Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 65 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

zelf aansingelen

 
Profiel   

Ik singel nooit aan vanuit het zadel.

Ik doe het zadel op, doe de singel losjes vast. Dan het hoofdstel om. Singel een gaatje strakker, lopen naar de bak weer een gaatje strakker en zo zit de singel strak genoeg en stijg ik op en ga rijden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 17:55 



 
Profiel   

En gewoon vanaf de grond? Ik zie veel mensen die de singel nog steeds te strak doen en het is (imo) alleen maar onhandig vanuit het zadel, zowel voor ruiter als paard.
Zoals Ineke2 beschrijft is toch goed genoeg?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 17:58 



 
Profiel   

Ik singel ook na nadat ik al even heb gereden. Met gemak kan ie zo nog 2 gaten strakker. Singel hangt dan gewoon los. Hij zet z’n buik lekker uit bij het singelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 18:00 



 
Profiel   

Flower033 schreef
Amber_anne schreef
Als je een dressuurzweep hebt kan je hem in je laars steken


dat was op de manege waar ik heb leren rijden, verboden. Als je valt, boort de zweep zo in je romp.


Je bedoelt, dan breekt je zweepje :D
Come on, het is geen betonijzer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 18:09 



 
Profiel   

martine0503 schreef
Ik singel ook na nadat ik al even heb gereden. Met gemak kan ie zo nog 2 gaten strakker. Singel hangt dan gewoon los. Hij zet z’n buik lekker uit bij het singelen.

Ja, ik moet het eerste paard nog tegenkomen dat zijn buik niet uitzet. Maar dat kun je toch ook opvangen door in de stal losjes te singelen en dan in de bak nog één of twee keer aan te trekken?
(Begrijp me niet verkeerd: als dit voor jou beter werkt, lijkt me dat prima.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 18:14 



 
Profiel   

musiqolog schreef
martine0503 schreef
Ik singel ook na nadat ik al even heb gereden. Met gemak kan ie zo nog 2 gaten strakker. Singel hangt dan gewoon los. Hij zet z’n buik lekker uit bij het singelen.

Ja, ik moet het eerste paard nog tegenkomen dat zijn buik niet uitzet. Maar dat kun je toch ook opvangen door in de stal losjes te singelen en dan in de bak nog één of twee keer aan te trekken?
(Begrijp me niet verkeerd: als dit voor jou beter werkt, lijkt me dat prima.)

Dat doe ik ook nog erbij. Bij mij gaat de singel gaatje voor gaatje met beleid. Ernaast en erop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 19:09 



 
Profiel   

Kabayo schreef
Ik rij al vanaf mijn 4e en kan het nogsteeds niet terwijl ik op mijn paard zit. Ik stap dus altijd af voor het aansingelen

Ik ook. Ik rijd weliswaar vanaf mijn 10e maar ben iets ouder dan Kabayo :+ Ik stijg af, singel aan en stijg weer op. Tenzij ik priveles heb, dan helpt mijn instructeur;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 19:14 



 
Profiel   

Ligt eraan of je een veelzijdigheidszadel of een dressuurzadel hebt maar aangezien het een manege is denk ik een veelzijdigheid. Dan doe je je been naar voren en die leg je over de wrong van je zadel heen. Dan til je het zweetblad op en trek je aan de gespen. Zweepje is wel vervelend dan inderdaad. Als het er eentje met een lusje is dan kan deze om je rechterpols want je singelt met links als het goed is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 19:17 



 

Waarom niet gewoon aansingelen voor je er op stapt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 19:52 



 
Profiel   

Flower033 schreef
Amber_anne schreef
Als je een dressuurzweep hebt kan je hem in je laars steken

dat was op de manege waar ik heb leren rijden, verboden. Als je valt, boort de zweep zo in je romp.


Je bedoelt, dan breekt je zweepje :D
Come on, het is geen betonijzer.


Nee dat is het niet. Het is meer een speer. Die is ook niet van betonijzer.
Het is een kleine moeite om je zweep niet in je laars te doen, maar bijvoorbeeld tussen je benen en het zadel te klemmen. Flink risico vermeden met weinig moeite.

Ik heb een keer een kapotte zweep door een wang van een paard zien gaan. Niet echt fijn

Sorry, quote verkloot. Zo irritant dat je maar 2 quotes mag. Haal altijd het verkeerde weg

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 19:53 



 
Profiel   

Dat rubber stuk is toch geen speer. Ja als je hem andersom doet kan ik het nog wel snappen

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 20:09 



 
Profiel   

Rubber?
De zwepen die ik kapot gezien heb waren van die scherpe "steeltjes" bij elkaar.

Kan even geen goed woord bedenken.
Maar heel scherp en sterk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 21:21 



 
Profiel   

Het handvat is toch rubber, de rest is idd hard plastic

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 21:29 



 
Profiel   

Ik singel ook altijd in etappes aan, steeds een gaatje erbij. Het zou mij niet eens lukken om in 1 keer op het goede gaatje te krijgen. En dat vind ik ook altijd sneu, maar ik ben ook een beetje een watje, haha
Maar als ik er dan op zit, dan schrik ik toch nog wel hoe los te singel dan toch nog zit en met welk gemak er nog een gaatje bij kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 21:36 



 
Profiel   

_lauraaa_ schreef
Waarom niet gewoon aansingelen voor je er op stapt?



Nou in mijn geval als ik mijn paarden opzadel moet ik daarna nog vaak mijn cap op , bodyprotecor om en handschoenen aan. En dan nog het hoofdstel om. Vindt het dan niet nodig om de singel dan al strak te doen.

En ze zetten de buik uit. Kan ik wel gaan lopen trekken maar heeft geen enkele zin. Als het paard dan loopt komt gaat de buik vaak weer uit en zit de singel nog heel los. Dus meestal nog 1 gaatje en dan erop na wat stappen en draven nog een keer. Meestal schuift mijn zadel dan ook wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 21:41 



 
Profiel   

Amber_anne schreef
Als je een dressuurzweep hebt kan je hem in je laars steken

Flowe schreef
dat was op de manege waar ik heb leren rijden, verboden. Als je valt, boort de zweep zo in je romp.

Ibbel schreef
Je bedoelt, dan breekt je zweepje :D
Come on, het is geen betonijzer.

1) ik ken de regel 'geen zweep in je laars' met de opmerking dat het er lelijk uit ziet.

2) Ik ben de balpen-zaak nog niet vergeten.
Luguber verhaal : een vrouw valt in een balpen, de politie denkt aan moord, haar zoon krijgt in eerste aanleg twaalf jaar wegens moord.
In hoger beroep blijkt dat het geen moord kan zijn, maar het dus wel een dodelijk ongeval was.

Val dus nimmer op een balpen die je in je hand hebt, dat kan je je leven kosten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 21:46 



 
Profiel   

Dat van die balpen is natuurlijk pech.
Maar toch mochten wij als we iemand naar de Paaz begeleide geen pen in onze zakken hebben zitten.
Omdat het idd een steekwapen kan zijn.

Dus als je dingen uit kunt sluiten. Zoals die zweep in je laars. Waarom dan niet doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 21:49 



 
Profiel   

Zelfde met een cap op of met slippers aan naar stal. Mensen zijn soms vreselijk eigenwijs.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 21:51 



 
Profiel   

Zebrastreep schreef
_lauraaa_ schreef
Waarom niet gewoon aansingelen voor je er op stapt?



Nou in mijn geval als ik mijn paarden opzadel moet ik daarna nog vaak mijn cap op , bodyprotecor om en handschoenen aan. En dan nog het hoofdstel om. Vindt het dan niet nodig om de singel dan al strak te doen.

En ze zetten de buik uit. Kan ik wel gaan lopen trekken maar heeft geen enkele zin. Als het paard dan loopt komt gaat de buik vaak weer uit en zit de singel nog heel los. Dus meestal nog 1 gaatje en dan erop na wat stappen en draven nog een keer. Meestal schuift mijn zadel dan ook wel.


Ik moet dat ook allemaal nog aan, juist handig want zo kan ik tussendoor elke keer 1 gaatje aansingelen. Zelfs als mijn zadel nog 3 gaten strakker kan schuift het niet, tenzij ik zelf scheef zit. Veel mensen singelen ook gewoon te strak aan om een zadel op de plek te houden.

Maar ik heb zadel erop, doe singel op gat 1 aan beide kanten, dan gat 3 aan ene kant, 2 aan de andere kant. Loop naar de kast en pak beugelriemen, doe die aan het zadel en 1 gaatje strakker. Loop terug en trek laarzen aan, cap op en pak hoofdstel. Dan singel weer 1 gat, hoofdstel om, weer 1 gat, handschoenen aan en naar krukje lopen en laatste gaatje.

Qua uitzetten, daar helpt ernaast lopen ook goed voor, dan hoef je er niet naast te hangen. Helpt ook om het juist elke keer 1 gaatje te doen tussen de andere dingen door, want ze zetten toch uit omdat ze het niet fijn vinden. Ik ben hiermee begonnen bij paard met extreme singelnijd/zadeldwang en die stopte dus volledig met opblazen. En tot nu toe elk paard dat opblaast stopt daarmee als ik zo opzadelen en singel.

Ik snap niet hoe een zweep in je kan komen als je hem in de laars doet. Zit handvat aan uiteinde wat aansteekt en je hangt de andere kant op? Hier viel die er vroeger gewoon uit, want deed hem echt maar net erin. Of ik heb fijne zwepen die niet breken, maar hufterproof. Konden ook rustig tussen de deur

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 22:00 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Ligt eraan of je een veelzijdigheidszadel of een dressuurzadel hebt maar aangezien het een manege is denk ik een veelzijdigheid. Dan doe je je been naar voren en die leg je over de wrong van je zadel heen. Dan til je het zweetblad op en trek je aan de gespen. Zweepje is wel vervelend dan inderdaad. Als het er eentje met een lusje is dan kan deze om je rechterpols want je singelt met links als het goed is.

Ik leg mijn been juist iets naar achteren. Zo kan mijn bovenlichaam ook best recht boven het paard blijven. Mocht er iets gebeuren (paard stapt naar voren oid) dan zit ik ook in no time weer stabiel. Been lang en laag, en mijn bovenlichaam rechtop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 22:10 



 

Zebrastreep schreef
_lauraaa_ schreef
Waarom niet gewoon aansingelen voor je er op stapt?



Nou in mijn geval als ik mijn paarden opzadel moet ik daarna nog vaak mijn cap op , bodyprotecor om en handschoenen aan. En dan nog het hoofdstel om. Vindt het dan niet nodig om de singel dan al strak te doen.

En ze zetten de buik uit. Kan ik wel gaan lopen trekken maar heeft geen enkele zin. Als het paard dan loopt komt gaat de buik vaak weer uit en zit de singel nog heel los. Dus meestal nog 1 gaatje en dan erop na wat stappen en draven nog een keer. Meestal schuift mijn zadel dan ook wel.

Ik moet daarna inderdaad ook nog mijn laarzen aan doe , cap op doen, hoofdstel in, naar de bak lopen. Ik singel tussendoor steeds 1 gaatje bij. Daarna loop ik naar de bak en singel ik aan. Daarna loop ik even een rondje aan de hand en stap ik op. De meeste mensen hebben de singel veel te strak. Een passend zadel hoort ook te blijven liggen zonder dat die helemaal vastgesnoerd is. Als ik klaar ben met rijden dan zou ik mijn singel ook nog makkelijk aan elke kant 1 gat strakker kunnen doen maar dat is voor het paard niet meer comfortabel. En ook als het paard een keer er van tussen schiet blijft mijn zadel gewoon netjes liggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 22:21 



 
Profiel   

Kookaburra schreef
Suzanne F. schreef
Ligt eraan of je een veelzijdigheidszadel of een dressuurzadel hebt maar aangezien het een manege is denk ik een veelzijdigheid. Dan doe je je been naar voren en die leg je over de wrong van je zadel heen. Dan til je het zweetblad op en trek je aan de gespen. Zweepje is wel vervelend dan inderdaad. Als het er eentje met een lusje is dan kan deze om je rechterpols want je singelt met links als het goed is.

Ik leg mijn been juist iets naar achteren. Zo kan mijn bovenlichaam ook best recht boven het paard blijven. Mocht er iets gebeuren (paard stapt naar voren oid) dan zit ik ook in no time weer stabiel. Been lang en laag, en mijn bovenlichaam rechtop.


Bij een dressuurzadel wel maar bij een veelzijdigheid moet je het zweetbad optillen. Dat gaat toch niet als je je been naar achteren legt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 22:36 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Kookaburra schreef

Ik leg mijn been juist iets naar achteren. Zo kan mijn bovenlichaam ook best recht boven het paard blijven. Mocht er iets gebeuren (paard stapt naar voren oid) dan zit ik ook in no time weer stabiel. Been lang en laag, en mijn bovenlichaam rechtop.


Bij een dressuurzadel wel maar bij een veelzijdigheid moet je het zweetbad optillen. Dat gaat toch niet als je je been naar achteren legt?

Als de singel echt onder je been ligt bedoel je? Ik rijd op de manege op een veelzeidigheidszadel met lange singelstoten. Daar hoef je niet het hele zweetblad op te tillen. Alleen het onderste deel wat optillen is voldoende en dan is je been naar achter goed te doen.

Moet je echt onder het zweetblad aansingelen... Tsja, dan moet je inderdaad wel je been naar voren leggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 22:47 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Je bedoelt, dan breekt je zweepje :D
Come on, het is geen betonijzer.


Ooit had ik een pony op proef die 's avonds opeens kreupel liep. Ik wilde haar graag kopen, dus kreeg een week om af te spuiten en te stappen.
Na een dag of 4 zag ik iets wits uitsteken en schrok me kapot. Ik was toen denk ik 13...... Stalhulp is gekomen, manege eigenaresse erbij en was dus 15cm van de binnenkant van een zweep waar ze in was gestapt. Was via de kroonrand omhoog het been in gegaan.
Daarna 7jr gehad en nooit ene dag kreupel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-22 01:26 



 
Profiel   

In principe heeft een vzh zadel korte singelstoten. Er zullen uitzonderingen zijn maar meestal niet standaard vanuit de fabriek maar als eigen wens.

Net al vele hier singel ik ook gaatje voor gaatje terwijl ik nog cap opzet enz. Daarna in de bak even lopen en nog een gaatje. En dan loop ik naar het krukje en stijg pas op.

Ik kan het wel vanuit het paard. Spring of vzh vind ik dan het gemakkelijkste omdat been naar voren en je kunt er makkelijk bij.
Bij dressuur hang je zo opzij.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-22 07:31 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 65 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen