Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Opbouw rijden

 
Profiel   

Ik heb begin deze maand een pony gekocht, ze is bij de oude eigenaar altijd wel gereden maar de laatste 2 maanden niet meer intensief, het bestond toen uit 2 x per week een half uur tot uur stappen.
Ik wil nu weer gaan opbouwen, ik lees overal in het begin 3x in de week 20 / 30 minuten rijden.
Wat ik nu doe is ongeveer 3/4 keer in de week rijden of wandelen en dan bedoel ik een buitenrit met voornamenlijk stappen en een klein drafje / galopje. De duur verschilt van een half uur tot een uur. Nou vraag ik me af of dit teveel is? Ik kan me voorstellen dat echt intensief dressuur in de bak je anders opbouwt dan dat je rustige buitenritjes maakt? Stappen kan nooit echt kwaad in mijn beleving, wat denken jullie?
Pony is 6, conditie is niet optimaal omdat ze ook wat te zwaar is dus ik let goed op haar ademhaling.
Vanaf volgende week ga ik 1x per week een half uur lessen in de bak
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-22 08:21 



 
Profiel   

Afhankelijk van weidegang etc. zou ik zeggen begin met elke dag wandelen, plm een uur. Hetzij dat je ernaast loopt, hetzij met jou in het zadel.
Mbt dressuur : ik hoor tot die mensen die vinden dat dressuur et is voor het paard : leren om ons met een 'bolle' rug te dragen. Dus ik pas die techniek (aan een halflange teugel) ook toe op buitenrit. (En 'die krul' interesseert me niet.)

De bak kan zwaarder zijn omdat je meer bochten maakt, manege figuren rijdt, of dat er veel overgangen in de les zitten.

Ooit kreeg ik mbt een peesblessure het opbouwschema: veel stappen, draf geleidelijk aan opbouwen. (Twee minuten in de eerste week, om de andere dag. Gaat dat goed, om de andere dag vier minuten, de week erna zes minuten, etc.)
De pezen van jouw dier zijn in orde, maar houd het idee van dit schema in het achterhoofd : pezen worden veel langzamer sterk dan spieren. Uiteraard hoef je niet zo precies op de klok te kijken en kan je dier vast meer hebben dan twee minuten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-22 09:55 



 
Profiel   

Als je het zeker wil weten en het geld er voor over hebt. Dan is meten weten. Regelmatig een hartslagmeting met een trainingsschema. Dan kun je uitvinden, hoe goed de conditie van je paard is om vervolgens slimmer op te kunnen bouwen. Ik blijf bij elke meting concluderen dat mijn paard enorm slecht is in het aangeven dat ze moe is/wordt. Dus blijft over haar grenzen lopen. Als de hartslagmeting mij niet zou vertellen dat ze moe wordt, dan is de kans op overtraining erg groot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-22 10:05 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Afhankelijk van weidegang etc. zou ik zeggen begin met elke dag wandelen, plm een uur. Hetzij dat je ernaast loopt, hetzij met jou in het zadel.
Mbt dressuur : ik hoor tot die mensen die vinden dat dressuur et is voor het paard : leren om ons met een 'bolle' rug te dragen. Dus ik pas die techniek (aan een halflange teugel) ook toe op buitenrit. (En 'die krul' interesseert me niet.)

De bak kan zwaarder zijn omdat je meer bochten maakt, manege figuren rijdt, of dat er veel overgangen in de les zitten.

Ooit kreeg ik mbt een peesblessure het opbouwschema: veel stappen, draf geleidelijk aan opbouwen. (Twee minuten in de eerste week, om de andere dag. Gaat dat goed, om de andere dag vier minuten, de week erna zes minuten, etc.)
De pezen van jouw dier zijn in orde, maar houd het idee van dit schema in het achterhoofd : pezen worden veel langzamer sterk dan spieren. Uiteraard hoef je niet zo precies op de klok te kijken en kan je dier vast meer hebben dan twee minuten.


Dit lijkt me een goed advies ts. Je zult zien dat de conditie snel vooruitgaat, maar het gaat om wat je niet ziet, de pezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-22 10:45 



 
Profiel   

Ze staat 24/7 op het land dus beweegt ook daar wel. Zo'n meter is inderdaad wel een goed idee, zit daar een uitleg bij hoe je die moet lezen? Iemand tips voor goede meter?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-22 10:57 



 
Profiel   

Jorklo29 schreef
Ze staat 24/7 op het land dus beweegt ook daar wel. Zo'n meter is inderdaad wel een goed idee, zit daar een uitleg bij hoe je die moet lezen? Iemand tips voor goede meter?


Polar is op het moment de enige met een hartslagmeter, Hylofit werkt de app niet meer van. Uitleg zit er vaak maar beperkt bij. Het is ook mogelijk mensen in te huren die een hartslagmeting bij je uitvoeren en daarop je een trainingsschema kunnen geven. Het bestaat ook in trajectvorm, waardoor je over een langere periode geholpen wordt met de hartslagmetingen en trainingsschema's.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-22 11:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen