Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Paard is snel overprikkeld

 
Profiel   

Ik heb ook een paard die ook een kleine emmer heeft. Hij is lief, rustig en braaf. Hij is een koudbloed, maar als z'n emmer overloopt gaat het mis!

Hij 'ontploft' als het ware van iets wat normaal oké is. Zoals bijv een auto die langs rijdt op het pad. Hij maakt zich heel groot, is mij kwijt en het enige wat hij dat moment wil is weg. Je kan hem niet meer bereiken ook...

Ik heb veel lessen gehad in grondwerk en gedrag om hele kleine signalen te kunnen herkennen. Zo kan ik optijd stoppen of een stap terug nemen. Hij laat geen duidelijke tekenen van spanning/stress zien!

Mijn sessies zijn vaak kort en krachtig: ging de oefening goed? Belonen, rust (lange teugel bijv). Ook als ik lang rijdt ontploft hij ook, hij gaat spoken zien en uiteindelijk flipt hij. Ik heb heb nu iets langer dan een jaar en eindelijk begrijpen wij elkaar :+
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-22 20:49 



 
Profiel   

Wat een knapperd! En jullie klinken echt als een top team.

Bij trigger stacking is de hele setting er omheen ook van belang. Dus als er de afgelopen dag/dagen iets gebeurd is kan het vandaag sneller over lopen dan over morgen. Dus niet alles is dan gelinkt aan de training of wandeling die je nu maakt.

En dan kan ook alles meespelen. Wind, regen, voer, spelen in de wei, pollen, stof, flikkerende zon, dekje wat anders ligt, parfum en wasmiddel etc.

Heb je al eens geprobeerd wat hij van speuren en snuffelen vind? Een paard ruikt ongelofelijk goed. En net als bij honden is snuffelen een goede bezigheid om af te leiden en te ontspannen (met mate).

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-22 21:13 



 
Profiel   

Hannanas schreef
Wat een knapperd! En jullie klinken echt als een top team.

Bij trigger stacking is de hele setting er omheen ook van belang. Dus als er de afgelopen dag/dagen iets gebeurd is kan het vandaag sneller over lopen dan over morgen. Dus niet alles is dan gelinkt aan de training of wandeling die je nu maakt.

En dan kan ook alles meespelen. Wind, regen, voer, spelen in de wei, pollen, stof, flikkerende zon, dekje wat anders ligt, parfum en wasmiddel etc.

Heb je al eens geprobeerd wat hij van speuren en snuffelen vind? Een paard ruikt ongelofelijk goed. En net als bij honden is snuffelen een goede bezigheid om af te leiden en te ontspannen (met mate).

Je omschrijft zo mijn paard. Het is echt mijn maatje. Ik begrijp hem al goed maar wil hem nog veel beter leren begrijpen. Bedankt voor de tip!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-22 21:18 



 
Profiel   

Laibadji schreef
Mijn vriend verklaart mij voor gek maar hij kan heel moeilijk om met dergelijke paarden. Wordt hij stik zenuwachtig van.


Veel mensen worden nerveus van dit soort paarden :=

Het grappige is dat als mensen niet weten wat de afstamming van mijn paard is, ze er gewoon bij gaan staan, aaien heel gezellig (vindt Monster ook gezellig :j ) en zodra ze het weten vliegen ze een meter achteruit.

Wat Janneke zegt, daar heeft ze wel een punt.

Dit soort paarden heeft de neiging minimale signalen te geven en wij mensen zijn ook gewoon een stel idioten die kleine signalen van paarden helemaal niet zien. Daarom denken wij ook dat slaan bij paarden een hele normale eerste reactie is, want de 100.000 signaaltjes daarvoor hebben we allemaal gemist.

En bij de meeste paarden is dat niet zo'n probleem, die accepteren dat jij een idioot bent en doen het zelf wel. Dit soort paarden niet, die vinden dat jij "normaal" moet gaan doen en eens luisteren naar wat ze zeggen :j

En bij deze paarden worden de kleine signaaltjes heel snel heel groot, en er zit zo ongeveer geen limiet aan........

En dat is de reden dat we ook alles in het klein doen. Want we komen toch wel bij groot uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-22 22:39 



 
Profiel   

Ik heb ook een introverte maar die is niet heet gefokt dus dat loopt wel over maar niet in het extreme.
Wat ik hierboven lees klopt inderdaad. Vaak is het helemaal geen reactie op vandaag maar op vorige week of zo.
Als mijn dier iets spannend vind gaat ze klemmen aan het been. Op dat moment komt er verder niets. Wel kan ik de klok erop zetten dat als we volgende keer in dezelfde setting wat gaan doen dat de spanning er dan uit komt.
Misschien zie je ook zo‘n patroon bij jouw paard?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-22 06:59 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Op een goede dag schrok mijn nuchtere jonkie van een vogeltje op de bakrand.
... ik dacht stoer: 'Nee, jij bent geen angsthaasje, dus ik besteed hier verder geen aandacht aan.'
- Dat was een foute beslissing.
Twintig meter verder stond ze stil: er zat al weken een vlek op het schot en opeens was die vlek een monster.
Mind: velen beginnen nu over aanstellerij, maar onder invloed van adrenaline verandert je waarneming.

Oplossing:
1) op dat moment rust, en een paar dagen niet in de bak. Niet op de spits drijven.
2) Na een kleine schrikreactie geef ik voortaan even een aai of kriebel met een vriendelijk woord.
Mijn conclusie is dat de kleindochter van een stierevechter een soort van 'brit met stiff upper lip' is: een kleine uiting van emotie verdient aandacht.
Want na 'schrik 1' liep de braverd gewoon door, 'ik merkte niets' - maar zat ze wel vol adrenaline.

Laibadji schreef
Oh zo herkenbaar. Zo benader ik hem ook. Hij krijgt veel aaitjes. Zo even tussen de oren over zijn manentop. Vindt hij heerlijk. Dat is iets tussen ons. Het klinkt misschien stom maar het lijkt alsof hij soms getroost moet worden om er dan weer tegenaan te kunnen.

Ik vind het niet stom klinken.
Een Brit met een stiff upper lip kan erg bang, verdrietig en noem maar op zijn, "alleen" je ziet het niet.
Citaat
Mijn vriend verklaart mij voor gek maar hij kan heel moeilijk om met dergelijke paarden. Wordt hij stik zenuwachtig van.

... misschien voelt hij wel die lading 'onder' het brave gedrag.

En ik ga mee met Avalanche en Hannanas: het gaat om heuleheule piepkleine signaaltjes, makkelijk te missen.
Of wat Sizzle zegt: plakken aan het been lijkt iets rijkunstigs - maar het kan zo'n signaaltje zijn.
En dat het aanbevelingen verdient op de triggers zich niet op te laten stapelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-22 08:11 



 
Profiel   

@Janneke: De kans zit er dik in dat mijn vriend dat voelt. Eigenlijk is hij ook zoals mijn paard ;) Heel onzeker maar een stoer uiterlijk. Hij vindt zelf heel moeilijk zijn rust en kan zichzelf heel moeilijk troosten. Ik ben dan zijn rots in de branding die rust brengt en de 'leiding' neemt.

Wat ik vooral het moeilijkste vindt is dat mensen mij vaak niet serieus nemen. Als ik verhalen vertel of mijn paard tracht uit te leggen. Krijg is vaak de reactie dat ik het fout doe. Dat ik te braaf ben, dat hij eens goed 'onder handen' genomen moet worden. Of nog erger: duwt er hem door, jij durft niet he. Eerlijk? Op de momenten dat ik voel dat hij helemaal in het rood is... neen dan stopt het bij mij ook want ik weet dat hij dan echt over de rooie gaat en dat ik hier niets maar dan ook niets mee bereik. In tegendeel een paard dat mentaal in duizend stukjes valt en ik die terug angstig zou worden. Dat doen we niet meer. Ik voel mij geweldig goed op mijn paard en we zijn een team.

Gelukkig heb ik een fijne trainer die hem sinds het begin heel zacht heeft benaderd. Heel vaak zegt zei ook: Ok dit doet hij goed, nu mogen we niet in de val trappen dat we te veel vragen. Het wordt te leuk dus we stoppen. Genoeg voor hem.
Zij ziet wanneer zijn potje dreigt over te lopen en roept mij dan een halt toe. Want ik word anders zo gelukkig en blij dat ik dreig zijn signalen te missen.

Meestal rij ik 30 min max 40 en ook daar krijg ik dan vaak kritiek. Dat is te kort, hij moet goed zweten, hij heeft niets gedaan...
Ik denk dan, neen in zijn hoofd heeft hij super hard gewerkt. Het is genoeg geweest.

Ik heb heel vaak het gevoel dat ik mij moet verdedigen. Het is ook heel moeilijk om mensen te vragen zich aan te passen aan de noden van mijn paard. Hij is het meest zalige paard als iedereen een beetje rekening houdt met hem. Doen ze dat niet dan durf ik niet garanderen dat ik thuis kom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-22 08:25 



 
Profiel   

Luister naar je paard en naar jezelf.
Je paard is pas 5, is dus mentaal en fysiek nog in de groei.
Houd het kort en simpel en geniet iedere keer van kleine hoogtepuntjes.
Ga niet over zijn frustratiegrens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-22 08:50 



 
Profiel   

Ff een peptalkie. Ik denk dat menig paard in jouw omgeving een baasje als jou had gewild. Je paard is een absolute geluksvogel. Ik herken je gevoel van een “zachte outsider” zijn. Maar echt, wat ben je een topper! Laat ze maar kletsen. Vertrouw op jezelf en je paard. En je zult zien, misschien pas over jaren, je zet mensen aan het denken met de omgang nu.

Bokker met topics zoals jij maken mij echt zo blij! Wat zou ik dit graag meer willen zien. Ik ken ze gelukkig hoor, maar dan spreek je (afhankelijk van welke stal) echt gemiddeld over één persoon of een stuk of drie a vier op een hele stal vol.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-22 09:06 



 
Profiel   

Herkenning hier.

Ik sta op een pensionstal met veel subtop. Sub heeft voor mij een negatieve betekenis: mensen die hun dier zien als een soort ding dat moet gehoorzamen en het moet doen.

Ik praat op stal soms over Tineke Bartels, die zegt dat ze haar beste oefeningen reed op concours. Haar dieren (die vonden het zelf waarschijnlijk geen echt hoogtepunt) voelden hoe belangrijk het voor haar was en deden hun best.

Zo gaat dat bij goede ruiters, bij echte paardemensen.

En de tijd die je investeert om echt samen een team te worden krijg je 'terug'. In de zin van plezier, vertrouwen, en waarschijnlijk een grote kans op een gezond paard waar je lang plezier van hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-22 09:56 



 
Profiel   

Deze ochtend net les gehad. Wat was het een leuke ontspannen rit. Zijn kopje heeft gewerkt, dit merk je aan het briesen en het afvloeien. Als het even wat moeilijker was briest hij en krijgt hij tijd en ruimte om na te denken en even uit te blazen.

Het doel van vandaag: lopen op eigen benen. Niet meer en niet minder. We hadden op de planning ook de keertwending staan maar omdat hij bij de 2 andere delen (het lopen op eigen benen in draf en galop) zo goed deed en duidelijk blijk gaf dat zijn kopie hard gewerkt had zijn we ook gestopt.
Het is ook mooi om te zien dat mijn paard tijdens het stappen en wanneer het genoeg geweest is ook mijn trainer op zoekt. Hij gaat dan achter haar staan. Besnuffelt haar en wordt dan haar magneetje. Hij krijgt dan ook de nodige knuffels.

We hebben toch een 45 tal minuten gereden en het was werken maar ik had een heel ontspannen paard.

Ik wil jullie bedanken voor de mooie woorden van steun. Het is fijn om lezen dat mijn manier van handelen toch begrepen wordt.
Mijn man heeft ook door dat de manier van aanpak wel werkt. Hij is zelf nog zoekende maar hoe langer hoe meer komen we samen ergens uit. Ik krijg heel veel krediet van hem en als een paard het lastig heeft, krijg ik het in mijn handen om het terug op te bouwen.

Ik weet niet of het misschien een idee is om een volgtopic te maken met gelijkgezinden? Of bestaat dit al? Ik weet dat in het topic van Avalanche al veel gedeeld wordt maar soms heb ik nood om even te kunnen praten of iets te bevragen om zo inzichten te krijgen. Ik mis dit in mijn omgeving. Mijn trainer zit wel op hetzelfde niveau/ denken maar mis nog wat meer verbreding en ideeën.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-22 12:06 



 
Profiel   

Laibadji schreef
Wat ik vooral het moeilijkste vindt is dat mensen mij vaak niet serieus nemen. Als ik verhalen vertel of mijn paard tracht uit te leggen. Krijg is vaak de reactie dat ik het fout doe. Dat ik te braaf ben, dat hij eens goed 'onder handen' genomen moet worden. Of nog erger: duwt er hem door, jij durft niet he. Eerlijk? Op de momenten dat ik voel dat hij helemaal in het rood is... neen dan stopt het bij mij ook want ik weet dat hij dan echt over de rooie gaat en dat ik hier niets maar dan ook niets mee bereik. In tegendeel een paard dat mentaal in duizend stukjes valt en ik die terug angstig zou worden. Dat doen we niet meer. Ik voel mij geweldig goed op mijn paard en we zijn een team.

Gelukkig heb ik een fijne trainer die hem sinds het begin heel zacht heeft benaderd. Heel vaak zegt zei ook: Ok dit doet hij goed, nu mogen we niet in de val trappen dat we te veel vragen. Het wordt te leuk dus we stoppen. Genoeg voor hem.
Zij ziet wanneer zijn potje dreigt over te lopen en roept mij dan een halt toe. Want ik word anders zo gelukkig en blij dat ik dreig zijn signalen te missen.


Héél herkenbaar dit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-22 13:15 



 
Profiel   

Wat een herkenbaar verhaal en mooi paard! Ik lees even mee voor de eventuele tips, loop tegen een zelfde type probleem aan in het werk met mijn hele lieve gevoelige merrie met klein emmertje.

Laibadji schreef
Meestal rij ik 30 min max 40 en ook daar krijg ik dan vaak kritiek. Dat is te kort, hij moet goed zweten, hij heeft niets gedaan...
Ik denk dan, neen in zijn hoofd heeft hij super hard gewerkt. Het is genoeg geweest.

Ik heb heel vaak het gevoel dat ik mij moet verdedigen. Het is ook heel moeilijk om mensen te vragen zich aan te passen aan de noden van mijn paard. Hij is het meest zalige paard als iedereen een beetje rekening houdt met hem. Doen ze dat niet dan durf ik niet garanderen dat ik thuis kom.

Misschien een gekke vraag, maar sta je dan wel op een passende stal / rij je met geschikte buitenritmaatjes? Want dit klinkt alsof de mensen om je heen weinig begrip voor jou en je paard hebben- al hun eventuele goede bedoelingen ten spijt hoor. Ik heb in dezelfde twijfels gezeten, uiteindelijk zat een belangrijk deel van de oplossing in de storende omgevingsfactoren en druk van buitenaf weghalen -> verhuizen van stal. Voor de combinatie mijn paard en mij was die omgeving en sfeer niet geschikt, wat een continu overlopend emmertje bij paard ten gevolg had. Ze is een stuk beter te lezen en binnen de stress-lijntjes te houden nu ze particulier staat, ze zal altijd prikkelgevoelig blijven maar in de basis zijn er nu minder prikkels en druk wat het in het werk makkelijker maakt.

Je trainer klinkt wel super fijn, vooral aanhouden die :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-22 13:36 



 
Profiel   

@Vientje: Ik sta aan huis. Geen stal of stalgenootjes. Oef gelukkig maar. Ik ben heel gevoelig voor kritiek. Ik kan heel goed met feedback om en hou er van om na te denken maar wanneer het afkraken wordt dan valt niet alleen mijn paard in duizend stukjes maar ook ik.
Ik heb het vooral over andere paardenmensen vrienden die ook de paarden aan huis hebben. Ik heb ooit een topic geopend over een vreselijke buitenrit (die ik hier in dit topic omschrijf) met een vriendin, haar zoon en mijn vriend. Vriendin en haar zoon zijn recreatieruiters maar rijden op een heel andere wijze dan ik. Jip ju en vooruit. Ik niet. Mijn man zal met mij en mijn paard rekening houden. Als wij alleen gaan wandelen is het zalig.
Een paar maanden geleden ook gaan wandelen met een heel fijne groep. Wat oudere mensen die met respect voor paard en ruiter rijden. Wat een beetje jammer is, is dat de vriendin en haar zoon hier vaak komen. Wanneer ik dan mijn verhaal doe en over mijn paard praat dan is het letterlijk stil aan de overkant. Ze heeft het heel moeilijk om mij te begrijpen en hoe ik naar mijn paard kijk. Mijn vriend daartentegen heeft al met scha en schande moeten toegeven dat onze band zo uniek is. Mijn paard was initieel zijn paard. Hij heeft hem ook gekocht. Ik heb sinds een paar maanden mijn paard van hem gekregen. Hij staat op mijn naam en is mijn eigendom gewoon omdat hij ziet welke band we hebben.

Door thuis te staan in zijn vast groepje zie je ook een heel ontspannen paard. Hij is hier echt gelukkig. Als hij mij ziet komt hij af, vraagt aandacht en knuffels. Heeft respect maar krijgt ook respect terug.

Bedankt om mee te denken. Ik denk dat je wel een punt hebt dat je je moet omringen met de mensen die dezelfde mening hebben. Die zijn hier niet zo dik bezaaid vrees ik...
Daarnet nog leuk geluncht met mijn trainer. (Is eigenlijk een vriendin die ik enkel zie als we trainen) Ik dacht hé eigenlijk moet ik vaker met haar afspreken. We zitten samen op 1 lijn en ook zij merkt dat er maar weinig zijn in haar buurt die zo denken. Jammer genoeg wonen we bijna 1 uur rijden van elkaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-22 14:08 



 
Profiel   

Geef het ook vooral de tijd, 5 is eigenlijk nog piepjong en veel mensen doen veel te veel met hun jonge paarden en dan vooral op het mentale vlak zoals hierboven al mooi uitgelegd werd. Je paard lijkt heel sensibel en zeker in koudbloedvorm uiten ze dat vaak anders en kunnen het bommetjes worden als je de signalen mist. Ik denk dat het herkennen van deze signalen, het op tijd stoppen, en het paard leren spanning af te vloeien de belangrijkste zaken zijn nu. Zoals ik het lees ben je daar al heel goed mee bezig.

Van andere mensen moet je je niet veel aantrekken, dat gaat helaas vaak zo. Luister naar jezelf en je paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-22 14:19 



 
Profiel   

Ik herinner mij je buitenrit-topic nog wel :j
Goed dat je niet meer met hun op stap gaat maar met mensen die zich beter aanpassen zodat het voor iedereen leuk is!

Er zijn al goede tips gegeven en volgens mij zit je echt op de goede weg. Daar hoef je niet onzeker over te zijn.

Kleine stapjes, met veel kleine stappenkom je ook vooruit, en veel belonen doet veel goeds.
Vergeet ook niet af en toe terug te kijken ipv alleen maar vooruit. Als je terugkijkt zie je pas hoeveel jullie als combi gegroeid zijn.


Gelijkgezinden vinden kan lastig zijn, maar ze bestaan echt. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-22 18:34 



 
Profiel   

Laibadji schreef
Ik weet niet of het misschien een idee is om een volgtopic te maken met gelijkgezinden? Of bestaat dit al? Ik weet dat in het topic van Avalanche al veel gedeeld wordt maar soms heb ik nood om even te kunnen praten of iets te bevragen om zo inzichten te krijgen. Ik mis dit in mijn omgeving. Mijn trainer zit wel op hetzelfde niveau/ denken maar mis nog wat meer verbreding en ideeën.

Je bent zonder meer welkom in mijn topic :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-22 21:09 



 
Profiel   

Als je paards snel overprikkeld is, zorg dan voor korte sessies die met rust afgesloten worden, nooit te moeilijk, nooit te lang, nooit te veel herhalen. Kijk eens naar warwick schiller, een abonnement voor een maand is genoeg...hij legt dit heel mooi uit. Je paard is geesteljkk mog erg jong.....met mijn jonkie die ook zo was, ging ik pas met 5,5 en heb zeker 2 jaar erg veel rekening met hem gehouden en zeker niet alle dag gaan rijden en veel rust tussendoor, nu een bomproef paard de rust zelve
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 18:02 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen