Bitloos en aan de kletter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 09:02

Zelf ook jaren ervaring met fjorden. Heb er veel gereden en zadelmak gemaakt. Zelf was ik ook eigenaar van een fjord. Het zijn super lieve paarden maar er staat een kop op. Wat ik wil zeggen dat het koppig kantje ook deel uit maakt van de fjord.

Daarnaast zijn ze gemaakt om sterk te zijn. Met een sidepull kan je ze nooit tegen houden en 'ho' horen ze allang niet meer als ze aan de kletter gaan.

Ik heb ooit 1 fjord toch aan het bakstuk van het hoofdstel omgetrokken. Gelukkig maar want ze liep recht richting grote baan. Je moet dit ook durven want het is letterlijk naar voor duiken en trekken uit alle macht. Een andere heb ik de beek in gestuurd om te stoppen. Ter mijner verdediging: bij de eerste was het de tweede maal dat ik er op zat, de andere werd mij gevraagd om bij te rijden en die moest leren alleen op uitstap te gaan zonder ander paard. Ik was toen ook nog jong en onbezonnen.

Een hackemore ben ik geen voorstander van. Bij verkeerd gebruik die je jouw paard meer pijn dan met een bit.

Punt is dat je wanneer het gevaarlijk wordt voor anderen je moet ingrijpen en een degelijke oplossing moet zoeken.

Zoolgangster

Berichten: 9599
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 10:36

Majabeestje schreef:
Ik ben het niet helemaal eens met dat het niet uitmaakt met of zonder bit.. Denk dat dat per paard verschillend is. Bij mijn vorige pony maakte het idd niet uit, bij mijn huidige pony wel. Daar ga ik niet mee naar buiten zonder bit.


Dat denk ik ook, dat het per paard verschillend is. :j

Flint09
Berichten: 407
Geregistreerd: 08-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 10:56

De Ijslander waar ik op rijd irriteert zich aan de neusriem van zijn bitloze hoofdstel als er wat gevraagd wordt of als hij schrikt en dan dat hoofdstel voelt , daarom rijd ik buiten met een bit in . ( Bit hoofdstel heeft geen neusriem ).

xTammyy

Berichten: 4406
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 10:57

Als een paard gaat, dan gaat ie. Met of zonder bit. Mijn ervaring is dat je ze uit dat moment moet krijgen. Inmiddels is het lang geleden, maar wat ik dan deed was of keihard zagen (veiligheid voor comfort), en toen dat een keer niet lukte greep ik naar zijn oor en kneep ik daar in. En warempel, hij stopte :+
Zal misschien niet voor elk paard werken, maar bij ons dus wel.
Ik ben toen met een marylot bloem gaan rijden, die heeft ook een hefboom inwerking. Ideaal voor op buitenrit wanneer ik met een losse teugel rij, maar in geval van nood heb ik net wat meer te zeggen den met een side pull.

DuoPenotti

Berichten: 29511
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 11:10

Als hij echt gaat, gaat ie inderdaad.
Maar net dat punt voordat hij gaat kan optoming wel net wat uitmaken.

Kijk pure angst, vergeet het maar.
In al die jaren rijden ben ik maar 1 keer echt op hol geweest op een paard dat totaal afsloot voor de buitwenwereld. Die was er gewoon niet meer, rennen voor het leven.
Andere keren was het gewoon erg grote ongehoorzaamheid.
Of wel uit een beetje angst en gewoon vertrekken of joligheid en zin om te rennen.
En die momenten kan een strengere optoming wel verschil maken. Nee niet meer als hij al weg is, maar net daarvoor.
Dan zou ik echt niet elk paard op een sidepull willen rijden hoor.

Mijn ruintje, tinker met dikke speknek.
Die was in de bak fijn licht op een gewoon dubbel gebroken bitje.
Maar buiten werd hij jolig. leuk leuk leuk.
En dan zette hij ook die dikke speknek in. Waar ik bij de kwpn-ers nog duidelijk doorkwam met een iets strengere hulp deed dat niets bij hem. En ja dat had hij direct door en ik kon het niet doorbreken.
Maar hoe leer je dat als ze in de bak braaf zijn?
Die heb ik een paar keer met slof gereden.
Knoop er in en dan los op de hals, gekeken dat hij dan nergens druk gaf.
En dan rijden gewoon op de teugel, slof niet eens vast.
Maar werd hij jolig, slof erbij en echt wel een paar keer die dikke speknek ingesnoerd.
Leuk, nee. Maar meneer wist wel dat hij uitgeklierd was.
Dit heb ik 2 keer moeten doen.
We zijn nu 10 jaar verder en op die 2 keer na nooit meer nodig gehad.

Niet bij koeien, niet bij rennende paarden.
Ja het is nog steeds geen dooie, dan snorkelt hij ook en voel ik hem veren onder me.
Maar hij blijft bij me

stippel

Berichten: 109
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-22 11:10

Gelukkig is het geen dagelijkse kost dat ze dit doet, anders was de lol er gauw vanaf.
Onerein stop is haar aangeleerd en gebruik ik ook, maar helaas werkt dit gewoon niet altijd. En wat iemand ook zei, zo'n dikke zware nek trek je niet even om.
Dus een krachtmeting heeft ook geen zin. De werking van een hackamore is mij goed bekend, daar heb ik jaren mee gereden. Maar ik denk eerlijk gezegd dat op zo'n moment dat zelfs een hackamore niet gaat helpen.
Waar het mij om gaat is hoe krijg ik haar normaal langs die koeien? Ik heb mij vannacht liggen bedenken dat mijn bijrijder misschien hetzelfde is overkomen en dit niet aan mij vertelt. Mijn fjord is er ééntje als die iets 2 keer gedaan heeft dit een derde keer vanzelf doet. En ook minder spannende dingen zoals een ander paadje nemen doet ze dan uit zichzelf. Dat andere paadje is makkelijk te corrigeren, maar keihard wegspuiten is een ander ding.
Ik denk dat ik misschien maar eens een middagje met haar heen en weer langs die koeien moet gaan wandelen aan de hand.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Bitloos en aan de kletter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 11:13

Zoals je aangeeft moet je de oorzaak aanpakken. Daar zou les heel goed bij kunnen helpen.

Je hebt ook koeien clinics waar ze de koeien leren opdrijven. Dat is ook gericht op paarden met angst

stippel

Berichten: 109
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-22 11:18

DuoPenotti schreef:
Als hij echt gaat, gaat ie inderdaad.
Maar net dat punt voordat hij gaat kan optoming wel net wat uitmaken.

Kijk pure angst, vergeet het maar.
In al die jaren rijden ben ik maar 1 keer echt op hol geweest op een paard dat totaal afsloot voor de buitwenwereld. Die was er gewoon niet meer, rennen voor het leven.
Andere keren was het gewoon erg grote ongehoorzaamheid.
Of wel uit een beetje angst en gewoon vertrekken of joligheid en zin om te rennen.
En die momenten kan een strengere optoming wel verschil maken. Nee niet meer als hij al weg is, maar net daarvoor.
Dan zou ik echt niet elk paard op een sidepull willen rijden hoor.

Mijn ruintje, tinker met dikke speknek.
Die was in de bak fijn licht op een gewoon dubbel gebroken bitje.
Maar buiten werd hij jolig. leuk leuk leuk.
En dan zette hij ook die dikke speknek in. Waar ik bij de kwpn-ers nog duidelijk doorkwam met een iets strengere hulp deed dat niets bij hem. En ja dat had hij direct door en ik kon het niet doorbreken.
Maar hoe leer je dat als ze in de bak braaf zijn?
Die heb ik een paar keer met slof gereden.
Knoop er in en dan los op de hals, gekeken dat hij dan nergens druk gaf.
En dan rijden gewoon op de teugel, slof niet eens vast.
Maar werd hij jolig, slof erbij en echt wel een paar keer die dikke speknek ingesnoerd.
Leuk, nee. Maar meneer wist wel dat hij uitgeklierd was.
Dit heb ik 2 keer moeten doen.
We zijn nu 10 jaar verder en op die 2 keer na nooit meer nodig gehad.

Niet bij koeien, niet bij rennende paarden.
Ja het is nog steeds geen dooie, dan snorkelt hij ook en voel ik hem veren onder me.
Maar hij blijft bij me

Precies, het is gewoon pure angst, al trillen als ze ze ziet.
En de basis is heel goed bij haar hoor, in de bak alles prima en met grondwerk ook.
Maar soms slaan de stoppen door zoals met die koeien en dan is er geen houden meer aan. Je voelt ook echt dat ze denkt, ik moet maken dat ik hier weg kom.

stippel

Berichten: 109
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-22 11:22

Amber_anne schreef:
Zoals je aangeeft moet je de oorzaak aanpakken. Daar zou les heel goed bij kunnen helpen.

Je hebt ook koeien clinics waar ze de koeien leren opdrijven. Dat is ook gericht op paarden met angst

Het gekke is dat ze dit eerder niet zo snel deed.
De koeien staan er nu pas weer een paar weken en in het begin maakte wel een beetje paniek maar kon ik haar wel bij mij houden.
Ik denk echt dat het met mijn bijrijder fout is gegaan, en die zegt er niets over.

DuoPenotti

Berichten: 29511
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Bitloos en aan de kletter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 11:25

Is er een ander paard die niet bang is waar je een paar keer mee mee kunt gaan?

Henrike5

Berichten: 775
Geregistreerd: 26-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 11:28

Ik zou idd kijken voor een les of wat @Duopenotti zegt. Als ze gaan gaan ze en heb je inderdaad niks te vertellen welke optoming dan ook maar die fractie van een seconde voor ze gaan je net het kantelpunt geven of ze gaan of niet. Je kan het aan voelen komen en dan in grijpen niet afwachten want dan gaat het gebeuren.

Wat ik begrijp is niet alleen de koeien het probleem toch? Anders zou je inderdaad er langs kunnen wandelen en veel koeien opzoeken met een rustig paard

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 11:30

Ts, ik zie dat je niet wilt luisteren naar één van de betere tips hier in het topic.
Je bent nooit te oud om te leren en uit eigen ervaring met mijn haflinger kan ik je hetzelfde advies geven; zorg voor die connectie op de grond. Dat er vertrouwen is. Je zegt zelf dat een bit geen rem is, dus zorg dan dat zij niet hoéft te rennen en bij jou(de leider dus) blijft.
Dus je kunt er van alles in hangen of een hackarmore als rem gebruiken, of je kunt werken aan de basis die er niet in zit(Zoals bij veel paarden, haast allemaal.) De basis is namelijk niet aan een touwtje meelopen maar ook dingen zoals dit.
Je zou versteld staan van hoeveel verandering het brengt, onder het zadel qua contact en ook op de grond.

stippel

Berichten: 109
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-22 11:33

xTammyy schreef:
Als een paard gaat, dan gaat ie. Met of zonder bit. Mijn ervaring is dat je ze uit dat moment moet krijgen. Inmiddels is het lang geleden, maar wat ik dan deed was of keihard zagen (veiligheid voor comfort), en toen dat een keer niet lukte greep ik naar zijn oor en kneep ik daar in. En warempel, hij stopte :+
Zal misschien niet voor elk paard werken, maar bij ons dus wel.

Zagen werkt niet, maar dat oor is ook een goeie, dat kan haar misschien uit die trance halen.

stippel

Berichten: 109
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-22 11:36

DuoPenotti schreef:
Is er een ander paard die niet bang is waar je een paar keer mee mee kunt gaan?

Met een ander paard erbij gaat het wel goed. Dan voelt ze zich waarschijnlijk zekerder.

stippel

Berichten: 109
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-22 11:40

Anastasia24 schreef:
....je kunt werken aan de basis die er niet in zit...

Die zit er wel degelijk in. Ik weet zelf wel hoe mijn paard getraind is van begin af aan.
Er is naderhand gewoon een paar keer iets fout gegaan met de vorige eigenaar en/of bijrijder.

marga1
Berichten: 900
Geregistreerd: 11-11-10

Re: Bitloos en aan de kletter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 11:46

Een tijdje uit logeren naast koeien, zodat ze ze niet meer eng vind.

LvdO

Berichten: 421
Geregistreerd: 03-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 11:47

eerst niet bang voor koeien en nu wel? misschien moet ze hengstig worden/is ze hengstig? Door de hormonen kunnen ze dan ook ineens anders reageren. Zoals ik het lees doet ze het niet altijd, maar nu ineens wel, dus misschien is het hormonaal, heeft ze haar dag niet of zo

Hoe dan ook, erg vervelend. Terug naar de basis en je gevoel volgen, kijk goed naar de lichaamstaal van je paard en gebruik je intuïtie en de tips die je hier krijgt.

:)

stippel

Berichten: 109
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Groningen

Re: Bitloos en aan de kletter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-22 11:52

Hormonen heb ik ook nog aan zitten denken. Haar hengstigheid merk je nooit heel erg in de zin van veel plassen en zo, maar inderdaad wel moeilijker gedrag.
En ze liep van de week ook heel braaf naast een ruin, terwijl ze anders altijd heel boos kijkt als er een paard naast haar loopt.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 11:54

Dat maakt niet uit.

Al gaat iemand onderste boven hangen op mijn paarden en komen ze 40x terug zodra ze iets "engs" zien, zodra ik erop zit, is dat allemaal niet meer van toepassing.

Mijn inmiddels overleden ruin kon echt stil blijven staan met een vreemde erop en met pushen dan rondjes gaan draaien, elke keer weer. Ik heb nog nooit problemen met hem gehad en een enkele ruiter die wel met de goede instelling opstapte ook niet.

Diezelfde ruin was doodsbang voor zwijnen. Maar dan mag hij nog steeds niet onder me vandaan gaan. Gebeurde ook niet, in alle 19jr niet dat ik hem heb gehad.

@xtammy, serieus? Zagen........ Ze gaan er vandoor en dan zaag je de mond en misschien meer kapot? Als je zorgt dat je basis goed is, is dat echt niet nodig. Je kan er veel ander letsel door veroorzaken. En het vertrouwen wordt sws niet beter.

Als de paarden stuiteren of opkrullen buiten geef ik juist been. Zal niet snel aan de voorkant pakken.
En met het gas erop, waar we wel van houden, lekker laten gaan en pas aan het einde terug. Ik zie te vaak mensen iets harder willen, maar eigenlijk niet durven en de hele weg in de mond hangen.

Maar goed, als mensen eerst een topic plaatsen omdat ze wel degelijk een ( gevaarlijk ) probleem hebben en vervolgens bij alles roepen dat ze het goed weten en zoveel ervaring hebben, is het een beetje dweilen met de kraan open.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 11:54

Je geeft zelf al aan dat de koeien er net weer een paar weken staan en dat ze ze aan het begin al spannend vond maar ze wel bij je bleef. Blijkbaar mist ze nu toch (om welke reden dan ook) vertrouwen en neemt haar instinct het over, en die zegt rennen!
Qua opruiming zou een hack een optie kunnen zijn, maar in dit geval niet mijn eerste keuze. Ze lijkt immers echt bang, en als een bang paard gaat, zijn ze gewoon even compleet afgesloten en komt er weinig/niks meer door.

Is het een idee om inderdaad op dst stuk gewoon even af te stappen, stuk te voet te doen, en verderop weer op te stappen als ze weer relaxed is? Ze heeft wellicht meer steun aan je als je ernaast loopt dan dat je erop zit. En dan vanuit daar weer gaan opbouwen naar wel erop natuurlijk. Ik weet ook niet of je als je er langs moet haar stilzet en laat kijken of juist door rijd? Het is per paard verschillend welke methode het beste werkt. Mijn ene ruin moet ik juist wat aanmoedigen en doorrijden. De andere zet ik stil, laat ik kijken, en die loopt er na 5-10 minuten na een diepe zucht langs en niks aan de hand.

Overigens kleine toevoeging: een one rein stop is niet hetzelfde als hard aan 1 teugel trekken. Het moet een aangeleerd reflex zijn.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 11:57

marga1 schreef:
Een tijdje uit logeren naast koeien, zodat ze ze niet meer eng vind.


Kan je uit ervaring vertellen dat het niet altijd werkt.
Mijn paard is ook bang van koeien(nouja eigenlijk alles wat beweegt. Schapen, varkens is hetzelfde). Het gaat beter door het vele oefenen. Maar helemaal over zal het niet gaan denk ik.

Toen ik in een soort van gevaarlijke situatie was. Diepe sloot aan de ene kant en aan de andere kant koeien. En ik het geen optie vond om om te draaien. Ben ik er eigenlijk zijwaarts voorbij gegaan. Zodat paard het niet in eens op een lopen kon zetten en toch de koeien kon zien om er iets van te leren.
Wat ik nu doe bij jonge, jolige melkkoeien is als ze dicht bij de draad staan haar even laten kijken. Wachten tot de koeien niet meer mee gaan rennen en dan rustig voorbij. En op het moment ik denk dat er ook maar een koe mee wil rennen dan draai ik haar direct om en dan weer wachten of weer zijwaarts verder. Merk dat de koeien het al snel niet meer interessant vinden als je stil gaat staan en ze redelijk snel weer vertrekken. En dan kunnen we veilig weer verder.

Makkelijker gezegd dan gedaan maar je moet eigenlijk reageren voor ze gaan. Als ze vertrokken zijn maakt het weinig uit wat je er aan of in hebt hangen.

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 11:59

Nynkex01 schreef:
Briezen doen die van mij ook vaak na een spannende situatie, is de ontlading na de spanning dus wil niet zeggen dat ze het leuk vonden.
Dat een bit geen rem is ben ik met je eens, zo mag hij normaal ook niet gebruikt worden, maar het is wel een noodrem. Ik vind dat je als je buiten rijdt ook een verantwoordelijkheid hebt naar andere mensen in het bos, en met een bit heb je toch net iets meer te zeggen dan zonder, dus ik zou niet alleen voor jezelf maar ook vanwege mede weggebruikers buiten met bit gaan rijden. Je wilt toch niet dat er een keer een kind onder ligt of zo.



Onzin. Echt dikke vette onzin.
Een bit houdt geen 600 kilo paard tegen.
Met een bit heb je helemaal niet iets meer te zeggen. Als je aan een bit gaat hangen in een noodsituatie, deel je een flinke pijnprikkel uit. Als je geluk hebt, geeft dat een schrikreactie waardoor je paard even uit de situatie gehaald wordt en jij in kunt grijpen. MAAR….. als je pech hebt, zorgt die pijnprikkel voor een vluchtreactie en gaat je paard helemaal blind aan de kletter.

Dus ga je pas buiten rijden als je een goede vertrouwensband met je paard hebt of je paard heel braaf is. Bitloos of met bit moet niet uitmaken.

stippel

Berichten: 109
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-22 12:43

superpony schreef:
Maar goed, als mensen eerst een topic plaatsen omdat ze wel degelijk een ( gevaarlijk ) probleem hebben en vervolgens bij alles roepen dat ze het goed weten en zoveel ervaring hebben, is het een beetje dweilen met de kraan open.

Kijk dat is nou precies die typische boktcultuur hier, eigenlijk denkt iedereen het beter te weten dan de vraagsteller. En als je niet naar ieder advies luistert wat je opgelegd wordt krijg je de wind van voren.
Ik bepaal zelf waar ik iets aan heb omdat dit in mijn situatie past. En als je het gevoel hebt dat ik in een andere richting denk dan jij en een paar anderen, bespaar je dan de moeite om te reageren ;)

stippel

Berichten: 109
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-22 12:44

Tigra_ schreef:
marga1 schreef:
Een tijdje uit logeren naast koeien, zodat ze ze niet meer eng vind.


Kan je uit ervaring vertellen dat het niet altijd werkt.
Mijn paard is ook bang van koeien(nouja eigenlijk alles wat beweegt. Schapen, varkens is hetzelfde). Het gaat beter door het vele oefenen. Maar helemaal over zal het niet gaan denk ik.

Toen ik in een soort van gevaarlijke situatie was. Diepe sloot aan de ene kant en aan de andere kant koeien. En ik het geen optie vond om om te draaien. Ben ik er eigenlijk zijwaarts voorbij gegaan. Zodat paard het niet in eens op een lopen kon zetten en toch de koeien kon zien om er iets van te leren.
Wat ik nu doe bij jonge, jolige melkkoeien is als ze dicht bij de draad staan haar even laten kijken. Wachten tot de koeien niet meer mee gaan rennen en dan rustig voorbij. En op het moment ik denk dat er ook maar een koe mee wil rennen dan draai ik haar direct om en dan weer wachten of weer zijwaarts verder. Merk dat de koeien het al snel niet meer interessant vinden als je stil gaat staan en ze redelijk snel weer vertrekken. En dan kunnen we veilig weer verder.

Makkelijker gezegd dan gedaan maar je moet eigenlijk reageren voor ze gaan. Als ze vertrokken zijn maakt het weinig uit wat je er aan of in hebt hangen.

Ook een goeie, dankjewel!

stippel

Berichten: 109
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-22 12:46

darkadia schreef:
Je geeft zelf al aan dat de koeien er net weer een paar weken staan en dat ze ze aan het begin al spannend vond maar ze wel bij je bleef. Blijkbaar mist ze nu toch (om welke reden dan ook) vertrouwen en neemt haar instinct het over, en die zegt rennen!
Qua opruiming zou een hack een optie kunnen zijn, maar in dit geval niet mijn eerste keuze. Ze lijkt immers echt bang, en als een bang paard gaat, zijn ze gewoon even compleet afgesloten en komt er weinig/niks meer door.

Is het een idee om inderdaad op dst stuk gewoon even af te stappen, stuk te voet te doen, en verderop weer op te stappen als ze weer relaxed is? Ze heeft wellicht meer steun aan je als je ernaast loopt dan dat je erop zit. En dan vanuit daar weer gaan opbouwen naar wel erop natuurlijk. Ik weet ook niet of je als je er langs moet haar stilzet en laat kijken of juist door rijd? Het is per paard verschillend welke methode het beste werkt. Mijn ene ruin moet ik juist wat aanmoedigen en doorrijden. De andere zet ik stil, laat ik kijken, en die loopt er na 5-10 minuten na een diepe zucht langs en niks aan de hand.

Overigens kleine toevoeging: een one rein stop is niet hetzelfde als hard aan 1 teugel trekken. Het moet een aangeleerd reflex zijn.

Dankjewel! :)