Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Paard staakt/steigert en wil eruit

 
Profiel   

Ze was voorheen les paard; hoeveel uur per dag liep ze in de lessen? Zou daar nog een oorzaak kunnen liggen? Ze hoeft nu natuurlijk minder te doen denk ik.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-22 17:52 



 
Profiel   

Persoonlijk had ik haar verhuisd naar een plek waar ze minstens een uur of 6 buiten komt met een vriendje erbij in inplaats van er naast. Dan osteopaat erbij en zeker niet erdoor heen gaan trainen.

Uit mijn ervaring heeft dit gedrag 9 van de 10 keer een fysieke of mentale oorzaak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-22 18:46 



 
Profiel   

Zoals ik het lees (verbeter mij als ik het niet goed heb) heeft ze deze reactie voornamelijk als ze bereden wordt. Ik adviseer je toch een foto van haar rug te laten maken en eventueel van haar hals en bekken. Al is het maar om uit te sluiten. Een Osteopaat kan niet in een paard kijken. Het zou sneu voor het dier zijn als je haar nog harder aan het werk zet, terwijl ze misschien ontzettend veel pijn heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-22 19:05 



 
Profiel   

Ik zou eerst eens even een serietje fotos van hals en rug willen zien als dit mijn paard was denk ik.
Daarna verder, als daar niks uit komt. Als.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-22 19:19 



 
Profiel   

Okay dank allemaal! Ik ga een dierenarts laten komen, zal op de hoogte houden voor degene die dat interesseert. Hoop natuurlijk dat er niks is met haar!

Vraagje: zouden paarden bij pijn dat ook lang "voor zich houden"? Want ik rij haar nu een jaar en hele periodes is er geen vuiltje aan de lucht en loopt ze blij en ontspannen en dan opeens ontploft ze weer.

Begon dus ook vd week halverwege de training pas had al losgestapt, gedraafd etc. En bijv bij opstijgen en/of druk op de rug of aansingelen geen narrogheid of protest niks.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-22 19:45 



 
Profiel   

... in principe is het antwoord op je vraag 'ja'.
Paarden zijn prooidieren en 'als je geen lunch wil worden' heeft het zin om de pijn te verbijten.

... en ik herken de vraagtekens: tijdenlang geen vuiltje aan de lucht - 'en waarom vandaag opeens wel...?'

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-22 19:50 



 
Profiel   

Paarden zijn over het algemeen vrij hard voor zichzelf zeker in periodes van wisseling en verandering.

Paarden geven dingen vaak ook wel suptieler aan dan bokken en steigeren, bijvoorbeeld staart zwiepen, bit vastpakken, uitbreken, inhouden of geknepen lopen. Daarbij zijn ze ook heer en meester in compenseren.

Dit is ook de reden dat mijn osteo na twee keer hetzelfde te behandelen je doorverwijst naar de kliniek want dan zit er een onderliggend probleem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-22 19:59 



 
Profiel   

Update:

Ze is inmiddels ook uit dr uitloop gesprongen (ong 1.30m) en heeft zich helemaal vol lopen vreten aan biks en muesli dus ben nu alleen aan het grondwerken om de energie eruit te krijgen en zorgen dat ze geen buikpijnen krijgt. Er lag gewoon lekker eten in haar uitloopje en goed bed stro in de stal. Dus het ergens uit springen verplaatst zich nu ook naar dr "huisje" en niet alleen de bak tijdens rijden...

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-22 12:18 



 
Profiel   

maar hoeveel en vaak heeft ze nu samen met soortgenoten in de wei?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-22 12:27 



 
Profiel   

Kinke schreef
maar hoeveel en vaak heeft ze nu samen met soortgenoten in de wei?


De wei nu een uur per dag, die zijn we nog aan het opbouwen, het gras wil niet zo groeien. Daarbuiten 2 uur paddock met wel draadjes ertussen

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-22 12:28 



 
Profiel   

dus effectief nog altijd 20-22 uur per dag op stal... Daar valt een hoop winst te behalen. Maar kan me niet voorstellen dat daar echt de oorzaak ligt (al zal het zeker niet mee helpen). Ik zou naar een kliniek rijden en foto's laten maken van alles (ook voor in de toekomst is het gewoon fijn om te weten of alles goed is). Kijk ook eens filmpjes van Warwick Schiller en Featherlight, ik denk dat je daar qua grondwerk nog wel wat winst uit kan halen.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-22 12:31 



 
Profiel   

Sky_As schreef
dus effectief nog altijd 20-22 uur per dag op stal... Daar valt een hoop winst te behalen. Maar kan me niet voorstellen dat daar echt de oorzaak ligt (al zal het zeker niet mee helpen). Ik zou naar een kliniek rijden en foto's laten maken van alles (ook voor in de toekomst is het gewoon fijn om te weten of alles goed is). Kijk ook eens filmpjes van Warwick Schiller en Featherlight, ik denk dat je daar qua grondwerk nog wel wat winst uit kan halen.....


Dankjewel!

Ja de bedoeling is dat binnenkort wel gewoon het land goed beschikbaar is. Dus valt inderdaad winst te behalen.

Ik probeer de dagen nu zo in te delen

Smorgens training (rijden of grondwerk)
Smiddags paddock & wei
Savonds lekker even los/wandelen/ spelletjes spelen

Daarbuiten poetsen/afspuiten etc.

Ze oogt wel als een blij paard overigens. Zegt natuurlijk niet dat er niks aan de hand is maar ze is enthousiast over dingen, nieuwsgierig, eetlust, kijkt ontspannen uit ogen (geen doffe blik), zwiept niet, loopt ontspannen mee, heeft paar leuke vriendjes waar ze enthousiast op reageert

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-22 12:35 



 
Profiel   

Als ze maar zo weinig muesli krijgt, zou ik kijken of je dat niet kan omzetten naar een vitamine/mineralen brok. Energie heeft ze blijkbaar voldoende maar de kans is heel groot dat ze op de hoeveelheid muesli niet voldoende vitamine /mineralen binnen krijgt

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-22 12:45 



 
Profiel   

trustHim schreef
Als ze maar zo weinig muesli krijgt, zou ik kijken of je dat niet kan omzetten naar een vitamine/mineralen brok. Energie heeft ze blijkbaar voldoende maar de kans is heel groot dat ze op de hoeveelheid muesli niet voldoende vitamine /mineralen binnen krijgt


Goeie, ik ga dat ook laten checken of ze het "complete plaatje" binnenkrijgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-22 12:46 



 
Profiel   

Betreft het blije ogen, als je een hond 2 dagen in de trappenkast op sluit en vrij laat is hij ook blij ;-) dat zegt me vaak niet zo heel veel helaas....
Maar je klinkt wel alsof je goed bezig bent, alle opties afweegt en echt het beste wilt voor je paard, dus zeker complimenten daarvoor! Ik zou echter wel gewoon even röntgen keuren....is voor je gemoedstoestand vaak wel het beste.
Ook ik geloof niet echt in vervelende paarden (uitzonderingen daar gelaten) Dus vaak geven ze wel iets aan. (wat niet altijd lichamelijk hoeft te zijn, soms is het het niet begrijpen van elkaar, zie filmpjes featherlight) Maar het is wel fijn om te weten dat je met een gezond dier bezig bent....

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-22 12:50 



 
Profiel   

Sky_As schreef
Betreft het blije ogen, als je een hond 2 dagen in de trappenkast op sluit en vrij laat is hij ook blij ;-) dat zegt me vaak niet zo heel veel helaas....
Maar je klinkt wel alsof je goed bezig bent, alle opties afweegt en echt het beste wilt voor je paard, dus zeker complimenten daarvoor! Ik zou echter wel gewoon even röntgen keuren....is voor je gemoedstoestand vaak wel het beste.
Ook ik geloof niet echt in vervelende paarden (uitzonderingen daar gelaten) Dus vaak geven ze wel iets aan. (wat niet altijd lichamelijk hoeft te zijn, soms is het het niet begrijpen van elkaar, zie filmpjes featherlight) Maar het is wel fijn om te weten dat je met een gezond dier bezig bent....



Hehe ik snap wat je bedoelt! Dankjewel, ik ga alle adviezen in een nemen en dierenarts komt volgende week kijken.

Ik doe inderdaad m'n best om dr blij en gezond te hebben, ook als dat inhoud dat ik dingen moet veranderen. Heb ook geregeld dat m'n instructrice weer wat vaker meekijkt ( ook op de grond) om wat je zegt te kijken of ik niet stiekem verkeerde seintjes afgeef. Ik ben nu aan het kijken naar Warwick! Dank daarvoor

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-22 12:53 



 
Profiel   

paars schreef
Ze was voorheen les paard; hoeveel uur per dag liep ze in de lessen? Zou daar nog een oorzaak kunnen liggen? Ze hoeft nu natuurlijk minder te doen denk ik.

Je bent nog niet op deze vraag in gegaan….ben er benieuwd naar?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-22 00:06 



 
Profiel   

paars schreef
paars schreef
Ze was voorheen les paard; hoeveel uur per dag liep ze in de lessen? Zou daar nog een oorzaak kunnen liggen? Ze hoeft nu natuurlijk minder te doen denk ik.

Je bent nog niet op deze vraag in gegaan….ben er benieuwd naar?


Oeps overheen gelezen! 1.5 uur gemiddeld. 1 privéles of grondwerkles en 1 groepsles

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-22 07:10 



 

Hoi TS, ik heb recent ook een manegepaard overgekocht :) in het verleden nog 2 ex-manegepaarden gehad.

Een ex-manegepaard krijgt sowieso meer energie als het niet meer in de lessen loopt. Dus het gedrag kan zeker veranderen na de verkoop.

Ook is er soms een reden dat een manegepaard een manegepaard is geworden in de eerste plaats. Soms gaat het om moeilijke paarden met gedragsproblemen die dan maar aan een manege verkocht worden omdat daar veel jonge, dappere ruiters zijn die het 'er wel uit rijden', of omdat ze particulier niet verkocht werden.

Als je een manegepaard gekocht hebt is het altijd een goed idee om er een paar professionals (DA, osteopaat, zadelmaker) naar te laten kijken. Ze zijn vaak op een manier gaan lopen die het voor hen draaglijk maakte al die verschillende ruiters te dragen, maar dat is in 99% van de gevallen een hele foute houding met behoorlijke scheefheid als gevolg.

Anderzijds is het ook altijd goed om je paard juist niet als een manegepaard te bekijken, maar gewoon als het paard wat hij werkelijk is.

Misschien is het zo dat jouw paard van nature héél hoog in de energie staat.
Sommigen hier zeggen dat een paard enkel uit pijn gevaarlijk gedrag vertoont, maar er bestaan echt bepaalde paarden die gewoon puur uit verveling dit gedrag vertonen. Als er een slechte, of weinig consequente begrenzing is tijdens het rijden, piepen ze er tussenuit.
Niet elk paard vindt het immers interessant om een uur rondjes te lopen in de bak.

Dus dat zou ik zeker onderzoeken: is het verveling, of oud ingesleten gedrag, of pijn?

Misschien is de stalling ook niet het juiste type stalling voor dit paard. Sommige paarden kunnen leven met enkel het weideseisoen buiten, andere paarden hebben dit noodzakelijk het hele jaar rond nodig. Voor sommige paarden is enkel overdag voldoende, andere paarden zijn pas rustig als ze 24/7 in een kudde staan.



Ik denk dat er dus niet 1 oplossing voor 1 probleem is, maar dat je best de hele puzzel even bekijkt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-22 08:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen