Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 6 [ 149 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Bitloos en aan de kletter

 
Profiel   

Combi bitloos/bit die eerder werd genoemd kan werken, maar ook niet altijd. Zelf helaas gehad met een draver die op hol ging in het Amsterdamse bos. Deden een galopje, standje race ging aan en hij was compleet onbereikbaar (en nee niet geschrokken van iets). Had toen zowel kaakgekruist als een bitje erin, maar op geen van beiden reageerde hij op dat moment. Het was gelukkig avond en vrij rustig in het bos. Ben een pad blijven volgen waarvan ik wist dat ik dan een rondje reed, en uiteindelijk hem dus juist om het bitloze hoofdstellen wel weer kunnen bereiken en stoppen…
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 11:12 



 
Profiel   

Sure_lee schreef
Ik zei altijd dat ik nooit bitloos ging rijden met mijn Haflingers. Zeker niet nadat een paard van een vriendin ervandoor ging en zij in het ziekenhuis belandde. Zij reed bitloos en ik kon mijn Haflinger gewoon stilzetten met bit toen haar paard in volle galop weg ging. Dus ik dacht altijd dat onze veiligheid afhing van het bit.

Nu rijd ik toch wel al een jaar bitloos en volgende week gaan we voor het eerst de Eper paardenvierdaagse bitloos rijden. Ik vind het mega spannend omdat er nog steeds een klein stemmetje in mijn hoofd zegt.... je veiligheid is je bit.
Maar dat kleine stemmetje heeft niet de overhand. Want op basis van vertrouwen en samenwerking geloof ik dat wij dit kunnen. Ik ga wel rijden met mijn wandelschoenen. Want als de spanning te groot wordt stap ik af en ga ik een stuk lopen. Als ze weer ontspannen is, stap ik weer op. Dat doe ik nu thuis ook en dat werkt echt perfect.

Wellicht is dat voor jou ook een optie TS? Als je merkt dat ze teveel spanning opbouwt even afstappen. Dan ben je het moment van aan de kletter gaan voor. Lijkt me namelijk dat je wel iets van spanning voelde voordat je Fjord aan de kletter ging?

Ik heb ook meegemaakt dat mijn rijmaatje aan de kletter ging en ik haar gewoon bij mij kon houden. Daarom zie ik ook het nut van een bit niet in, als ze gaan dan gaan ze. Ik had vroeger een pony die eigenlijk net als een fjord was, een soort tank. Die pakte gewoon het bit tussen de kiezen (ik weet dat dat niet kan, maar zo voelt het) en die ging. En met andere fjorden heb ik dit ook wel meegemaakt vroeger. Ze hebben gewoon schij. aan het bit.
Natuurlijk voelde ik de spanning, dit was steeds op dit punt, maar ik kon haar nog iedere keer bij mij houden en dan was het na 20 meter over. Nu was ze mij te snel af.
De volgende keren ga ik daar eraf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 11:12 



 
Profiel   

darkadia schreef
Combi bitloos/bit die eerder werd genoemd kan werken, maar ook niet altijd. Zelf helaas gehad met een draver die op hol ging in het Amsterdamse bos. Deden een galopje, standje race ging aan en hij was compleet onbereikbaar (en nee niet geschrokken van iets). Had toen zowel kaakgekruist als een bitje erin, maar op geen van beiden reageerde hij op dat moment. Het was gelukkig avond en vrij rustig in het bos. Ben een pad blijven volgen waarvan ik wist dat ik dan een rondje reed, en uiteindelijk hem dus juist om het bitloze hoofdstellen wel weer kunnen bereiken en stoppen…

Dat onbereikbare is inderdaad gewoon het probleem, en dan kan je toch beter zorgen dat je goed blijft zitten in plaats van zinloze krachtmetingen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 11:16 



 
Profiel   

Als ze gaan dan gaan ze.... dat hebben tig mensen net genuanceerd.... Er zijn vele gradaties en meestal zijn ze heus wel te stoppen. Soms moet je daarvoor ingrijpen met kracht en pijnprikkels... Liever de pijn van een bit dan de pijn van een een ongeluk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 11:21 



 
Profiel   

stippel schreef
Hij was moeilijk, gevoelig en onberekenbaar. En ook bang voor koeien trouwens.
Deze fjord is vergeleken met hem superrelaxed.
Bit zie ik niet zitten omdat ik verder geen problemen met haar heb. Het gaat tot nu toe om de derde keer dat ze dit doet. Dus honderden keren niet.
Ik ga in ieder geval die koeien trainen aan de hand zodat ze daar weer vertrouwen in krijgt.


Had jou perongeluk een PB gestuurd, dus beetje dubbelop. Maar:
Aanvulling op het trainen aan de hand bij de koeien (of andere enge situatie): wat bij mij goed werkt in zo’n situatie is ‘splitsen’. D.w.z. dat ik tussen mijn paard en de situatie ga staan. Dus als de koeien rechts van je zijn, ga je rechts naast je paard staan/lopen en andersom hetzelfde. De mijne wil er dan zo langs, omdat je haar afsplitst van de enge situatie. Keren daarop kan ik aan de andere kant lopen en is ze relaxed. Op die manier kunnen ze de situatie bekijken met jou ‘veilig’ ervoor en ervaren dat het oké is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 11:30 



 
Profiel   

Kelly_ann schreef
Als ze gaan dan gaan ze.... dat hebben tig mensen net genuanceerd.... Er zijn vele gradaties en meestal zijn ze heus wel te stoppen. Soms moet je daarvoor ingrijpen met kracht en pijnprikkels... Liever de pijn van een bit dan de pijn van een een ongeluk.



Soms moet je ingrijpen…. Maar een paard in paniek kan ook averechts reageren op een pijnprikkel en dan ben je (letterlijk soms) verder van huis.

One rein stop werkt ook bitloos. Vaak is een bitloos getraind paard wel heel scherp aan de zithulpen (en been en stem) dus heb je naar mijn idee juist best veel hulpmiddelen om je paard te controleren.

Al is het ene bitloos niet het andere…
Ik ben zelf geen fan van sidepull (vind ik een beetje links/rechts trekwerk, onnauwkeurig) en ook de kaak/kingekruiste hoofstellen vind ik erg scherp. Hackamore vind ik ook scherp.
Bitloos is het zuiverst als je zo min mogelijk inwerkpunten hebt, vind ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 11:30 



 
Profiel   

Zie mijn post een eindje terug Whorse... Het buigen van de hals, al dan niet met de one rein stop is inderdaad heel effectief.

Ik reageer op het feit dat ze liever bitloos/op haar stem stopt dan met kracht en dat ze de one-rein stop gevaarlijk vind.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 11:33 



 
Profiel   

stippel schreef
Ik ben allergisch voor opmerkingen als bokkers met veel ervaring, ik heb zelf ook heel veel ervaring. Alleen nou net niet met dit dingetje, bitloos en aan de kletter.



Maar soms ben je blind voor dingen en proberen mensen je in te laten zien dat het ook anders kan.
Het hoeft niet altijd meteen negatief te zijn.

En misschien hebben de Bokkers met veel ervaring wel degelijk ervaring met dit en jij overduidelijk niet.


Mijn fjord ging niet aan de kletter, hij galopeerde simpelweg aan als hij schijt aan mij had. Altijd op hetzelfde stuk, onderaan een dijk, sloot links, dijk rechts. Omtrekken was geen optie, uitzitten wel. Aan het eind stopte hij dan en ging in een rustige stap verder :+
Ooit geprobeerd om bitloos te rijden maar toen had ik nog minder te zeggen.
Hij had gewoon geen respect voor mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 11:43 



 
Profiel   

Weet je, op het eind van de dag zit je met je 50 jaar ervaring wel raad te vragen op een forum. Het zou dan misschien wat respectvoller zijn om wat respectvoller om te gaan met reacties. Ook met die waar je ‘niks mee kan.’

Het feit is dat je op het moment dat ie gaat geen controle hebt en dus niet zijn leider/baas bent. Dan mag je nog 100 jaar ervaring hebben. Dat is op dat moment gewoon een feit.

IK zou willen weten waarom mijn paard me niet vertrouwd en dat aanpakken. Ipv in termen van hard, harder, hardst te gaan denken. Met die 50 jaar ervaring ben je daar vast wel toe in staat. :)
Ik zie, met vijftig jaar ervaren, de circus acts zoals aan één oor trekken op zo’n moment eerder fout lopen dan de oorzaak zoeken en aanpakken. :=

Als ie ècht op hol slaat en de prikkel van het trekken komt niet door, dan de prikkel van in het oor knijpen ook niet. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 12:15 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Ipv in termen van hard, harder, hardst te gaan denken....


Dat paard denkt dat dan ff wel :') :))

Maar inderdaad, als je je paard licht en scherp aan de hulpen hebt, hij je vertrouwd en ziet als goede leider. Dan verklein je je kansen op oncontroleerbaar aanzienlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 12:48 



 
Profiel   

Kelly_ann schreef
Ayasha schreef
Ipv in termen van hard, harder, hardst te gaan denken....


Dat paard denkt dat dan ff wel :') :))

Maar inderdaad, als je je paard licht en scherp aan de hulpen hebt, hij je vertrouwd en ziet als goede leider. Dan verklein je je kansen op oncontroleerbaar aanzienlijk.

_O- Waarschijnlijk wel. Dus vooral die gedachten niet aanmoedigen door op dezelfde manier te reageren. :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 12:49 



 
Profiel   

Doet ze dit sinds kort of al heel lang? Vergeet niet dat het voorjaar flink in de kop zit momenteel. Ik vindt mijn merries als ze hengstig zijn ook vaak een stuk sterker en vooral wat schrikachtiger. Als ze niet hengstig zijn zie ik dit gedrag veel minder. Maar even flink uit hun plaat gaan zie ik vooral dan wel een stuk vaker. Gelukkig vaak als ik er niet op zit :=

Het kost echt veel tijd om het vertrouwen van een Fjord te winnen. Met mijn oudere , eigenwijze merrie ben ik ook echt wel een aantal jaar bezig geweest om het 'goed' tussen ons te krijgen. En daarvoor wist mevrouw dondersgoed dat ik niet doorpakte en dat ze sterker was als ik. Ik heb dit met heel wat klappen en stoten moeten leren en ben af en toe ook flink verwond. Na mijn laatste val waarin mijn oh zo lieve merrie samen viel met mij tijdens een buitenrit ( mevrouw was de hele weg al zeer vervelend) is ze omgetoverd tot een hele rustige merrie. Die drukke momenten zie ik nog zelden ze is juist heel voorzichtig richting mij geworden.

Mijn jonge merrie daarin tegen wil ook graag zo nu en dan haar kracht even gebruiken om haar zin door te drijven. Maar je houdt ze ook echt niet als ze eenmaal gaan daar is niemand schuldig aan.

Ik leer mijn jonge merrie stemhulpen aan en dat gaat eigenlijk veel beter dan trekken. Soms trek ik wel eens per ongeluk als mevrouw besluit dat rechtsom beter is als linksom maar dan drukt ze nog aardig door het bit heen. Ik merk bij stemgeluiden dat ze daar veel beter en directer op reageert. Onder het rijden wil ik dit ook meer toe gaan passen zodat er een soort van extra rem op zit.

Dus zeker tijd om aan de hand te gaan werken! Ik was er eerst ook wat sceptisch over , maar eigenlijk heb ik er ook veel plezier in en het is ook nog eens goed voor de onderlinge band en het vertrouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 12:52 



 
Profiel   

Marcella schreef
Vraag mij af of echt wel aan de kletter gaan. Heel eerlijk als dat echt meemaakt ga je nadenken of er nog wel een keer op wil. En dan zelfs een fjord harder dan je denkt of voor mogelijk hou.


Ik wilde hier toch even op reageren. Maar dat is natuurlijk voor iedereen anders. De ene is wat sneller bang dan de andere. Dus dat is niet echt een goede manier om aan te duiden of een paard daadwerkelijk op hol gaat of niet.

Ik hoop dat het niet meer gebeurt of dat je het goed kan oplossen. Het is even zoeken wat voor jullie samen gaat werken. En eerlijk gezegd denk ik niet dat een bit daar echt bij helpt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 15:04 



 
Profiel   

Hey het kan dat ik er over gelezen heb, maar waarom juist geen bit? Die 2 teugels vind ik een heel slim plan. 1 op het bit, 1 bitloos, je rijdt bitloos en als je voelt dat die weg is heb je altijd nog een bit.

Als het een lang pad, het veilig is en je je zeker voelt, kan je die ook eens laten doen en kijken wanneer die zelf stopt. Of als er een breed veld/pad is beginnen met een volte opsturen en die zo altijd maar kleiner maken.

Heel veel langs koeien rijden kan ook helpen en ook niet op voorhand al tegenhouden omdat die koeien komen, want dan weten ze al dat er iets "engs" aankomt. En proberen afstappen (als die aan de hand meer vertrouwen heeft) voor dat die weg is.

Dat omdraaien in de kant, ben ik ook geen fan van, niet doen als het niet moet. Daar gebeuren veel ongelukken door en kunnen ook blessures van komen. Alleen als je echt moet stoppen, kan dat wel gebruikt worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 16:39 



 
Profiel   

Het is gewoon gek dat ik het de afgelopen 1,5 jaar hier nog niet eerder heb gehad met de koeien. Ze weet ook dat ze er staan, want ze is er honderden keren langs geweest.
Vandaag hetzelfde ritje weer gedaan en de terugweg samen met 2 stalgenoten waar één het wist dat ze dit bij de vorige eigenaar ook vaak (!) deed. Maar dit is zeker een jaar geleden voor het laatst gebeurd.
Ondanks de 2 voor mij en dat de koeien er nu niet stonden begon ze toch weer te etteren. Ik ben erop gebleven en heb haar zijwaarts over dat stuk pad laten gaan. Na een meter of 20 hadden we het gehad.
Morgen weer! Erop of er naast, dat zie ik nog wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 16:53 



 
Profiel   

cir_der schreef
Hey het kan dat ik er over gelezen heb, maar waarom juist geen bit?

Omdat ze al jaren bitloos is en dit verder ook heel goed gaat.
Ik denk dat met bit hetzelfde zou gebeuren.
Citaat
Dat omdraaien in de kant, ben ik ook geen fan van, niet doen als het niet moet. Daar gebeuren veel ongelukken door en kunnen ook blessures van komen. Alleen als je echt moet stoppen, kan dat wel gebruikt worden

Daar ben ik ook heel bang voor.
En met mijn vorige paard ben ik vaak onderuit gegaan, dit is echt geen pretje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 16:57 



 
Profiel   

Tja, het is en blijft een fjord en die zijn nu eenmaal sterk met een heel eigen willetje. Waarschijnlijk is ze oprecht ergens van geschrokken op die plek en is de paniek een beetje doorgeschoten. Wij kunnen zo vanaf internet natuurlijk niet beoordelen hoe jij met haar omgaat en of het een leiderschapsdingetje is. Wel heel goed dat je bent blijven zitten en het dus toch goed hebt afgerond. Als ze zonder ruiter naar huis kunnen rennen ben je nog veel verder van huis!

Mijn advies? Terug naar de bak en de ‘ho’ gaan installeren. Fjorden zijn superslim en met een clicker en een koekje leert ze binnen no-time vanuit iedere gang op jouw stem te stoppen. Leer haar ook om haar hals te buigen (om het koekje te pakken) en je hebt een automatische one-rein-stop geïnstalleerd

En, veiligheid boven alles- een sidepull is niet veel meer dan een halster qua inwerking en met een hackamore met medium scharen heb je al veel meer te zeggen. Ik zou daar geen risico’s in nemen, better safe than sorry. Je kunt na verloop van tijd altijd weer afschalen.

Ton Duivenvoorden organiseert regelmatig runderwerk clinics en ook voor paarden met koeien angst, dat is ook wel een leuke om eens te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 17:16 



 
Profiel   

stippel schreef
Het is gewoon gek dat ik het de afgelopen 1,5 jaar hier nog niet eerder heb gehad met de koeien. Ze weet ook dat ze er staan, want ze is er honderden keren langs geweest.
Vandaag hetzelfde ritje weer gedaan en de terugweg samen met 2 stalgenoten waar één het wist dat ze dit bij de vorige eigenaar ook vaak (!) deed. Maar dit is zeker een jaar geleden voor het laatst gebeurd.
Ondanks de 2 voor mij en dat de koeien er nu niet stonden begon ze toch weer te etteren. Ik ben erop gebleven en heb haar zijwaarts over dat stuk pad laten gaan. Na een meter of 20 hadden we het gehad.
Morgen weer! Erop of er naast, dat zie ik nog wel.

Dit is mijn slotwoord, want dezelfde (en vooral ook goede tips) blijven zich nu herhalen.
Waar ik wat mee kan, doe ik wat mee.
Bedankt iedereen voor de moeite.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 17:21 



 
Profiel   

stippel schreef
Het is gewoon gek dat ik het de afgelopen 1,5 jaar hier nog niet eerder heb gehad met de koeien. Ze weet ook dat ze er staan, want ze is er honderden keren langs geweest.
Vandaag hetzelfde ritje weer gedaan en de terugweg samen met 2 stalgenoten waar één het wist dat ze dit bij de vorige eigenaar ook vaak (!) deed. Maar dit is zeker een jaar geleden voor het laatst gebeurd.
Ondanks de 2 voor mij en dat de koeien er nu niet stonden begon ze toch weer te etteren. Ik ben erop gebleven en heb haar zijwaarts over dat stuk pad laten gaan. Na een meter of 20 hadden we het gehad.
Morgen weer! Erop of er naast, dat zie ik nog wel.


stippel schreef
Dit is mijn slotwoord, want dezelfde (en vooral ook goede tips) blijven zich nu herhalen.
Waar ik wat mee kan, doe ik wat mee.
Bedankt iedereen voor de moeite.


Het kan best zijn dat "het probleem" bij jouw bijrijder is ontstaan. Ik herken dat wel een beetje uit de tijd dat ik nog bijrijders had. Dat het paard na mn vakantie ineens "raar" deed langs de weg, terwijl hij dat eerder nooit deed. Heb hem toen echt moeten vertellen dat hij zich dat soort onzin niet in zn hoofd moest halen.
Want leuk was dat niet echt... Hij leek in paniek te zijn, maar geloof me, dat was gewoon zn spelletje.
Degenen die hier zeggen dat het echt opvoeding is, hebben wel gelijk.
En ik lees zo door jouw posts heen dat je daar nog wel moeite mee hebt, ook al heb je 50+ ervaring.
Dan ligt het maar net aan: Heb je 50+ ervaring met het zitten op een paardenrug of heb je 50+ ervaring met opvoeden en africhten van paarden. En dat laatste is veel leuker dan alleen rijden. Ik zou daar wat mee doen.
Imo heeft Vjestagirl je in het begin al het juiste antwoord gegeven. Maar dat moet je wel willen zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 17:40 



 
Profiel   

Niet alles is opvoeding. Het is en blijft een dier en een dier kan in paniek raken.

Als er angst is die opbouwt is dat inderdaad handig om eerst te oefenen. Zoals bij koeien of andere zaken.

Maar ieder paard kan een druppel hebben. Bij die van mij was het ons rijmaatje dat er vandoor ging. Met moeite hield ik hem kalm, maar toen bleef hij met zijn staart in een afgezaagde boomstam hangen. Kwam er plotseling 50 kilo achter hem aan die zijn staart vast had. Dat was echt doodeng en had ik nooit van zijn leven kunnen bedenken om daarop te trainen. Stoppen is gelukkig gelukt.

One rein stop is echt een betrouwbare manier om te remmen. Ook bitloos.

Hier is mijn ultieme noodstop het laten vallen van mijzelf. Niet ideaal en gelukkig zo goed als nooit nodig, maar als je richting de weg gaat wel een laatste redmiddel. Door de teugel vast te blijven houden trek je ook meteen paard om.

Ik hou van alle ervaring in dit topic, maar ben wel verbaasd over de mensen die roepen dat een paard altijd onder controle is. Ja, meestal wel, maar er zijn altijd situaties te bedenken waar je nooit op had kunnen rekenen. Natuurlijk moet je die zoveel mogelijk zien te voorkomen of erop anticiperen, maar zeg nooit nooit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 19:44 



 
Profiel   

Met sommige paarden is het gewoon gevaarlijk, zeker bij de onzekere vluchtdrang gevoelige...de paarden die ook al niet goed onder appel staan, eigenwijs zijn.....de pittige, rennerige paarden.....je moet er best goed en rustig voor khnne rijden en als je een rustig goed opgeleid paard hebt, of rustig ras kan het best. Mijn ervaring met bitloze hoofdstellen is dst ze nooit netjes blijven zitten, te veel druk geven, iet vlot terugvieren met druk eraf.....gewoon bitje en zachte handjes, dus kontaktteugel en alleen gewicht van de teugel in je hand.....bitloos is een modegril en als je niet bitloos rijdt ben je niet goed voor je paard....goed passend hoofdsrel en passend bitje gewoon ongebroken is oldoende en wat een bit en stuur nog beter maakt is het juiste passende zadel waar ook de ruiter goed in kan zitten en lichtrijden, da heb je al bijna bitloos.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 16:53 



 
Profiel   

mariettek schreef
Maar ieder paard kan een druppel hebben. Bij die van mij was het ons rijmaatje dat er vandoor ging. Met moeite hield ik hem kalm, maar toen bleef hij met zijn staart in een afgezaagde boomstam hangen. Kwam er plotseling 50 kilo achter hem aan die zijn staart vast had. Dat was echt doodeng en had ik nooit van zijn leven kunnen bedenken om daarop te trainen. Stoppen is gelukkig gelukt.

Dit noemen we trigger stacking.

En op een aantal van de triggers kun je trainen, zodat je voorkomt dat het emmertje overloopt.

Monster begon hier met een heel klein emmertje. Maar het emmertje is al flink groter.
Hoe doe je: je pakt elk apart onderdeeltje, en je zorgt dat ze daar comfortabel mee zijn.

Je kan dus in dit geval trainen op vriendje wat weggaat. Dan heb je nog wel de trigger waar je niet op kan trainen, maar omdat het emmertje niet overloopt is het handelbaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 17:08 



 
Profiel   

Bobbejaan schreef
Met sommige paarden is het gewoon gevaarlijk, zeker bij de onzekere vluchtdrang gevoelige...de paarden die ook al niet goed onder appel staan, eigenwijs zijn.....de pittige, rennerige paarden.....je moet er best goed en rustig voor khnne rijden en als je een rustig goed opgeleid paard hebt, of rustig ras kan het best. Mijn ervaring met bitloze hoofdstellen is dst ze nooit netjes blijven zitten, te veel druk geven, iet vlot terugvieren met druk eraf.....gewoon bitje en zachte handjes, dus kontaktteugel en alleen gewicht van de teugel in je hand.....bitloos is een modegril en als je niet bitloos rijdt ben je niet goed voor je paard....goed passend hoofdsrel en passend bitje gewoon ongebroken is oldoende en wat een bit en stuur nog beter maakt is het juiste passende zadel waar ook de ruiter goed in kan zitten en lichtrijden, da heb je al bijna bitloos.


Ik ben het met je eens dat de meeste bitloze optomingen niet netjes hun werk doen. Daarom raad ik bosal aan. Bosalgebruik is 100-en jaren oud en dat wil ik geen modegril noemen. Best frisse, snelle paarden worden daarop gereden, je hoeft echt geen braaf rustig paard te hebben om bitloos te rijden.
Maar een goed bitje, zonder te veel druk op het hoofstel en goed passend zadel…daar is ook niets mis mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 06:59 



 
Profiel   

stippel schreef
Vjestagirl schreef
Bit of geen bit, een paard wat aan de kletter gaat hou je niet. De vraag is dus, waarom gaat ze aan de kletter? Dat ze koeien heel eng vindt zou niet uit moeten maken wanneer jij erbij bent en als haar leider beslist dat er niet gerend hoeft te worden.

Oftewel, ik gok dat jouw paard denkt/weet dat jij van jullie tweeën niet de baas over haar bent, maar zij over jou. Zij is de baas, dus zij moet beslissen wanneer er gevlucht moet worden. Ik zou eens beginnen met een goede grondwerk cursus, voor je weer buitenritten gaat maken.

Sorry, maar dit soort antwoorden doe ik dus niets mee. Ik rijd ruim 50 jaar en ik weet echt wel waar ik mee bezig ben. Dus ik ga niet eerst een cursusje volgen voor ik weer een buitenrit ga maken.


Toch zit de fout niet bij het paard, en als het niet bij het paard zit dan zit de fout bij jou.
Een goede cursus kan heel veel opheldering brengen, meer leiderschap, meer wederzijds vertrouwen, meer controle en dus ook meer veiligheid.
Je bent echt nooit te oud om bij te leren. (ik ben zelf paardentrainer en leer nog steeds heel veel bij)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-22 00:25 



 
Profiel   

Misschien heb je inmiddels al de oplossing, maar wij hadden vroeger een fjord die er ook met iedereen vandoor ging in galop in het bos. Ook keihard, "tanken" noemden wij dat altijd..maakte niet uit of je er wel of geen bit in had hangen. Dit is uiteindelijk opgelost door hem dressuurmatig "wacht" oefeningen te leren.

Het probleem zat hem in het gebrek aan dressuurmatige training en het loslaten voor, uiteindelijk werd het op z'n 18e nog een braaf te rijden paard. Ik vermoed dat je dit ook gewoon bitloos kunt leren, het zit hem meer in de timing dan in het middel wat je gebruikt. Wel gewoon goed dressuurmatig blijven trainen/ rijden in het bos.

Hier staan de wachtoefeningen uitgelegd.
https://correctedressuur.wordpress.com/ ... n-de-mond/
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-22 14:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 6 [ 149 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen