op deze manier niet. Dat maakt het aan de hand wandelen bijvoorbeeld heel moeilijk, hij ziet alles en let niet op mij, dan is hij ineens wel heel groot. We volgen dus grondwerkles en schriktrainingen.
Hij is lichamelijk onderzocht, bloed is geprikt en staat goed in het voer. In de wei kan hij rennen als een malle.
Zijn er mensen die me tips kunnen geven?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-22 08:50 



 
Profiel   

Hoe beloon je hem als hij het wel goed doet?

Hier wat problemen gehad met werken aan de hand en de oplossing was niet om strenger in te komen, maar veel kleinere stappen te maken en die te belonen op een manier die paard als beloning ervaarde. In het begin voor de intentie al een jackpot, later kon dat veel minder. Ze werd er veel fijner van, want duidelijker wat ik wilde en wat het opleverde. Ik gebruik dat ook tijdens het rijden, eerst intentie belonen en dat uitbreiden via bijv 1 pas naar 2 naar uiteindelijk gewoon normaal rijden. Maar nog steeds als ze uets heel goed doet wat ze moeilijk vindt is het daarna enorm groot belonen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-22 08:56 



 
Profiel   

Even over een andere boeg gooien als alles medisch in orde is, heb je weleens gekeken naar de 4 horsenalities van Parelli? Je lijkt me een typische left-brain introvert te hebben. :D
Op Youtube zijn er een stuk of 8 filmpjes te vinden van iemand die met een left-brain werkt. Je ziet het paard inderdaad aan het begin heel stoïcijns zijn, maar omdat zij juist het tegenovergestelde vraagt van wat hij verwacht (left-brainers weten wat jij gaat vragen voor je het daadwerkelijk vraagt) wordt hij heel erg enthousiast.

Ik ben geen Parelli-lover, maar bij mijn verzorgpaard heeft dit wel gezorgd voor iets meer enthousiasme in het [***]. :) Deze paarden zijn goed te motiveren dmv voedselbeloningen.

Dit is het eerste filmpje, je kunt doorklikken via YT naar de andere 7.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-22 09:00 



 
Profiel   

Captain schreef
Even over een andere boeg gooien als alles medisch in orde is, heb je weleens gekeken naar de 4 horsenalities van Parelli? Je lijkt me een typische left-brain introvert te hebben. :D
Op Youtube zijn er een stuk of 8 filmpjes te vinden van iemand die met een left-brain werkt. Je ziet het paard inderdaad aan het begin heel stoïcijns zijn, maar omdat zij juist het tegenovergestelde vraagt van wat hij verwacht (left-brainers weten wat jij gaat vragen voor je het daadwerkelijk vraagt) wordt hij heel erg enthousiast.

Ik ben geen Parelli-lover, maar bij mijn verzorgpaard heeft dit wel gezorgd voor iets meer enthousiasme in het werk. :) Deze paarden zijn goed te motiveren dmv voedselbeloningen.

Dit is het eerste filmpje, je kunt doorklikken via YT naar de andere 7.
[ Video ]


Haha, ik moest ontzettend lachen toen ik de uitleg over left brain, introvert las. Dat is inderdaad precies mijn paard :D
De snoepjes herken ik, hij wordt er wel opdringerig van, maar lijkt het dan ineens een stuk beter te begrijpen. (De 'ho' oefenen met een bakje met een snoepje erin gaat bijvoorbeeld als een dolle). Heb je nog tips voor het rijden van een dergelijk paard?
Ik ga de filmpjes kijken, dank voor tip!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-22 09:09 



 
Profiel   

Ga eens kijken naar force free R+ trainen. Er is ook een Facebook groep. Uiteraard daar wel het extreme. Maar de insteek werkt erg prettig. Zeker voor LBi (en ook bepaalde andere) heb ik er veel aan op deze manier te werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-22 09:15 



 
Profiel   

Doet me denken aan een manegepaard, United.
Man wat traag, altijd altijd traag.
Maakte ook echt niet uit welke ruiter je erop zette.
Ook in de wei, nooit gek doen, altijd super easy.
Maar wel heel erg lief.

Ik vraag me wel eens af of er gradaties zitten in mate van intelligentie, en of zoiets ermee te maken kan hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-22 09:16 



 
Profiel   

Hoe zijn zijn bloedwaarden?
Dit doet mij meer denken aan een vitaminetekort eigenlijk.
Vitamine e bijvoorbeeld, maar andere dingen kunnen ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-22 09:18 



 
Profiel   

Hier ook zo eentje. Maar dan een wat oudere merrie. En wss ook nog net wel iets meewerkender als die van jou.
Is heb haar al 12 a 13 jaar en dat is altijd al zo geweest.
Ze is niet snel onder de indruk. Dat is vaak in mijn voordeel, want ik voel me super veilig bij haar, maar wil je iets van haar gedaan krijgen waar ze eigenlijk geen zin in heeft, dan is ze moeilijk te motiveren.
Met grondwerk en werken aan de hand werkt een voedselbeloning wel heel goed bij haar. Dat is voor haar de ultieme beloning.
Met rijden beloon ik gewoon met stem of een aai, maar in de bak zal ze gewoon altijd minder gemotiveerd zijn, daar heb ik mee ook een beetje bij neergelegd. Met buiten rijden is ze wel vlotter en heel attent aan de hulpen (zelfs op stem te rijden als het moet), dat vindt ze echt leuk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-22 09:25 



 
Profiel   

Tips voor het rijden van een LBI: vraag mínder dan hij verwacht en beloon daar enorm voor. Als hij eigenlijk al geen pas harder wil zetten, vraag dan niet door naar draf helemaal, maar vraag die ene pas en zet hem meteen stil en prijs hem onwijs de hemel in alsof hij de Olympische Spelen gewonnen heeft. Dus wel consequent zijn in wat je van hem wil, maar maar hele kleine dingen vragen en die enorm belonen.

Ik heb hier ook ooit een blog over geschreven (zie mijn profiel).

Ik heb een vergelijkbaar paard gereden dat echt bij de ingang ging stilstaan en dan geen stap meer wilde zetten, en zelfs wilde steigeren als je haar dan voorwaarts vroeg, maar die heb ik met deze rustige aanpak toch binnen een paar weken weer zo gemotiveerd gekregen dat we weer (actief) ronddraafden en galoppeerden en dat ze ook meedacht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-22 09:30 



 
Profiel   

Ik raad je aan eens videos van Warwick Schiller te bekijken. Ik heb zelf een tijd geleden deze tip gekregen van iemand hier op bokt en dat heeft mijn hele leven (positief) veranderd. Jouw paard lijkt wat te 'pushy' op de grond, en daar heeft hij heel goede trainingsmethoden voor. Ik denk dat het beste is om het rijden even te pauzeren tot hij op de grond volledig op jouw gefocust is en doet wat jij vraagt. Ook denk ik dat jullie baat hebben bij meer 'connection' tussen jullie twee. Zoek hem maar eens op haha :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-22 09:32 



 
Profiel   

Dat bedoel ik idd met de intentie belonen al, sadira. En vooral met iets wat het paard als beloning ziet.

Niet meteen een actieve stap op 1e beenhulp willen, maar bij wijze van al belonen voor de gewichtsverplaatsing naar voren de 1e keer. Dat hij de intentie heeft om te gaan lopen. Tijdens rijden en niet genoeg reactie op been is elke reactie voor mij goed. Dus zelfs als ik een overgang wilde maken eigenlijk, maar we gaan alleen wat voorwaartser stappen, dat is wel reactie! Die overgang is te groot voor dat moment.

Vandaar mijn vraag hoe je beloond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-22 09:35 



 
Profiel   

Left brain introvert, inderdaad. Die heb ik ook.
Buitenrijden vind ik vanwege het koele overigens wel weer fijn.

Maar zelfde gedrag dus, inclusief dat bokkerige. En ze bleek ook een probleem in de rug te hebben.
Dat heeft de chiropractor opgelost, maar het heeft echt wel even geduurd voor de diagnose er was.
Juist bij deze paarden zie je dat makkelijk over het hoofd.
Dus een check op zadel en rug is misschien ook een goed plan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-22 09:36 



 
Profiel   

Die van mij is ook zo cool, maar niet heus. Eigenlijk is hij heel sensitief en onzeker. Hij sluit zich af omdat hij teveel prikkels krijgt. Bij die van mij (was/is wel een beetje een projectje) zit het hem in opvoeden zodat hij respect voor je heeft, maar ook hem heel veel vertrouwen geven door consequent te zijn en te laten zien dat we er altijd voor hem zijn, is het eng, dan help ik hem er door. Verder ook zien wanneer hij teveel prikkels krijgt en daardoor gaat drammen of zich afsluit. Snoepjes gebruik ik ook maar idd daar wordt hij heel opdringerig van. Grondwerkoefeningen leren gaat heel traag. Het lijkt dan net alsof hij het niet snapt. Ondertussen kan hij het stiekem prima maar durft hij het niet te laten zien of snapt hij het nut niet en dan kun je het ook vergeten, ik ben bijvoorbeeld 2 maanden bezig geweest om hem zijn achterkant opzij te laten verplaatsen op commando. Inmiddels vraag ik het te pas en te onpas bijvoorbeeld bij het inspannen of bij het openmaken van de bak / stal en nu kan hij het ineens wel heel goed, ik hoef het nog niet eens te vragen en hij weet al wanneer ik het zou willen. Verder merk ik dat het hem veel goed doet als ik hem vaak vertel dat hij dingen goed doet, dat hij een super knappe pony is etc. ipv dat je alleen maar focussed op fout of puur aanwijzingen geven. Gewoon spntaan tussendoor roepen " goed gedaan jochie" dan gaan die oortjes weer naar voren en doet hij het ineens veel beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-22 09:38 



 
Profiel   

herkenbaar hier.
Een 7 jarige ruin, de clown van het erf, super lief en grappig, zolang hij maar niet aan het werk moet.
Hij vind er niks aan om te werken in de bak, en enkel met de nodige druk krijg je hem aan de gang. Maar dat is niet leuk om hem onder druk te moeten zetten.
Ook bij grondwerk hetzelfde verhaal als bij jou, je hebt heel veel nodig om hem te laten bewegen.
Maar...... bij het leren met brokjes als beloning is hij dr als de kippen bij en gaat hij beter zn best doen. Hierdoor is hij erg makkelijk om kunstjes aan te leren.
Verder vind hij het wel super leuk om naar buiten te gaan, het bos in of lekker op buitenrit. Dan moet je hem nergens toe dwingen, dan gaat hij als een speer.
Dus hij wordt vooral gebruikt door ons om mee te gaan op buitenritten en kunstjes mee te doen, of korte niet te moeilijke dingen in de bak. Want helaas werd hij hier niet blij van en dan wij zelf ook niet.
Hij was aangekocht als veulen als sportpaard maar dat is hij dus niet geworden. (helaas ook door een aangeboren blijvende blessure was deze keuze makkelijker te maken) maar hij mag lekker blijven, gewoon omdat hij zo grappig is.
Al speelt hier ook in mee dat we meerdere paarden hebben (wel in de sport) en de stalling aan huis natuurlijk.

Hoe is je paard op buitenrit? Is hij dan wel beter aan je been? Anders is het misschien een hulpmiddel om hem buiten meer aan je been te krijgen

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-22 09:48 



 
Profiel   

Het “omhoog” aandraven klinkt toch serieus wel een medisch/fysiek probleem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-22 09:51 



 
Profiel   

Eerst bloed prikken. Ken er 3 die ook zo waren maar toch bloedarmoede hadden, en na behandeling echt anders waren!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-22 09:59 



 
Profiel   

Het zijn geen twee problemen, het zijn beide gevolgen van een afgesloten paard. Zoals hier al wordt gezegd zijn vooral introverte paarden hiertoe geneigd. Zeker omdat je aangeeft, hoe meer prikkels hoe meer hij zich afsluit. Dat wil niet zeggen dat je het verkeerd doet of hebt gedaan, het is gewoon zijn voorkeursgedrag als het even lastig wordt.

Waar je naar op zoek moet gaan is connectie. Hij moet met zijn hoofd bij jullie komen en dat moet hem wat opleveren, een goed gevoel geven. Focus op de 'ja-vragen', vragen waarvan je zeker weet dat je een positief antwoord erop krijgt en bouw dit uit. Houd je vragen zelf kort, snel en scherp, maar zonder emotie. Die laatste is heel belangrijk. En beloon elke intentie, al is het maar de gedachte in de juiste richting. Persoonlijk ben ik van mening dat een beloning niet hoeft met een overdreven hoge stem en een hoop bombarie, een beloning is de release (het ophouden van de hulp, de vraag) en positieve emotie. Dit hoeft ook geen minuten te duren, paar seconden en weer door met de volgende korte ja-vraag anders raak je hem weer kwijt. Consequentie is ontzettend belangrijk, in alles wat je met hem doet, zodra je de stal binnen loopt tot je weer weg gaat.

Het is een hele zoektocht. Ik heb zelf ook moeten leren mijn verwachting bij te stellen. Nu kan ik dolgelukkig zijn als hij op een lichte hulp zijn schouder 1 stapje verplaatst of qua tempo makkelijk mee gaat in mijn energie, ookal betekent dit 'slechts' iets langzamer of iets sneller stappen. Vaak zijn de paarden die zich het meeste afsluiten ook de paarden die het gevoeligst zijn. Prikkels komen sterk binnen, daardoor krijgen ze juist die neiging (en daarom ben ik ook niet van het heel overdreven belonen, =ook weer prikkels). Ga er maar van uit dat het er echt wel in zit en ookal is het niet makkelijk, geef niet op! :)

Warwick Schiller heeft nog niet zo lang geleden een podcast hierover opgenomen, een Q&A over shutdown horses, zeker de moeite waard om is op te zoeken, wel allemaal in het Engels. Hij heeft nog veel meer interessante content o.a. over dit onderwerp.


Laatst bijgewerkt door mcrielaard op 20-04-22 10:12, in het totaal 3 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-22 10:01 



 
Profiel   

Hannanas schreef
Het “omhoog” aandraven klinkt toch serieus wel een medisch/fysiek probleem.


Kan, paarden met aanleg voor extra gangen doen het ook wel.
Dan zit er een extra gang tussen de stap en draf die nog niet helemaal begrepen word.
Mijn jonge (niet gangen) paard deed het toen zijn achterhand nog slap was.

Slecht zadel kan dat ook veroorzaken.
Rugpijn ook inderdaad.
Maar vermoeidheid en spierslapte ook.

Ts wat voer je en wat voor type paard is het?
Hoe veel loopt het paard per week?
Hoe veel komt het paard buiten?


Laatst bijgewerkt door Pumpkinbroes op 20-04-22 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-22 10:01 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Hoe beloon je hem als hij het wel goed doet?

Hier wat problemen gehad met werken aan de hand en de oplossing was niet om strenger in te komen, maar veel kleinere stappen te maken en die te belonen op een manier die paard als beloning ervaarde. In het begin voor de intentie al een jackpot, later kon dat veel minder. Ze werd er veel fijner van, want duidelijker wat ik wilde en wat het opleverde. Ik gebruik dat ook tijdens het rijden, eerst intentie belonen en dat uitbreiden via bijv 1 pas naar 2 naar uiteindelijk gewoon normaal rijden. Maar nog steeds als ze uets heel goed doet wat ze moeilijk vindt is het daarna enorm groot belonen.



Sadira schreef
Tips voor het rijden van een LBI: vraag mínder dan hij verwacht en beloon daar enorm voor. Als hij eigenlijk al geen pas harder wil zetten, vraag dan niet door naar draf helemaal, maar vraag die ene pas en zet hem meteen stil en prijs hem onwijs de hemel in alsof hij de Olympische Spelen gewonnen heeft. Dus wel consequent zijn in wat je van hem wil, maar maar hele kleine dingen vragen en die enorm belonen.

Ik heb hier ook ooit een blog over geschreven (zie mijn profiel).

Ik heb een vergelijkbaar paard gereden dat echt bij de ingang ging stilstaan en dan geen stap meer wilde zetten, en zelfs wilde steigeren als je haar dan voorwaarts vroeg, maar die heb ik met deze rustige aanpak toch binnen een paar weken weer zo gemotiveerd gekregen dat we weer (actief) ronddraafden en galoppeerden en dat ze ook meedacht.


kan me in beide vinden :j

Ik denk dat te vaak met beleren er wel vanuit word gegaan dat ze het wel snappen of zo.
En belonen word dan echt vergeten.
Terwijl dat juist het belangrijkste is wat er bestaat.
Met je stem, met een aai en ja ook een snoepje.
En bij het ene paard is dat idd al bij een beetje been al reactie, bij de anders is het misschien juist wel bij dat beetje terug komen op zit omdat die altijd "aan" staat.
Doe je dat niet komt er onbegrip, de ene gaat vluchten, de ander slaat af.

Wij gaan er als mens op zitten (of grondwerk doen)
En het paard moet onze fratsen maar snappen??
Ja dat kan, als we dat ook duidelijk uitleggen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-22 10:01 



 
Profiel   

Dag allemaal, wat een hoop reacties, ik heb er zeker wat aan!
Zijn bloedwaarden zijn goed, geen tekorten of bloedarmoede. Dat was het eerste wat ik wilde checken, uiteraard.
Het omhoog komen tijdens het aandraven is denk ik nog onontwikkeld zijn van de achterhand. Als hij er echt fijn doorheen is, kan hij namelijk wel vanuit achter aandraven.
Ik heb heel veel aan de LBI, maar vind het heel moeilijk hoe dat praktisch toe te passen. Op de grond kan ik me er nog wel iets bij voorstellen, maar als ik erop zit lijkt het me moeilijk om het aantrekkelijk voor hem te maken. Daar ga ik veel over lezen en het dan proberen toe te passen. De valkuil is natuurlijk gefrustreerd te raken als het niet gaat zoals je wilt. Het vraagt echt een andere benadering. Een van mijn instructrices is niet zo van dat soort dingen, zij is meer van: hup, gehoorzaam zijn en lopen. Zij is er maar 1 of 2x per maand, dus in de tussentijd ga ik zelf met hem aan de slag en heb ik daarnaast grondwerkles en les van iemand anders die meer geduld heeft.
Ik beloon hem uiteraard voor alles wat hij goed doet, maar moet denk ik tevredener zijn met kleine dingen. Maar gewoon stil gaan staan om iets spannends te bekijken, dat lijkt me niet helemaal de bedoeling... (en dan heb ik het dus over mensen die langslopen, of uit auto's stappen, iets wat hij regelmatig ziet)
Hij staat op een stal met uitloop, komt 4-5 uur per dag in de wei. Ik rijd hem nu 3x per week, en doe de andere dagen grondwerk. Longeren doe ik nauwelijks, omdat ik hem niet op een klein cirkeltjes will zetten. Als ik bijvoorbeeld rechthoeken wil laten lopen loop ik mezelf het ongans.
Het is een KWPN met dressuur afstamming, krijgt 1,6 kg Vitallbix, Lucerne, slobber, grasmix en ruim voldoende hooi. Ik heb hem als allrounder gekocht. Ik wil fijn dressuur met hem kunnen rijden, maar ook aan de hand met hem werken en buitenritten maken. een maatje, dus.

Ik lees hier ook veel: neem hem mee naar buiten. Dat heb ik nog nooit gedaan, omdat ik dat heel spannend vind. We staan bij een drukke weg gestald (deze moet ik oversteken om in het bos te komen), dus even wandelen zit er niet in en doordat hij zo snel afgeleid is, vind ik het toch spannend dat hij niet op me springt. Zijn weide grenst overigens wel aan de drukke weg, dus hij heeft alles al gezien en gehoord.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-22 10:31 



 
Profiel   

Heb je ook al wat anders gegeven dan vitalbix?
Mijn pony krijg ik op suikerarm voer niet aan het lopen, echt totaal niet.
Alles geprobeerd: altijd gezeik.
Toen een zak pavo performance gehaald, sportbrok met veel vet: lopen als een speer zónder heet worden.
Mijne werd heel heel erg traag en suf van vitalbix, zijn vriendje trapte hem zelfs erom want hij wilde niet spelen.
En zelfs dat: geen respons.
Alleen met vitalbix was dat zo erg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-22 10:54 



 
Profiel   

Ik vind het over het algemeen prima om ze even te laten kijken, zeker als ze het spannend vinden.
En als het echt heel spannend is, gaan we er samen even heen, en dan merken ze dat er niets aan de hand is. Snoepje voor kijken en het kalm in je opnemen, en dan weer verder waar je gebleven was.

Op die manier leren ze 2 dingen: spanning afvloeien waardoor ze er niet meer zo mee bezig zijn, en ze leren dat het eigenlijk helemaal zo eng niet is, en het niet de moeite waard is om je er druk over te maken :)

Is voor mij ook gewoon onderdeel van grondwerk :) en vaak vinden ze het stiekem wel leuk om met jou te gaan, want jij bent stoer en durft dat gewoon :D


moonfish13 schreef
Heb je ook al wat anders gegeven dan vitalbix?
Mijn pony krijg ik op suikerarm voer niet aan het lopen, echt totaal niet.
Alles geprobeerd: altijd gezeik.
Toen een zak pavo performance gehaald, sportbrok met veel vet: lopen als een speer zónder heet worden.
Mijne werd heel heel erg traag en suf van vitalbix, zijn vriendje trapte hem zelfs erom want hij wilde niet spelen.
En zelfs dat: geen respons.
Alleen met vitalbix was dat zo erg.

Ja, ik zou er sowieso een kilo basisbrok per dag in gooien idd :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-22 10:55 



 
Profiel   

Hoe ik het heb opgelost in het rijden met dat paard is als volgt:

Bij het desbetreffende paard was het gebruik van een zweep uit den boze (meteen bokken) en te veel been geven had ook het effect van staken. Die kant wilde ik er dus absoluut niet mee op. Ik heb een rijstick gebruikt (korte lichtere stick, maar dus niet flexibel). Ik ben gewoon heel relaxt op het paard gaan zitten, en bracht eerst mijn energie omhoog als ik harder wilde, maar daar reageerde ze natuurlijk niet op, dus daarna legde ik heel erg zacht mijn been aan.

Dan gebeurde er uiteraard nog steeds niks, maar ik hield die superlichte beenhulp aan. Ik tikte dan met de stick heel licht op de schouder, gewoon 1 keer. Ik gaf dan 3 seconden de tijd om daarop te reageren, als er geen reactie kwam tikte ik nog een keer, dubbel zo hard. Weer 3 seconden, dan weer dubbel zo hard. Zo bouwde ik op. Bij de eerste de beste verplaatsing naar voren, al was het maar gewichtsverplaatsing, prees ik haar de hemel in en haalde ik alle druk eraf, aaien over de hals et cetera.

Dan liet ik haar een poosje staan, en vroeg ik daarna weer opnieuw. Weer beginnen op energie, dan de allerlichtste beenhulp en haar eerst de kans geven daarop te reageren, en weer opnieuw opbouwen.

Het belangrijkste is nóóit gefrustreerd te raken, en altijd heel blij te zijn als het wél goed gaat, al zijn het maar heeele kleine dingetjes. Je kunt dus niet verwachtingen hebben dat je iets wil bereiken, want als het dan niet lukt krijg je frustratie en dat werkt averechts. Het voordeel van op deze manier handelen is dat je de stickhulp kunt geven zonder dat je je eigen houding hoeft te veranderen, waardoor je een hele relaxte zachte positieve houding en energie kunt houden (in tegenstelling tot telkens moeten schoppen om voorwaarts te gaan).

Ik heb dat op die manier aangepakt, en het duurde niet lang of ze reageerde op mijn lichte beenhulp al en de protesten verdwenen steeds meer. Toen had ik de stick ook niet meer nodig (die was puur om te doorbreken dat ze op beenhulp juist er tegenin ging). Ze fleurde ook op bij alle beloning en kreeg echt weer zin om te werken, kwam in de wei naar me toe, et cetera.


Laatst bijgewerkt door Sadira op 20-04-22 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-22 11:02 



 
Profiel   

Als ze kijkt op de dingen die jij benoemt vind ik haar niet stoïcijns.
Eerder onzeker.
En ja dan is laten kijken juist goed.
Dat wij het onbenullig vinden waar hij naar kijkt wil het niet zeggen dat het voor een paard ook zo is.

Laat maar kijken, beloon als ze gaat kijken of voorwaarts gaat.

Jou instructie van niet zeiken luisteren gaat zeker niet werken.
Prima voor iets wat bevestigd is.
Maar het been en voorwaarts is niet bevestigd. Ergens zijn daar stappen overgeslagen.
Ze word onzeker en slaat af.

Maak het klein en weer leuk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-22 11:12 



 
Profiel   

Dit zijn de typische paarden die intelligenter zijn dan hun eigenaar (no offence, de mijne is EXACT hetzelfde). Je moet dus gaan vinden wat hem motiveert en elke keer stiekum wat van wat jij wil er tussen mixen. Net alsof je groenten tussen het lekkers van een kleuter verstopt. En als ie dan per ongeluk doet wat jij wil, HEULEMAAL de hemel in prijzen. Uiteindelijk gaat ie z'n motivatie vinden omdat jij handiger wordt in het beter aan hem te verkopen.

Hoe harder je in komt, hoe harder deze types zich afsluiten. Wil ie niet vooruit vertrekken, vertrek je toch zijwaarts. Is rechtsom vandaag even niet werkwillig, dan begin je linksom, vogel je er gaandeweg een achtje in en ploep je bent rechtsom. Is ie wakker en wil ie meteen draven? Ga je toch gewoon een keer meteen draven ipv instappen. Gaat ie echt niet van kapot.
De truc is idd om de frustratie te laten varen en het te doen met wat je krijgt. Laat figuren of tempoveranderingen op de letters los, een volte is nog steeds een volte als ie 3m verder is. Je moet nu eerst de motivatie vinden, daarna komt finetuning.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-22 11:13 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 42 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen