Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard staakt/steigert en wil eruit

 
Profiel   

Hallo,

Ik ben nieuw hier op bokt maar heb toch een vraag waar ik een wat bredere kijk op wil hebben. Ik heb onlangs mijn paard gekocht, voorheen was ze een lespaard. Heb haar een jaar gereden en afgelopen maart gekocht. Ze is een (cruzado)merrie van bijna 10 en heeft er een best karakter op zitten. Ik vind dit juist heel leuk maar soms wordt het voor mij toch pittig en wordt ik onzeker.

Voor ik haar kocht had ze onwijze buien, flink staken, wat zich uit in steigeren, of omdraaien om doelgericht andere paarden aan te vallen. Sinds de koop heeft ze dit eigenlijk niet meer gedaan (1 maand nu). Ze staat op dezelfde stal waar ze al stond en ik ben heel blij met de begeleiding. Duidelijk was wel dat ze manege lessen saai vind en dan in protest gaat .

Het is een hele maand goed gegaan en vandaag was ze al aan het zoeken naar dingetjes om van te schrikken. Maar halverwege het rijden keerde ze naar de bak uitgang en liep eruit, bij elke hulp (been, teugelhulpen wat dan ook) komt ze meermaals omhoog. Nou vind ik dat midden in de bak niet zo erg maar wel bij de rand/ingang van de bak omdat ik ontzettend bang ben dat ze vast komt te zitten in de hekken daar met haar voorbenen. Het is een smalle doorgang met hekken/paddocks aan weerszijde, waar ze zonder pardon meermaals omhoog komt. Ik heb iemand gevraagd haar aan de longe te doen terwijl ik reed en heb haar er redelijk doorheen kunnen rijden maar daarna probeerde ze het weer. Heeft iemand tips/ soortgelijke dingen meegemaakt?

Ik zit te twijfelen om er een arts naar te laten kijken want ze doet het hele periodes niet of pas na een tijdje in de training. Dus vind het bijna knap als het wel iets zou zijn wat haar lichamelijk dwars zit.Ik rijd haar bitloos en met western zadel dus relatieve vrijheid aan de voorkant/trek haar niet op de rem.

Wie kan mij helpen? :(
Ik ben niet perse onzeker maar er valt gewoon niks meer te vertellen op zo'n moment
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-22 20:55 



 
Profiel   

Edit: ze staat overigens met alles op haar achterbenen, in de wei/losgooien, dus het is voor haar een uiting van meerdere dingen positief & negatief

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-22 21:42 



 
Profiel   

Is ze gekeurd bij aankoop klinisch en röntgenologisch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-22 21:43 



 
Profiel   

Staken is een uiting van pijn in 99% van de gevallen.
Bij een ex manege paard is toch wel het eerste wat je moet doen een zadelmaker/fysio erbij halen.

Paarden proberen niet en zijn ook niet opzettelijk vervelend of stout. Wel vaak onbegrepen.
Heb je haar laten keuren door een veearts bij aankoop?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-22 21:45 



 
Profiel   

Ik denk zelf dat je met dit paard de tijd moet nemen echt wat op te bouwen, je paard leren kennen vanaf de grond. Gewoon door haar padock uit te mesten, mee te nemen, poetsen noem maar op.
Probeer te begrijpen wat haar achtergrond is, een nog relatief jong paard, is ze geïmporteerd? Misschien snel en niet helemaal correct opgeleidt tot rijpaard.
Daarna (sinds wanneer?) als lespony ingezet: alle ruimte om te leren klooien voor een karaktervol paard.
En makkelijk op de achterbenen gaan.
Wat idd best link is.

En dan ook kijken, hoe kan je dingen voorkomen.
Rijden alleen op plekken waar je je niet druk hoeft te maken om de omgeving (de hekken bij de uitgang). Een bak die rondom dicht is lijkt me beter.
Voorlopig alleen rijden met een lesgeefster bij je? Samen leren hoe je dingen aan kan zien komen, en kan onderscheppen met als doel nieuw aangeleerd gedrag als braaf rijpaard.

Loopt ze nog in de lessen? Het is nog maar kort geleden dat je het paard kocht, ze weet waarschijnlijk nog niet dat je ‘haar mens’ bent en ziet geen verschil met de lessers wellicht?

Bitloos is misschien niet het handigst in deze fase, maar misschien ook wel hoor, maar misschien is het niet genoeg voor zo’n pittig paardje.
Ik hoop echt dat jullie er uit komen en het paard in vertrouwen bij jou tot rust kan komen!
:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-22 22:16 



 
Profiel   

Is dit paard inderdaad gekeurd? Zo ja, wanneer en waarop?
Wanneer heeft ze voor het laatst tandarts, fysio en zadelmaker gezien?

Daarbij zeg je dat ze bij de lessen staakte, maar niet meer toen jij haar kocht. Dat klinkt als een hele plotse overgang terwijl er vanuit het oogpunt van het paard toen nog niets veranderde volgens mij. Wat is er dan toch anders naast een vaste ruiter? Of zit er nog een periode tussen?

En is er in de tussentijd nog iets veranderd ten opzichte van de eerste weken? En dan niet alleen in stalling en dergelijke, maar ook jouw verwachtingen tijdens het rijden bijvoorbeeld

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-22 22:22 



 
Profiel   

Marigold schreef
Ik denk zelf dat je met dit paard de tijd moet nemen echt wat op te bouwen, je paard leren kennen vanaf de grond. Gewoon door haar padock uit te mesten, mee te nemen, poetsen noem maar op.
Probeer te begrijpen wat haar achtergrond is, een nog relatief jong paard, is ze geïmporteerd? Misschien snel en niet helemaal correct opgeleidt tot rijpaard.
Daarna (sinds wanneer?) als lespony ingezet: alle ruimte om te leren klooien voor een karaktervol paard.
En makkelijk op de achterbenen gaan.
Wat idd best link is.

En dan ook kijken, hoe kan je dingen voorkomen.
Rijden alleen op plekken waar je je niet druk hoeft te maken om de omgeving (de hekken bij de uitgang). Een bak die rondom dicht is lijkt me beter.
Voorlopig alleen rijden met een lesgeefster bij je? Samen leren hoe je dingen aan kan zien komen, en kan onderscheppen met als doel nieuw aangeleerd gedrag als braaf rijpaard.

Loopt ze nog in de lessen? Het is nog maar kort geleden dat je het paard kocht, ze weet waarschijnlijk nog niet dat je ‘haar mens’ bent en ziet geen verschil met de lessers wellicht?

Bitloos is misschien niet het handigst in deze fase, maar misschien ook wel hoor, maar misschien is het niet genoeg voor zo’n pittig paardje.
Ik hoop echt dat jullie er uit komen en het paard in vertrouwen bij jou tot rust kan komen!
:)



Dank voor je uitgebreide bericht! Goeie om sowieso alleen in een dichte rijbak te rijden, dan durf ik iets meer. Ik probeer veel tijd met haar te spenderen, ga twee x per dag en zorg dat we veel grondwerk doen, wandelingen, grazen, kroelen etc. Wat dat betreft is ze goed op mij gefocust, doet netjes wat ik vraagt, loopt niet weg als ik haar haar halster om wil doen etc.

Ik probeer inderdaad vanaf de basis op te bouwen, wat je zegt, ze moet mij als haar mens gaan zien.
Ze heeft vrij veel ruimte gehad om te kunnen klooien. Samen met mijn instructrice, ik les nu tweemaal per week, probeer ik haar juist te trainen, veel te belonen waar het goed gaat.
Bitloos is juist ook door de stal gedaan omdat ze vrij gevoelig in de mond is en met bit (nog) sneller omhoog komt, ze reageert wel keurig op mijn stem, ho is ho, draf is draf, etc. Ze is in alle essentie ook echt een lief, nieuwsgierig paard. Ik ga haar laten checken door een osteopaat, of die wat kan vinden. Ik twijfel dan ook of het lichamelijk is, omdat ze het 10x fantastisch en vol plezier doet en en dan de 11e x opeens oncontroleerbare steigermodus gaat.

Er rijd nu sinds maart niemand behalve ikzelf op

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-22 22:28 



 
Profiel   

Ineke2 schreef
Is ze gekeurd bij aankoop klinisch en röntgenologisch?


Nee niet rontgenologisch

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-22 22:29 



 
Profiel   

Bowo schreef
Is dit paard inderdaad gekeurd? Zo ja, wanneer en waarop?
Wanneer heeft ze voor het laatst tandarts, fysio en zadelmaker gezien?

Daarbij zeg je dat ze bij de lessen staakte, maar niet meer toen jij haar kocht. Dat klinkt als een hele plotse overgang terwijl er vanuit het oogpunt van het paard toen nog niets veranderde volgens mij. Wat is er dan toch anders naast een vaste ruiter? Of zit er nog een periode tussen?

En is er in de tussentijd nog iets veranderd ten opzichte van de eerste weken? En dan niet alleen in stalling en dergelijke, maar ook jouw verwachtingen tijdens het rijden bijvoorbeeld


Tandarts november voor het laatst ( ik rij haar wel bitloos )

Zadelmaker zou wel een goeie zijn. Wil ook de osteopaat langs laten komen. (Ze heeft dit gedrag overigens ook met barebackpad laten zien)

De overgang was plots inderdaad als in ze kan niet in twee dagen doorhebben gehad dat ze geen manegr paard meer was

heb voor een vaste rustige overgang gezorgd, langzaam mijn ritme etc introduceren. Ze staakte vooral in de groepslessen, waar het veelal "saaie" rondjes zijn. Ik reed haar altijd privé en dat scheelde wel, probeerde balkjes neer te leggen, meer afwisseling in tempo, buiging stelling etc. Ik probeer haar niet te overvragen, maar juist te laten wennen aan mij alleen met de dingen die ze al kent en leuk vind

Ze kan ook echt ontzettend plezier in het rijden hebben en heel trots zijn als iets goed gaat en ze een stembeloning krijgt.

Wat ik qua verandering kan zeggen is dat ze meer rust heeft gekregen en nu een ruiter heeft IPV meerdere.

Ze gaat overigens per dag 2, uur de paddock in, uur weidegang, uur training met mij (grond of rijden) en een wandelingetje of nog even de losgooibak in

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-22 22:34 



 
Profiel   

Als ze zo gevoelig is en het protesteren en stijgeren maar soms doet zou ik (en sowieso eigenlijk wel) even goed aandacht schenken aan het zadel, past het of zit het haar ergens in de weg.
Daar kan de osto je ook bij adviseren.
Fijn dat ze in de omgang wel heel lief is, dan zou je niet denken dat ze rijden persé niet leuk vind. Felle reacties kunnen idd wijzen op pijn, maar ook leiden tot truckjes aanleren ( vroeger de shet, die had ontdekt dat mensje eraf vliegt als ze noodstop maakte met hoofd tussen de benen :Y) ).
Dus dan is het nu de kunst te ontdekken, is het (soms) pijn of is het klieren. En een veilige rij omgeving waar je vrij kan werken is dan wel belangrijk, want als je haar haar zin geeft omdat ze anders in de hekken kan springen dan geef je niet de signalen die je zou willen geven.
Leuke uitdaging (hoop dat het wel veilig blijft, dat stijgeren is wel een dingetje denk ik..), alle tijd, het is voor de pony ook een hele verandering. Lekker niet meer in de lessen, nu nog tot rust komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-22 22:43 



 
Profiel   

Kan het zijn dat ze hengstig is en dat haar gedrag kan verklaren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-22 22:49 



 
Profiel   

Ik denk dat een paard wel degelijk spelletjes kan gaan spelen met de nieuwe eigenaar, grenzen opzoekt, kijkt wat hij kan maken. Ik heb dit al een paar keer meegemaakt. Vooral als je je paard nog maar een maand hebt. Dit is nog niet zolang en dan "ken" je elkaar nog niet. Wellicht moet je paard je nog leren vertrouwen. Ik moest mijn merrie altijd flink aan het werk zetten, oftewel de wat moeilijkere dingen vragen. Dat vond ze leuk, en anders ging ze haar eigen ding wel doen.
Het klinkt wel alsof je daar al moeite voor gedaan hebt :)

Maar inderdaad het handigst om eerst even te kijken of het niet ergens vandaan komt, en de geschiedenis wat te leren kennen. Ik volg even

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-22 05:21 



 
Profiel   

Ik lees ook nergens hoeveel het paard buiten komt en wat ze aan ruwvoer en krachtvoer krijgt. Spaanse paarden of cruzado's doen het niet altijd even goed op de doorsnee kilo brok. Deze zijn al gevoelig en heet uit zichzelf.
Ook lentekriebels kunnen paarden net wat frisser maken in deze periode.
Volgens mij kun je door de voeding en beweging onder de loep te nemen ook al heel wat verbetering krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-22 06:24 



 
Profiel   

Normaal gezien heeft een paard een hele goede reden voor zijn gedrag.

Of die bij jou ligt of in het verleden, kan ik hier niet uithalen.

Verder is de medische voorgeschiedenis interessant om uit te sluiten of het pijn is, of dat het om gedrag gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-22 07:13 



 
Profiel   

Edit: het zadel is gecheckt en ligt goed/zit goed

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-22 10:06 



 
Profiel   

paars schreef
Kan het zijn dat ze hengstig is en dat haar gedrag kan verklaren?


Als ze hengstig is merk ik het meteen aan dr, mag ik niet aan de staart zitten, narrig bij dr buik. Maar loopt niet synchroon met het gedrag wat ze af en toe vertoont. Wel bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-22 10:12 



 
Profiel   

betadine schreef
Ik lees ook nergens hoeveel het paard buiten komt en wat ze aan ruwvoer en krachtvoer krijgt. Spaanse paarden of cruzado's doen het niet altijd even goed op de doorsnee kilo brok. Deze zijn al gevoelig en heet uit zichzelf.
Ook lentekriebels kunnen paarden net wat frisser maken in deze periode.
Volgens mij kun je door de voeding en beweging onder de loep te nemen ook al heel wat verbetering krijgen.


Ze krijgt een symbolisch half schepje muesli, die krijgt ze al vier jaar en reageert ze dan in die zin goed op denk ik?

Heb het met mijn instructrice besproken en die gaat me weer even goed ondersteunen en we gaan haar wat flinker aan het werk zetten ( meer energie uitlaatklep)

Lente kriebels is misschien inderdaad een bijdrage. Vorig jaar was ze ook wat pittiger in deze tijd

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-22 10:14 



 
Profiel   

Hoe word ze verder gehouden? Hoelang komt ze buiten? Is dat alleen op een kleine paddock of heeft ze de ruimte met andere paarden om haar energie kwijt te kunnen? Wat krijgt ze aan voer? Ik zou eerst nagaan of de basisbehoefte goed ingevuld worden, anders is het dwijlen met de kraan open.

Doet ze het aan de longe ook?


Laatst bijgewerkt door capopjekop op 26-04-22 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-22 10:16 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Normaal gezien heeft een paard een hele goede reden voor zijn gedrag.

Of die bij jou ligt of in het verleden, kan ik hier niet uithalen.

Verder is de medische voorgeschiedenis interessant om uit te sluiten of het pijn is, of dat het om gedrag gaat.


Ja ik probeer het ook echt te doorgronden, en ze is ook wel een merrie met karakter maar kan het niet helemaal peilen. Ze komt uit Spanje dus vanuit daar weten ze het niet goed, maar in de vier jaar dat ze hier staat ( rij haar zelf een al een jaar 3maal per week) geen kreupelheid of andere mankementen gehad. En 9 vd 10 x loopt ze ook fijn en opeens boem.

Osteopaat komt langs iig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-22 10:16 



 
Profiel   

capopjekop schreef
Hoe word ze verder gehouden? Hoelang komt ze buiten? Is dat alleen op een kleine paddock of heeft ze de ruimte met andere paarden om haar energie kwijt te kunnen? Wat krijgt ze aan voer? Ik zou eerst nagaan of de basisbehoefte goed ingevuld worden, anders is het dwijlen met de kraan open.


Ze staat in een uitloopje met mogelijkheid tot knuffelen met de buren. Daarbij krijgt ze 2 uur per dag in een redelijke paddock met links en rechts vriendjes. Ook komt ze nu (opbouwend naar hele middag maar het gras wil nog niet zo) een uur per dag in het weiland waar ze ook wel lekker een sprintje kan trekken. Ook zorg ik dat we meermaals grondwerk doen per week en wandelen zodat ze ook beweging heeft zonder ruiter erop

Viermaal per dag hooi/kuil en 2 maal symbolische halve schep muesli

Aan de longe minder, haar reactie op dingen is wel omhoog komen, als ze schrikt bijv doet ze het, maar ook als ze op de wei staat bijv en aan het spelen is met de buren dan komt ze ook omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-22 10:19 



 
Profiel   

Gitana schreef
Ik denk dat een paard wel degelijk spelletjes kan gaan spelen met de nieuwe eigenaar, grenzen opzoekt, kijkt wat hij kan maken. Ik heb dit al een paar keer meegemaakt. Vooral als in je je paard nog maar een maand hebt. Dit is nog niet zolang en dan "ken" je elkaar nog niet. Wellicht moet je paard je nog leren vertrouwen. Ik moest mijn merrie altijd flink aan het werk zetten, oftewel de wat moeilijkere dingen vragen. Dat vond ze leuk, en anders ging ze haar eigen ding wel doen.
Het klinkt wel alsof je daar al moeite voor gedaan hebt :)

Maar inderdaad het handigst om eerst even te kijken of het niet ergens vandaan komt, en de geschiedenis wat te leren kennen. Ik volg even


Dankjewel! Ja dat vind ik lastig, ze vind het superleuk om nieuwe dingen te leren, iets te ontdekken of dat ik trots op haar ben, maar als ze zo'n bui heeft vind ik dat lastig om te vragen omdat de basis dan opeens al heel moeilijk is.

Met grondwerken probeer ik ook altijd nieuwe voorwerpen bijv te introduceren, en dan geeft ze ook aan dat leuk te vinden ( speelt er dan ook zelf mee als ik haar los/alleen laat)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-22 10:24 



 
Profiel   

Ik geloof niet zo in paarden die dit gedrag laten zien om de mens dwars te zitten, maar eerder dat het uit iets voortkomt. Ik zou beginnen met controle bij de dierenarts. Is daar alles goed, dan osteopaat, vindt die weinig bijzonders, en het zadel enz ligt goed, dan met goede instructie kijken wat het probleem is. Consequent zijn, duidelijk zijn, noem het maar, is zeker belangrijk maar als ze pijn of last heeft, houdt het op. Succes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-22 10:31 



 
Profiel   

elineAbby123 schreef
capopjekop schreef
Hoe word ze verder gehouden? Hoelang komt ze buiten? Is dat alleen op een kleine paddock of heeft ze de ruimte met andere paarden om haar energie kwijt te kunnen? Wat krijgt ze aan voer? Ik zou eerst nagaan of de basisbehoefte goed ingevuld worden, anders is het dwijlen met de kraan open.


Ze staat in een uitloopje met mogelijkheid tot knuffelen met de buren. Daarbij krijgt ze 2 uur per dag in een redelijke paddock met links en rechts vriendjes. Ook komt ze nu (opbouwend naar hele middag maar het gras wil nog niet zo) een uur per dag in het weiland waar ze ook wel lekker een sprintje kan trekken. Ook zorg ik dat we meermaals grondwerk doen per week en wandelen zodat ze ook beweging heeft zonder ruiter erop

Viermaal per dag hooi/kuil en 2 maal symbolische halve schep muesli

Aan de longe minder, haar reactie op dingen is wel omhoog komen, als ze schrikt bijv doet ze het, maar ook als ze op de wei staat bijv en aan het spelen is met de buren dan komt ze ook omhoog


En hoe groot is het uitloopje en hoe ruim die paddock? En ze kan dus enkel over de draad / het hekwerk heen contact leggen met soortgenoten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-22 10:31 



 
Profiel   

elineAbby123 schreef
Tandarts november voor het laatst ( ik rij haar wel bitloos )

Zadelmaker zou wel een goeie zijn. Wil ook de osteopaat langs laten komen. (Ze heeft dit gedrag overigens ook met barebackpad laten zien)

Bitloos rijden maakt natuurlijk weinig uit voor het gebit, enkel wanneer sprake is van wolfstanden. En misschien maakt het zelfs nog wel meer uit omdat bij bitloos er meer druk op de zijkant van het hoofd komt en je dus eerder de wang tegen eventuele haken aanduwt.
Maar als de tandarts in november is geweest, zal er waarschijnlijk nog niet zo veel aan de hand zijn (tenzij ze een heel slecht gebit heeft)

Wanneer is de zadelmaker dan voor het laatst geweest? En is gevoelig op de rug tijdens bijvoorbeeld poetsen of zuur met opzadelen? Heb je een gelijkmatige zweetafdruk na het rijden en liggen de haren nog mooi plat? Dan kan al een beetje een idee geven van de ligging van je zadel.


En een andere insteek, is er in jouw persoonlijk leven wat verandert? Spaanse paarden staan er natuurlijk om bekend dat ze erg gevoelig zijn, dus misschien dat ze iets van jou aan het overnemen is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-22 10:43 



 
Profiel   

sla de peuten en paten eerst maar eens over en schakel een dierenarts in.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-22 10:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen