Bitloos en aan de kletter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Bitloos en aan de kletter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 13:59

Hoop dat je er wat aan hebt @stippel :)

stippel

Berichten: 109
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-22 14:18

darkadia schreef:
Hoop dat je er wat aan hebt @stippel :)

Zeker! Een hoop bruikbare nuchtere reacties!

xTammyy

Berichten: 4406
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 14:25

superpony schreef:
Dat maakt niet uit.

Al gaat iemand onderste boven hangen op mijn paarden en komen ze 40x terug zodra ze iets "engs" zien, zodra ik erop zit, is dat allemaal niet meer van toepassing.

Mijn inmiddels overleden ruin kon echt stil blijven staan met een vreemde erop en met pushen dan rondjes gaan draaien, elke keer weer. Ik heb nog nooit problemen met hem gehad en een enkele ruiter die wel met de goede instelling opstapte ook niet.

Diezelfde ruin was doodsbang voor zwijnen. Maar dan mag hij nog steeds niet onder me vandaan gaan. Gebeurde ook niet, in alle 19jr niet dat ik hem heb gehad.

@xtammy, serieus? Zagen........ Ze gaan er vandoor en dan zaag je de mond en misschien meer kapot? Als je zorgt dat je basis goed is, is dat echt niet nodig. Je kan er veel ander letsel door veroorzaken. En het vertrouwen wordt sws niet beter.

Als de paarden stuiteren of opkrullen buiten geef ik juist been. Zal niet snel aan de voorkant pakken.
En met het gas erop, waar we wel van houden, lekker laten gaan en pas aan het einde terug. Ik zie te vaak mensen iets harder willen, maar eigenlijk niet durven en de hele weg in de mond hangen.

Maar goed, als mensen eerst een topic plaatsen omdat ze wel degelijk een ( gevaarlijk ) probleem hebben en vervolgens bij alles roepen dat ze het goed weten en zoveel ervaring hebben, is het een beetje dweilen met de kraan open.


Ik rij bitloos, maar liever een open geschaafde neus dan boven op een auto ;)

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 14:36

Stippel kan je uitleggen waarom je liever het symptoom bestrijdt dan te werken aan de oorzaak? Want daar ben ik wel benieuwd naar. Symptoombestrijding is makkelijker en een short cut, maar voor het paard zou het fijner zijn als het leert omgaan met de angst, in elke situatie leert vertrouwen op jou en niet meer over de flos gaat door angst. Het kost jou alleen meer inzet en tijd.

stippel

Berichten: 109
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-22 14:44

AstridJ schreef:
Stippel kan je uitleggen waarom je liever het symptoom bestrijdt dan te werken aan de oorzaak? Want daar ben ik wel benieuwd naar. Symptoombestrijding is makkelijker en een short cut, maar voor het paard zou het fijner zijn als het leert omgaan met de angst, in elke situatie leert vertrouwen op jou en niet meer over de flos gaat door angst. Het kost jou alleen meer inzet en tijd.

Ik ga juist beide doen.

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Re: Bitloos en aan de kletter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 14:50

Ah oké +:)+ Ik begreep uit je antwoorden iets anders.:o

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 15:06

Het is wetenschappelijk aangetoond dat in het brein van een paard, wanneer hij op hol slaat uit angst, pijnprikkels niet meer doorkomen maar positieve bekrachtiging (een clicker) wel mits voldoende bevestigd. Dit heeft te maken met de route die de prikkels afleggen in het brein oid (de details zijn me niet bij gebleven). Deze blinde paniek heb ik gelukkig nooit meegemaakt, maar mijn spanningsgevoelige bitloze shire staat ten allen tijden, vanuit alle gangen, meteen stil als ik "X" roep om zijn snoepje te ontvangen. Vakkundig geconditioneerd :+

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Bitloos en aan de kletter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 15:20

Ik vind je eigen idee van stappen langs de koeien ook wel een heel goede. En dan gewoon fijn laten kijken, elke poging om te gaan onderzoeken belonen. Zo heb ik mijn merrie geleerd dat als er iets engs is, we eerst gaan kijken, en niet eerst gaan rennen. En dan blijkt dat er veel dingen eigenlijk niet zo erg eng zijn.

En sommige dingen eigenlijk wel heel erg leuk :j

Schapen waren eerst erg eng, maar nu zijn ze leuk :') en wilt ze steeds gaan kijken, want ze zijn hoogst interessant. Dat is wel echt iets dat werkt.

En dan een keer onder het zadel erlangs stappen :)

Marcella

Berichten: 36722
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Bitloos en aan de kletter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 15:54

Hackemore gaat ook niet werken fjord kende. Paard heeft nu 1x het op een rennen kunnen zetten en vond het zeer waarschijnlijk een leuk spelletje.

Werd ze niet gestoken door iets onder haar buik. Sommige paarden kunnen daar ook heel heftig op reageren.

Er zijn mensen die zweren bij de one rein stop.

stippel

Berichten: 109
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-22 16:43

Avalanche schreef:
Ik vind je eigen idee van stappen langs de koeien ook wel een heel goede. En dan gewoon fijn laten kijken, elke poging om te gaan onderzoeken belonen. Zo heb ik mijn merrie geleerd dat als er iets engs is, we eerst gaan kijken, en niet eerst gaan rennen. En dan blijkt dat er veel dingen eigenlijk niet zo erg eng zijn.

En sommige dingen eigenlijk wel heel erg leuk :j

Schapen waren eerst erg eng, maar nu zijn ze leuk :') en wilt ze steeds gaan kijken, want ze zijn hoogst interessant. Dat is wel echt iets dat werkt.

En dan een keer onder het zadel erlangs stappen :)

Ik ga dit gewoon tig keer doen, dan blijft het hopelijk hangen dat ze niet weg hoeft te rennen.

Marcella schreef:
Hackemore gaat ook niet werken fjord kende. Paard heeft nu 1x het op een rennen kunnen zetten en vond het zeer waarschijnlijk een leuk spelletje.

Werd ze niet gestoken door iets onder haar buik. Sommige paarden kunnen daar ook heel heftig op reageren.

Er zijn mensen die zweren bij de one rein stop.

Nee zeker niet gestoken. De koeien vindt ze heel spannend, maar het ging steeds wel redelijk.
Ik denk echt dat ze met mijn bijrijder ook de benen heeft genomen, en dat ze dit dan weer doet is logisch.

Ik heb vandaag contact met haar hierover gehad dat hieraan gewerkt moet worden.

Marcella

Berichten: 36722
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Bitloos en aan de kletter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 18:09

Die van mij vond ze alleen spannend als het in zijn straatje paste.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 18:20

stippel schreef:
Er is naderhand gewoon een paar keer iets fout gegaan met de vorige eigenaar en/of bijrijder.

Hm, niet bij jou natuurlijk, jij rijdt tenslotte al vijftig jaar...

Tsja, ik ben natuurlijk lang niet zo wijs, rijd tenslotte slechts vijfentwintig jaar, maar als het paard met mij doorgaat, zou ik de oorzaak en de oplossing bij mij zoeken....

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 18:49

Marcella schreef:
Die van mij vond ze alleen spannend als het in zijn straatje paste.


Dat bestaat helemaal niet bij paarden. Als een paard er de ene keer wel van schrikt en de andere keer niet dan kunnen daar verschillende redenen voor zijn maar niet omdat de situatie het paard goed uitkomt en er dan misbruik van maakt.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23442
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 18:54

AstridJ schreef:
Marcella schreef:
Die van mij vond ze alleen spannend als het in zijn straatje paste.


Dat bestaat helemaal niet bij paarden. Als een paard er de ene keer wel van schrikt en de andere keer niet dan kunnen daar verschillende redenen voor zijn maar niet omdat de situatie het paard goed uitkomt en er dan misbruik van maakt.



Sommige zijn best uitgekookt hoor.

Ik heb een ruin die bij mij prima doorliep en met mijn verzorgster rustig midden in het dorp "iets" zag en dan echt geen stap meer zette.
Ze heeft me toen weleens gebeld en ik ben erheen gereden, stopte met de auto, raampje open en heb hem vanuit de auto toegesproken. En waarempel, hij ging weer :j

stippel

Berichten: 109
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-22 18:56

Bedankt voor alle bruikbare tips, want die waren er genoeg bij.

sasja0705
Berichten: 1976
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Bitloos en aan de kletter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 19:11

Omdat ik absoluut geen ervaring heb met bitloos op buitenrit, even een (verzekerings-) technische vraag : stel paard gaat buiten dan aan de kletter en het gebeurd daadwerkelijk wat . Personenschade of schade aan auto of iets anders.
Dekt dat dan de verzekering? Ik meen mij uit Duitsland te herinneren dat bitloos dus niet gedekt werd. Hoe zit dat hier in Nederland?

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 19:12

Citaat:
Sommige zijn best uitgekookt hoor.

Ik heb een ruin die bij mij prima doorliep en met mijn verzorgster rustig midden in het dorp "iets" zag en dan echt geen stap meer zette.
Ze heeft me toen weleens gebeld en ik ben erheen gereden, stopte met de auto, raampje open en heb hem vanuit de auto toegesproken. En waarempel, hij ging weer :j


Dat is niet uitgekookt, dan is de reden hoogstwaarschijnlijk dat je verzorgster je ruin niet genoeg vertrouwen gaf om voorbij iets spannends te lopen. Jou vertrouwt hij wel, daarom liep hij weer door bij het horen van jouw stem. Dat vertrouwen kan ook in hele kleine dingen zitten. Als je verzorgster bv net niet heel consequent is met de omgang, of niet heel zeker is, met andere dingen in haar hoofd bezig is, die dag minder lekker in haar vel zit enz enz kan dat voor een paard een reden zijn om jou op dat moment niet betrouwbaar genoeg te vinden om hem in een onzekere situatie ergens doorheen te loodsen.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 19:12

AstridJ schreef:
Marcella schreef:
Die van mij vond ze alleen spannend als het in zijn straatje paste.


Dat bestaat helemaal niet bij paarden. Als een paard er de ene keer wel van schrikt en de andere keer niet dan kunnen daar verschillende redenen voor zijn maar niet omdat de situatie het paard goed uitkomt en er dan misbruik van maakt.



Hahaha dan ken jij het fjordenras nog niet _O-
Die denken echt dat ze humor hebben.

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 20:05

Kuggur schreef:
stippel schreef:
Er is naderhand gewoon een paar keer iets fout gegaan met de vorige eigenaar en/of bijrijder.

Hm, niet bij jou natuurlijk, jij rijdt tenslotte al vijftig jaar...

Tsja, ik ben natuurlijk lang niet zo wijs, rijd tenslotte slechts vijfentwintig jaar, maar als het paard met mij doorgaat, zou ik de oorzaak en de oplossing bij mij zoeken....


Jij zegt het, ik denk het :')

Niet om je te kakken te zetten TS, maar het is best wel banketstaaf naar je bijrijder dat je er zomaar vanuit gaat dat het aan haar ligt en dat ze iets heeft verzwegen. Best arrogant om ervanuit te gaan dat het niet aan jou kan liggen. Weet jij veel, gedrag is complex. Er kunnen zoveel kleinere of grotere factoren meespelen. Triggerstacking bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 21:04

Ik zou een op hol slaand paard echt niet bitloos willen meemaken...

Eén keer ben ik er écht niet in geslaagd mijn paard weer tot stilstand te krijgen. Die is pas gestopt toen ze weer op de manege was, doodeng.

Andere keren heeft het bit voor mij toch wel het verschil gemaakt...
Door te blijven proberen het paard de kant in te trekken, hoop je uiteindelijk toch doordringen. Dat is je doel: met het hoofd in de kant en de galop afremmen. Dan is het gevaar nog niet geweken hoor, dan is het vaak het slimst om gewoon zo snel mogelijk af te stappen. Op dat moment moet je eigenlijk over behoorlijke grondwerk-technieken beschikken om je paard, vaak nog volledig in the red zone, netjes weer aan de hand mee te laten lopen en te kalmeren.

Ik zou geen een van die ervaringen bitloos hebben willen ervaren :o

Het is altijd goed om je paard zoveel mogelijk te trainen aan de hand en te laten wennen aan enge dingen onderweg. Maar er kan altijd wat misgaan en iets tegenkomen wat je écht niet had verwacht.
Toen ik met dat paard op de manege weer eindigde kwam dat door een ligfiets die muisstil achter haar langs flitste. Kun je niet trainen. Verder zijn herten ook soms een oorzaak geweest, of de hele groep die er vandoor gaat. Eén keer kwam dit omdat er paintballers gewoon op de paarden schoten.
Ik weet niet of een goede basis op zo'n moment veel verschil maakt, het blijven vluchtdieren.

Maar een sterke basis is àltijd goed, bitloos of met bit, en het is dan aan de ruiter zelf vind ik om uit te maken of het verantwoord is zonder bit te vertrekken. Net zoals die zelf beslist of het verantwoord is überhaupt te vertrekken, ongeacht de optoming :)

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 21:07

sasja0705 schreef:
Omdat ik absoluut geen ervaring heb met bitloos op buitenrit, even een (verzekerings-) technische vraag : stel paard gaat buiten dan aan de kletter en het gebeurd daadwerkelijk wat . Personenschade of schade aan auto of iets anders.
Dekt dat dan de verzekering? Ik meen mij uit Duitsland te herinneren dat bitloos dus niet gedekt werd. Hoe zit dat hier in Nederland?



Je bent gewoon verzekerd hoor.

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 22:47

Citaat:
Hahaha dan ken jij het fjordenras nog niet _O-
Die denken echt dat ze humor hebben.


Ja ik ken Fjorden, Haflingers en andere paarden met humor. :D De reactie van een Fjord kan inderdaad anders zijn dan van een Engels volbloed en karakter speelt ook mee. Maar de oorzaak is hetzelfde.

Zebrastreep

Berichten: 9758
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 23:38

Fjorden en koeien het blijft een combinatie wat niet goed past :') Ik ken ook wel fjorden die compleet flippen bij het zien van koeien.

Tegenover de stal waar ik sta staan al jaren koeien en mijn fjorden zijn er nog steeds kijkerig naar. En dat terwijl ze ook wel in het grote natuurgebied met lakenvelders hebben gestaan.

Ik zou er eerst lopend bij langs gaan met je Fjord. Een Fjord heeft vooral in het begin de neiging om je nog niet volledig te vertrouwen en kijkt eerst altijd even wat voor vlees hij/zij in de kuip heeft. Dit gaat gepaard met uittesten wat soms ook wel via de harde manier. Als je dat hebt overwonnen doen ze echt alles voor je en wordt alles ook minder spannend.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 07:41

De vraag is: gaat ze echt aan de kletter of kan je haar gewoon niet houden omdat het bitloos is en had je haar wel gehouden als je wel met bit had gereden?

Een paard wat echt aan de kletter gaat heeft sowieso geen rem zowel met bit zonder bit of met hackemore niet, helaas zijn er ook paarden die donders goed weten dat ze bitloos gereden worden en bewust nergens meer op reageren. In dat geval vind ik het in ieder geval op buitenrit onverantwoord om bitloos te rijden, er zal maar wat gebeuren wat je met bit in niet was gebeurd. En dan bedoel ik niet dat je met een bit in de mond moet lopen trekken maar je hebt er paarden bij die het met een bit in al niet eens meer proberen. :+

stippel

Berichten: 109
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Groningen

Re: Bitloos en aan de kletter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-22 10:25

Eigenlijk geen zin meer om te reageren, maar er zijn gelukkig ook mensen die hier normale reacties plaatsen zonder vooroordelen.
Het was echt rennen voor haar leven, compleet met gegnork. Ik heb ook wel gehad dat ze om probeerde te keren als ze de koeien zag. Tot voor deze keer kon ik haar ook wel bij mij houden.
Ze is verder heel goed en makkelijk bitloos te rijden, reageert goed op de hulpen en ook stem. Daarbij komt ook dat ze meestal liever lui dan moe is, ze heeft helemaal geen zin om te galopperen.
Overigens is er ook een hele goede basis met grondwerk gelegd.
In de 1,5 jaar dat ik haar rijd is het nu de derde keer dat ze ineens er vandoor gaat. Nu de eerste keer vanwege de koeien.
Van haar vorige eigenaar weet ik dat ze dit bij haar regelmatig flikte. En de laatste keer met haar was dit een jaar geleden, toen is ze ook ermee opgehouden om met haar naar buiten te gaan.