Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 42 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Zeer, zeer stoïcijns paard

 
Profiel   

Ik zou inderdaad de filmpjes van Warwick kijken, bij voorkeur de iets oudere filmpjes, die vind ik zelf iets minder zweverig.
Het motto wat ik onthouden heb, en heel veel aan heb is:
Making the right thing easy, and the wrong thing hard.

Dus mocht je paard stil gaan staan terwijl je dat niet wil, moet je dus iets doen wat het hem moeilijk maakt, dus vraag stelling of zet hem op een kleine volte (zet hem om zijn as klinkt zo onvriendelijk, want ik bedoel niet zetten, maar vraag met je binnenhand net zo lang tot hij daar een reactie op geeft en bijvoorbeeld om stapt of buiging geeft). Zodra hij vervolgens een pas voorwaarts zet beloon je dit door de druk weg te halen. Op dit moment beloon je hem dus voor de stap voorwaarts en maak je het voorwaarts stappen dus makkelijker doordat je de druk weg gehaald hebt.

Het stil staan heb je moeilijker gemaakt, omdat op het moment dat hij stil gaat staan, geef je hem een taak (dus buiging/stap zijwaarts)...hopelijk is het een beetje duidelijk wat ik bedoel. Maar met leren omdenken, kom je vaak een heel eind.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-22 12:14 



 
Profiel   

3timesmom schreef
herkenbaar hier.
Een 7 jarige ruin, de clown van het erf, super lief en grappig, zolang hij maar niet aan het werk moet.
Hij vind er niks aan om te werken in de bak, en enkel met de nodige druk krijg je hem aan de gang. Maar dat is niet leuk om hem onder druk te moeten zetten.
Ook bij grondwerk hetzelfde verhaal als bij jou, je hebt heel veel nodig om hem te laten bewegen.
Maar...... bij het leren met brokjes als beloning is hij dr als de kippen bij en gaat hij beter zn best doen. Hierdoor is hij erg makkelijk om kunstjes aan te leren.
Verder vind hij het wel super leuk om naar buiten te gaan, het bos in of lekker op buitenrit. Dan moet je hem nergens toe dwingen, dan gaat hij als een speer.

Zeg, wat doe jij daar met mijn paard? :') Haha, alsof ik het zelf heb geschreven.

Vrijheidsdressuur met clickertraning werkt ook nog heel goed, dat vind hij superleuk. Vanaf het moment dat hij een oefening snapt dan, daarvoor is het echt stom vindt hij. In de bak is hij niet vooruit te branden, terwijl hij supermooi kan lopen en heel nageeflijk is. En buiten in rengalop is er geen een die hem bij kan houden. En strekken... waarbij de andere paarden in galop gaan omdat ze het niet meer bij kunnen houden in draf. Als ik dat aan mijn dressuurinstructrice vertel kijkt ze me aan van: ja tuurlijk, ik geloof het meteen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-22 12:58 



 
Profiel   

Sadira schreef
Hoe ik het heb opgelost in het rijden met dat paard is als volgt:

Bij het desbetreffende paard was het gebruik van een zweep uit den boze (meteen bokken) en te veel been geven had ook het effect van staken. Die kant wilde ik er dus absoluut niet mee op. Ik heb een rijstick gebruikt (korte lichtere stick, maar dus niet flexibel). Ik ben gewoon heel relaxt op het paard gaan zitten, en bracht eerst mijn energie omhoog als ik harder wilde, maar daar reageerde ze natuurlijk niet op, dus daarna legde ik heel erg zacht mijn been aan.

Dan gebeurde er uiteraard nog steeds niks, maar ik hield die superlichte beenhulp aan. Ik tikte dan met de stick heel licht op de schouder, gewoon 1 keer. Ik gaf dan 3 seconden de tijd om daarop te reageren, als er geen reactie kwam tikte ik nog een keer, dubbel zo hard. Weer 3 seconden, dan weer dubbel zo hard. Zo bouwde ik op. Bij de eerste de beste verplaatsing naar voren, al was het maar gewichtsverplaatsing, prees ik haar de hemel in en haalde ik alle druk eraf, aaien over de hals et cetera.

Dan liet ik haar een poosje staan, en vroeg ik daarna weer opnieuw. Weer beginnen op energie, dan de allerlichtste beenhulp en haar eerst de kans geven daarop te reageren, en weer opnieuw opbouwen.

Het belangrijkste is nóóit gefrustreerd te raken, en altijd heel blij te zijn als het wél goed gaat, al zijn het maar heeele kleine dingetjes. Je kunt dus niet verwachtingen hebben dat je iets wil bereiken, want als het dan niet lukt krijg je frustratie en dat werkt averechts. Het voordeel van op deze manier handelen is dat je de stickhulp kunt geven zonder dat je je eigen houding hoeft te veranderen, waardoor je een hele relaxte zachte positieve houding en energie kunt houden (in tegenstelling tot telkens moeten schoppen om voorwaarts te gaan).

Ik heb dat op die manier aangepakt, en het duurde niet lang of ze reageerde op mijn lichte beenhulp al en de protesten verdwenen steeds meer. Toen had ik de stick ook niet meer nodig (die was puur om te doorbreken dat ze op beenhulp juist er tegenin ging). Ze fleurde ook op bij alle beloning en kreeg echt weer zin om te werken, kwam in de wei naar me toe, et cetera.

Bij haar is het ook zo belangrijk dat ze iemand heeft die ze vertrouwt en van wie ze op aan kan. Maar ook respect voor heeft, en die inderdaad niet gefrustreerd raakt. Gelukkig heeft ze nu ook een berijdster waar dit super mee klikt en gaat het heel goed met haar. Vind je misschien wel leuk om te horen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-22 13:13 



 
Profiel   

Of ik lees er overheen, maar hoe lang heb jij hem en ken jij zijn geschiedenis, ook al is deze kort?

Mijn ruin is exact zo, maar compleet kapot gemaakt ooit met inrijden. Althans dat is geprobeerd en hij gaf niet op, dus was niet geschikt of talentvol.
Later veel verzet, maar niemand die luisterde.

Toen ik hem kocht was het een robot. Durft niet anders dan erin getrapt is.
Hij is ook eerder lui dan moe, maar had bijv afwijkende leverwaarde en darmproblemen.

In de omgang is het met de jaren beter geworden, maar je merkt duidelijk dat hij in de basis veel mist.

Bij zulke paarden moet je eigenlijk in kleine stapjes werken en heel goed en snel zijn met de release. Dat kan echt heel minimaal zijn, als hij maar het verschil voelt wanneer jij de druk er vanaf haalt. Eerst wat sneller tevreden bij een reactie, al is het minimaal en daarna steeds meer opbouwen.

In het bos was hij braaf. Maar daar bijv losgelaten en zelf de weg laten kiezen. Niet altijd handig, maar soms goed om te zien wat ze doen en hoe etc.

Ook zoeken wat hij leuk vindt. Een sprongetje? Apporteren? Met een bal?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-22 13:15 



 
Profiel   

moonfish13 schreef
Heb je ook al wat anders gegeven dan vitalbix?
Mijn pony krijg ik op suikerarm voer niet aan het lopen, echt totaal niet.
Alles geprobeerd: altijd gezeik.
Toen een zak pavo performance gehaald, sportbrok met veel vet: lopen als een speer zónder heet worden.
Mijne werd heel heel erg traag en suf van vitalbix, zijn vriendje trapte hem zelfs erom want hij wilde niet spelen.
En zelfs dat: geen respons.
Alleen met vitalbix was dat zo erg.


Ik heb zelf ook zitten twijfelen over zijn voer. Maar mijn paardje is nog jong en staat niet zo vol in training als op de verpakking van Pavo Performance wordt aangegeven. Hij krijgt er wel 3 scheppen Lucerne per dag bij, daar zitten suikers in, volgens mij. Misschien moet ik iets toevoegen aan zijn huidige voer, maar ik denk dat ik daar een ander topic voor moet starten :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-22 17:28 



 
Profiel   

Dank Sadira en de rest voor de duidelijke omschrijvingen! Wat een nuttige en opbouwende reacties. Ik ga ermee aan de slag.
Wat betreft zijn geschiedenis: voor zover ik weet is zijn inrijden op een rustige, verantwoorde manier gegaan. Maar wel door een paardenman, dus: geen gezeur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-22 17:31 



 
Profiel   

Ik heb niet het volledige topic gelezen, maar ik wil even mijn ervaring delen. Mijn paard was jarenlang érg lui. Ook heel veel been geven, afzetten met voorbeen, niet in draf te krijgen. Toen stond hij op een grote manege waar ze enkel in de zomer een paar uren buiten kwamen. Ik wist op dat moment niet beter, was grootgebracht tussen de paarden op zulke maneges.

Echter heb ik hem toen verplaatst naar een stalling waar ze elke dag van ‘s ochtends tot ‘s avonds buiten komen. Hij is letterlijk binnen 2 dagen veranderd naar een mega werkwillig paard waar je geen 2 keer aan moet vragen in draf te gaan.

Dit verhaaltje even om een andere invalshoek te geven dan bloedwaardes of trainingsmethodes. Het kan helemaal niet van toepassing zijn op deze situatie, maar wellicht wel bij anderen die dit topic lezen! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-22 17:50 



 
Profiel   

Het kan idd enorm veel oorzaken hebben. Mentaal en fysiek. Mist hij motivatie, is hij onzeker, heeft hij pijn, snapt hij het niet, etc.

Zoals ik nu lees werken jullie enkel met negatieve bekrachtiging en is de zweep er vaak bij. Bij sommige paarden werkt dat op een relatief ethische manier, bij sommige werkt het met eens echt te slaan, en bij sommige niet. Maar weet wel: als jij elke keer wat harder gaat met die zweep, en je krijgt de reactie alsnog niet goed, leert hij zich alleen maar meer afsluiten voor de pijn. Want hij weet dat er een moment is dat je stopt. Ik zou deze weg niet inslaan.

Ik zou hem alsnog eens door de molen halen, en andere instructie erbij. Voer en management bekijken. Toch met voer gaan belonen (werk aan beleefdheid en rust, opdringerigheid train je er zelf in). Zoek wat hem motiveert, wat wel werkt. Hou het kort en wees niet gefrustreerd als hij afsluit. Het is gewoon een manier van omgaan met stress. Dat is niet eenvoudig te doorbreken.
Ook het kijken vraagt tijd en werk om de aandacht bij jou te brengen én te houden.
Haal er eens iemand bij die een erg goede timing heeft. Bij sommige paarden moeten de hulpen en reacties precies op het goede moment komen om ze in gang te houden.

Elk paard is wel ergens voor te motiveren. Maar de kans bestaat dat hij rijden nooit super leuk gaat vinden. Al denk ik dat het nu nog te vroeg is om dat te zeggen.

Die grote paarden hebben echt veel tijd nodig vaak!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-22 18:20 



 
Profiel   

poes schreef
Het kan idd enorm veel oorzaken hebben. Mentaal en fysiek. Mist hij motivatie, is hij onzeker, heeft hij pijn, snapt hij het niet, etc.

Zoals ik nu lees werken jullie enkel met negatieve bekrachtiging en is de zweep er vaak bij. Bij sommige paarden werkt dat op een relatief ethische manier, bij sommige werkt het met eens echt te slaan, en bij sommige niet. Maar weet wel: als jij elke keer wat harder gaat met die zweep, en je krijgt de reactie alsnog niet goed, leert hij zich alleen maar meer afsluiten voor de pijn. Want hij weet dat er een moment is dat je stopt. Ik zou deze weg niet inslaan.

Ik zou hem alsnog eens door de molen halen, en andere instructie erbij. Voer en management bekijken. Toch met voer gaan belonen (werk aan beleefdheid en rust, opdringerigheid train je er zelf in). Zoek wat hem motiveert, wat wel werkt. Hou het kort en wees niet gefrustreerd als hij afsluit. Het is gewoon een manier van omgaan met stress. Dat is niet eenvoudig te doorbreken.
Ook het kijken vraagt tijd en werk om de aandacht bij jou te brengen én te houden.
Haal er eens iemand bij die een erg goede timing heeft. Bij sommige paarden moeten de hulpen en reacties precies op het goede moment komen om ze in gang te houden.

Elk paard is wel ergens voor te motiveren. Maar de kans bestaat dat hij rijden nooit super leuk gaat vinden. Al denk ik dat het nu nog te vroeg is om dat te zeggen.

Die grote paarden hebben echt veel tijd nodig vaak!


Oef nee, dan heb je me toch niet helemaal goed begrepen. Ik werk nauwelijks met de zweep, heb hem wel bij me, hoor, maar ik gebruik hem weinig en als hij iets goed doet, dan prijs ik hem de hemel in. Dat gaat eigenlijk heel goed. Maar hij kan zich echt afsluiten en totaal niet met mij bezig zijn. Ik heb hier al zeer veel goede tips gehad, ook in jouw stukje staan goede tips, waarvoor dank. De opmerking dat hij een LBI is, heeft enorm geholpen. Morgen ga ik me grondwerk verder met die wetenschap!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-22 18:35 



 
Profiel   

Ik wou idd zeker niet veroordelen. Er wordt snel gegrepen naar slaan bij dit soort paarden ook in een bericht hierboven. Een tik met een stok verdubbelen is slaan zo simpel is het. En ja sommige paarden leren echt iets van een flinke tik. Of het de dag van vandaag nog de manier is…

Maar goed ik dwaal af haha. Heeft hij steile achterbenen? Wordt hij na verloop van tijd wel heter? Of zijn er oefeningen die hem frisser maken? Sommige paarden missen kracht maar vinden het basiswerk ook gewoon saai. Die worden vaak in het hogere werk beter maar daar moet je ook maar geraken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-22 18:52 



 
Profiel   

Dash74 schreef
moonfish13 schreef
Heb je ook al wat anders gegeven dan vitalbix?
Mijn pony krijg ik op suikerarm voer niet aan het lopen, echt totaal niet.
Alles geprobeerd: altijd gezeik.
Toen een zak pavo performance gehaald, sportbrok met veel vet: lopen als een speer zónder heet worden.
Mijne werd heel heel erg traag en suf van vitalbix, zijn vriendje trapte hem zelfs erom want hij wilde niet spelen.
En zelfs dat: geen respons.
Alleen met vitalbix was dat zo erg.

Ik heb zelf ook zitten twijfelen over zijn voer. Maar mijn paardje is nog jong en staat niet zo vol in training als op de verpakking van Pavo Performance wordt aangegeven. Hij krijgt er wel 3 scheppen Lucerne per dag bij, daar zitten suikers in, volgens mij. Misschien moet ik iets toevoegen aan zijn huidige voer, maar ik denk dat ik daar een ander topic voor moet starten :)


Mijn pony neigt naar snel veel te heet worden van voer.
Hij werkt ook niet hard, maar hij heeft dus wel olie nodig en dat lust hij niet.
Hij krijgt een kwartje per dag, hij is 250 kg.
Maar dat werkt dus voor hem het beste.
Allerlei ander voer werd hij eerste 10 minuten loeiheet van en dan de tank bam leeg.
Vandaar deze brok, je moet kijken naar wat je paard nodig heeft, niet naar wat op de zak staat.
Mijn voerboer heeft voor Havens gewerkt, hij heeft meegewerkt aan de gastro+ bijvoorbeeld.
Hij zegt ook dan is dit gewoon heel geschikt.
En ik vul het dus aan met een vitaminebrokje.
Voordeel is ook dat je niet megaveel hoeft te voeren met wat geluk.
Maar mijn pony is dus écht een crime qua eten.
Hij lust ook geen luzerne bijvoorbeeld en dit eet hij al jaren goed.
Slobber lust meneer ook niet.

Maar kijk niet naar waar het voer voor dient en hoeveel energie, en aantal kilo’s.
Kijk naar waar je paard, als je paard het op een schep basisbrok beter doet laat het dan.
Ik bleef zoeken en ben geëindigd bij dit, met dat hij er zo onwijs goed uit zag volgens de dierenarts met zijn cushing.

Mijn voerboer zegt suikerarm is vraag naar.
Dat ze 4x zoveel voeren en hetzelfde eindigen, of op meer suiker, denken ze niet aan.
Je hebt gelijk je voert zo wat hij nodig heeft en hoeft niet kilo’s voer te voeren.
Scheelt je nog eens veel geld ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-22 00:36 



 
Profiel   

Ik zou hem toch eerst eens medisch door de molen halen... als hij bij draven van voren omhoog komt dan betekent dit dus dat hij van achter niet weg komt.. logisch dat hij dan niet voorwaarts is..

Kan met vanalles te maken hebben... blokkade in het cto gebied.. zadel klemt bij de schouders... slappe kniebanden.. problemen met het rsi gewricht of idd gewoon nog slap
Als het dit laatste is dan moet je hem dus sterker gaan maken.., wellicgt dan toch eerst longeren en dit opbouwen met balkjes zodat. Zo kan hij sterker worden zonder ook nog een ruiter te moeten dragen.. ook het lopen van heuvels zorgt voor een sterke achterhand

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-22 17:12 



 
Profiel   

Hoe gaat het ondertussen met jullie samen? Merk je al vooruitgang, als ik het misschien alleen al in jouw denkwijze?

Wat ik nog wilde toevoegen aan al het bovenstaande, want daar ben ik het erg mee eens, is het volgende.
Stel je bent aan het rijden en je voelt dat je paard wat afgeleid begint te raken (bijv vertraagt uit zichzelf, begint het hoofd te draaien om naar iets te kunnen kijken, zet de hals meer omhoog, geeft tekenen van spanning) kijk dan of je figuren kan gaan rijden. Het liefst een figuur inzetten voordat de spanning en het op slot slaan te groot wordt.
Hiermee zeg je eigenlijk op het moment dat zijn hoofd met andere dingen dan met jou bezig wil gaan, he vriend, ik ben er ook nog, zonder dat je iets heel moeilijks van hem vraagt zoals versnellen of juist naar dat hele spannende toe lopen.
Daarnaast kan het schakelen tussen overgangen ook heel veel bijdragen, waarbij de intentie van de overgang ook beloond mag worden. En dat is dus ook van langzaam stap naar normale stap naar iets voorwaartsere stap. Doordat ze constant iets anders mogen doen blijven ze met hun aandacht bij jou vraag i.p.v. bij de omgeving.

Rij ik bijv mijn lbi in de cross na een stuk van 500 meter galop naar een hindernis sta ik stil omdat de hindernis spannend is. Ga ik in die 500 meter van cross galop, naar gewone galop, naar cross galop, naar gewone galop is die veel meer bezig met mij en is er vaak niks aan de hand.

Oh en vergeet niet te genieten, van elk stapje dat jullie maken en de mooie reis die jullie samen maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-22 21:21 



 
Profiel   

LuffB schreef
Hoe gaat het ondertussen met jullie samen? Merk je al vooruitgang, als ik het misschien alleen al in jouw denkwijze?

Wat ik nog wilde toevoegen aan al het bovenstaande, want daar ben ik het erg mee eens, is het volgende.
Stel je bent aan het rijden en je voelt dat je paard wat afgeleid begint te raken (bijv vertraagt uit zichzelf, begint het hoofd te draaien om naar iets te kunnen kijken, zet de hals meer omhoog, geeft tekenen van spanning) kijk dan of je figuren kan gaan rijden. Het liefst een figuur inzetten voordat de spanning en het op slot slaan te groot wordt.
Hiermee zeg je eigenlijk op het moment dat zijn hoofd met andere dingen dan met jou bezig wil gaan, he vriend, ik ben er ook nog, zonder dat je iets heel moeilijks van hem vraagt zoals versnellen of juist naar dat hele spannende toe lopen.
Daarnaast kan het schakelen tussen overgangen ook heel veel bijdragen, waarbij de intentie van de overgang ook beloond mag worden. En dat is dus ook van langzaam stap naar normale stap naar iets voorwaartsere stap. Doordat ze constant iets anders mogen doen blijven ze met hun aandacht bij jou vraag i.p.v. bij de omgeving.

Rij ik bijv mijn lbi in de cross na een stuk van 500 meter galop naar een hindernis sta ik stil omdat de hindernis spannend is. Ga ik in die 500 meter van cross galop, naar gewone galop, naar cross galop, naar gewone galop is die veel meer bezig met mij en is er vaak niks aan de hand.

Oh en vergeet niet te genieten, van elk stapje dat jullie maken en de mooie reis die jullie samen maken.


Excuus, ik had deze even gemist! Dank voor je reactie, ook weer heel nuttig. Het gaat aan de ene kant een heel stuk beter. Ik ben idd op overgangen gaan rijden en hem meer enthousiast gemaakt. Ook aan de longe veel overgangen en dat werkt echt heel goed. Ook ben ik wel iets strikter geworden als hij afgeleid raakt. Ik had hem echt flink aan het lopen, zonder enig gebruik van zweep of spoor. Maar ik loop vrijwel direct tegen een volgend probleem aan, wat eigenlijk al mijn plezier in het rijden heeft weggenomen. Ik denk dat ik er een ander topic over moet starten. Sinds kort heeft hij uitgevonden dat hij onder het zadel, als hij schrikt, net zo kan gaan rennen en bokken als hij aan de longe wel eens doet. Ik ben er inmiddels 2x afgevallen en mijn bijrijdster 1x. Het zijn bokken die nauwelijks uit te zitten zijn, tenminste voor mij. Ik ben midden 40 met een gezin en een baan en ben inmiddels de leeftijd voorbij dat ik denk: daar stap ik nog eens een keer op. Mijn instructeur wil dat ik er weer op ga, aan de longe, maar ik ben behoorlijk geschrokken. Zijn maag, rug en zadel zijn gecheckt, niets aan de hand. Hij schrikt echt van iets en zet het dan al bokkend op een lopen, alsof ik er niet meer ben....

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 07:11 



 
Profiel   

Ik zou echt jezelf eens verdiepen in Featherlight en Warwick Schiller. Je paard wil je echt iets vertellen!
(dus als het niks lichamelijks is, dan geeft hij aan dat hij toch niet genoeg vertrouwen in jou heeft)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 11:44 



 
Profiel   

Sky_As schreef
Ik zou echt jezelf eens verdiepen in Featherlight en Warwick Schiller. Je paard wil je echt iets vertellen!
(dus als het niks lichamelijks is, dan geeft hij aan dat hij toch niet genoeg vertrouwen in jou heeft)

Dat doe ik, hoor! Die helpen me enorm, ik heb al heel wat handigheid gekregen vanuit de filmpjes. En ik volg grondwerkles met hem. Maar ik denk wel dat je gelijk zou kunnen hebben, het is ook een confrontatie met je eigen karakter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 11:55 



 
Profiel   

@Dash74, wat vervelend! Altijd rot om zo het vertrouwen in elkaar kwijt te raken. Maar dat kan je wel weer terug krijgen! :) Het klinkt heel erg alsof je paard niet zo heel stoïcijns was, maar afgesloten. Die afgesloten beschermlaag wordt er steeds meer afgepeld en dan kunnen er heftige reacties komen. Het is helemaal niet raar om een stap terug te doen. Ik zou eerst weer aan het vertrouwen werken. Wat mijn inziens cruciaal is, is dat je samen leert om te gaan met spannende momenten. Het is waardevol als jij je paard leert aanvoelen. Dit gedrag komt zeer zelden 'plotseling', er is bijna altijd opbouw van spanning aan vooraf gegaan. Wij als mens missen de voortekenen alleen nogal wel is helaas, maar die kan je wel steeds beter gaan herkennen. En je kan zekerheidjes voor jezelf in gaan bouwen in het werk en in de hulpgeving, denk aan de one rein stop. Want als de spanning dan toch een keer te hoog op loopt moet je ergens op terug kunnen grijpen, zodat je niet hoeft af te wachten waar je in de bak gaat eindigen en of je er dan nog op zit. Je paard zal jou moeten leren vertrouwen. Hij moet weten dat jij ook weet dat er iets spannend is, dat je hem hoort en dat jij hem er doorheen kan begeleiden. Hopelijk komen jullie eruit, vast wel, veel succes!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-22 14:32 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 42 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen