Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 42 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

trainingsprikkel vs herstel / schema jong paard

 
Profiel   

Bij mij vierjarige doen we het zo;
Mandaag : Bosrit
Dinsdag : loswerken en basis oefeningen
Woensdag, active vrij : wandelen of beetje grondwerk
Donderdag : dressuur les
Vrijdag : oefenen op wat die hebt geleerd de dag ervoor en loswerken
Zaterdag : active vrij
Zondag : volledig vrij - spelen met vriendjes op de wei, stapmolen, paddock en zo voort
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 13:14 



 
Profiel   

ruitje schreef
Ik ga daar deels in mee, uiteraard train je op gevoel en op oog, zonder dat ben je echt een hele slechte trainer en train je je paarden kapot :o .

Maar je moet daarnaast toch een doel hebben waar je gericht naartoe werkt? En het doel kan ook zijn: hij moet braaf zijn. Of hij moet een volte kunnen lopen? Hebben jullie met je jonge paarden dan ook geen 'gericht doel' zeg maar? Dat komt dan meer 'toevallig' langs zeg maar?


Ik heb gericht doelen stellen juist losgelaten, dat zet het in het hoofd teveel vast naar een plaatje wat "moet" zeg maar. Voor mij is het gewoon afhankelijk van die dag en hoe het paard aan voelt. Train meer spelenderwijs en voor mij zijn doelen altijd heel basis. Ontspanning en aan de hulpen zijn en leuk houden, en voor de rest geheel afhankelijk van de vorm van de dag. Maar ook als ontspanning niet mogelijk is, en het is gewoon de dag niet is omdat het bijv. hard waait dan ga ik niet door tot ik dat doel heb bereikt. Dan stopt het bij het hoogst haalbare voor die dag en dan is op tijd stoppen juist de beloning.
Of ik pas de training al aan, harde wind..dan gaan we geen moeilijke dingen vragen omdat de wind al spannend genoeg is. Soms is lekker losgooien en uit laten razen dan de juiste training bijv. :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 14:04 



 
Profiel   

Ik stel altijd 'leeg' een doel.

Dat is de volgende vraag: hoe komen we daar.

En vervolgens zijn er een aantal factoren, zoals karakter en aanleg van het paard, maar ook karakter en aanleg van de ruiter, kennisniveau, handigheid, conformatie, en zulke dingen, maar ook gewoon: wat vinden we leuk? Wat motiveert?

Maar ik begin met een hoofddoel. Idealiter is dat de Grand Prix.
Maar die is wat aan de grote kant, en dat hoofddoel knip ik op in een heleboel kleine doelen, die haalbaar zijn binnen korte termijn. Zoals nu: losheid, maar ook gewoon comfortabel zijn in het werk.

En dan stel je de vraag: wat is er voor nodig om dat doel te bereiken.
Paard moet rechtgericht zijn, los, voorwaarts, en aan de hulpen staan.

Mijn eerste doel was dus: zadelmak maken. Wel, daar zijn we. Nu is het volgende punt: zorgen dat paard in balans komt, en dat trainen leuk blijft.
Dus momenteel ben ik erg veel bezig met longewerk, en dat is wel een beetje geinspireerd door Elisa haha want ik had geen idee hoeveel je met een longe kan, maar wauw....... onbelast trainen heeft zeker voordelen.

En ik heb het begin van de jambette aangeleerd, en dat heeft als doel meer schoudervrijheid, maar het is ook gewoon fun. En voetballen is iets wat we graag doen, heeft nul nut afgezien van het samen leuk hebben :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 18:01 



 
Profiel   

jeetje veel reactie, echt super leuk :D

Ik ga weer even mijn best doen op iedereen te reageren

@ruitje
heerlijk jouw vragen :j

Ik heb een soort eeuwige behoefte aan meer kennis / info / het waarom dus ondanks dat ik altijd bij mijn gevoel blijf vind ik het super leuk om mij te verdiepen.
Mijn ultieme droom is eigenlijk om deze knappe pony Z te starten en liefst ZZ-licht met winst.
Het is alleen geen doel ten koste van al het andere, want er is nog zoveel meer te beleven.
Ik heb weinig springervaring, maar het lijkt me ook heel leuk om dat ook te gaan doen in de toekomst (les vooral) en zo ook is wat crosslesjes voor de leuk.
Daarnaast woon ik dicht bij bos en strand en wat is er nou mooier dan daar lekker rondrijden in je eentje. Het was dus al een doel op zich om dat alleen te kunnen doen.
Mijn 1e korte strandritje alleen is gemaakt en dan kan ik wel janken van geluk <3

Toen ik hem kocht had ik voor het 1e jaar wat doelen gesteld voor mezelf zoals
- alleen in het bos/strand relaxed kunnen wandelen, waaronder alleen trailerladen (done)
- opleiding bij Greetje Hakvoort samen doen (done)
- start maken met rijden begin 2022 (done)
- verkeersmak met wandelen (done)

(@Elisa2, dit waren dus ook al doelen)

Ondertussen gaat het zo goed dat ik alleen maar blij en trots kan zijn, we hebben ohz al een klein strandritje gemaakt, over straat in stap en draf het dorp en polder door, het werk aan de hand pakt hij eerder te goed op dus daar doe ik ook rustig aan mee.

Balkjesles (andere locatie) leek me in 1e instantie heel leuk en goed voor hem (ander terrein en goeie training voor buikspieren/achterhand oa). Ik wilde daar pas heen als ik thuis een fatsoenlijke B-proef kan rijden, echter zijn er thuis wat uitdagingen ontstaan zoals de robotmaaier van de buurman langs de bakrand. Zo stel ik mijn doelen weer bij en vind ik het thuis eigenlijk vooral belangrijk dat hij aan de hulpen blijft en op mij blijft letten en vooral ontspanning kan vinden. Gelukkig heb ik een hele fijne instructie die daar ook zo over denkt en niet is van 'kop in de krul'.

daarmee kom ik ook bij sanne83, de cardio wil ik zelf iets meer opvoeren door buiten wat langere stukken te kunnen pakken zonder spanning (zie hierboven). Tijdens de les is het fijn om daar wat meer hulp bij te krijgen in een bak met uitdagingen, tijdens longeren loopt hij heel fijn en ik hoop bij de balkjesles ook, ontspanning/voorwaarts en gehoorzaam is vooral het doel en niet persé de hele les volmaken bijvoorbeeld

@ruitje de galop is deels mentaal, er was wat rem op gekomen door de robotmaaier van de buurman en ik was er daardoor ook vrij had vanaf gevallen. Daarna eerst weer even scherp gezet met longeren; naar voren is naar voren en niet tralala en totaal niet opletten. Met rijden ging het daarna als vanzelf 10x beter. Deels dus mentaal/gehoorzaamheid, maar ook wel kracht en uithouding. Hij wordt er echt wel moe van (snellere ademhaling/zweten) maar dat vind ik dus ook wel goed voor hem, een beetje moe mag hij wel worden zo nu en dan.

@saarie
Helder verhaal, dankje! Longeren vind ik zelf heel fijn om meer te schakelen, is wat meer gas te geven en vrij door te laten galopperen, maar ook om recht te richten (ik kan goed de voor of achterhand naar binnen halen of opzij zetten op stem en lichaamstaal).

@c_alsemgeest / @elisa2
echt een fanatiek schema hoeft inderdaad nu zeker nog niet, maar ik vind het zelf wel fijn om een schema als richtlijn te hebben, ik betrap mezelf erop dat ik anders toch denk op woensdag; nog maar een keer longeren wat ik maandag ook deed om even dat en dat wat te gaan verbeteren en dan longeer ik dus 2x terwijl ik eigenlijk maar 1x wil longeren. Het geeft mij dus een soort pas op de plaats om toe te komen aan wat ik wil in een week en dingen ook even te laten wachten/rusten.
Maar ook helemaal met je eens @elisa2 om soms dingen los te laten, zo heb ik dus het correcte b-proefje rijden nog wel als doel, maar daarvoor heb ik eerst meer gehoorzaamheid/ontspanning nodig. Toch werken we ook veel aan balans/rechtrichten tijdens de les, maar afgewisseld met gehoorzaamheid Maar mede door de spanning bij de bak thuis is buitenrijden in ontspanning en als de balkjesles ook voor minder stress zorgt juist belangrijker dan 'eerst thuis de b goed op orde'. Zo stel ik mijn doelen dus weer bij om het buitenrijden ook op te gaan pakken ohz en niet alleen ernaast.

@parnassia
Wat is de gedachte achter jouw drie dagen / vierdagen schema?
Heb je daar goede ervaring mee en hoe is dat zo ontstaan?

@avalanche

Leuk jouw gedachtegang qua doelen, zo gaat het in mijn hoofd ook!
Ik heb hierboven al wat doelen toegelicht, maar aangezien ik ergens in mijn hoofd ook het Z/ZZ-licht doel voor ogen heb wil ik dus niet alleen thuis werken aan dat doel, dat kan ook door het bos en de balkjesles etc. Daarvoor stel ik dan in het begin nog kleine doelen. Voor de 1e strandrit was ik plots stikzenuwachtig, toen had ik die dag al bedacht ''relaxed stappen en er zijn is genoeg, braaf = afstappen en naar huis''. Uiteindelijk waren de zenuwen (mede door top hulp van een vriendin) binnen 5minuten verdwenen en hebben we ook een heerlijk galopje gedaan.

Ik vind het ook erg leuk dat jij dus ook veel voordeel haalt nu uit het longeren, dat vind ik dus leuk aan buiten je bubbel onderzoeken :D Een vriendin van mij rijdt eventing en zo ben ik ook weer wat insta kanalen gaan volgen en ook daar haal je dan weer leuke dingen uit zoals 'hij mag 100x stoppen maar nooit erlangs'. Zo wordt ik dan weer consequent op 'je mag iets eng vinden in de bak of op andere terrein maar we wijken niet af van de lijn die ik bepaal, we vliegen dus niet omdat jij bang bent 50 meter opzij, we kunnen er bv wel eerst rustig in stap langs ipv in draf'.


Alles bij elkaar; ik zit weer vol inspiratie en kan veel met jullie respons :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 23:06 



 
Profiel   

Nou dat klinkt alsof je echt super goed bezig bent, volgens mij is de balans er prima bij jou tussen doelen stellen maar ze ook weer kunnen bijstellen. Soms kunnen doelen ook klein zijn, bijv. iedere week met de trailer ergens heen zodat ze goed trailermak worden en ook weer leren op andere locaties te lopen. En als je zelf snel zenuwachtig bent helpt het ook om kleine doelen te stellen voor jezelf en steeds iets te doen wat net buiten je comfortzone ligt bijvoorbeeld.

En zo'n B proefje kun je natuurlijk best oefenen ook, maar dan zou ik de focus veranderen. Dus niet de proef perfect willen rijden maar ontspannen de proef rijden en kijken wat daarvoor nodig is.

Misschien mag je de robotmaaier een keer lenen om mee te oefenen in de bak, zoiets kan ook heel leerzaam zijn.

@Avalanche wat leuk om te horen :-D, ja je kan echt veel met longeren en onbelast trainen. Ik vind het zo leuk dat jij dingen doet als de jambette aanleren en voetballen haha. Ik heb geen idee hoe ik een jambette aan moet leren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 09:14 



 
Profiel   

Ik snap je wel hoor TS, ik heb meestal ook wel hou vast aan een schema. Wat zegt je instructrice?

Hoe je je schema nu hebt lijkt het me niet ideaal met balkjes training en dressuurles na elkaar. Dat is niet alleen fysiek maar zulke lessen vragen ook best wat focus van je paard. Wat geeft je instructrice aan voor schema?

Er is hier ergens op bokt een heel topic over supercompensatie, misschien het opzoeken waard?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 09:43 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Nou dat klinkt alsof je echt super goed bezig bent, volgens mij is de balans er prima bij jou tussen doelen stellen maar ze ook weer kunnen bijstellen. Soms kunnen doelen ook klein zijn, bijv. iedere week met de trailer ergens heen zodat ze goed trailermak worden en ook weer leren op andere locaties te lopen. En als je zelf snel zenuwachtig bent helpt het ook om kleine doelen te stellen voor jezelf en steeds iets te doen wat net buiten je comfortzone ligt bijvoorbeeld.

En zo'n B proefje kun je natuurlijk best oefenen ook, maar dan zou ik de focus veranderen. Dus niet de proef perfect willen rijden maar ontspannen de proef rijden en kijken wat daarvoor nodig is.

Misschien mag je de robotmaaier een keer lenen om mee te oefenen in de bak, zoiets kan ook heel leerzaam zijn.


Dankjewel! Dat van het proefje is ook zeker waar. Ik ging door de maaier even stapje terug van over de hoefslag galopperen naar over de 4e hoefslag galopperen maar ondertussen zijn we weer op de hoefslag :D Het lastige met de maaier is vooral dat hij soms heel stil achter en stukje struik zit en vrij stil is, dan ineens ziet paard hem of komt er ook nog een steen/dikke tak in. Ik denk dat ze daar haast altijd wel van zullen blijven schrikken, alleen de reactie wordt steeds minder groot. Zolang hij hem ziet gaat wel goed. Alleen ondertussen staat hij weer bijzonder vaak in zijn station en in de winter is hij weg dus volgende lente gaan we zien wat hij er dan van vindt. Skeelers en stepjes vindt hij onderweg ook heel apart dus die ga ik ook juist lekker opzoeken bijvoorbeeld aan de hand :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 20:16 



 
Profiel   

Wat ruk zeg, zo'n robotmaaier langs je bak := of juist super, afhankelijk van hoe je het bekijkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 21:46 



 

Slecht antwoord op je vraag waarschijnlijk, maar ik werk niet meer met schema's :o

Ik kijk naar wat ik per keer kan doen, en vooral naar wat nodig is. Elke training / activiteit bouwt dus eigenlijk verder op de vorige.

Het heeft even geduurd voor ik het zo kon hoor. Maar eigenlijk is het wel logischer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 21:58 



 
Profiel   

Nou ik moet mijn paard eerst eens op gewicht zien te houden in de zomer. Ik rij drie keer per week. Maar nu hij in het werk staat vreet ie zichzelf op. Hij kreeg na het trainen al een kilo brok en ik propte zijn hooi net om de dag al ram en ramvol(dit is extra want hij krijgt ook gewoon hooi van de staleigenaar) en overdag staat ie buiten op de wei maar hij is gewoon dun voor een fries. Vandaag heb ik dus muesli bijgehaald naast zijn normale kilo brok sochtends en savonds krijgt hij nu er nog een halve kilo muesli bij en hij heeft een liksteen in zijn stal hangen om zijn mineralen weer op peil te brengen.

Mocht dat nog niet voldoende zijn ga ik olie toevoegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 22:16 



 
Profiel   

Probeer omega 3 6 9 van Subli :j helpt hier heel goed :j

Ik meng het door de slobber :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 22:21 



 
Profiel   

Rosje8 schreef
jeetje veel reactie, echt super leuk :D

Ik ga weer even mijn best doen op iedereen te reageren


@parnassia
Wat is de gedachte achter jouw drie dagen / vierdagen schema?
Heb je daar goede ervaring mee en hoe is dat zo ontstaan?


Door stukje verdieping supercompensatie / overleg fysio / resultaten hartslagmeting etc

En tijdgebrek :+

Voorwaarde is wel veel vrije beweegmogelijkheid van je paard.

Ik geniet van een paard dat fysiek steeds beter in zijn vel gaat zitten en heel graag meewerkt met de ruiter. Trainde altijd minimaal 5, vaker 6 dagen in de week. Door veranderende omstandigheden lukte mij dat niet meer, waardoor ik in eerste instantie vaak 3 x "snel" even longeerde en 2 keer reed, vaak ook nog in een snel verloren uurtje. Wèl 5 keer per week aan de slag, maar niet blij.

Na avondje clinic over inspanning/supercompensatie het roer omgegooid. Bij een jong paard en/of voor mezelf drukkere periodes zorg ik er voor dat ze 1 keer in de drie dagen aan de slag gaan. Dan ben ik gefocust, hebben we een doel en kan ik zelf ook scherp en relaxed aan de slag, omdat de andere twee dagen eventuele spierpijntjes / verwerking in alle rust kan plaatsvinden (en ik dus mijn tijd aan andere dingen kan besteden zonder mij schuldig te voelen naar de paarden).

Zijn de paarden wat ouder en wil ik net een stapje fanatieker aan de slag dan zijn de paarden sterk genoeg om na een derde dag er de vierde nog schepje extra er bovenop te doen.

Train wel grotendeels dressuurmatig in de bak. Maar, zolang je dat met een big smile doet, afwisselend werkt, veel beloont, stukjes lekker galoppeert in verlichte zit etc kan een paard daar ook heel veel plezier uit halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 23:50 



 
Profiel   

Ja zo'n robotmaaier vinden de meeste paarden eng, ook wel logisch. Ik vind het al goed dat de reactie er op kleiner wordt, dat is je winst. Zo kun je hem ook leren hoe om te gaan met angst als dat later in je proeven op de wedstrijden voor gaat komen. Zo kun je van ieder nadeel een voordeel maken, hoe lastig het soms ook is.

Parnassia: 3x in de week is ook zat, ken genoeg paarden het daar goed op doen..zolang het een beetje verdeeld is. Ik ben er ook van overtuigd dat mensen eerder snel teveel dan te weinig doen. Mits inderdaad de basisvoorwaarden dan wel aanwezig zijn wbt de vrije beweging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-22 09:29 



 
Profiel   

Nu start ik wel eventing (in de B...) maar ik ben er uiteindelijk achter gekomen dat mijn paard het beste reageert qua ontwikkeling op 3 dagen werken en dan rust. Dat werk is dinsdag dressuurles, woensdag springles en donderdag galopwerk. In het weekend varieert het, maar ik hou wel rekening met wedstrijden. Soms is dat een cross, soms een jumping.

De ene les hangt altijd samen met de andere (zelfde lesgever namelijk). Was de dressuurles pittig, dan is de springles vaak rustiger. Is dressuur meer gericht op losmaken/ontspanning, dan kan de springles weer pittiger zijn. Soms zijn beide dagen stevig en dan pas ik daar het werk op donderdag op aan.
Maar sowieso gaan we minstens 1x/week de weg op. Rechtuit op verschillende bodems is immers OOK training en een rustige staprit kan mentaal ook al "werk" betekenen namelijk.

Je moet vooral kijken wat voor jouw paard werkt. Met allerlei andere ritmes en manieren was het voor mijn paard steeds nét niet. Met deze manier van werken is hij op korte termijn een stuk verbeterd, sterker en soepeler geworden.
Een wedstrijd tel ik ook wel mee als intensieve werkdag. Rust kan ook betekenen actief stapwerk doen aan de hand of onder het zadel aan een lange teugel, maar in ieder geval bewegen, gecombineerd met weidegang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-22 09:54 



 
Profiel   

VogeltjeM schreef
Wat ruk zeg, zo'n robotmaaier langs je bak := of juist super, afhankelijk van hoe je het bekijkt.


soms heel ruk ja |o maar ik heb er alweer zoveel van geleerd en daardoor weer super handig geworden als hij iets eng zou vinden op andere locatie of buitenrit al is dat wel een ander level ofzo. Ik ben wel wat gewend, maar dit was toch anders.

@ Elisa2; zo is het ook echt, ene kant dus dressuurmatig een stapje terug en even meer bezig met het juiste gedrag (ook als je iets eng vindt kun je op mij blijven letten en weer ontspannen) maar het is eigenlijk een gratis en gedwongen voorbereiding voor de wedstrijden.

@parnassia; thanks jouw ervaring neem ik zeker mee!

@ Varekaj, dat is ook zeker waar, kijken wat werkt. Ik heb het afgelopen jaar veel vrijer gelaten maar nu wel tijd om uit te vinden wat goed werkt voor ons

@AMCM goed punt, dat is ook zeker waar, maar op zich past dat ook nog wel binnen een schema

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 13:15 



 
Profiel   

Een schema is handig als leidraad maar geen vast gegeven. Wat de ene maand prima lijkt kan erna net zorgen voor stilstand of achteruitgang, omdat je paard op dat ogenblik anders in zijn groei staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 13:26 



 
Profiel   

Voor een vier jarig paard zou ik het op Max. Drie keer per week houden en dan vooral trainen op gehoorzaamheid en basis / in balans.
Ik werk ook niet met een schema omdat ik altijd kijk wat ik krijg van het paard die dag.
Als dat is veel enthousiasme en de drive om intensiever aan het werk te gaan, gaan we dat doen. En als dat is licht grondwerk en niet zoveel lastigs of nieuwe dingen, gaan we dat doen.

Mijn ervaring is dat je je eigen agenda het beste los kunt laten met paarden. Samen met je paard beginnen en kijken waar je uit komt werkt veel mooier. Dan krijg je de mooiste eigen initiatieven van het paard en word je iedere keer weer verrast door de inzet omdat het dier merkt dat hij of zij ook mee mag denken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 13:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 42 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen