Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 6 van de 6 [ 149 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Plaats een nieuw onderwerp

Bitloos en aan de kletter

 
Profiel   

Elisa2 schreef
Hier staan de wachtoefeningen uitgelegd.
https://correctedressuur.wordpress.com/ ... n-de-mond/


Leuk artikeltje Elisa2. Dit is het eigenlijk wel

"Het is belangrijk om continu te controleren of het paard nog aan het been is, dit is de rode draad in de gehele training. Hoe actiever de achterhand is, hoe lichter het paard in de hand zal zijn. Mits het dier draagt en niet stuwt, dus actief in de zin van buiging en voorwaarts denken. Niet het paard over het tempo jagen.

Dat is eigenlijk wat ik altijd heb geleerd: Heb je een probleem aan de voorkant met de aanleuning dan moet je de oorzaak in de activiteit van de achterhand zoeken.
Hoe krijg je een dier dan dragend? Door het te leren op je hulpen te reageren zowel terug als vooruit en daarin te leren wachten. Dat is het stukje africhting dat ik altijd ontzettend leuk vind.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-22 17:38 



 
Profiel   

Dankjewel :-) , inderdaad zijn alle problemen aan de voorkant op te lossen aan de achterkant. Mits je weet wat je doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-22 18:38 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Misschien heb je inmiddels al de oplossing, maar wij hadden vroeger een fjord die er ook met iedereen vandoor ging in galop in het bos. Ook keihard, "tanken" noemden wij dat altijd..maakte niet uit of je er wel of geen bit in had hangen. Dit is uiteindelijk opgelost door hem dressuurmatig "wacht" oefeningen te leren.

Gelukkig gaat ze er verder nooit zomaar vandoor. Dit was toch echt een issue met de koeien. Ik rijd altijd met waslijntjes en af toe is het een paar sprongen vooruit of opzij omdat er ineens iets in of uit de struiken komt.

Inmiddels gaat het veel beter. Ik ben langs de koeien blijven rijden en als ik alleen was ging ik er even af. Trillend en snuivend liep ze er langs. En eenmaal er voorbij niets meer aan de hand.
We kunnen er nu gelukkig weer redelijk normaal langs rijden. Ze vindt het nog wel een beetje spannend, maar spuit er niet meer vandoor gelukkig. Ook denk ik dat er iets meespeelde van hengstigheid, want ze is nu weer net zo relaxed als voorheen.

One rein stop wel aan het oefenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-22 22:26 



 
Profiel   

Ik zou toch wel contact willen houden met een paard die er vandoor wil/kan gaan en niet met waslijnen gaan rijden. Dan geef je hem ook de ruimte om te gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-22 22:39 



 
Profiel   

Kabayo schreef
Ik zou toch wel contact willen houden met een paard die er vandoor wil/kan gaan en niet met waslijnen gaan rijden. Dan geef je hem ook de ruimte om te gaan.

Het is geen paard die er zomaar vandoor gaat.
Citaat
Gelukkig gaat ze er verder nooit zomaar vandoor. Dit was toch echt een issue met de koeien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-22 23:12 



 
Profiel   

stippel schreef
Elisa2 schreef
Misschien heb je inmiddels al de oplossing, maar wij hadden vroeger een fjord die er ook met iedereen vandoor ging in galop in het bos. Ook keihard, "tanken" noemden wij dat altijd..maakte niet uit of je er wel of geen bit in had hangen. Dit is uiteindelijk opgelost door hem dressuurmatig "wacht" oefeningen te leren.

Gelukkig gaat ze er verder nooit zomaar vandoor. Dit was toch echt een issue met de koeien. Ik rijd altijd met waslijntjes en af toe is het een paar sprongen vooruit of opzij omdat er ineens iets in of uit de struiken komt.

Inmiddels gaat het veel beter. Ik ben langs de koeien blijven rijden en als ik alleen was ging ik er even af. Trillend en snuivend liep ze er langs. En eenmaal er voorbij niets meer aan de hand.
We kunnen er nu gelukkig weer redelijk normaal langs rijden. Ze vindt het nog wel een beetje spannend, maar spuit er niet meer vandoor gelukkig. Ook denk ik dat er iets meespeelde van hengstigheid, want ze is nu weer net zo relaxed als voorheen.

One rein stop wel aan het oefenen.


Klinkt goed!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-22 06:00 



 
Profiel   

Fijn dat het opgelost lijkt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-22 06:33 



 
Profiel   

Ik heb het meegemaakt met zelfde pony zowel bit als bitloos. Ik had juist het idee met bitloos dat ik meer te zeggen had uiteindelijk


Aan de kletter dan gaan ze toch met of zonder bit. Maar omdat je als ruiter vaak gaat hangen krijg je met bit meer weerstand en dat kreeg ik met bitloos niet.

Dus in dat opzicht zou ik gaan kijken hoe te voorkomen, wat is de aanleiding etc

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-22 07:08 



 
Profiel   

stippel schreef
Anastasia24 schreef
....je kunt werken aan de basis die er niet in zit...

Die zit er wel degelijk in. Ik weet zelf wel hoe mijn paard getraind is van begin af aan.
Er is naderhand gewoon een paar keer iets fout gegaan met de vorige eigenaar en/of bijrijder.


ja want het ligt matuurlijk aan alle anderen en niet aan jou.... :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-22 08:04 



 
Profiel   

girlyggirl schreef
ja want het ligt matuurlijk aan alle anderen en niet aan jou.... :')

Gevatte opmerking! Ook zo lekker vlot, maar je wilde natuurlijk ook graag nog even wat melden :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-22 08:24 



 
Profiel   

Ik had een Haflinger met een hele moeilijke rem, waar ik toen veel baat aan had gehad was je eigen houding. In blinde paniek zal je daar alleen niet wat aan hebben bij elk paard.

Mijn huidige paard heb ik aangeleerd om zsm stil te gaan staan door mijn benen naar voren te doen. Dit heeft mij al een paar keer geholpen. (Ik rij mijn paard overigens met een glücksrad hackamore, deze kan sidepull en ook als hackamore op verschillende hoogtes)

Het allerbelangrijkste vind ik wel, voelt het niet veilig, stap af. Jij kent je paard het beste, maar veiligheid gaat voor. Het is oké als een paard iets eng vind, maar je moet het paard wel goed kunnen blijven begeleiden. Soms kan dat gewoon even beter vanaf de grond op zo'n moment.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-22 09:33 



 
Profiel   

@Hopedreamer
Het ernaast lopen werkt voor haar goed, ze loopt ook graag achter mij maar hierbij doe ik dat natuurlijk niet. Maar het geeft wel aan dat als ik iets durf, zij dat dan ook durft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-22 10:55 



 
Profiel   

Kabayo schreef
Ik zou toch wel contact willen houden met een paard die er vandoor wil/kan gaan en niet met waslijnen gaan rijden. Dan geef je hem ook de ruimte om te gaan.


Elk paar kan er vandoor gaan. Mijn ervaring is juist hoe meer je ze loslaat, en laat voelen dat het okee is, hoe minder de neiging on te rennen. Juist het heel erg opsluiten zorgt bij veel paarden voor meer spanning. Maar, inderdaad we dat ze nog kunnen buigen of de one rein stop kennen, mocht er toch een keer een te eng moment zijn.

@stippel fijn dat het beter gaat, en dat je het inderdaad hebt kunnen oplossen door er tijdelijk gewoon aan de hand langs te gaan :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-22 12:51 



 
Profiel   

stippel schreef
@Hopedreamer
Het ernaast lopen werkt voor haar goed, ze loopt ook graag achter mij maar hierbij doe ik dat natuurlijk niet. Maar het geeft wel aan dat als ik iets durf, zij dat dan ook durft.


Ik doelde puur op veiligheid, en je laatste zinnetje laat zien dat je paard zo veel vertrouwen van je krijgt. Je paard ziet dan natuurlijk ook hoe je reageert. Eigenlijk ook zeker een mooi iets!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-22 13:02 



 
Profiel   

darkadia schreef
Kabayo schreef
Ik zou toch wel contact willen houden met een paard die er vandoor wil/kan gaan en niet met waslijnen gaan rijden. Dan geef je hem ook de ruimte om te gaan.


Elk paar kan er vandoor gaan. Mijn ervaring is juist hoe meer je ze loslaat, en laat voelen dat het okee is, hoe minder de neiging on te rennen. Juist het heel erg opsluiten zorgt bij veel paarden voor meer spanning.

Inderdaad, mijn ervaring is ook dat hoe meer je aan die teugel zit, hoe meer spanning je creëert. En ik vertrouw haar, ik weet inmiddels ook wel wat ze voelt, en als ze gespannen is voel ik dat ook. En dan ben ik op mijn hoede.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-22 16:17 



 
Profiel   

Kabayo schreef
Ik zou toch wel contact willen houden met een paard die er vandoor wil/kan gaan en niet met waslijnen gaan rijden. Dan geef je hem ook de ruimte om te gaan.

Toch werkt het echt andersom. Gaan kunnen ze toch wel.

heb er van 2 hele duidelijke ervaringen mee.
1 die omdraaide in de bak bij A en met 100 km per uur de andere kant in sjeesde, maar wel vol aan de hand hangen. En ruiter maar tegenhouden want hij moest remmen.
Daar reed ik toen op en toen ik echt mijn handen compleet naar voren stak stond hij op x al stil en je zag hem bijna kijken van :? mijn spelletje kan zo niet...
Paar rondjes verder en hij deed het al niet meer. En was het mogelijk weer gewoon te gaan rijden en waar hij iets te vast ging houden gewoon even net wat los, voelde je hem al denken. ships.... gaat niet.
Hij deed dat gewoon omdat het kon, beetje kwallen zodat hij niet aan het werk hoefde.

En een ander paard dat met slof en scherp bit enz gereden werd.
Want die ging er ook vandoor, oke deed hij met die optoming nog steeds, dus er was weinig te verliezen in loslaten. Maar die deed het duidelijk uit onbegrip, zelfs wel angst. Pure spanning iig.
En toen de eigenaresse me eens vroeg hem te rijden was dat het eerste wat ik deed, gewoon boogjes er in.
Dier was totaal niet aan het been, ben toen oefeningen van stap naar halt gaan maken op de zit en stem, dus teugels los.
En als hij ook maar iets ontspannen en zijn hoofd niet in de wolken hield hoorde hij een goedzo!!! en een kriebel in de hals.
daarna op een volte aangedraafd met zeeeeer licht contact. werd hij zwaar. los.
Liep hij in de sterren niets doen. Ontspande hij wat, braaf plus kriebel.
Na 20 minuten liep hij op licht contact, aan het been, heerlijk voorwaarts neerwaarts.

Loslaten ontspanning en aan het been.
Dan kan alles geleerd worden.
Zonder 1 van die 3 werkt het niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-22 16:29 



 
Profiel   

Ik denk dat jullie een ander contact voor jullie hebben dan ik bedoel :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-22 17:08 



 
Profiel   

Maar een paard dat er vandoor gaat zoals hierboven gaat van een licht contact naar zwaar om te trekken of te hangen.
De meeste mensen blijven dat vasthouden of nog erger ze trekken terug.

Misschien had ik het niet duidelijk geschreven maar bij beide deze paarden had ik daarna een licht contact teugeltje.
Want daar was los van voor niet meer nodig.
Ja soms als je voelt dat ze weer uit gewoonte het "touw trek wedstrijdje " aan willen gaan.
Maar dan is het niet meer dan even 1 cm naar voren voor 2 passen en weer terug naar de basis contact teugel

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-22 17:57 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Toch werkt het echt andersom. Gaan kunnen ze toch wel.

heb er van 2 hele duidelijke ervaringen mee.
1 die omdraaide in de bak bij A en met 100 km per uur de andere kant in sjeesde, maar wel vol aan de hand hangen. En ruiter maar tegenhouden want hij moest remmen.
Daar reed ik toen op en toen ik echt mijn handen compleet naar voren stak stond hij op x al stil en je zag hem bijna kijken van :? mijn spelletje kan zo niet...

Dit heb ik in andere situaties ook wel met haar gedaan. Als we ergens omkeren om terug naar huis te gaan wordt ze altijd een stuk voorwaardser dan op de heenweg, en dan gebeurt het ook weleens dat ze spontaan in galop gaat. En ze is eigenlijk liever lui dan moe. Maar als ze dat doet zeg ik altijd, wil je hard? Dan gaan we hard! En dan geef ik nog even extra been erbij. Dan gaat het heel even heel hard, maar na nog geen 100 meter houdt ze het dan voor gezien want daar heeft ze dan helemaal geen zin in.
Maar dat trucje werkt alleen als ze uit baldadigheid gaat rennen. Met angst is een ander verhaal omdat ze extra drijven dan als bevestiging zal opvatten dat er inderdaad gevaar is en we moeten maken dat we wegkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-22 19:08 



 
Profiel   

HopeDreamer schreef
Ik doelde puur op veiligheid

Ja daarom stap ik ook af, ik heb geen zin om mijn nek te breken. Of dat een ander in de problemen komt door mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-22 20:26 



 
Profiel   

Contact is gewoon contact houden met de mond, wat altijd belangrijk is..klapperende waslijnen zorgen dat je nooit op tijd in kan grijpen en een paard dus ook al heel snel heel veel snelheid kan maken.

De verwarring zit hier in het vasthouden denk ik, veel mensen gaan als natuurlijke reacties vasthouden en trekken. Terwijl loslaten in de hand enorm belangrijk is, de hand hoeft geen meter naar voren. Loslaten doe je in je hand en pols en daarbij kan de contactteugel gewoon behouden worden. Maar het is een tegennatuurlijke reactie. Loslaten, ophouding, loslaten werkt 100 keer beter dan vast blijven houden. En als je dat doet aan de korte/ holle kant van het paard hebben ze geen enkele kans om er vandoor te gaan mits je timing goed is natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-22 12:24 



 
Profiel   

Ik liet die paarden in het voorbeeld wel los, echt compleet los.
Dat ze op geen enkele manier zelf de verbinding konden maken om gebruik te maken van de hand om weg te rennen.
Want dat hadden ze geleerd, dat was hun trucje.

Maar dat hoef je maar een paar rondjes te doen, dan hebben ze al de klik, hier werkt mijn trucje niet.
En voor het ingrijpen hoefde je het niet te laten, die gingen met een contactteugel, en meer, ook vol gas.

En dan ga je gewoon rijden zoals het hoort.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-22 12:38 



 
Profiel   

Zo te lezen is de grootste trigger de koeien. Alle andere tips zijn al gegeven dus die ga ik niet herhalen.
Ik herhaal wel even de tip van een lesje (of paar) in het werken met koeien.
Wendy van Osch in Escharen geeft regelmatig clinics in koeienwerk en ook Ton van Duyvenvoorde.
Ze leren dan dat koeien helemaal niet zo eng zijn en zelfs voor je aan de kant gaan als je dat wilt.
Dat wordt op een gegeven moment een leuk spelletje en sommige paarden worden dan juist rete fanatiek ipv zo bang ze waren.
Al menig paard zo hun angst zien overwinnen en daarnaast ook enorm leuk om te doen met je paard! }:0 *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-22 13:07 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Ik liet die paarden in het voorbeeld wel los, echt compleet los.
Dat ze op geen enkele manier zelf de verbinding konden maken om gebruik te maken van de hand om weg te rennen.
Want dat hadden ze geleerd, dat was hun trucje.

Maar dat hoef je maar een paar rondjes te doen, dan hebben ze al de klik, hier werkt mijn trucje niet.
En voor het ingrijpen hoefde je het niet te laten, die gingen met een contactteugel, en meer, ook vol gas.

En dan ga je gewoon rijden zoals het hoort.


Tja, die hand is er altijd zelf bij..zolang de ruiter niet vast houdt, kan een paard ook niet vasthouden. :) Maar uiteindelijk, gaat het er om wat werkt voor de combinatie, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Waar we het allemaal over eens zijn, is dat vasthouden in ieder geval niet die weg is.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-22 13:25 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 6 van de 6 [ 149 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen