Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard is snel overprikkeld

 
Profiel   

Ik heb heel lang getwijfeld of ik dit topic zou openen. Maar niet gesprongen is altijd gemist zegt men. ;)
Wat wil ik bereiken, tips, meedenken of gewoon eens een andere bril.

Mijn jonge ruin van nu 5 jaar is een zeer lief paard met een heel klein hartje. Hij is heel introvert en denkt zeer snel dat de hemel op zijn hoofd gaat vallen. Hij kan als een zeer zeker paard overkomen maar plots heel onzeker reageren. Als veulen kon hij zeer hard in het rood gaan wanneer hij angstig was, tot aanvallen toe. Dit doet hij nu helemaal niet meer en is zelfs heel knuffelig. Wel valt het mij op dat hij heel hard aan mij hangt. Ik kan veel met hem. We voelen elkaar heel goed aan en ik geef de steun waar hij het nodig heeft. Ik daag hem uit tot een punt dat hij het kan verwerken en beloon hem als een klein kind. Dat werkt het beste. Knuffels geven, met je stem belonen, aaien en hem tot rust brengen.

Ik heb met hem een tijd aan de hand schriktraining gedaan. Ook hier samen opgebouwd. Door lintjes lopen of tussen balken ed dat doet hij maar omdat het moet. Je voelt de angst maar dit kan hij kanaliseren.
Over een plastiek lopen is heel wat moeilijker. Ik merk dat hij dit uiteindelijk doet maar het nooit volledig vertrouwd. Dagelijks moest ik ook terug van nul herbeginnen. Net of alles van de dag voordien gewist was. (Ik heb dit een maand gedaan.)
Als hij die dag terug over de plastiek stapte deed ik het ook onder het zadel. 5 keer kon het goed gaan en de 6 keer durfde hij niet meer en was het terug van nul herstarten. Het bleef nooit verankerd in zijn hoofd.
En dat valt ook op. Alles waar hij met zijn voeten op of over moet is voor hem heel moeilijk. Nochtans stapt hij braaf de trailer in, dit is geen probleem.

Als we thuis rijden in de bak is hij (meestal) de allerliefste. Tot zolang zijn structuur behouden blijft en er plots niets onverwachts gebeurd. Zo zijn er wel veel denk ik dan.
En wat als hij in paniek slaat? Tja dan beland ik in de weide over de omheining en staat hij in de piste doodsbang te staren. (Dit was omdat hij per ongeluk de bakrand geraakt had met zijn voet.) Ik ben nadien terug opgestapt en hij beseft dan duidelijk dat dit niet de bedoeling was. We hebben samen onze training nog verder gezet.
Doordat hij eerder een vierkant type is, heeft hij het voordeel van zijn achterhand en een lijf dat letterlijk een springveer is :')

Het is het beste paard dat ik ooit gehad heb om dressuur mee te rijden. Zijn bouw leent er zich heel goed toe. Hij doet het ook heel graag. Dat is voor hem veilig en samen amuseren we ons rot. Ook hier merk ik op dat ik heel hard rekening moet houden met wat hij in zijn hoofd kan verwerken. Ik rij nog heel basis met hem wat goed gaat. Voorwaarts neerwaarts, overgangen, figuren en wijken. Nu was dit zodanig goed dat ik eens wou proeven van andere zijgangen. En wat raad je meneer schudt die zomaar uit zijn mouw. Geen probleem, perfect luisteren naar mijn been en doen wat ik vraag. Tot hij precies beseft van ' huh ' wat doe ik nu en plots in paniek slaat. Ik heb meer dan een week niet meer 'normaal' met hem kunnen rijden. Hij zwalpte van links naar rechts, benen was paniek... je merkte dat hij volledig in de knoop zat met zichzelf en zijn hoofd. Ik heb de hele periode niets van hem gevraagd. Gewoon ontspannen was genoeg. Geen verwachtingen niets... en dat werkt. Hij heeft terug zijn rust gevonden en we kunnen weer verder.

Zo ook is wandelen een hele uitdaging. Hij krijgt nervcontrol bij en als we gaan wandelen geef ik nog iets extra kalmerend zodanig dat we veilig aan de wandeling kunnen starten. Hij is zeker nog alert maar vindt het allemaal niet zo beangstigend. We zijn gisteren 3 uur gaan wandelen en je merkt echt verschil bij de start van de wandeling en op het einde. Zo galopperen we in een baan waar het nogal stoffig is. Dankzij de supplementen is hij de eerste galop rustig en stoort het stof hem niet. Hij galoppeert er flink doorheen. Op het einde, na 3 uur wandelen heeft hij het moeilijk in die baan want het stof vindt hij heel beangstigend en stuitert met mij door de baan. Ah ja! Hoor je niet over al het stof over te springen? Stel dat je daar op botst? :') Geen probleem. Ik lach eens en samen gaan we verder...
Ik merk ook dat hij dankzij de supplementen op wandeling geniet van de wandeling. Als we samen rijden briest hij geregeld. Dit doet hij ook in de piste. Bij mijn paard is dat afvloeiing van stress en geeft ook aan dat hij het leuk vindt. Je voelt hem dan letterlijk ontspannen. Zonder supplementen is hij levensgevaarlijk op de baan. Zeker bij de start. Hij weet dan geen blijf met zichzelf en is dan zelfs bang van zijn eigen schaduw.

Bij de smid kan hij ook angstig uit de hoek komen. Hij is heel braaf om benen te geven en te kappen maar neem je een vijl van de grond of trek je de hoof jack erbij kan hij in paniek slaan. Dit kent hij nochtans maar het blijft hem telkens overvallen. Wanneer ik in de buurt ben is hij rustiger en kan hij het wat beter plaatsen. Ben ik per toeval even om de hoek, weet maar zeker dat hij dan even de kluts kwijt is.

Waar bots ik op:

- Een paard dat inwendig heel angstig is en introvert is maar als je zijn lichaamstaal goed leest, heel duidelijk is.
- Een paard dat bij angst in het rood gaat en dan gevaarlijk durft worden (lag het aan mijn vriend hij was al weg. Ik zie in hem veel potentieel en hij is de allerliefste. Op zich ben ik nog niet zoveel ergs tegengekomen. Ik kan het meestal goed ombuigen en we vertrouwen elkaar.)
- Een paard dat heel wat zelfvertrouwen mist.
- Een eenhandig paard. (Vind ik dit erg? :+ )

Wat doe ik al:
- Normaal had ik al schriktrainingles gekregen maar door omstandigheden van de lesgever is dit verschoven naar juli.
- Ik heb wekelijk les
- Aangepast voeding waar je van merkt dat het deugd doet voor het paard.
- Kijken naar de noden van mijn paard en hier op inspelen
- Belonen met eten (maar niet te vaak of hij wordt opdringerig en bijterig) en met de stem, lichaam

Wat wil ik:
- Een paard dat meer zelfvertrouwen heeft en geen supplementen nodig heeft.
- Tips, oefeningen, ideetjes om hier verder mee aan de slag te gaan.

De klik die we met ons 2 hebben is zo mooi. Ondanks dat hij zelfvertrouwen mist heeft hij mij mijn zelfvertrouwen terug gegeven. Ik was alle vertrouwen in paarden kwijt maar op hem voel ik mij terug als vroeger. Genietend van het rijden met alles op en aan. En vlieg ik eens over de omheining, ik krabbel recht, kruip er op en rij ontspannen verder. Ik heb terug leren ademen op hem. Het is nu aan mij om dit gevoel aan hem door te geven.

Om een voorbeeld te geven. Het is een freiberger dus ik scheer zijn manen. Hij vindt het scheerapparaat beangstigend maar hij vertrouwt mij. Hij legt zijn hoofd eerst bij mij op de schouder terwijl je hem voelt opspannen omwille van het geluid. Hier wordt hij rustiger van en ik kan zijn manen scheren zonder problemen. Overmeester je hem en geef je hem geen tijd om de met de angst om te gaan wordt hij inderdaad gevaarlijk.
We zijn 2 handen op 1 buik.

Dit is het monster in kwestie (not :D ) Zo fier dat ik hem na heel wat overtuigen in het water gekregen had! Water eet jou niet op!

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-22 14:07 



 
Profiel   

Als supplementeb werken dat impliceert dit dat er dus eerst een tekort zat.... magnesium werkt alleen kalmerend als er sprakw is van magnesium tekort..
Dus de vraag is hoe hij verder in zijn vitamine en miralen huishouding zit?

Hoe wordt hij verder gevoerd en heb je daarin al eens wat verschillende dingen in uitgeprobeert?
Mijn paard wordt bijvoorbeeld van een bepaalde balancer heeel ril... terwijl het normaal gesproken een koele kikker is..

Hoe wordt hij verder gehouden? Hoeveel staat hij buiten en heeft hij contact met andere oaarden?

Wellicht ook eens andere paarden gebruiken om hem wat dapperdervte maken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-22 15:44 



 
Profiel   

Hoeveel warmbloed zit er in of is hij zuiver gefokt?
Ik zie dit gedrag best wel regelmatig bij FBs met een net verkeerd gekozen scheut warmbloed.
Het introverte blijft dan maar als de emmer overloopt wordt het dan ineens een warmbloed die extra hyper reageert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-22 16:06 



 
Profiel   

Hij loopt 24/7 buiten in een kudde van 4. Hij is de baas van 3 merries en hij voelt zich echt goed in de groep. Het is een heel stabiele kudde. Tot zolang hij mag volgen lukt alles redelijk goed. Als hij rustig aan de wandeling kan starten is de kans ook groot hij deze in redelijke kalmte kan afleggen. Gisteren was zo een wandeling. Deze was wel enkel met zijn beste vriendin er bij. Zijn er wandelingen met meerdere paarden dan raakt hij sneller van de wijs. Zo heb ik voor gehad dat hij in Hallerbos (nogal steigen en dalen) door overprikkeling met mij de hellingen naar beneden gewoon naar beneden sprong. Uiteindelijk rit uitgereden en hem kunnen kalmeren.

@Sizzle: Hoeveel % warmbloed hij heeft weet ik niet. Ik weet enkel dat hij gezegend is met 2X bloed van een FB hengst die er om bekend staat een 'slecht' karakter te hebben. De fokker van onze merrie. Die heel rustig en geaard is, vertelde ons dit. Hij wenste ons ook succes met deze ruin |o
Het voelt soms aan of hij heen en weer geslingerd wordt tussen het brave en rustige van de FB en plots omslaat naar een heel hete warmbloed die overal spoken ziet.
Ik heb altijd warmbloeden gereden dus ik kan er wel mee overweg. Ik vind het vooral jammer dat het hem zo kan overspoelen en wil hem wat voorspelbaarder en zelfzeker maken want het is echt een heel tof en lief paard.


Laatst bijgewerkt door Laibadji op 09-05-22 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-22 16:14 



 
Profiel   

Wat ik bij zulke paarden doe is hele kleine stapjes. Dus geen hele schriktraining, maar eens eens ene plastic zak of een waterplas of..... en dan gewoon laten kijken, niet afdwingen, niet vragen, alles vanuit het paard zelf laten komen. En iedere poging tot naar het gevaar toe gaan belonen.

Verder is het handig om te weten dat paarden niet zoiets hebben als een contuïteits-perceptie. Een paard gaat niet snappen dat een opgevouwen zeildoek hetzelfde ding is als wanneer hij uitgevouwen is. Hij snapt ook niet dat het hetzelfde ding is als hij op een andere plaats in de baan ligt. Voor hem is het een heel ander ding en hij snapt dus niet dat dit hetzelfde is als wat je gisteren deed.
Dus ga er heen, laat hem snuffelen, eromheen lopen, laat hem kijken, en beloon. Als hij erop durft stappen, super!!! Grote beloning.

Maar geen hele schriktraining doen want dat is voor zo'n paard echt veel te veel, en dan is hij op zeker moment alleen nog maar bang, en paarden die bang zijn, leren niets.

Qua rijden doe je eigenlijk hetzelfde.
Vraag 3 passen wijken, beloon, Stappen met lange teugel om hem er even over na te laten denken. Vraag hetzelfde nog een keer, andere kant op, en weer lekker stappen met lange teugel. En zo bouw je alles op, maar door hem tijd te geven goed na te denken over wat je vraagt, kan hij het ook begrijpen en raakt hij niet in paniek. Maar vraag gewoon kleine stukjes. Geloof me, dat gaat sneller als wanneer je grote dingen doet, want dat snapt hij niet en dan kun je van 0 steeds herbeginnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-22 16:16 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Wat ik bij zulke paarden doe is hele kleine stapjes. Dus geen hele schriktraining, maar eens eens ene plastic zak of een waterplas of..... en dan gewoon laten kijken, niet afdwingen, niet vragen, alles vanuit het paard zelf laten komen. En iedere poging tot naar het gevaar toe gaan belonen.

Verder is het handig om te weten dat paarden niet zoiets hebben als een contuïteits-perceptie. Een paard gaat niet snappen dat een opgevouwen zeildoek hetzelfde ding is als wanneer hij uitgevouwen is. Hij snapt ook niet dat het hetzelfde ding is als hij op een andere plaats in de baan ligt. Voor hem is het een heel ander ding en hij snapt dus niet dat dit hetzelfde is als wat je gisteren deed.
Dus ga er heen, laat hem snuffelen, eromheen lopen, laat hem kijken, en beloon. Als hij erop durft stappen, super!!! Grote beloning.

Maar geen hele schriktraining doen want dat is voor zo'n paard echt veel te veel, en dan is hij op zeker moment alleen nog maar bang, en paarden die bang zijn, leren niets.

Qua rijden doe je eigenlijk hetzelfde.
Vraag 3 passen wijken, beloon, Stappen met lange teugel om hem er even over na te laten denken. Vraag hetzelfde nog een keer, andere kant op, en weer lekker stappen met lange teugel. En zo bouw je alles op, maar door hem tijd te geven goed na te denken over wat je vraagt, kan hij het ook begrijpen en raakt hij niet in paniek. Maar vraag gewoon kleine stukjes. Geloof me, dat gaat sneller als wanneer je grote dingen doet, want dat snapt hij niet en dan kun je van 0 steeds herbeginnen.

Dank je wel Avalanche om te reageren. Ik hoopte stiekem dat jij mijn berichtje zou oppikken. Ik neem je tips van harte mee! Als je nog tips hebt. Ik ben één en al oor. (Net zoals de tips van alle anderen :D )

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-22 16:18 



 
Profiel   

Verkeerd gefokt dus. Dan heb je er een kluif aan, maar gelukkig staat hij bij jou goed in dat geval.

Je moet inderdaad op zoek naar nog kleinere signalen voordat het te veel wordt. Ontzettend lastig!
Laat voor de zekerheid ook eens goed naar de knieen kijken. Ik heb een paar keer meegemaakt dat de vluchtende exemplaren erg instabiel waren op de kniebanden waardoor er bij onverwachte beweging waarschijnlijk een pijnscheut ontstond. Dit uitte zich in kont intrekken en vluchtgedrag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-22 16:21 



 
Profiel   

Even een andere bril: vraag je misschien teveel van hem? Ik lees 'na vijf keer goed, gaat het de zesde keer fout', lijkt mij dat je al drie tot vier keer te lang door bent gegaan. Stoppen als het goed gaat en niet te lang doorgaan met zo'n jong dier. Ook een rit van drie uur is echt nog veel te lang, mijns inziens.
Ik denk dat je het beste weer terug naar de basis kunt gaan en van daaruit heel rustig opbouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-22 16:41 



 
Profiel   

Warwick Schiller heeft hier een aantal dingen over gezegd, zijn openingsvideo op Youtube is over trigger stacking, dus dat de spanning stapelt, en verder heeft hij het ook een aantal keer over 'below treshold' trainen, wat erom gaat dat je niet wacht tot de spanning hoog oploopt en er dan doorheen gaan, maar juist veel eerder terugkeert naar ontspanning en de bevestiging van iets wat makkelijk goed gaat.

Een deel daarvan is trouwens ook om niet uitgebreid te belonen, maar juist gewoon te wachten tot het paard zelf de rust weer vindt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-22 16:45 



 
Profiel   

Laibadji schreef
Avalanche schreef
Wat ik bij zulke paarden doe is hele kleine stapjes. Dus geen hele schriktraining, maar eens eens ene plastic zak of een waterplas of..... en dan gewoon laten kijken, niet afdwingen, niet vragen, alles vanuit het paard zelf laten komen. En iedere poging tot naar het gevaar toe gaan belonen.

Verder is het handig om te weten dat paarden niet zoiets hebben als een contuïteits-perceptie. Een paard gaat niet snappen dat een opgevouwen zeildoek hetzelfde ding is als wanneer hij uitgevouwen is. Hij snapt ook niet dat het hetzelfde ding is als hij op een andere plaats in de baan ligt. Voor hem is het een heel ander ding en hij snapt dus niet dat dit hetzelfde is als wat je gisteren deed.
Dus ga er heen, laat hem snuffelen, eromheen lopen, laat hem kijken, en beloon. Als hij erop durft stappen, super!!! Grote beloning.

Maar geen hele schriktraining doen want dat is voor zo'n paard echt veel te veel, en dan is hij op zeker moment alleen nog maar bang, en paarden die bang zijn, leren niets.

Qua rijden doe je eigenlijk hetzelfde.
Vraag 3 passen wijken, beloon, Stappen met lange teugel om hem er even over na te laten denken. Vraag hetzelfde nog een keer, andere kant op, en weer lekker stappen met lange teugel. En zo bouw je alles op, maar door hem tijd te geven goed na te denken over wat je vraagt, kan hij het ook begrijpen en raakt hij niet in paniek. Maar vraag gewoon kleine stukjes. Geloof me, dat gaat sneller als wanneer je grote dingen doet, want dat snapt hij niet en dan kun je van 0 steeds herbeginnen.

Dank je wel Avalanche om te reageren. Ik hoopte stiekem dat jij mijn berichtje zou oppikken. Ik neem je tips van harte mee! Als je nog tips hebt. Ik ben één en al oor. (Net zoals de tips van alle anderen :D )

Tuurlijk heb ik die :) vraag maar wat je wilt weten.

Ik kan eventueel ook een trainingsplan met je maken als je dat wilt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-22 16:54 



 
Profiel   

Mijn paardje is wel een beetje vergelijkbaar. Ik ben sinds april 100% bezig met de dingen van Warwick Schiller en merk al een klein beetje effect. Het op die manier doen duurt lang voordat de stijgende lijn zichtbaar wordt, maar je krijgt er heel veel voor terug. Ik raad het vanaf nu iedereen aan haha (zelf heb ik hem ook door bokt opgezocht)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-22 17:01 



 
Profiel   

Shenavallie schreef
Even een andere bril: vraag je misschien teveel van hem? Ik lees 'na vijf keer goed, gaat het de zesde keer fout', lijkt mij dat je al drie tot vier keer te lang door bent gegaan. Stoppen als het goed gaat en niet te lang doorgaan met zo'n jong dier. Ook een rit van drie uur is echt nog veel te lang, mijns inziens.
Ik denk dat je het beste weer terug naar de basis kunt gaan en van daaruit heel rustig opbouwen.

3 uur wandelen is echt vooral stappen 2u40) met 2x galopje (2x3a4 min)en wat draf (10min). Hij was zelfs niet aan het zweten. Dus zo intens is het niet. Ik hou totaal niet van kilometers vreten maar ga voor genieten en rust. ;) Doet mijn paard ook heel veel deugd.

@sizzle: inderdaad een verkeerd gefokte FB maar ik zie hem doodgraag. En naast zijn speciale karakter heeft hij zoveel goede punten waardoor ik echt voor hem wil gaan.

@avalanche: ik pb je morgen eens, dan heb ik meer tijd en kan ik dit via de pc doen. Alvast bedankt!

Warwick Schiller neem ik ook mee. Deze avond op mijn smartphone eens opzoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-22 17:09 



 
Profiel   

Shadow0 schreef
Warwick Schiller heeft hier een aantal dingen over gezegd, zijn openingsvideo op Youtube is over trigger stacking, dus dat de spanning stapelt, en verder heeft hij het ook een aantal keer over 'below treshold' trainen, wat erom gaat dat je niet wacht tot de spanning hoog oploopt en er dan doorheen gaan, maar juist veel eerder terugkeert naar ontspanning en de bevestiging van iets wat makkelijk goed gaat.

Een deel daarvan is trouwens ook om niet uitgebreid te belonen, maar juist gewoon te wachten tot het paard zelf de rust weer vindt.

Mooie tip. Neem ik mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-22 17:10 



 
Profiel   

Ts, ik zit zo goed als in hetzelfde schuitje met mijn haflinger. We zijn twee jaar verder en trainen nog steeds niet langer dan 20 minuten, dus ik lees graag even mee.
Verder kun je eens Cat-h opzoeken, ik weet niet of dit al gezegd is maar qua grondwerk scheelde dit alles bij mijn haflinger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-22 17:18 



 
Profiel   

Met name de 3 uur wandelen herken ik en lijkt mij wat veel. Niet lichamelijk, maar wel in het koppie. Emmer loopt dat op een gegeven moment over en dan is iets heeeeel kleins genoeg voor een explosie. Oververmoeid/overprikkeld en daardoor op. Echt de wandeling halveren en pas als alles goed gaat heel langzaam uitbreiden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-22 17:48 



 
Profiel   

En hoe is je paard fysiek? Heeft hij hoge spierspanning? Is er al eens een bloedonderzoek gedaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-22 17:56 



 
Profiel   

knollentuin schreef
En hoe is je paard fysiek? Heeft hij hoge spierspanning? Is er al eens een bloedonderzoek gedaan?

Mijn paard kan heel ontspannen in de paddock liggen. Als hij in zijn veilige plaatsje is zie je aan zijn gedrag dat hij ontspannen is. Hij slaapt vaak helemaal plat in volle vertrouwen met zijn dames bij hem. Ik mag dan ook bij hem gaan zitten.

Het omschreven gedrag is niet plots maar vertoont hij al sinds we hem kochten op 6 maanden leeftijd. Hij kan ook tijdens het rijden helemaal ontspannen om dan plots te schrikken van een grassprietje. Hij is dan zo in the zone aan het 'joggen' en plots springt hij er uit. Hij doet dan niets ergs maar plots poef volop spanning. Ik lach, rij door en doe alsof mijn neus bloedt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-22 18:05 



 
Profiel   

Wat schrijf je liefdevol en respectvol over hem :+:

Op basis van je verhaal denk ik een paar dingen:

- wat er gebeurt klinkt als trigger stacking. Het stressemmertje komt langzaam vol, waardoor het "ineens" overstroomt en je reacties vaak moeilijk kan plaatsen. Het klinkt alsof je stappen nog te groot zijn voor zijn emmertje. Inderdaad zoals hiervoor gezegd: ik zou de buitenritten en trainingen wat korter/kleiner houden zodat zijn emmertje niet overloopt.

- wanneer hij happig wordt op voer gaat er waarschijnlijk iets mis, je zou kunnen overwegen hier wat lessen in te nemen. Het zou namelijk misschien wel echt wat toevoegen qua zelfvertrouwen voor hem. Mijn introverte neurotische koudbloed brengt het superveel.

Succes, lijkt me echt niet makkelijk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-22 18:23 



 
Profiel   

Met de instelling die je hebt komt het heus wel goed hoor :).

Korter vind ik trouwens niet altijd perse beter. Juist paarden die echt gefokt zijn voor het werk moet je ook niet te weinig te doen geven. Uiteindelijk zal je het zelf een beetje moeten gaan uitproberen

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-22 19:11 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Met de instelling die je hebt komt het heus wel goed hoor :).

Korter vind ik trouwens niet altijd perse beter. Juist paarden die echt gefokt zijn voor het werk moet je ook niet te weinig te doen geven. Uiteindelijk zal je het zelf een beetje moeten gaan uitproberen


Als het 2,5 uur goed gaat en daarna mis, lijkt het toch wel heel erg overprikkeling te zijn.

Belangrijkste is dan om dat punt te voorkomen en op te bouwen zonder dat het emmertje volloopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-22 19:29 



 
Profiel   

Laibadji schreef
Hij kan ook tijdens het rijden helemaal ontspannen om dan plots te schrikken van een grassprietje. Hij is dan zo in the zone aan het 'joggen' en plots springt hij er uit. Hij doet dan niets ergs maar plots poef volop spanning. Ik lach, rij door en doe alsof mijn neus bloedt.


Even een verhaal over mijn nieuwste aanwinst.
Jaren had ik een Arabisch angsthaasje gereden, en op een goede dag kwam er een nuchtere PRE in mijn stal.
Op een goede dag schrok mijn nuchtere jonkie van een vogeltje op de bakrand.
... ik dacht stoer: 'Nee, jij bent geen angsthaasje, dus ik besteed hier verder geen aandacht aan.'
- Dat was een foute beslissing.
Twintig meter verder stond ze stil: er zat al weken een vlek op het schot en opeens was die vlek een monster.
Mind: velen beginnen nu over aanstellerij, maar onder invloed van adrenaline verandert je waarneming.

Oplossing:
1) op dat moment rust, en een paar dagen niet in de bak. Niet op de spits drijven.
2) Na een kleine schrikreactie geef ik voortaan even een aai of kriebel met een vriendelijk woord.
Mijn conclusie is dat de kleindochter van een stierevechter een soort van 'brit met stiff upper lip' is: een kleine uiting van emotie verdient aandacht.
Want na 'schrik 1' liep de braverd gewoon door, 'ik merkte niets' - maar zat ze wel vol adrenaline.


Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 09-05-22 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-22 19:56 



 
Profiel   

mariettek schreef
Sizzle schreef
Met de instelling die je hebt komt het heus wel goed hoor :).

Korter vind ik trouwens niet altijd perse beter. Juist paarden die echt gefokt zijn voor het werk moet je ook niet te weinig te doen geven. Uiteindelijk zal je het zelf een beetje moeten gaan uitproberen


Als het 2,5 uur goed gaat en daarna mis, lijkt het toch wel heel erg overprikkeling te zijn.

Belangrijkste is dan om dat punt te voorkomen en op te bouwen zonder dat het emmertje volloopt.

Maar ik heb dacht ik nooit gezegd dat het omwille van de tijd/ duur slecht gaat. Gisteren was een zalige ontspannen wandeling. Ok wel met ondersteuning van supplementen maar hij slaagde er in om met lange teugel thuis te arriveren. De wandeling daarvoor was een ander verhaal maar daar was de context ook anders. Grotere groep, ongecontroleerde ruiters, cross galop. Hier raakte hij helemaal overstuur door en hielpen de supplementen niet.
De wandeling van gisteren daar wil ik altijd voor gaan :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-22 19:58 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Even een verhaal over mijn nieuwste aanwinst.
Jaren had ik een Arabisch angsthaasje gereden, en op een goede dag kwam er een nuchtere PRE in mijn stal.
Op een goede dag schrok mijn nuchtere jonkie van een vogeltje op de bakrand.
... ik dacht stoer: 'Nee, jij bent geen angsthaasje, dus ik besteed hier verder geen aandacht aan.'
- Dat was een foute beslissing.
Twintig meter verder stond ze stil: er zat al weken een vlek op het schot en opeens was die vlek een monster.
Mind: velen beginnen nu over aanstellerij, maar onder invloed van adrenaline verandert je waarneming.

Oplossing:
1) op dat moment rust, en een paar dagen niet in de bak. Niet op de spits drijven.
2) Na een kleine schrikreactie geef ik voortaan even een aai of kriebel met een vriendelijk woord.
Mijn conclusie is dat de kleindochter van een stierevechter een soort van 'brit met stiff upper lip' is: een kleine uiting van emotie verdient aandacht.
Want na 'schrik 1' liep de braverd gewoon door, 'ik merkte niets' - maar zat ze wel vol adrenaline.

Oh zo herkenbaar. Zo benader ik hem ook. Hij krijgt veel aaitjes. Zo even tussen de oren over zijn manentop. Vindt hij heerlijk. Dat is iets tussen ons. Het klinkt misschien stom maar het lijkt alsof hij soms getroost moet worden om er dan weer tegenaan te kunnen.

Mijn vriend verklaart mij voor gek maar hij kan heel moeilijk om met dergelijke paarden. Wordt hij stik zenuwachtig van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-22 20:04 



 
Profiel   

Ben benieuwd welke supplementen je dan geeft - naast de NervControl. Ben vooral benieuwd naar de samenstelling, geen idee of ik er iets mee kan om je te helpen hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-22 20:12 



 
Profiel   

Is de TRT methode iets voor jullie?
Daarmee kan hij leren ontspannen, ook in spannende situaties
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-22 20:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen