Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 42 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

trainingsprikkel vs herstel / schema jong paard

 
Profiel   

Ik ben benieuwd naar jullie kijk op hoe je het juiste schema maakt en wat de gedachte daarachter is.

Ooit trok ik bv een tijdje op met een endurance ruiter (80km wedstrijden) en die zou bv nooit een dressuurtraining doen (krappe wendingen) na een intensieve training in het bos (rechtuit).
In de eventing lees ik over galoptrainingen elke 4e of 5e dag bijvoorbeeld. Zo heeft iedereen natuurlijk een ander doel, maar ik vind het interessant om uit meerdere disciplines informatie te halen.

Ik heb nu zelf een net 4 jarige en daarvoor wil ik een schema maken.
Doel = uiteindelijk allround, maar op dit moment eerst de basis / dressuur en conditie opbouwen.

We hebben het afgelopen jaar vooral werk aan de hand gedaan (dressuurmatig) in combinatie met grondwerk en wandelen door bos en op strand. Hij komt altijd naar het hek en wilt graag iets doen, mentale rust moet uiteraard niet vergeten worden, maar ik merk echt aan hem dat hij graag mee gaat.

- Waar let ik nu op bij het maken van een schema?
- Wanneer geef je het beste rust, maar hoe zorg je voor goed herstel?

Sowieso heb ik 1x in de week dressuurles en wil ik nu 1x in de week naar balkjesles

Ik ben benieuw naar jullie tips!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 08:11 



 
Profiel   

Wat je moet weten met een schema: een paard heeft 48 uur nodig voor spierherstel.
Verder is afwisseling belangrijk: nooit 2x achter elkaar hetzelfde doen.

Verder nooit moeilijke dingen lang blijven doen, en altijd stoppen met iets waar ze heel goed in zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 10:26 



 
Profiel   

Ik zou het niet te moeilijk maken. Ik snap het punt van de endurance-ruiter heel goed, als je inderdaad echt fanatiek op uithoudingsvermogen traint en daarin ook flink diep gaat, zijn oefeningen waar je veel controle en beheersing nodig moet hebben niet fijn en niet zo goed te doen. Terwijl andersom al een stuk beter gaat (de dag na een intensieve dressuurtraining lekker de benen strekken op het strand.)

Maar.. je hebt een net vierjarig paard, er spreekt niet uit dat je naar wedstrijden toe werkt, en je trainingen zijn eigenlijk:
- basis in de bak
- basis in het bos
- basis met balkjes.

En dat is allemaal prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 12:41 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Wat je moet weten met een schema: een paard heeft 48 uur nodig voor spierherstel.
Verder is afwisseling belangrijk: nooit 2x achter elkaar hetzelfde doen.

Verder nooit moeilijke dingen lang blijven doen, en altijd stoppen met iets waar ze heel goed in zijn.


Ik las dit even als 'geen dingen doen waar je paard goed in is!' en dacht; 'huh? Avalanche die dat zegt? :')

Ondanks dat ik geen goede dressuur- endurance- of springruiter ben, lees ik graag even mee. Altijd interessant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 12:44 



 
Profiel   

Afwisseling is heel belangrijk zoals al genoemd wordt en verder doe je met een jong paard al gauw teveel. 4 jaar is voor mij mx 4x per week max een half uur werken, en dan opbouwend uiteraard..goed losstappen, ook veel afwisseling tussen de gangen. Als je in het bos kan rijden is lekker rechtuit galloperen ook een super fijne training. Oja en natuurlijk niet 4x achter elkaar en dan 3 dagen stilstaan, nee beter om de dag wat doen oid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 13:39 



 
Profiel   

AlwaysH schreef
Avalanche schreef
Wat je moet weten met een schema: een paard heeft 48 uur nodig voor spierherstel.
Verder is afwisseling belangrijk: nooit 2x achter elkaar hetzelfde doen.

Verder nooit moeilijke dingen lang blijven doen, en altijd stoppen met iets waar ze heel goed in zijn.


Ik las dit even als 'geen dingen doen waar je paard goed in is!' en dacht; 'huh? Avalanche die dat zegt? :')

Ondanks dat ik geen goede dressuur- endurance- of springruiter ben, lees ik graag even mee. Altijd interessant.

_O-

Ik geef ze graag het gevoel dat ze supergoed zijn :D dus ik vraag iets moeilijks, maak het dan weer wat makkelijker, dan weer moeilijk, en ik eindig altijd met iets waar ze ontzettend goed in zijn :D

Je eindigt dan met een heel positief gevoel, en dat gevoel nemen ze mee naar je volgende training :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 13:53 



 
Profiel   

Ik hou bij een 4 jarige aan 4x in de week werken, evt elke 4de dag iets intensiever (dit in verband met het verder bouwen op de super compensatie. Hieronder 2 grafieken die dat wat makkelijker uitleggen, maar evt kan ik het ook met tekst proberen als je nog meer vragen hebt.
[ img ]
[ img ]

Betekend niet dat je op dag 2 en 3 niks kan doen, maar gewoon lichter werk dan je op dag 1 en dag 4 doet. Dus bijv je lessen op die dagen plannen.

Verder bedenken wat je paard nodig heeft. Is hij scheef, kan hij betere coordinatie gebruiken, moet hij sterker worden, moet hij het werk langer vol kunnen houden (en wat voor werk dan ook). Daar kan je ook veel op aanpassen. Voor een allrounder heb je een beetje van alles nodig.
Denk aan veel afwisselen op type ondergrond, ook langere afstanden in een laag tempo doen, lekker naar buiten en dressuurmatig ondersteunen. Stap balkjes zijn ook heel goed voor de achterhand zonder dat je het gelijk hoog intensief maakt.

veel plezier met het trainen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 13:54 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Ik geef ze graag het gevoel dat ze supergoed zijn :D dus ik vraag iets moeilijks, maak het dan weer wat makkelijker, dan weer moeilijk, en ik eindig altijd met iets waar ze ontzettend goed in zijn :D

Je eindigt dan met een heel positief gevoel, en dat gevoel nemen ze mee naar je volgende training :)


:D Dat doe je echt super :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 14:05 



 
Profiel   

wat een super fijne reacties! Daar kan ik wat mee

@ Avalance; nooit 2x achter hetzelfde is een fijne tip, hoe zie jij die 48uur herstel?
Positief afsluiten neem ik mee om weer scherp op te blijven, goeie tip!

Het zou namelijk voor kunnen komen (helaas beschik ik niet over de agenda van anderen) dat de dressuurles de dag na de balkjesles volgt, hoe erg is dat? Of is dat juist prima 2 dagen trainen en weer wat rust (ik las dat vele dressuurruiters juist 2dagen achter elkaar trainen).

@Shadow0; uiteindelijk zou ik wel op dressuurwedstrijd willen ook, maar dat zie ik niet als een doel maar als een resultaat van het goed opleiden. Ik heb nu al veel profijt bv van met de trailer overal naartoe gaan en gaan wandelen op vreemde locaties/bos/strand waardoor de balkjesles geen hele grote stap is voor het paard (mentaal).

Bedoel jij met alles basis = prima dat hij daarvan niet lang hoeft te herstellen en het dus allemaal wel kan zonder veel na te denken over de wanneer in de week?

@ Elisa2 ik vind het enerzijds ook heel moeilijk om niet teveel te doen, maar met mijn vorige paard heb ik te weinig gedaan (vind ik zelf) dus ik zoek een betere balans. Bos en strand heb ik nu ohz voor het eerst gedaan en dat ging heel fijn, inderdaad de rechte stukken pakken is ook een doel voor de buitenritten, in de bak moet je al snel weer wenden en dat is met een jong dier niet altijd fijn.

@LuffB Ik volg je grafieken goed, voor mezelf ben ik daar ook zeker bekend mee maar voor een paard vind ik lastiger. Maar jij gaat dus ook uit van elke 4e dag de nieuwe prikkel? Is dat als maandag dag 1 is dan vrijdag de 4e dag? of de donderdag?
En hoe ga je daarmee om als je bv op vaste dagen les hebt? Dat is vaak al wat intensiever maar de 4e dag schuift altijd op dus zo kom ik voor mijn gevoel nooit uit. Interessant dat jij de wisselende bodem ook aanhaalt nog en lang stappen. Ik vind het bv helemaal niet erg om in het bos juist veel te stappen. De balkjesles wil ik vooral doen vanwege coördinatie/focus/concentratie, plus dat de bodem daar veel beter is dan thuis en een grotere bak om wat makkelijker te galopperen ook voor hem.

Ik dacht zelf aan verspreid over de week
- balkjesles
- dressuurles
- bos/strandritje
- goed longeren (veel overgangen en goed de galop, omdat hij daarin sterker mag worden van mij dus niet een beetje joggen).

Zouden jullie dan nog 1x rijden of is het wel meer dan zat voor een net 4 jarige? Ik oefen dan niet meer voor de dressuurles maar pak de basis natuurlijk wel mee tijdens de balkjesles en bij het buitenrijden. Of dus nog wel een keer rijden in de bak?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 15:26 



 
Profiel   

Rosje8 schreef
@ Avalance; nooit 2x achter hetzelfde is een fijne tip, hoe zie jij die 48uur herstel?
Positief afsluiten neem ik mee om weer scherp op te blijven, goeie tip!

Het zou namelijk voor kunnen komen (helaas beschik ik niet over de agenda van anderen) dat de dressuurles de dag na de balkjesles volgt, hoe erg is dat? Of is dat juist prima 2 dagen trainen en weer wat rust (ik las dat vele dressuurruiters juist 2dagen achter elkaar trainen).

Puur qua spieren: je wilt nooit dezelfde spieren 2 dagen achter elkaar trainen, want dat is spieren afbreken. In fitness kun je wel 2 dagen achter elkaar trainen, maar je doet nooit 2 dagen achter elkaar je benen. Dus 1 dag bovenlijf, volgende dag onderlijf, rust, is een beter ritme voor je lichaam. Bij een paard werkt het een klein beetje anders, omdat altijd het hele lijf erbij betrokken is. Ik vind 2 dagen achter elkaar dressuurtraining dus waanzin.

Om een voorbeeld te geven: stel, je bent bezig geweest met rechtrichten qua rijden, balans, zulke dingen, is het de volgende dag best leuk om je paard aan een lijntje over balkjes te laten lopen. Niet lang (hou rekening met spierpijn van de vorige dag) maar wel even goed voor de ontspanning. Longeren kan ook een prima optie zijn, want een andere belasting.

Nog een reden om nooit 2 dagen hetzelfde te doen is dat paarden het ook zat worden. Paarden hebben afwisseling nodig, daar blijven ze gemotiveerd van.

Wat ik bijvoorbeeld deed is dit: maandag: rijden.
dinsdag: longewerk.
Woensdag: rijden
donderdag: voetballen
Vrijdag: rijden
Zaterdag: vrijheidsdressuur en longewerk
Zondag: wandeling en spa-dag

Dit klinkt alsof je bizar weinig doet, maar juist omdat je de spieren ook tijd geeft om te herstellen, bouw je ze veel sneller op. Je paard vindt dat je allemaal ontzettend leuke dingen doet, dus is super blij om je te zien, en onthoudt veel beter wat je ze aan het leren bent, omdat ze mentaal ook de tijd krijgen om alles te verwerken :j plus de afwisseling houdt ze fris in het hoofd en enthousiast. En dat is ook wat we willen: een happy athlete.

Hou daarbij ook rekening met je voer, echt voldoende eiwitten geven om ook echt die spieren op te bouwen. Geef liever olie dan suiker en zetmeel, olie is een langzame energiebron, net als luzerne. En uiteraard voldoende ruwvoer.

Bij een trainingsschema van mij zit er altijd heel veel fun in. Gewoon gekke dingen doen. Paarden vinden dat vreselijk leuk. Voetballen bijvoorbeeld is hier een dikke hit, en omdat het na een dag zwaar werk komt, krijgen ze niet de link: werk doet pijn (want je rijdt niet op de dagen dat ze spierpijn kunnen hebben) maar na een dag werken hebben we een dag dikke lol.

Vrijheidsdressuur is ook gewoon echt lol maken. Dus je begint even serieus, met longewerk, en dan echt maar 20 minuten. Daarna longeersingel eraf, hoofdstel af en dan mag je paard de zweep apporteren. Bij mij komen de de zweep dus gewoon brengen :') Spaanse pas vinden heel veel paarden super grappig om te doen (plus je krijgt wat meer schoudervrijheid) en zo zijn er meer dingen :)
Punt is, hou de lol erin. Lachen met je paard en het leuk maken om met jou te werken is zo belangrijk.


Elisa2 schreef
Avalanche schreef
Ik geef ze graag het gevoel dat ze supergoed zijn :D dus ik vraag iets moeilijks, maak het dan weer wat makkelijker, dan weer moeilijk, en ik eindig altijd met iets waar ze ontzettend goed in zijn :D

Je eindigt dan met een heel positief gevoel, en dat gevoel nemen ze mee naar je volgende training :)


:D Dat doe je echt super :D

Thanks :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 15:49 



 
Profiel   

Rosje8 schreef
Bedoel jij met alles basis = prima dat hij daarvan niet lang hoeft te herstellen en het dus allemaal wel kan zonder veel na te denken over de wanneer in de week?


Ja precies dat, dat kan wel zonder er al te veel over na te denken. Je bent nog zo veel meer bezig met elkaar leren begrijpen en coordinatie dan dat je echt de grenzen van zijn lichaam en spieren op zoekt, en dan is de (fysieke) hersteltijd niet zo groot.

En het is wel goed om je bewust te zijn dat het een effect kan hebben. Maar meer als je bijvoorbeeld de ene dag een bosrit hebt gemaakt die lekker stevig was, en je merkt dat de volgende dag bepaalde oefeningen wat minder gaan, dan is dat goed om te beseffen dat het met de vorige dag te maken kan hebben. Maar dan nog is het prima om gewoon wat basisgangen en ontspanningswerk te doen in de bak.

Sowieso is het denk ik ook om aan te voelen per keer wanneer het genoeg geweest is, wanneer je de lat iets lager moet leggen, wanneer je best nog eens iets nieuws kunt proberen. Dat zit niet in het 'schema' maar is meer gevoel: doe makkelijk reageert je paard, wat geeft je paard aan te willen, is hij warm of bezweet of buiten adem. Raakt hij gefrustreerd of is hij nieuwsgierig naar meer (raak jij gefrustreerd, ook een belangrijke.) En dat kan heel erg verschillen van dag tot dag, alleen al door het weer.
(En zelfs dan weet je het nog nooit. Ik kan het meestal wel voorspellen bij de paarden die ik ken, maar eens in de zoveel tijd denk ik lekker aan de gang te gaan, goeie omstandigheden, geen gekke dingen, en voelt een paard gewoon toch niet goed. En een andere keer denk ik 'het is heet/koud/rotweer dus als het allemaal niet wil snap ik dat best' en geeft het paard aan 'nee, leuk juist, kom maar op!' Het blijven dieren.)

Ik zou verder vooral ook zeggen: vergeet niet om ook lekker te ontspannen, soms eens zonder doel te rijden, en een beetje mee te veren met wat het paard aangeeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 17:20 



 
Profiel   

Denk dat het belangrijk is om in deze fase geen twee zware training na elkaar te plannen. Balkjesles en dressuurles op een volgende dagen is voor zo een jonkie best zwaar. Niet alleen fysiek maar vergeet ook het mentale deel niet.

Een schema wat ik gebruikte was:
Maandag Balkjesles
Dinsdag vrij
Woensdag dressuurmatig, deel aan de hand deels rijden
Donderdag wandelen
Vrijdag vrij
Zaterdag buitenrit
Zondag Wandelen/vrijheidsdressuur/ werk aan de hand

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 18:22 



 
Profiel   

Ik mis hierin dat je meeneemt waar je je paard in wil verbeteren en wat voor type paard je hebt.

Er is geen 'one size fits al' schema.

Afhankelijk van dat doel, pas je je schema aan. En dan kijk je wat je bij elk onderdeel vraagt.

Bijvoorbeeld:

Voor een draver die niet rijtypisch gebouwd is( dat weet ik natuurlijk niet) kan longeren echt enorm intensief zijn, idem voor balkjesles en dressuurles.

Als je daar namelijk 3 keer hetzelfde vraagt: Hij moet verzamelen/dragen, dan lijkt het net alsof je afwisseling bied. Maar:

Dat doe je dan mentaal wel( je vraagt niet steeds dezelfde oefening) , maar qua lichaamsgebruik train je dan wel 3 keer hetzelfde als je niet oplet.

Andersom, als jij elke dag wat anders doet wat helemaal niet met elkaar verbonden is/zonder doel: dan boek je niet genoeg vooruitgang. Voor mij is 'balkjesles' of 'dressuur' te vaag.

Welk onderdeel ga je gericht trainen? En dan is de vorm van training het middel :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 18:38 



 
Profiel   

iedereen weer thanks voor de respons, heel tof om van iedereen weer wat te leren! Je zit in paardenland toch snel in je eigen bubbel en kijk op dingen dat ik het echt fijn vind om ook eens elders mensen hun kijk erop te vragen.

@ Avalanche
Wat je zegt ''het hele lijf betrokken is bij een paard'' was het punt waardoor ik het lastig vond om een nieuw plan voor de komende tijd te maken, maar doordat iedereen zo goed worden mijn ideeën wel bevestigd of kan ik ze weer vanuit meerdere oogpunten bekijken, heel fijn!

Afwisseling is inderdaad key, ik wissel alsnog ook veel af met wandelen, poetsen/guasha geven, vrijheidsdressuur en wat werk aan de hand dus dat zit wel goed :D
Qua voer geef ik de pavo inshape, hij is goed op gewicht er mag ietsje af eventueel, in ieder geval niet bij maar daar ben ik ook niet bang voor. Hij staat al een jaar op dit voer en daar doet hij het super op. Het werk zal wat toenemen qua hoeveelheid en intensiteit, maar ik kan de pavo altijd nog ietsje meer geven ook.

@Shadow0
Dat is ook zeker waar, ik vraag geen hele moeilijke of intensieve dingen al hou ik er wel rekening mee dat genoeg genoeg is. De 1e keer strand heb ik bv heel kort een galopje gedaan, maar hij was zó super braaf dat ik lekker langs de kustlijn ben gaan terug stappen (ook een oefening op zich maar hij deed het alsof hij het al jaren deed met lang teugeltje). En inderdaad soms heb je plannen maar wordt het hem gewoon niet en dat zeg ik ook; prima vandaag niet!

@fransje23
ik heb er jaren over gedaan om een fijn en eerlijke instructie te vinden dus als het zo zou lopen dan is het zo, het hoeft ook niet beide intensief te zijn en qua mentale stuk kan hij dat prima hebben. Ik durf ook wel te zeggen dat ik elke les meer ontspanning heb dan als ik zelf zou rijden, de begeleiding is dan ook super en we vragen geen moeilijke dingen maar echt basis.

@ruitje
op de late avond kom ik even niet op de woorden die ik zoek, maar ik waardeer je kritische 'vragen'.

Het gaat om een new forest en punten die ik wil verbeteren;

- Galop (thuis is de bak niet zo groot en mentaal vind hij het daar wat lastiger om zeg maar uit zichzelf goed voorwaarts te blijven in de galop, wat met name komt door enge lange zijde, meer mentaal dan lichamelijk dus)
Oa daarom wil ik naar de balkjesles; goede bodem, hele grote bak dus meer langere lijnen of grote voltes kunnen rijden. Ik merk dat hij steun heeft aan andere paarden dus mocht hij dingen eng vinden helpt dat ook. Hij kan verder prima alleen mee op pad overigens.

- Concentratie/focus hij mag soms nog wat beter bij de les blijven tijdens het werk en ik denk dat de balkjes daar ook aan zullen bijdragen. Maar de buitenritten ook, dat vind hij super relaxed dus daar is al meer connectie en ontspanning

- Lichaamsbewustzijn / proprioceptie / coördinatie
Daarom balkjes maar ook bos/strand/zee

- Conditie
Longeren, niet dat ik dat heel lang doe, maar ik merk dat hij dan intensiever aan het werk is conditioneel, veel schakelen, overgangen, galop.
Ik denk dat de balkjesles ook iets zwaarder zal zijn, anderzijds is er geen verplichting qua gang dus je kunt gerust stappen waar nodig etc.
Ik ben nu 1x strand en 1x bos ohz geweest (aan de hand dus veel vaker) maar wil dat rustig uitbreiden naar ook een lekker stuk kunnen galopperen of langer draven.

- Achterhand/core/de juiste bovenlijn
Alles draagt daar aan bij mits goede traning, maar de balkjes en dressuurles zullen daar ook zeker aan bijdragen. Een buitenrit ook of door de pierenbadjes stappen natuurlijk ook (erop of aan de hand).

Uiteraard het rechtrichten waarvoor we de dressuur als basis hebben, dat vind ik dan zelf weer heel vanzelfsprekend. Ik heb hem eerst ook aan de hand opgeleid, wijken travers etc kan hij in stap aan de hand, hij is dus vrij soepel aan beide kanten maar tijdens les draven we ook veel en dat vraagt meer kracht etc.

Uiteindelijk wil ik om te beginnen een super goede correcte B-proef kunnen rijden. Niet zoals ik vroeger dacht dat het moest, die tijd hebben we vast allemaal gehad.. Uiteindelijk hoop ik samen met hem nog veel verder te komen in de dressuur, maar we hebben alle tijd!

Daarnaast in de toekomst springles en verder ook lekker samen naar buiten kunnen, weekendjes veluwe etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 22:29 



 
Profiel   

Leuk antwoord, kunnen we lekker verder mee stoeien!


Wil je de galop verbeteren op mentaal vlak, of wil je hem meer kracht geven van achter?

Idem voor de lange lijnen/grote voltes in je les? Is het kracht?

Je bent wel lekker bezig vind ik, leuk om te lezen hoe bewust je traint!

Ik merk dat het voor mij soms lastig is om doel en middel uit elkaar te houden. ( bij mijn eigen schema's he, misschien hebben anderen dat niet :') ) .

Ik ga dus soms longeren, want hij is scheef... maar het moet andersom: hij is scheef, wat kan ik allemaal voor trainingen verzinnen die bijdragen om dat te verbeteren.

Eigenlijk zou je 'leeg' het doel moeten omschrijven, dus bijv:

Ik wil lichaamsbewustzijn. Dit wil ik in 3 maanden van punt A( huidige situatie) naar punt B ( gewenste situatie) . Dat is dan je doel.

Daarvoor kan ik doen( middel):
-balkjes( met veel mogelijke variaties overigens)
-longeren met dubbele lijnen of bandage
-stappen over ongelijke ondergrond in het bos
-van die wiebelplaten( het is laat, kom niet op het goede woord :') ) waar ze op moeten staan.
-Ik ben zelf niet ver in vrijheidsdressuur, maar kan mij voorstellen dat daar ook oefeningen in zijn die bijdragen.
- Onder het zadel oefeningen die hier specifiek aan bijdragen.
- Aan de hand oefeningen doen heuvel op/heuvel af of uitgezette parcours.
- etc etc . Ik schud ook maar even wat er uit zonder er nog heel erg diep over na te denken :+

En dan bedenk je bij al bovenstaande opties wat aansluit bij jouw paard( wat is het niveau, wat kan jij, wat kan hij) en bedenk je welke spiergroepen je traint en maakt aan de hand daarvan een schema waarvan jij denkt: zo kom ik van A naar B :)

En dan zelf steeds je schema evalueren, of beter nog,vragen of iemand meer langs de zijlijn meekijkt :) .

Ik denk wel, dat je beter 1 of 2 doelen kunt neerzetten voor over 3 maanden, dan de 6( ?) Doelen die je jezelf nu geeft. Sommigen daarvan zijn misschien ook meer lange termijn, die je bereikt door eerst 3 maanden 2 doelen te pakken en daarna nog eens.

Nouja, dit is mijn idee, ik zit natuurlijk in een hele andere tak van sport dus misschien doe ik t heel raar in vergelijking met anderen :o . Dan vooral wat anders doen haha :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 23:10 



 
Profiel   

Rosje8 schreef
@fransje23
ik heb er jaren over gedaan om een fijn en eerlijke instructie te vinden dus als het zo zou lopen dan is het zo, het hoeft ook niet beide intensief te zijn en qua mentale stuk kan hij dat prima hebben. Ik durf ook wel te zeggen dat ik elke les meer ontspanning heb dan als ik zelf zou rijden, de begeleiding is dan ook super en we vragen geen moeilijke dingen maar echt basis.


Voor een jong paard is basis natuurlijk al relatief moeilijk. Die is toch nog bezig met balans en daarbij is hij nog in de groei dus het lichaam veranderd ook steeds.

Ruitje, jij hebt het voordeel van een heel concreet doel om naar toe te trainen. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 07:24 



 
Profiel   

Het is ook een beetje hoe jezelf in elkaar zit volgens mij, schema's zijn voor mij bijvoorbeeld helemaal niets. Ik werk op gevoel, veel afwisseling vind ik belangrijk en dat ze het leuk blijven vinden..ik doe met een jong paard liever te weinig dan teveel. Sommige dagen zit soms het emmertje na 10 min al vol.

Voor mij is naar doelen toewerken iets wat je doet met een ouder paard, dan kun je gaan trainen voor piekmomenten. Bijv. twee dagen rijden, heel veel basiswerk en gymnastiseren en dan de derde dag meer verzameling vragen (iets zwaars, of op wedstrijd gaan) en dan de dag erna een luchtig licht bosritje en de dag daarna vrij bijv.

Vooral lekker galloperen buiten is heerlijk voor ze, zowel mentaal als fysiek..longeren ook niet teveel doen met een jong paard. Is erg zwaar en belastend voor de gewrichten, beter 1 of 2 keer goed aan de dubbele longe bijv. dan 3 x half.

Maar ik reageer vanuit dressuurtraining, ik kan me voorstellen dat bijv. een spring of eventingruiter heel anders traint. Of inderdaad vanuit de drafsport, volgens mij wordt daar ook veel meer getraind met een hartslagmeter en interval training.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 07:36 



 
Profiel   

Ik denk dat elk paard in de opleiding veel baat heeft bij een allround training. Voor een vierjarige vind ik vier keer per week werken, max drie kwartier, echt zat. De andere drie dagen hoeft hij niet helemaal stil te staan, maar iets lichts onbelast doen is prima bijvoorbeeld. Paarden moeten nog zoveel leren en zien rond die leeftijd, dus niet-rijdagen kun je prima vullen met wandelen buiten (verkeerstraining), keertje oefenen met de trailer, wat grondwerk... De trainingsdagen zou ik liefst een beetje verdelen over de week en inderdaad qua intensiteit op elkaar afstemmen. Twee dagen lessen achter elkaar is niet lekker. Een dag les en de dag erna de benen strekken in het bos is dan weer prima.

Dus voor het mooie, twee dagen dressuur waarvan eentje les, een dagje balkenwerk (kan dus ook met les), en een dag terreinwerk/galopperen (dus buitenrit). Longeren zou ik alleen doen als het echt wat toevoegt aan je training. Kan een keertje extra tussendoor of in plaats van een andere training.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 08:46 



 
Profiel   

Toen ik nog endurance reed had ik wel schema's. Zeker voor de langere afstanden train je in blokken.
Aangezien het best tijdrovend is om 30 of 40 kilometer te rijden als training is planning wel handig.

Met mijn jonkie had ik dat doel niet en is de training veel breder.
Pak van alles mee en train niet specifiek op snelheid, conditie, specifiek dressuur etc.
Dat komt pas nu ze wat volwassener is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 08:54 



 
Profiel   

Met duur/uithoudingstakken zoals endurance etc vind ik het inderdaad vrij logisch om met schema's te werken. Maar ik denk dan ook wanneer je meer voorbij de beginselen bent. Dus echt verder in training? Zoals Fransje23 ook aan geeft. Voor dressuurmatig is het blijvend meer op gevoel denk ik...

Elisa2 schreef
Het is ook een beetje hoe jezelf in elkaar zit volgens mij, schema's zijn voor mij bijvoorbeeld helemaal niets. Ik werk op gevoel, veel afwisseling vind ik belangrijk en dat ze het leuk blijven vinden..ik doe met een jong paard liever te weinig dan teveel. Sommige dagen zit soms het emmertje na 10 min al vol.

Voor mij is naar doelen toewerken iets wat je doet met een ouder paard, dan kun je gaan trainen voor piekmomenten. Bijv. twee dagen rijden, heel veel basiswerk en gymnastiseren en dan de derde dag meer verzameling vragen (iets zwaars, of op wedstrijd gaan) en dan de dag erna een luchtig licht bosritje en de dag daarna vrij bijv.

Vooral lekker galloperen buiten is heerlijk voor ze, zowel mentaal als fysiek..longeren ook niet teveel doen met een jong paard. Is erg zwaar en belastend voor de gewrichten, beter 1 of 2 keer goed aan de dubbele longe bijv. dan 3 x half.

Maar ik reageer vanuit dressuurtraining, ik kan me voorstellen dat bijv. een spring of eventingruiter heel anders traint. Of inderdaad vanuit de drafsport, volgens mij wordt daar ook veel meer getraind met een hartslagmeter en interval training.


Hier ga ik in mee...
Afstemmen op het paard en dan ook niet te vaak en te veel.
Vaak voel je wel hoe en wat. Vooral bij paarden die het niet laten merken en altijd voor je gaan, heel goed letten op logica in de training:
Bijvoorbeeld na een dag met mentaal wat zwaardere dressuurmatige dingen, de dag daarna lekker het bos in of strand op en daarna weer een dag vrij om lichamelijk bij te komen.
Vaste schema's zijn informatief, maar voor mij ook niet meer dan dat. Want elk paard is anders en elk paard heeft een andere hersteltijd, zowel geestelijk als fysiek.
Het enige wat imo elk paard nodig heeft, is lekker veel afwisseling en op pad gaan en voldoende rust om te verwerken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 08:59 



 
Profiel   

Ik ga daar deels in mee, uiteraard train je op gevoel en op oog, zonder dat ben je echt een hele slechte trainer en train je je paarden kapot :o .

Maar je moet daarnaast toch een doel hebben waar je gericht naartoe werkt? En het doel kan ook zijn: hij moet braaf zijn. Of hij moet een volte kunnen lopen? Hebben jullie met je jonge paarden dan ook geen 'gericht doel' zeg maar? Dat komt dan meer 'toevallig' langs zeg maar?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 09:14 



 
Profiel   

Mijn doel was een fijn paard om mee buiten te rijden.
Dat is dus best breed maar ik heb daarvoor veel buiten kilometers gemaakt. Dressuurmatig vooral voor de gehoorzaamheid en een goed lichaamsgebruik. :)

Daarnaast is het bij een jonge allrounder handig om verschillende dingen doen voor de ervaring en om te kijken wat ze wel en niet leuk vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 09:21 



 
Profiel   

Ja zeker, doelen stel je altijd.
Maar de tijd dan je een haalbaar doel bereikt wisselt van paard tot paard en ook per combinatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 09:28 



 
Profiel   

Ik denk dat bij een vierjarige de beperkende factor voor mij vrijwel nooit cardio-gerelateerd zal zijn.

Ik denk dat het interessant is om meer naar het “hoe” te kijken. Hoe loopt je paard tijdens grondwerk/dressuur/balkjes lopen etc?

Bij een vierjarige zal mijn doel eigenlijk altijd zijn: leuk vinden, hulpen snappen, zo min mogelijk stress ervaren met verschillende ervaringen opdoen en de juiste houding en lichaamsgebruik trainen. Je doet snel te veel in dit stadium.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 11:27 



 
Profiel   

Bij een 3/4 jarige houd ik een drie dagen schema aan. Iedere derde dag iets wat lichte inspanning nodig heeft. Dit kan zowel fysiek en/of psychisch zijn. De eerste dag vrij (als er geen weidegang mogelijk is dan aan de hand stappen/grazen naast de paddock). Tweede dag of ook vrij bewegen of hele lichte training longe/ohz/stapritje oid. Derde dag iets wat meer inspanning vereist / een training. Dit kan vanalles zijn natuurlijk.

Bij vijf/zesjarigen bouw ik t op naar een vier dagen schema, waarin ik de derde dag wat lichter train dan de vierde.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 11:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 42 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen