Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 65 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

zelf aansingelen

 
Profiel   

heey! misschien een beetje een domme vraag maar mijn vader kan niet meer meekomen naar mijn paardrijlessen, hierdoor moet ik zelf vanaf het paard aansingelen.
ik heb dit nu al twee keer geprobeerd maar ik krijg hem steeds maar niet meer dan een gaatje strakker en mijn zweepje zit heel erg in de weg like ik weet niet waar ik hem moet laten.

iemand tips hoe je dit het beste kunt doen?

xx am
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 07:54 



 
Profiel   

Mooi moment om het te leren dus. Geen gekke vraag hoor, je moet er even handigheid in krijgen. Is het een dressuurzadel of een veelzijdigheidszadel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 07:55 



 
Profiel   

Als je een dressuurzweep hebt kan je hem in je laars steken

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 07:56 



 
Profiel   

En zweepje onder je andere been, in laars of zelfs voor in het zadel steken. Of even wegleggen op de bakrand of aan instructie geven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 07:58 



 
Profiel   

Ik klem de zweep altijd tussen mijn knie en het zadel en dan in 1 hand de teugels en met de andere aansingelen.

Kwestie van oefenen!


Ik gok dat je paard zijn buik uitzet tijdens het aansingelen. Dus als je er naast staat is het niet erg dat het tweede gaatje maar lukt. Vaak helpt een stukje lopen met het paard wel. Ik krijg de singel eerst ook maar op het tweede gaatje

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 07:59 



 
Profiel   

Ik stak mijn zweep vroeger onder de boom van het zadel.
Je schrijft dat je vaak slechts 1 gaatje strakker kan aansingelen. Dat hoeft niet erg te zijn, lijkt me. Zolang je zadel niet gaat schuiven is het toch ok…?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 08:11 



 
Profiel   

Vanaf het paard aansingelen is eigenlijk nooit een goed plan, want je kan veel meer kracht zetten namelijk en hoe controleer je dan of je singel niet te strak zit?
Een te strakke singel zorgt ervoor dat er geen zuurstof in de sieren kan komen waar de singel ligt en ook op de rug waar het zadel draagt.
Je moet eigenlijk een hand tussen de voorbenen onder de singel kunnen schuiven, dus als je aansingelt et hefboom vanaf het zadel dan gaat het vaak fout

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 08:13 



 
Profiel   

midgie schreef
Vanaf het paard aansingelen is eigenlijk nooit een goed plan, want je kan veel meer kracht zetten namelijk en hoe controleer je dan of je singel niet te strak zit?
Een te strakke singel zorgt ervoor dat er geen zuurstof in de sieren kan komen waar de singel ligt en ook op de rug waar het zadel draagt.
Je moet eigenlijk een hand tussen de voorbenen onder de singel kunnen schuiven, dus als je aansingelt et hefboom vanaf het zadel dan gaat het vaak fout



Je kan je hand te paard ook tussen de singel en de buik doen om te voelen of de singel te strak zit. Althans ik kan dat gewoon zo controleren. Al weet ik nu met beide paardjes wel dat meestal 3 gaatjes en 1 op 2 de max wel is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 08:18 



 

midgie schreef
Vanaf het paard aansingelen is eigenlijk nooit een goed plan, want je kan veel meer kracht zetten namelijk en hoe controleer je dan of je singel niet te strak zit?
Een te strakke singel zorgt ervoor dat er geen zuurstof in de sieren kan komen waar de singel ligt en ook op de rug waar het zadel draagt.
Je moet eigenlijk een hand tussen de voorbenen onder de singel kunnen schuiven, dus als je aansingelt et hefboom vanaf het zadel dan gaat het vaak fout
Door niet als een bezetene te blijven trekken op het moment dat je voelt dat er (veel) weerstand ontstaat. En als je dat niet oefent, leer je dat niet voelen.

TS: oefenen, oefenen, oefenen. :) Zweepje inderdaad in je andere hand pakken of onder je andere been leggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 08:19 



 
Profiel   

midgie schreef
Vanaf het paard aansingelen is eigenlijk nooit een goed plan, want je kan veel meer kracht zetten namelijk en hoe controleer je dan of je singel niet te strak zit?
Een te strakke singel zorgt ervoor dat er geen zuurstof in de sieren kan komen waar de singel ligt en ook op de rug waar het zadel draagt.
Je moet eigenlijk een hand tussen de voorbenen onder de singel kunnen schuiven, dus als je aansingelt et hefboom vanaf het zadel dan gaat het vaak fout

Ik singel zowel vanaf de grond als vanaf het paard. Zadel erop, singel aansluitend vastmaken, maar niet gelijk doorsingelen. Even lopen (rondje door de bak of naar de ingang van het bos), bij mijn opstappunt (hekje, krukje) singel ik aan één kant dan 1 gat strakker. Daarna stijg ik op, krijgt paard een snoepje, en dan voel ik aan de singel hoeveel ruimte er nog is. Bij veel ruimte (als ik er zo’n beetje tussendoor kan kijken) singel ik nog een gaatje na aan de andere kant dan ik voor het opstijgen deed. Dan zit ie wel vast, maar niet aangesnoerd. Ik wil met mijn hand de singel nog van de buik af kunnen tillen. Sjorren aan de singel doe ik niet, als ik te veel weerstand heb, pak ik het oorspronkelijke gaatje en probeer het later nog een keer.
Zweep doe ik even tussen mijn knie en zadel aan de kant waar ik niet aansingel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 08:23 



 
Profiel   

Ik rij al vanaf mijn 4e en kan het nogsteeds niet terwijl ik op mijn paard zit. Ik stap dus altijd af voor het aansingelen

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 08:51 



 
Profiel   

Ik singel gewoon aan voor ik opstap en zit er daarna niet meer aan :') Tijdens opzadelen steeds een gaatje als ik iets anders gedaan heb, stukje lopen aangingen en opstappen. Vind ik ook handiger dan wanneer ik erop zit

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 08:53 



 
Profiel   

Zebrastreep schreef
midgie schreef
Vanaf het paard aansingelen is eigenlijk nooit een goed plan, want je kan veel meer kracht zetten namelijk en hoe controleer je dan of je singel niet te strak zit?
Een te strakke singel zorgt ervoor dat er geen zuurstof in de sieren kan komen waar de singel ligt en ook op de rug waar het zadel draagt.
Je moet eigenlijk een hand tussen de voorbenen onder de singel kunnen schuiven, dus als je aansingelt et hefboom vanaf het zadel dan gaat het vaak fout



Je kan je hand te paard ook tussen de singel en de buik doen om te voelen of de singel te strak zit. Althans ik kan dat gewoon zo controleren. Al weet ik nu met beide paardjes wel dat meestal 3 gaatjes en 1 op 2 de max wel is.


Als je tussen de zijkant van de buik en de singel voelt blijf je altijd ruimte houden, probeer maar eens goed aan te singelen en kijk eens of je dan nog ruimte onderaan de buik hebt?
Zeker als je met verzameling werkt is het belangrijk om niet strak aan de singelen, want als je paard verzameld komt de schoft omhoog en zet de borstkas uit, tenminste als je op de juiste manier verzameld .

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 13:44 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Ik singel gewoon aan voor ik opstap en zit er daarna niet meer aan :') Tijdens opzadelen steeds een gaatje als ik iets anders gedaan heb, stukje lopen aangingen en opstappen. Vind ik ook handiger dan wanneer ik erop zit


Dit doe ik ook :)

Loop met m'n paard de bak in, beugels naar beneden + singelen. Dan rondje lopen, nasingelen en opstappen. Wel weet ik precies op welke gaatjes in m'n singel heb zitten, dus zou ook kunnen als ik erop zit, maar vind het niet nodig

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 14:14 



 
Profiel   

Ik hoef haast nooit meer aan te singelen, maar als ik het doe nooit meer dan 1 gaatje. Als je meer kunt, zat het met opstijgen al niet strak genoeg. Daarbij vind ik dat veel ruiters veel te strak singelen. Als je zadel goed blijft liggen hoeft hij helemaal niet zo strak. Teugels en zweep in je rechterhand en voorovergebogen met je linkerhand aansingelen

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 15:01 



 
Profiel   

Amber_anne schreef
Als je een dressuurzweep hebt kan je hem in je laars steken


dat was op de manege waar ik heb leren rijden, verboden. Als je valt, boort de zweep zo in je romp.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 15:41 



 
Profiel   

Wat ik superfijn vind is een singelspanner gebruiken.
Dat is een houten geval waar je de singelriem tussen plaatst en daarmee rustig kan aansingelen. Vooral bij pony's en paarden die groter zijn of singelnijd hebben is dit heel fijn.
Het zweepje zou ik even naast je op de grond leggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 15:43 



 
Profiel   

sanne1221 schreef
Wat ik superfijn vind is een singelspanner gebruiken.
Dat is een houten geval waar je de singelriem tussen plaatst en daarmee rustig kan aansingelen. Vooral bij pony's en paarden die groter zijn of singelnijd hebben is dit heel fijn.
Het zweepje zou ik even naast je op de grond leggen.

Ik had er nooit van gehoord, dus ik heb hem even opgezocht. Maat met zo'n enorme hefboom singel je toch heel snel te strak aan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 15:54 



 
Profiel   

Ik singel nooit aan. Heb dan wel al bijna 30jr western zadels, maar maak ze vast, ga zitten en rijden. Bak of bos maakt me niet uit. En ja, soms zitten ze dan behoorlijk los als ik klaar ben, maar te strak vind ik erger.

Vroeger deed ik het met een dressuurzadel ook zo en springzadel wilde ik wel vanuit het zadel doen. Maar nooit strak strak. Vast is vast en zadel hoort te passen en goed te blijven liggen. Je moet wel oppassen niet de hele zooi scheef te trekken vanuit het zadel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 16:27 



 
Profiel   

Ik singel nooit aan vanuit het zadel. Wie mij een beetje kent, weet dat ik paardrijden nog steeds best wel eng vind. Daarom probeer ik uit alle macht te voorkomen dat ik vanuit het zadel moet aansingelen, of dat ik mijn beugels nog op maat moet maken. (Als dat laatste toch moet, doet mijn instructrice dat.) Want hè: been uit de beugel, macht over het paard kwijt...

Meestal kun je ook wel zonder extra aansingelen uit het zadel. Inderdaad: etappe 1 op stal, in de bak rustig verder sjorren. Een geijkte truc is natuurlijk: op het krukje gaan staan. Mooie oefening, zowel in spierkracht als in geduld. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 17:15 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Ik singel gewoon aan voor ik opstap en zit er daarna niet meer aan :') Tijdens opzadelen steeds een gaatje als ik iets anders gedaan heb, stukje lopen aangingen en opstappen. Vind ik ook handiger dan wanneer ik erop zit


Ik ook. Singel hoort niet zo strak. De meeste mensen trekken de singel veel te strak aan

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 17:20 



 
Profiel   

Flower033 schreef
Amber_anne schreef
Als je een dressuurzweep hebt kan je hem in je laars steken


dat was op de manege waar ik heb leren rijden, verboden. Als je valt, boort de zweep zo in je romp.

:j
of in je oog.
Ik steek hem gewoon achter mijn been en klem hem tussen het zweetblad.

Ik singel overigens meestal op de grond aan.
Even rondje wandelen en singelen en dan pas opstijgen.

Maar vanuit het paard kan ik wel en dan eventuele zweep aan de andere kant onder het been.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 17:20 



 
Profiel   

Ik heb echt nog nooit aangesingeld vanaf m'n paard. Altijd er naast...

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 17:24 



 

musiqolog schreef
Ik singel nooit aan vanuit het zadel. Wie mij een beetje kent, weet dat ik paardrijden nog steeds best wel eng vind. Daarom probeer ik uit alle macht te voorkomen dat ik vanuit het zadel moet aansingelen, of dat ik mijn beugels nog op maat moet maken. (Als dat laatste toch moet, doet mijn instructrice dat.) Want hè: been uit de beugel, macht over het paard kwijt...

Meestal kun je ook wel zonder extra aansingelen uit het zadel. Inderdaad: etappe 1 op stal, in de bak rustig verder sjorren. Een geijkte truc is natuurlijk: op het krukje gaan staan. Mooie oefening, zowel in spierkracht als in geduld. :)
Gelukkig hoef je je voeten niet uit de beugels te halen om je beugels te kunnen verstellen. ;) Er even vanuitgaande dat je gewoon van die "ouderwetse" beugelriemen hebt met de gesp die bovenaan komt te zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 17:45 



 
Profiel   

Is dit een paardrijles op een manege? Dan moet het personeel je helpen en eventueel aanleren het alleen te doen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 17:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 65 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen