Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paard probeert me uit

 
Profiel   

Hoi! De laatste tijd weigert mijn pony redelijk vaak, op het begin was het mijn schuld want ik reed er te langzaam naar toe dus nu heb ik mijn tempo weer verhoogd, maar nu is het alsof hij me aan het uitproberen is. Ik heb wel mijn linkerhand te strak merk ik want hij schiet er steeds links weg. Maar ik rijd hem er gewoon goed voor en dan weigert hij alsnog, is het dan mijn schuld en moet ik nog consequenter zijn of is mijn pony een beetje flauw? Ik voel ook niet echt wanneer hij denkt te weigeren. Hoe kan ik zoiets oplossen?

(ik spring rond de 50/60cm)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-22 19:30 



 
Profiel   

Heb je een instructeur?
Misschien kan die helpen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-22 19:36 



 
Profiel   

Bellatrix schreef
Heb je een instructeur?
Misschien kan die helpen?



Ja, ik heb een instructrice. Ze zei dat ik consequenter moet zijn maar het lukt dan soms gewoon niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-22 19:40 



 
Profiel   

Springinstructrice of geeft ze ook dressuurles?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-22 19:41 



 
Profiel   

Een paard denkt niet als in uittesten.
Meestal wil je paard je wat zeggen als die iets niet wil doen.
Misschien springt hij niet graag (landing kan bv pijn doen of paard is onzeker op de sprong toe). Helaas denken vele instructrices gewoon aan nóg consequenter zijn en paard er doorheen rijden, maar wat als paard het om bijvoorbeeld een medische reden niet kan?

Hoe is hij bij dressuurmatig rijden?


Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 20-05-22 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-22 19:44 



 
Profiel   

Al gedacht dat je pony pijn kan hebben tijdens het springen? Paarden testen namelijk niet uit. Ligt het zadel goed? Fijn bit erin hangen? Misschien werken aan je eigen zit qua stabiliteit en zekerheid. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-22 19:45 



 
Profiel   

Paarden kunnen niet 'flauw' zijn en een sprong weigeren om de ruiter eens lekker te plagen. Zo denken zij niet. Paarden kunnen wèl handig gebruik maken van de ruimte die de ruiter hen biedt.
Dat je je pony die ruimte geeft, geef je in feite zelf al aan wanneer je schrijft dat je het niet voelt aankomen wanneer je pony een sprong gaat weigeren...

Maar heb je idd les? Dan kan je hier samen met je instructeur aan gaan werken? En hoe is het met de basis (dus wanneer je niet aan het springen bent)? Als je niet consequent genoeg bent, dan zie je dat namelijk vaak al terug in de basis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-22 19:45 



 
Profiel   

Art_Ificious schreef
Een paard denkt niet als in uittesten.
Meestal wil je paard je wat zeggen als die iets niet wil doen.
Misschien springt hij niet graag (landing kan bv pijn doen of paard is onzeker op de sprong toe). Helaas denken vele instructrices gewoon aan nóg consequenter zijn en paard er doorheen rijden, maar wat als paard het om bijvoorbeeld een medische reden niet kan?

Hoe is hij bij dressuurmatig rijden?



Springen vind hij helemaal geweldig en dressuurmatig luistert hij gewoon goed, soms als het moeilijk word dan kan hij een beetje moeilijk doen maar dat gaat wel weer weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-22 19:48 



 
Profiel   

Anastasia24 schreef
Al gedacht dat je pony pijn kan hebben tijdens het springen? Paarden testen namelijk niet uit. Ligt het zadel goed? Fijn bit erin hangen? Misschien werken aan je eigen zit qua stabiliteit en zekerheid. :)


Ik moest wel 2 weken op mijn oude zadel omdat mijn ander zadel opnieuw gevuld moest worden, ik heb hem pas terug dus ik ga even kijken wat hij volgende week doet. Ik heb een vriendelijk bit dus ik weet niet of het daar aan ligt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-22 19:52 



 
Profiel   

mairead schreef
Paarden kunnen niet 'flauw' zijn en een sprong weigeren om de ruiter eens lekker te plagen. Zo denken zij niet. Paarden kunnen wèl handig gebruik maken van de ruimte die de ruiter hen biedt.
Dat je je pony die ruimte geeft, geef je in feite zelf al aan wanneer je schrijft dat je het niet voelt aankomen wanneer je pony een sprong gaat weigeren...

Maar heb je idd les? Dan kan je hier samen met je instructeur aan gaan werken? En hoe is het met de basis (dus wanneer je niet aan het springen bent)? Als je niet consequent genoeg bent, dan zie je dat namelijk vaak al terug in de basis.


Ik geef inderdaad soms te veel ruimte voor de sprong omdat ik het nog best wel moeilijk vind om op het juiste moment los te laten. Dressuurmatig luistert hij gewoon goed en doet hij het ook super, soms vind hij het moeilijk maar dat probeer ik dan wel weer op te lossen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-22 19:55 



 
Profiel   

Bellatrix schreef
Springinstructrice of geeft ze ook dressuurles?


Ik heb een instructrice voor springen en een voor dressuur, met lesgeven verschillen ze niet heel veel en zijn ze allebei fijn rustig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-22 19:57 



 
Profiel   

myrthe_4 schreef
mairead schreef
Paarden kunnen niet 'flauw' zijn en een sprong weigeren om de ruiter eens lekker te plagen. Zo denken zij niet. Paarden kunnen wèl handig gebruik maken van de ruimte die de ruiter hen biedt.
Dat je je pony die ruimte geeft, geef je in feite zelf al aan wanneer je schrijft dat je het niet voelt aankomen wanneer je pony een sprong gaat weigeren...

Maar heb je idd les? Dan kan je hier samen met je instructeur aan gaan werken? En hoe is het met de basis (dus wanneer je niet aan het springen bent)? Als je niet consequent genoeg bent, dan zie je dat namelijk vaak al terug in de basis.


Ik geef inderdaad soms te veel ruimte voor de sprong omdat ik het nog best wel moeilijk vind om op het juiste moment los te laten. Dressuurmatig luistert hij gewoon goed en doet hij het ook super, soms vind hij het moeilijk maar dat probeer ik dan wel weer op te lossen.


Dit klinkt vooral alsof jij nog wat tegenstrijdige signalen geeft. Het is helemaal niet erg als je timing af en toe nog niet goed is of per ongeluk een keer te hard of teveel inkomt. Maar je kan niet verwachten dat je pony dat negeert! Ga werken aan je eigen timing, rijd balkjes en lage sprongetjes en focus op wat jij doet op het moment dat je pony wel of juist niet springt. Je zal dan waarschijnlijk merken dat hij prima luistert, maar jij zelf af en toe nog niet volledige controle hebt over het geven van je hulpen en de timing daarvan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-22 20:10 



 
Profiel   

Een paard probeert niet uit. Een paard kan niet vooraf bedenken: ik zal eens kijken hoe mijn ruiter reageert als ik...
Een paard leeft 'in het moment'. Dus neemt de ruimte die hij op dat moment krijgt, of neemt de hulpen zoals ze op dat moment komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-22 20:33 



 

Je zegt dat je linkerhand strak is en hij daardoor wegrent.

Ik denk eerder dat je begrenzing op links nog niet sterk genoeg is en hij daardoor ruimte vindt uit te breken :)

Een goede begrenzing komt vooral ook vanuit een goed begrenzend been en een voor de sprong rechtgesteld en op beide kanten begrensd paard.

Uiteraard is het altijd handig om pijn uit te sluiten.

Succes! Pony's kunnen er soms wat van, het dat hoeft heus niet altijd door pijn te zijn ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-22 20:34 



 
Profiel   

myrthe_4 schreef
Anastasia24 schreef
Al gedacht dat je pony pijn kan hebben tijdens het springen? Paarden testen namelijk niet uit. Ligt het zadel goed? Fijn bit erin hangen? Misschien werken aan je eigen zit qua stabiliteit en zekerheid. :)


Ik moest wel 2 weken op mijn oude zadel omdat mijn ander zadel opnieuw gevuld moest worden, ik heb hem pas terug dus ik ga even kijken wat hij volgende week doet. Ik heb een vriendelijk bit dus ik weet niet of het daar aan ligt.

Een vriendelijk bit zegt niets over de ruiterhand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-22 20:44 



 
Profiel   

Hoe vind jij het springen? Hoe zelfverzekerd ben jij?
Sommige paarden en pony’s springen graag, maar hebben een ruiter nodig die hem goed begeleid omdat ze zelf nogal onzeker zijn. Combinatie van een onzekere pony en onzekere ruiter kan leiden tot weigeren.
Natuurlijk is dat maar een van de mogelijkheden, zoals hier al genoemd werd zijn er nog andere dingen die kunnen maken dat je pony weigert, zoals een fysiek probleem. Als het blijft aanhouden kan je best even je pony laten nakijken om zeker te zijn dat hij fysiek in orde is. Blijkt hij fysiek ok te zijn, dan kan je gaan kijken naar hoe jullie springen als combinatie en hoe jij je pony beter kan begeleiden

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-22 21:13 



 
Profiel   

pateeke schreef
Hoe vind jij het springen? Hoe zelfverzekerd ben jij?
Sommige paarden en pony’s springen graag, maar hebben een ruiter nodig die hem goed begeleid omdat ze zelf nogal onzeker zijn. Combinatie van een onzekere pony en onzekere ruiter kan leiden tot weigeren.
Natuurlijk is dat maar een van de mogelijkheden, zoals hier al genoemd werd zijn er nog andere dingen die kunnen maken dat je pony weigert, zoals een fysiek probleem. Als het blijft aanhouden kan je best even je pony laten nakijken om zeker te zijn dat hij fysiek in orde is. Blijkt hij fysiek ok te zijn, dan kan je gaan kijken naar hoe jullie springen als combinatie en hoe jij je pony beter kan begeleiden

Hierop ingaand...
Misschien kan een andere ruiter je pony eens rijden ? Iemand die veel ervaring heeft in springen.
Als hij dan niet weigert en vlotjes springt weet je dat het aan jou als ruiter ligt. Weigert hij bij die andere ook moet je verder gaan zoeken naar andere oorzaken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-22 22:37 



 
Profiel   

myrthe_4 schreef
Ik moest wel 2 weken op mijn oude zadel omdat mijn ander zadel opnieuw gevuld moest worden, ik heb hem pas terug dus ik ga even kijken wat hij volgende week doet. Ik heb een vriendelijk bit dus ik weet niet of het daar aan ligt.

(...)
Ik geef inderdaad soms te veel ruimte voor de sprong omdat ik het nog best wel moeilijk vind om op het juiste moment los te laten.


Persoonlijk rijd ik alleen met een passend zadel, dus dat zou wellicht een tip zijn.

Mbt teugelvoering:
als je je linkerhand stijf maakt, kunnen er twee dingen gebeuren (of duizend) :
jouw stugge hand vraagt onbedoeld stelling links en dat is een soort van uitnodiging om links langs de hindernis te gaan,
of: paard 'zet zich vast' op jouw stugge hand en gaat de andere kant op ( = rechts langs de hindernis).

Los laten vind ik onzin.
Ik ben een fan van uitgebreid oefenen over balkjes en cavaletti.
Met een 'glaasje' water in je binnenhand en dan het lijntje rijden / springen.
Als je in de verlichte zit goed in balans zit, zijn je schouders geheel ontspannen en neemt je paard boven de sprong jouw hand mee naar voor.

En uiteraard 'moet je in het juiste tempo aanrijden'
en moet je consequent zijn.
Maar wat het precies betekent - daar wordt het moeilijk.

Dressuurruiters mijden het woord 'snelheid' en praten over tempo - vooruit dan maar. Maar een "juist" tempo wil vooral zeggen: een prettig ritme, en vooral niet te hard met duwende achterbenen, om goed te kunnen springen is het belangrijk dat de achterbenen niet duwen maar dragen.

En consequent zijn, zodat je dier je snapt heeft charme, maar als het op manier 1 niet lukt heeft het zin om manier 2 eens te proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 21:18 



 
Profiel   

Als je paard jouw niet vertrouwd voor de sprong, zal er altijd iets zijn. Zet je hem er goed voor en heeft hij de juiste ruimte om de sprong te kunnen halen, zal hij springen als hij graag springt. Stel je pony is geen grage springer, blijf je trutten. Ben jij onzeker dan voelt hij dat, belemmer je hem door hem uit zijn balans te halen, is zijn sprong niet veilig en zal hij niet springen of fout springen.....ga eens makklijkere oefeningen doen, waar jij je goed bijvoelt e je pony zelfvertrouwen van krijgt...geef hem initiatief om te springen, hij moet met zelfvertrouwen zij
n sprong in kunnen schatten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 17:09 



 
Profiel   

Paarden proberen niet uit!!
Zoek de fout bij jezelf.
Jou paard doet niet wat JIJ wil en dat is niet uit proberen, maar zoeken naar het juiste antwoord, dus als je paard nee zegt stel jij de vraag verkeerd of begrijpt het paard de vraag niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-22 10:44 



 
Profiel   

Inderdaad, ga het makkelijker maken voor jullie beiden. Desnoods voorlopig alleen balkjes en lage kruisjes.

Zorg dat je dressuurmatig beter wordt. Dat je leert om te buitenkant te 'begrenzen'. Vraag je instructeur om uitleg en oefeningen hiervoor!

Leer hetzelfde ritme te houden en mee te zijn in de bewegingen bij een kleine sprong. Laat je instructeur lijntjes 'op maat' wegzetten zodat je mee kan tellen met de galopsprongen en zo je oog voor de sprong kan ontwikkelen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-22 11:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen