Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe verantwoord opbouwen?

 
Profiel   

Deze namiddag voor de tweede keer sinds een 2-tal jaar, mijn 19-jarige ruin gereden. Zelf altijd wandelingen gedaan, net als hij, maar door nieuwe lessen, het plezier in dressuur gevonden en nu wil ik hem graag op een licht niveau wat dressuurmatig gaan rijden.

Hij is heel braaf en wil graag werken, maar na 2 jaar, ook geen fysiek meer en dus nog nooit dressuurmatig gereden.

Vandaag was hij na een half uur vooral in stap en draf, al best bezweet en vroeg ik me af of ik al niet te veel aan het vragen was….

Maar nu…. Hoe bouw ik het beste op? Want hij is nu niet meer van de jongste, en stel dat hij nu wat spierpijn heeft na vandaag, wil ik niet dat hij dan terug moet werken voor deze weg is….

(Hij is 2 jaar terug op foto gezet en was helemaal zuiver, totaal niets van slijtage te zien, dus niets die ons tegenhoudt om hier wat in te gaan trainen)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-22 20:35 



 
Profiel   

Ik heb eigenlijk weinig tips. Zelf zou ik hem als het mijn paard was als jonkie beschouwen die moet leren om balans te vinden en zijn spieren te trainen. Uiteraard met een open blik richting je paard te houden met betrekking tot de snelheid waarin je opbouwt, gaat het heel soepel kan je sneller naar de volgende stap, heeft hij het er zwaar mee juist weer een stap terug. Beginnen met lekker rechtuit en zelfvertrouwen kweken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-22 21:17 



 
Profiel   

Ik heb een 19 jarige Fries, die ik steeds met intervallen opnieuw moet oppakken. Ik bouw altijd heel voorzichtig op. Begin met 20
minuten stappen (10 instappen, 10 uitstappen) daartussen bouw ik rustig op, 1e week 1 minuut draven, 2e week 2 minuten, 3e week 4 minuten, 4e week 6-8 minuten etc. Als ze een kwartier kan draven zonder te veel moeite neem ik voorzichtig 1 minuut galop mee, zo bouw ik steeds verder. Ik ben erg voorzichtig, doe alles op gevoel en gebruik de Equestic om in te gaten te houden of ze het nog kan hendelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-22 21:22 



 
Profiel   

Ik zou kiezen voor een paar maanden twee maal per week longeren zodat hij eerst onbelast wat spieren kan opbouwen en natuurlijk conditie. Daarna lekker afwisselen met rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-22 21:55 



 
Profiel   

atilla schreef
Ik zou kiezen voor een paar maanden twee maal per week longeren zodat hij eerst onbelast wat spieren kan opbouwen en natuurlijk conditie. Daarna lekker afwisselen met rijden.

Een paar maanden? Dat lijkt me weinig toevoegen tenzij er sprake is van buitengewoon verlies van spiermassa.

Een gezonde 19 jarige gewoon rustig oppakken. Twee keer per week rijden en twee 2 longeren en dat langzaam opbouwen. Een buitenritje per week is goed voor conditieopbouw en het rechtmaken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-22 22:56 



 
Profiel   

Ik zou beginnen met 3x in de week 20 minuutjes ohz werken met veel stappen tussendoor en vrije teugel. De dag erna kun je dan aan de hand stappen, of licht (10 min) longeren tegen spierpijn en dan een dag rust voor herstel.

Stap buitenritjes kunnen ook goed tegen de spierpijn en zijn leuk voor de afwisseling inderdaad.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-22 08:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen