Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 52 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Opstappen op buitenrit

 
Profiel   

Hoi! Sinds kort rijd ik regelmatig alleen buiten met mijn ruin. Echter loop ik sinds een paar weken tegen een probleem aan.

Als hij wat eng vind, dan begint hij in de meeste gevallen achteruit te lopen, en als ik hem dan naar voren vraag geeft hij mini steigers. Ik vind het altijd maar een risicovolle situatie, aangezien er auto’s langs kunnen komen en naast beide kanten van de weg diepe koeiensloten zitten. Meestal gaat hij dan door met dit gedrag, tot hij met zijn achterbenen bijna de diepe sloot instapt.

Zover wil ik het niet laten komen, want ik ben bang dat een van ons bezeerd raakt dus ik stap dan vaak snel af en dan lopen we naar het object wat hij eng vond, en dan is het al heel snel weer goed.

Waar ik dan echter tegen aanloop, is dat ik dan de buitenrit wil vervolgen en op wil stappen, maar hij heeft een stokmaat van 1.52 en ik ben maar 1.64 met vrij korte benen. Dus opstappen is geen makkelijke klus zonder krukje. Hij loopt dan als ik maar niet snel genoeg erop weet te klimmen (alleen op buitenrit) met zijn achterhand weg van me, alsof hij zegt ‘Nee nee jij komt er niet meer op zo ik ben net geschrokken’

Ik heb een veelzijdigheidszadel en mijn singel heeft ook een klein stuk stevige elastiek aan de linkerkant onder het zadel. Als ik in de beugel ga staan en erop wil stappen dan glijd het zadel soms zijwaarts.

Beugel 2 gaatjes langer doen leek me ook wel een slim idee, maar als ik dan eenmaal zit wil hij ook niet stilstaan als ik de beugel weer korter moet maken, hij dribbelt er maar vandoor. En ook hierbij draait hij zijn achterhand wat weg.

Samengevat kom ik er eigenlijk niet fatsoenlijk en op een fijne manier op zonder het krukje en op stalterrein. Ik heb wel eens hoger liggende bermen etc gebruikt om er weer op te komen maar hij blijft het me maar lastig maken door het wegdraaien van zijn kont van het verhoogde stukje grond wat ik gevonden heb.

Hij is wel echt een enorme fan van de buitenritten, en loopt altijd super vrolijk rond. Het zou best fijn als ik vaker voor afstappen zou kunnen kiezen.
Hoe stappen jullie op een praktische manier op?


Laatst bijgewerkt door Rensje21 op 25-09-23 15:20, in het totaal 4 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-22 23:08 



 
Profiel   

Uitklapstijgbeugel?

https://webshop.ruitershopbeerens.nl/ir ... pbaar.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-22 23:11 



 
Profiel   

Ik probeer een bankje, grote steen, boomstam oid te vinden en daar op te stappen als ik onderweg af moet stappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-22 23:19 



 
Profiel   

@janderegelaa Dat is een leuke oplossing ik wist niet dat dat bestond! Ik heb echter gedraaide ijslander steigbeugels met ‘kronkels’ zodat ik er nooit in kan blijven hangen, maar ik zou ze graag in die uitvoering proberen.

@Texas02 Dat vind ik ook het fijnste, maar heeft iemand hier een idee hoe ik het wegdraaien met de achterhand af kan leren? Welke grondwerk oefeningen zouden geschikt zijn? Hij wil namelijk niet eens naast de steen of het bankje blijven staan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-22 23:27 



 
Profiel   

Staat hij wel stil bij het opstappen met een krukje oid? Want als hij dat ook niet doet zou ik daar bij beginnen. Veel oefenen en belonen als hij het goed doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-22 23:33 



 
Profiel   

Ja op stalterrein is hij 9/10 keer rustig en geduldig, maar hij heeft zijn dagen dat hij ook wel eens naar voren loopt als hij fris is. Maar nooit echt wegdraaiend met de achterhand dat ik er echt niet op ‘mag’ zegmaar. Maar ik ga het wachten op de ruiter met opstappen nog wat vaker oefenen op stal.

Het lijkt er een beetje op dat hij door alles wat hij ziet op buitenrit niet echt de aandacht voor mij heeft om even te wachten met opstappen, en dan hij al gauw wegloopt omdat hij al dat geklim vanaf de grond niet fijn vind. Het is een wat gevoelig paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-22 23:50 



 
Profiel   

Als je zadel zo veel schuift tijdens het opstappen…past het dan wel goed?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-22 00:01 



 
Profiel   

Leren inparkeren? Zijn verschillende methodes voor te vinden en komt vrijwel allemaal neer op het indraaien van de achterhand.

En lees ik goed dat je singel aan 1 kant elastiek heeft? Dan is een andere singel (met 2 kanten elastiek of zonder elastiek) namelijk ook geen overbodige luxe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-22 00:04 



 
Profiel   

Leer hem zichzelf inparkeren, als je dat veel beloont is de kans groot dat hij dat buiten ook gaat doen. Wel altijd beloningen mee natuurlijk :)

https://youtu.be/3Vkqv39diV8

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-22 00:08 



 
Profiel   

Dan zou ik eerst in de baan gaan oefenen met opstappen. Daar zijn een aantal heel goede technieken voor :)

Zoek een goede instructeur die je hiermee kan helpen. Amable heeft er ook een mooie video over op YouTube:

https://www.youtube.com/watch?v=2bOjXWnxNxs

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-22 00:09 



 
Profiel   

Maritjuhhh schreef
@janderegelaa Dat is een leuke oplossing ik wist niet dat dat bestond! Ik heb echter gedraaide ijslander steigbeugels met ‘kronkels’ zodat ik er nooit in kan blijven hangen, maar ik zou ze graag in die uitvoering proberen.

@Texas02 Dat vind ik ook het fijnste, maar heeft iemand hier een idee hoe ik het wegdraaien met de achterhand af kan leren? Welke grondwerk oefeningen zouden geschikt zijn? Hij wil namelijk niet eens naast de steen of het bankje blijven staan!

Heb je al eens geprobeerd de buitenteugel goed aan te nemen, dus zijn hoofd als het ware van je af te draaien? Dan kan hij zijn lichaam veel moeilijker van je afdraaien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-22 00:10 



 
Profiel   

Ken je situationeel leren?

Dwz dat de oefeningen die je traint in de bak niet perse ook werken op buitenrit. Dus ga je grondwerk-oefeningen ook buiten doen. Het inparkeren, stilstaan bij opstijgen, aandacht opeisen, etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-22 07:21 



 
Profiel   

Mijn pony was voor veel dingen ook angstig. Ik moest ook regelmatig afstappen. Nu doe ik dat niet meer omdat het niet nodig is. Ik heb met hem een paar keer horde agility gedaan en ben begonnen metvhersenwerk. Hij heeft ermee geleerd meer op ontdekking te gaan. Hij vindt het nu zelfs fijn om onbekende routes te nemen.
Daarnaast zou ik op stal ook eens proberen opstappen zonder krukje. En zou ik het oefenen van opstappen met een verhoging buiten de stal gaan oefenen buiten stal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-22 08:13 



 
Profiel   

Oefenen.
Precies wat hij moeilijk vind. Na spannende dingen jou laten opstappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-22 08:20 



 
Profiel   

TS wandel je ook met hem?

Ik zou buiten aan de hand net zo gaan werken als in de bak

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-22 08:30 



 
Profiel   

Inderdaad, je paard leren om in te parkeren. Mijn ruin van 179 cm werd eerder ook altijd zenuwachtig met opstappen, door hem te leren om in te parkeren bij elk opstapje dat ik kon vinden, is alle opstap-problematiek voorbij en het is ideaal op buitenrit.

Deze methode werkt goed bij paarden die wat zenuwachtig zijn bij opstappen.


Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-22 08:37 



 
Profiel   

Leren inparkeren ben ik ook fan van. (grappige vent in die video)

En ik heb mijn paard aanvullend geleerd om aan de rechterkant, na het opstappen, een snoepje te geven. Dan gaat de focus van het paard de andere kant op waardoor hij minder geneigd is van je weg te stappen.
Ik ben begonnen met hem het snoepje aan te rijken, over zijn rug heen rechts. De buigen ze dus naar je toe met de buik. Daarna heb ik dat 'uitgesteld' naar pas geven als je er al overheen hangt, naar pas als je er op zit.

Thuis wel eerst even testen of dat bij die van jou ook werkt. Of je niet van je kruk afgemaaid wordt oid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-22 08:43 



 
Profiel   

Ik denk dat je naast het leren inparkeren en met grondwerk bezig gaan, naar je zadel moet kijken.

Die behoort niet zover te schuiven als jij beschrijft met opstappen. Recht trappen? Dat is echt veel te gek en een flinke belasting voor je paard zijn rug.

Dus voordat je met buiten vanaf de grond opstappen bezig gaat, zou ik eerst je zadel na laten kijken. Want als hij last heeft van het scheef zakken, kan je oefenen met stilstaan tot je een ons weegt, maar zal hij uit ongemak toch 'ongehoorzaam' zijn.

Ondertussen kan je natuurlijk wel prima met grondwerk starten en het inparkeren en stilstaan oefenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-22 09:37 



 
Profiel   

Je kan ook je ene stijgbeugel riem even wat langer maken voor je op stapt.En dan wat verderop als hij weer kalm is op maat maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-22 09:58 



 
Profiel   

Ik zou inderdaad ook leren inparkeren. Eerst op stal en erna buiten, misschien een keer zonder een stressvolle situatie, erna oefenen tijdens een stressvolle situatie. En niet altijd direct opstappen maar ook juist belonen voor het inparkeren zelf, naast hem gaan staan, ontspannen en belonen. Vervolgens opnieuw proberen.
Zoiets heb ik bij mijn paard ook gedaan, werkt heel goed

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-22 09:58 



 
Profiel   

Mijn paard is net zo'n dondersteen als de jouwe. Hij ging ook bij elke schrik in zijn achteruit. Dat doet hij nu niet meer want ik heb hem een keer echt op zijn kop gegeven. Achteruit is nu geen optie meer. Helaas vind hij helaas nog steeds een optie bij het opstijgen.
Thuis is dat niet zo'n probleem, maar buiten weet ik ook nog niet hoe het precies aan te pakken. Ik ben gewend om vanalles de gebruiken bij het opstijgen, bankjes, stoepranden, omgevallen bomen noen maar op. Het hoeft niet moeilijk te zijn buiten als je maar creatief bent en een paard hebt wat blijft staan (Grrr)
Ik blijf oefenen en blijf bezig met het vertrouwen winnen (hij is nog niet zo lang van mij) Ik denk dat het wel goed komt als ik er maar geen DING van maak.
Blijf ontspannen, hij mag keuzes maken tot een zekere grens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-22 10:33 



 
Profiel   

0 Jij ben heus niet klein t.o.v. je paard.
1 meer aansingelen of andere singel en/of ander zadel. Je zadel mag niet merkbaar verschuiven als je opstapt.
2 altijd vanaf de grond opstappen. Het is turnoefening voor de ruiter en een gewoonte voor beiden. Hij leert stilstaan als je opstapt, maar af en toe stapt hij toch eens weg en zo leer jij opstappen bij een paard dat wegstapt ( niet dat je hem dat moet leren)
3 na het afstappen op buitenrit: passeer de enge plaats meermaals aan de hand zodat het stressniveau zakt. Neem de tijd. ( Zelf heb ik 1 uitzondering: bij uit hun dak gaande honden. Dan wordt mijn paard steeds banger en de honden steeds agressiever)
Bij het weer opstappen op buitenrit : zet hem met zijn hoofd weer naar de enge plaats toe. Of toch in elk geval naar de kant waar hij minder graag naar toe loopt. Beide teugels moet je strak hebben tijdens het opstappen.

4 Knap dat je alleen op buitenrit gaat. Velen durven dat niet. Het heeft een paar voordelen: je bent intensiever bezig met je paard en je krijgt meer een teamgevoel samen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-22 10:33 



 
Profiel   

Mijn jong paard liep ook altijd achteruit bij het opstijgen tot ik ontdekte hoe het kwam. Ze dacht dat ik het vroeg!

Ze leerde namelijk aan de hand om goed achteruit te gaan en daarbij stond ik altijd ongeveer de houding die ik aannam voor het opstappen ( ik keek richting haar staart) Vandaar de verwarring.
Dan ben ik bewust beginnen opstappen terwijl ik richting haar hoofd sta. Probleem grotendeels opgelost.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-22 10:39 



 
Profiel   

@Zelda_Link @MarliesV
Het zadel heb ik deze winter aangeschaft bij een zadelmaker omdat het zadel wat ik een paar maanden daarvoor met de koop mee had gekregen niet goed lag (te smal bij de schouders). Dit voorjaar is het zadel ook weer gecontroleerd omdat hij wat aangekomen was ten opzichte van de winter.
Naar mijn weten ligt het zadel dus echt goed, hij geeft ook nooit pijnsignalen.
@Koend Inderdaad moet ik dus misschien strakker aansingelen, op het gebied van riempjes en singels strak doen kan ik wat te lief zijn.
Afgelopen buitenrit had ik al 1 gaatje extra gedaan tegen het schuiven maar als ik er dan 10 seconden aanhang begint die toch mijn kant op te komen. Nu is hij ook vrij vlak aan de bovenkant, misschien is dat een factor. Een stalgenootje vertelde mij dat het wel eens door die elastiek kan komen, dat die gewoon uitrekt wanneer ik opstap waardoor het zadel weer meegaat.


Laatst bijgewerkt door Rensje21 op 06-05-22 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-22 11:48 



 
Profiel   

Kan je niet een andere, niet elastische singel gebruiken? Ik reed eerst ook met elastische singel, maar was daar eigenlijk niet tevreden van. Het hinderde mijn paard ook wel denk ik.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-22 11:52 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 52 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen