Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 65 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

zelf aansingelen

 
Profiel   

Bij mijn pony vroeger kon ik wel aansingelen, maar soms moest ik toch nog afstappen omdat die niet wou stilstaan. Ik had soms ook dat mijn handschoen mee in het gaatje van de singel ging en dan zat die vast. Maar die pony was meestal zo een zenuwpees als we de piste ingingen dat die zich niet kon opblazen.

Nu bij mijn paard, die staat perfect stil, steek ik mijn zweep tussen het zweetblad, en hang ik mijn teugels aan mijn zweep (doe ik alleen thuis in een veilige situatie) en dan heb ik 2 handen om aan te singelen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-22 11:47 



 
Profiel   

Je kan je zweep toch gewoon in je rechterhand houden samen met je teugels, ik gebruik alleen mijn linkerhand om aan te singelen, mocht dat nog nodig zijn.
Je gooit je teugels toch niet los.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-22 11:59 



 
Profiel   

JMJ schreef
Je kan je zweep toch gewoon in je rechterhand houden samen met je teugels, ik gebruik alleen mijn linkerhand om aan te singelen, mocht dat nog nodig zijn.
Je gooit je teugels toch niet los.

Nou dit dus, ik zou het niet eens kunnen met 2 handen. Hoe hang je er dan op? Echt gevaarlijk dit advies.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-22 15:47 



 
Profiel   

pillow schreef
JMJ schreef
Je kan je zweep toch gewoon in je rechterhand houden samen met je teugels, ik gebruik alleen mijn linkerhand om aan te singelen, mocht dat nog nodig zijn.
Je gooit je teugels toch niet los.

Nou dit dus, ik zou het niet eens kunnen met 2 handen. Hoe hang je er dan op? Echt gevaarlijk dit advies.

Op een spring- of veelzijdigheidszadel kan ik er nog iets bij voorstellen, maar geniet mijn voorkeur. Echter bij het aanpassing van lengte stijgbeugels moet je toch iets met je teugels zonder dat je ze vast om je pols vast wikkelt. Ook zeer afhankelijk van je paard. Mijn huidige paard is het een nee, bij de merrie die ik heb gehad was echt alles mogelijk om te doen. Je kon er zelfs op gaan staan zonder dat iemand haar vast hield in de bak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-22 16:10 



 
Profiel   

Maar beugels kan ook met 1 hand?

Edit, mits je gewoon standaardriemen hebt zonder poespas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-22 16:12 



 
Profiel   

Dat lukt mij ook niet met 1 hand mijn beugels veranderen van lengte.
Toevallig vorige week met een buitenritje gedaan 1 langer gemaakt.
Maar doe dan ook de zweep tussen mijn been en zweetblad en teugel hang ik daar aan.
En hij heeft wel geleerd dat ho ho is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-22 16:15 



 

Als je idd van die standaard riemen hebt, hoef je niet eens stil te staan of je voeten uit de beugels te halen om je beugels te verstellen. Bovenste strap vastpakken (dus zeg maar die ene die loshangt), naar boven trekken en je kunt ze zo verstellen met behulp van je voet: wil je ze langer maken, duw je ze met je voet naar beneden, wil je ze korter maken, beweeg je je voet met je beugel mee naar boven, en voilà. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-22 16:17 



 
Profiel   

Denk dat langer hier meteen maat extra extra lang is :))
nee dat lukt mij niet zo.

Beweeg ik naar boven denk ik niet dat er wat gebeurt eigenlijk.
Eens uit proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-22 16:19 



 

Je moet de riem ook wel vast blijven houden hè, anders wordt het idd ultralang. :)) Het is even handigheid die je moet krijgen (in de rensport is het standaard om het zo te doen), maar als je die handigheid eenmaal hebt, vraag je je af waarom dit niet ook de standaard is in de "gewone" sport. _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-22 16:26 



 
Profiel   

Bij mij zitten ze ondersteboven met hoesjes. Dat doe ik dus nooit te paard. Maar ik heb ze ooit 1 keer op maat gemaakt en hoef ze nooit meer te veranderen haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-22 17:16 



 
Profiel   

Ik snap wel dat als je een stuk kleiner bent dat aansingelen makkelijker gaat als je erop zit. Het is een handigheidje dat je even moet oefenen. Vaak wel het makkelijkst met een springsingel met elastiek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-22 17:27 



 
Profiel   

Sintara schreef
Ik snap wel dat als je een stuk kleiner bent dat aansingelen makkelijker gaat als je erop zit. Het is een handigheidje dat je even moet oefenen. Vaak wel het makkelijkst met een springsingel met elastiek.


Met een dressuursingel op een groot paard juist niet. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-22 17:52 



 
Profiel   

Met dressuursingel zou ik het sowieso niet doen hahaah

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-22 19:34 



 
Profiel   

Okay wow dat zijn veel antwoorden in één keer, thanks!
Nog even om globaal op wat dingen te reageren die ik heb gelezen:

1. Wij mogen inderdaad ook geen zweepje in onze laars steken (niet mogen is een sterk woord maar het werk sterk afgeraden zegmaar). Verschillende redenen, maar degene die bij mij genoemd werd is dat als je paard op één of andere manier ergens van schrikt en er vandoor gaat, als je eraf valt je zweep ergens kan blijven hangen ofzoiets. Is al een aantal jaar geleden dat dat is gezegd dus weet ook niet meer precies wat het was, ik vermijd het gewoon in ieder geval.

2. Waarom niet alleen van de grond? Ik rijd twee pony's over het algemeen. Eentje zet haar buik echt enorm uit, ookal in haar stal enzo dus zodra erop zit en een paar passen heb gelopen kan ie weer strakker, maar ze is best wel groot dus dan moet ik weer elke keer het krukje pakken als ik af ga stappen.
Andere pony haat singelen vanaf de grond, deinst helemaal voor je weg etc.
Doe m daar dan ook niet strakker dan dat ik ermee op kan stappen, want vanaf rug aansingelen vind ie prima namelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 14:38 



 
Profiel   

Ik had geen idee hoe ik dat doe. In ieder geval wel vanaf het paard. Gisteren even opgelet.
Ik neem mijn teugels in mijn rechterhand. Buig voorover, flink ver, en singel met links aan. Been blijft liggen waar het hoort.
Heeft wel even geduurd voor ik dit kon.

Heel soms lukt het niet. Gaat het pinnetje niet goed. Dan laat ik de teugels los en singel ik met 2 handen aan. Maar dat vind ik moeilijker dan met 1 hand. Ik zit mezelf dan in de weg.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-22 09:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 65 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen