Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 6 [ 149 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Bitloos en aan de kletter

 
Profiel   

Nu wil ik niet vervelend zijn, maar de kritische bokkers hier zijn mensen die ook al heel lang in de paarden rondlopen :=

Het is een beetje inherent aan een forum dat je tegengeluid krijgt, en ik snap dat dat niet leuk is, maar ze hebben wel een punt. Plus dat er gewoon paarden zijn waarmee buiten rijden niet zo'n goed idee is.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 09:32 



 
Profiel   

Dat gesnurk vind ik niet perse gelijk staan aan rennen voor het leven.
Eigenlijk persoonlijk heb ik er nog geen 1 gereden die dan niet meer te corrigeren was.

Daarnaast het ene paard snurkt ook veel sneller dan de ander.
Mijn Sjimpie snurkte al als hij een beetje opgewonden fris was.
Ook mijn tinker snurkt als hij iets spannend vind, maar is dan echt niet in de staat van rennen voor het leven.
Ja als hij de kans krijgt doet hij het dan wel...maar dat is voor mij het verschil, daar heb je nog ruimte in te grijpen.

Het ene paard wat ik eerder beschreef dat echt totaal op hol was en compleet afgesloten.
Die schrok, draaide direct om en was weg.
geen vooraf gesnurk, gedraai gedoe...wegwezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 09:40 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Nu wil ik niet vervelend zijn, maar de kritische bokkers hier zijn mensen die ook al heel lang in de paarden rondlopen :=

Het is een beetje inherent aan een forum dat je tegengeluid krijgt, en ik snap dat dat niet leuk is, maar ze hebben wel een punt. Plus dat er gewoon paarden zijn waarmee buiten rijden niet zo'n goed idee is.

Mijn vorige paard was 10 keer moeilijker dan mijn fjord, alleen heb ik die wel ook met bit gereden. Rijden met een sidepull is voor mij nieuw.
En om nou te stellen dat ik met dit paard maar beter niet buiten kan gaan rijden????
Ik ben allergisch voor opmerkingen als bokkers met veel ervaring, ik heb zelf ook heel veel ervaring. Alleen nou net niet met dit dingetje, bitloos en aan de kletter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 09:42 



 
Profiel   

Moeilijker zegt niet alles.
Mijn sjimpie was een veel moeilijker paard dan mijn tinkers.
Maar ook een veel gevoeliger paard.
Als ik daar in kwam met mijn hand had ik een noodrem, ja durf zelfs te stellen dat hij dat zelfs zou hebben op een sidepull.
Die tinkers stoppen die dikke speknek er in en je zoekt het maar lekker uit.
Gewoon lomp door tanken. Ik heb daar echt enorm aan moeten wennen, want dat had ik met de gevoelige hittepetit paarden niet.
Maar waar de kwpn-ers na "iets spannends" de hele weg ril konden blijven merk ik bij die tinker van mij dat het 20 meter verder al weer af vloeit. Dat is wel weer fijn.

Maar waarom ga je niet voor een combi?
Bit en sidepul? Misschien is dat voor nu wel de oplossing.
2 teugels er aan.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 09:46 



 
Profiel   

One rein stop aanleren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 09:53 



 
Profiel   

Hij was moeilijk, gevoelig en onberekenbaar. En ook bang voor koeien trouwens.
Deze fjord is vergeleken met hem superrelaxed.
Bit zie ik niet zitten omdat ik verder geen problemen met haar heb. Het gaat tot nu toe om de derde keer dat ze dit doet. Dus honderden keren niet.
Ik ga in ieder geval die koeien trainen aan de hand zodat ze daar weer vertrouwen in krijgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 09:54 



 
Profiel   

blokfluit schreef
One rein stop aanleren.

Heeft ze geleerd, maar reageerde daar nu niet op. Andere momenten wel.
Hals leek ook wel van staal nu.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 09:55 



 
Profiel   

Voor je eigen veiligheid en dat van je paard wil je wel kunnen remmen natuurlijk...

En inderdaad, er is een heel grijs gebied tussen een beetje rennen en blind en doof op hol. 99% van de tijd is er echt nog wel een manier om ze tot stoppen te brengen. En die manier waarop kent dezelfde gradaties....

Met een koudbloed type kan het wel eens wat lastiger zijn, zij zijn minder sensibel en buigzaam, maar meer stoïcijns en beresterk.

Ik geloof best dat je met een andere optoming wél meer te zeggen gaat krijgen. Het fijne van de meeste hoofdstellen en bitten is dat de kracht en effectiviteit waarmee ze inwerken afhangt van hoe jij ermee omgaat.
In dit geval zou ik dus wel zoeken naar een scherper hoofdstel of bit. Die hoef (en moet) je niet constant gebruiken op volle sterke. Je wil het paard immers ligt aan de hulpen houden. Het idee van Duopenotti is ook wel slim, beiden, waarbij de scherpste je noodrem kan zijn.

Als ik niet kan stoppen en het is levensgevaarlijk... nou dan trek ik desnoods zijn kiezen eruit of zijn neusvel eraf... Ik wil ook in leven blijven!

Verder altijd: pompend remmen, éénzijdig remmen of zagen/flossen. Niet met constante druk op twee teugels.

En trainen op:
- Aan de hulpen zijn en blijven
- Vertrouwen en leiderschap
- Prikkels/schriktraining
- one rein stop conditioneren

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 10:10 



 
Profiel   

Ik ben ook bang met onereinstop om mijn nek te breken. Ze kunnen ook onderuit gaan hiermee. Dan laat ik haar liever rechtuit rennen en proberen met stem te stoppen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 10:15 



 
Profiel   

stippel schreef
Avalanche schreef
Nu wil ik niet vervelend zijn, maar de kritische bokkers hier zijn mensen die ook al heel lang in de paarden rondlopen :=

Het is een beetje inherent aan een forum dat je tegengeluid krijgt, en ik snap dat dat niet leuk is, maar ze hebben wel een punt. Plus dat er gewoon paarden zijn waarmee buiten rijden niet zo'n goed idee is.

Mijn vorige paard was 10 keer moeilijker dan mijn fjord, alleen heb ik die wel ook met bit gereden. Rijden met een sidepull is voor mij nieuw.
En om nou te stellen dat ik met dit paard maar beter niet buiten kan gaan rijden????
Ik ben allergisch voor opmerkingen als bokkers met veel ervaring, ik heb zelf ook heel veel ervaring. Alleen nou net niet met dit dingetje, bitloos en aan de kletter.

Waar lees je dat ik zeg dat je met dit paard niet moet gaan buiten rijden? Begrijpend lezen is ook een vak apart blijkbaar :D

Alleen jij vraagt hier om tips en vervolgens weet je alles beter. Vind je het raar dat mensen dan wat geïrriteerd reageren?
Als ik alleen deze post lees, heb je zelf de oplossing: hang er een bit in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 10:16 



 
Profiel   

Vraag mij af of echt wel aan de kletter gaan. Heel eerlijk als dat echt meemaakt ga je nadenken of er nog wel een keer op wil. En dan zelfs een fjord harder dan je denkt of voor mogelijk hou.

Heb dingen meegemaakt met mijn fjord die je eigenlijk niet voor mogelijk hou met een fjord. Tot zelfs levensgevaarlijke situaties. Achteraf zeg ik dat het allemaal Cushing gerealeerd is geweest, want eenmaal op medicatie had ik mijn koele/rustige fjord terug.

Maar bitloos buiten heb ik na de eerste beste keer dat hij met mij op stap ging zonder dat ik iets in te brengen had. Gelijk mee gestopt.

Oh hoef niet dat je fjord ook Cushing heeft, maar zijn zoveel reden waarom een paard iets doet. Jij ziet het paard het vaakst dus aan jou te analyseren hoe of wat hij doet en waarom.

Ene tip die kan geven is hou je eigen veiligheid en die van je omgeving in de gaten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 10:18 



 
Profiel   

Marcella ik kan je verzekeren dat ik wel weet hoe het voelt om met een paard aan de kletter te gaan. Ik rijd zo'n 50 jaar nu en heb dit weleens vaker meegemaakt.
Nu zijn er hier natuurlijk super ervaren bokkers waarbij nog nooit een paard op hol is gegaan, maar als je echt heel lang en veel rijdt maak je dit toch weleens mee.
Ook weet ik wel het verschil tussen ongehoorzaamheid en angst bij een paard. En dit kwam voort uit angst.
En inderdaad, ik wist niet dat ze zo ontzettend hard kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 10:23 



 
Profiel   

stippel schreef
Ik ben ook bang met onereinstop om mijn nek te breken. Ze kunnen ook onderuit gaan hiermee. Dan laat ik haar liever rechtuit rennen en proberen met stem te stoppen.


Als je ruimte hebt om even te blijven rennen en de situatie is veilig. Dan kan dat een keuze zijn die je op dat moment maakt.

Als je recht op een druk kruispunt afgaat dan zou ik het risico van omvallen misschien maar nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 10:24 



 
Profiel   

Kelly_ann schreef
stippel schreef
Ik ben ook bang met onereinstop om mijn nek te breken. Ze kunnen ook onderuit gaan hiermee. Dan laat ik haar liever rechtuit rennen en proberen met stem te stoppen.


Als je ruimte hebt om even te blijven rennen en de situatie is veilig. Dan kan dat een keuze zijn die je op dat moment maakt.

Als je recht op een druk kruispunt afgaat dan zou ik het risico van omvallen misschien maar nemen.

Precies!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 10:26 



 
Profiel   

Met een kanttekening.... De volgende keer heb je die ruimte misschien niet... hoe ga je dan stoppen?

Je wil natuurlijk ook niet dat je paard 'leert' dat hij door je hulpen heen kan rennen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 10:28 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Avalanche schreef
Nu wil ik niet vervelend zijn, maar de kritische bokkers hier zijn mensen die ook al heel lang in de paarden rondlopen :=

Het is een beetje inherent aan een forum dat je tegengeluid krijgt, en ik snap dat dat niet leuk is, maar ze hebben wel een punt. Plus dat er gewoon paarden zijn waarmee buiten rijden niet zo'n goed idee is.


Waar lees je dat ik zeg dat je met dit paard niet moet gaan buiten rijden? Begrijpend lezen is ook een vak apart blijkbaar :D

Alleen jij vraagt hier om tips en vervolgens weet je alles beter. Vind je het raar dat mensen dan wat geïrriteerd reageren?
Als ik alleen deze post lees, heb je zelf de oplossing: hang er een bit in.

Misschien is het niet raar dat ik geïrriteerd reageer?
Ik weet niet alles beter, ik ga alleen mee in de reacties die bij mijn situatie passen, en dat zijn er best veel. En omdat ik niet mee ga in de reacties van 'de superervaren bokkers' die weer een andere mening hebben, weet ik alles beter? Nee, zij menen juist alles beter te weten dan een hele hoop anderen hier. En owee als je daar niet naar luisteren wil!!!
Ik kijk echt niet op tegen iemand met tigduizend berichten hier. In de 17 jaar tijd dat ik hier lid ben heb ik er daarvan ook genoeg zijn verdwijnen om hun grote bek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 10:35 



 
Profiel   

Kelly_ann schreef
Met een kanttekening.... De volgende keer heb je die ruimte misschien niet... hoe ga je dan stoppen?

Je wil natuurlijk ook niet dat je paard 'leert' dat hij door je hulpen heen kan rennen.

Waar ik rijd heb ik gelukkig heel veel ruimte en geen verkeer (afgesloten gebied).
En ik wil dat ze op mijn hulpen reageert, waarvoor ook veel tips zijn gegeven waar ik wat mee ga doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 10:38 



 

Het in de kant trekken zoals ik eerder omschreef is de primitieve versie van de one rein stop, en voor mij de enige succesvolle manier gebleken om het paard tot stilstand te brengen. Dat gaat dan niet van op hol slaan naar per direct stil staan, maar je remt de galop in eerste instantie af door het hoofd opzij te trekken.

Zonder bit zou ik dit zelf echter niet kunnen.

Het gecombineerd hoofdstel dat iemand hier toonde is daarom echt ideaal vind ik. 2 teugels en je hoeft niet in de mond te zitten.

Bitloos rijden is misschien ook niet voor elk paard weggelegd.

Ik heb ooit een tijd op een paddock paradise gestaan met heel fanatieke NH'ers, het was absoluut not done om met bit te rijden ook niet op buitenrit.

Een stalgenootje daar kende ik toen nog van op een dressuurstal waar we eerder samen stonden. Ze had een prachtige haflinger waar ze altijd leuk mee uit de voeten kon.

Echter was hij veel te brutaal voor bitloos rijden, vooral op buitenrit. Ondanks alle professionele en zeer uitstekende begeleiding daar kwam het niet goed. De haflinger werd verkocht en omgeruild voor een rustigere quarter. Dat is uiteraard haar allervolste recht,

Maar ook weer een goed voorbeeld dat een bit zo'n onzin nog niet is, want met bit kon hij wel gewoon op buitenrit.

Daarom dat ik zei, maak vooral de afweging voor jezelf en voor je paard :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 10:39 



 
Profiel   

Helaas wel een keer meegemaakt om echt vol aan de kletter te gaan. Heb er geloof ik een week niet meer gereden. Ben blij zitten, maar wel doodsbang geweest. Reden was trouwens paard van vriendin dat uitgleed en onderuit ging en op de teugel trapte en tegelijkertijd hoofd omhoog gooien. Weg was haar paard en die van mij ging er vol achteraan zoals het bij een kudde dier hoort.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 10:42 



 
Profiel   

@AMCM, ze is juist heel goed te rijden bitloos. Zelfs op het strand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 10:42 



 
Profiel   

Marcella schreef
Helaas wel een keer meegemaakt om echt vol aan de kletter te gaan. Heb er geloof ik een week niet meer gereden. Ben blij zitten, maar wel doodsbang geweest. Reden was trouwens paard van vriendin dat uitgleed en onderuit ging en op de teugel trapte en tegelijkertijd hoofd omhoog gooien. Weg was haar paard en die van mij ging er vol achteraan zoals het bij een kudde dier hoort.

Ik zeg ook niet dat jij het niet mee hebt gemaakt. Alleen de een schrikt harder dan de ander van zo'n geintje. En voor mij is het ook geen reden om er even niet meer op te stappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 10:47 



 

Ik bedoelde het ook niet zozeer op jou hoor TS :) meer in de aard van de discussie wel/niet bitloos tijdens het op hol slaan. Algemeen voor het topic.

Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen om bitloos op buitenrit te gaan met een paard waarvan ik weet dat het misschien wél kan gebeuren. Maar iedereen is helemaal vrij in die keuze natuurlijk, ik ben niet iemand die snel met de vinger gaat wijzen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 10:48 



 

Marcella schreef
Helaas wel een keer meegemaakt om echt vol aan de kletter te gaan. Heb er geloof ik een week niet meer gereden. Ben blij zitten, maar wel doodsbang geweest. Reden was trouwens paard van vriendin dat uitgleed en onderuit ging en op de teugel trapte en tegelijkertijd hoofd omhoog gooien. Weg was haar paard en die van mij ging er vol achteraan zoals het bij een kudde dier hoort.


Heftig. Ik herken dit gevoel. En dat zijn inderdaad de situaties die je niet kan trainen, helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 10:50 



 
Profiel   

Ik zei altijd dat ik nooit bitloos ging rijden met mijn Haflingers. Zeker niet nadat een paard van een vriendin ervandoor ging en zij in het ziekenhuis belandde. Zij reed bitloos en ik kon mijn Haflinger gewoon stilzetten met bit toen haar paard in volle galop weg ging. Dus ik dacht altijd dat onze veiligheid afhing van het bit.

Nu rijd ik toch wel al een jaar bitloos en volgende week gaan we voor het eerst de Eper paardenvierdaagse bitloos rijden. Ik vind het mega spannend omdat er nog steeds een klein stemmetje in mijn hoofd zegt.... je veiligheid is je bit.
Maar dat kleine stemmetje heeft niet de overhand. Want op basis van vertrouwen en samenwerking geloof ik dat wij dit kunnen. Ik ga wel rijden met mijn wandelschoenen. Want als de spanning te groot wordt stap ik af en ga ik een stuk lopen. Als ze weer ontspannen is, stap ik weer op. Dat doe ik nu thuis ook en dat werkt echt perfect.

Wellicht is dat voor jou ook een optie TS? Als je merkt dat ze teveel spanning opbouwt even afstappen. Dan ben je het moment van aan de kletter gaan voor. Lijkt me namelijk dat je wel iets van spanning voelde voordat je Fjord aan de kletter ging?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 10:54 



 
Profiel   

Ik reed op het laatst met stang shank, maar altijd losse teugel. Teugels waren alleen nood.

Ben buiten uiteindelijk gewoon heel veel gaan oefenen op tempo wisseling zonder been gebruik, maar puur op zit/houding in alle gangen. Zelfs wijken of schouderbinnenwaarts met minimaal teugel gebruik. Dat waar ook oefenen die ik gebruikte als ik merkte dat er spanning opgebouwd werd.

Oh en natuurlijk zelf getest wat er gebeurt als je de teugels aan trek met zo'n bit. Dat deed pijn. :')
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 11:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 6 [ 149 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen